Hjelp meg med ditt fargesyn - se på disse BTN SLIMLINE platene

Kjøpte meg to-delt bakgrunn til en 85 liter, den nye serien Slimline fra Back To Nature. Veldig fine! De finnes i to farger, kalt "rød gneis" og "hvit (eller grå) gneis".

Disse to platene kom i posten i dag. Jeg er ikke helt fargeblind, tror jeg, men disse to er da vitterlig ulike farger??? Fargen spriker enda mer med det blotte øye, for kamerablitzen "blendet ut" litt.
Den bakerste er grå, den lille platen foran er mer rosa. Stemmer ikke det?

Kan dere se fargeforskjellen, dere også? Jeg er ikke helt blind?
Jo mer jeg glaner, jo mer surr blir det.... Så nå ble jeg usikker her

[External Image]

Når du setter den ene foran får jo den et annet lysforhold enn den bak, dermed vanskelig å si. Jeg ville sagt begge har et rosa skjær, noe som vel hører til den steintypen den skal ligne på?! Jeg ville sagt den første (den nermest kamera) har mer pga. den har mindre fordypninger i seg, hvis jeg skulle gjette. Men forskjellige farger ville jeg ikke kalt det, forskjellige graderinger.
Ser ut som det er to forskjellige farger her ja, ser forskjellen selv om jeg tar av meg brillene. Bare og forlange bytte av den plata som ikke er riktg farge.
Rakk ikke ta så mye nye bilder før batteriene i begge kameraene flatet ut...

Dette tok jeg utendørs, en gråværsdag som dette. Dette for å unngå bruk av blitzen.

Jeg synes "tonen" i fargen er helt ulik. Individulle fargeforskjeller vil jo alltid forekomme på produkter som håndmales, men dette var helt ulike toner synes jeg...? Eller? Uff, nå er det bare kaos.

Jeg ser det veldig godt om jeg ser på bildet med mysende øyne iallefall.
Da trer toneforskjellen godt frem.

De må kappes før de kan settes i akvariet de skal være i, og jeg vil jo ikke kappe i noe før jeg vet om jeg skal beholde begge eller om en må byttes.

En del av produktreklamen for disse er at skjøten mellom platene ikke vil synes. Men den skjøten mellom plate en og to synes jeg virkelig lyser opp pga fargeforskjellen....?
Når jeg først har sett denne skjøten og ser fargeforskjellen, så blir jeg garantert sprø av å ha det i et akvarium...blir vel bare gående og ergre meg over den hele tiden.

[External Image]
Dersom du selv ser fargeforskjellen, og vet du kommer til å ergre deg, er det vel ikke mer å tenke på?
Som sagt; "Jo mer jeg glaner, jo mer surr blir det"

Ikke lett å vite om jeg innbiller meg det eller ikke...
Aquadama
Dersom du selv ser fargeforskjellen, og vet du kommer til å ergre deg, er det vel ikke mer å tenke på?


Amen
Jeg hadde helt klart byttet den ene. Det er stor forskjell i fargestyrken.
mona o
Rakk ikke ta så mye nye bilder før batteriene i begge kameraene flatet ut... Dette tok jeg utendørs, en gråværsdag som dette. Dette for å unngå bruk av blitzen. Jeg synes "tonen" i fargen er helt ulik. Individulle fargeforskjeller vil jo alltid forekomme på produkter som håndmales, men dette var helt ulike [I]toner[/I] synes jeg...? Eller? Uff, nå er det bare kaos. Jeg ser det veldig godt om jeg ser på bildet med mysende øyne iallefall. Da trer toneforskjellen godt frem. De må kappes før de kan settes i akvariet de skal være i, og jeg vil jo ikke kappe i noe før jeg vet om jeg skal beholde begge eller om en må byttes. En del av produktreklamen for disse er at skjøten mellom platene ikke vil synes. Men den skjøten mellom plate en og to synes jeg virkelig lyser opp pga fargeforskjellen....? Når jeg først har sett denne skjøten og ser fargeforskjellen, så blir jeg garantert sprø av å ha det i et akvarium...blir vel bare gående og ergre meg over den hele tiden. [img]http://nettakvariet.no/forum/attachment.php?attachmentid=29897&d=1164281880[/img]

Jeg synes det ser ut so om det er mer forskjell i teksturen enn i fargen... Men det kan være innbillning...
Hvis det er teksturforskjeller, vil like farger se forskjellige ut...
Helt klart irriterende farge/tekstur forskjell.

Det har egentlig ikke noe å si hva det er som gjør at de ser forskjellige ut så lenge de gjør det. Problemet er vell mer det at det ikke er sikkert om det vil bli noe bedre med en ny en....

Det er selvsagt verdt et forsøk, men det virker svært vanskelig å få slike plater til å passe. Det er en av de tingene som har gjort at jeg aldri har kjøpt noen. Syns ofte de blir for "fake". Spesiellt når en må bruke to ved siden av hverandre.

Lykke til.
Slutter meg til de som mener at platene er ulike i fargenyanse. Den lille er lysere, enkelt og greit.
For å utfylle min mening, så ser det ut som de er helt samme "steintype", men den lille har mer av ytre part av steinen, og er dermed lysere, mens den store har mørkere snitt og fordypninger. Dermed er de i min mening samme "farge", men fra forskjellig plass i mønsteret ("fjellet"), og vil jo ikke passe sammen ved siden av hverandre. Det kunne vært forklart med at de laget en stor greie og delte det opp, men det virker jo litt snålt så jeg lurer på hvorfor det er som om den ene har vært i sola en stund :P

Så hvis du skal bruke de ved siden av hverandre ville jeg jo sagt at det ikke funka. Men de er samme farge likevel i min mening (noe som ikke er av betydning hvis du ikke kan bruke dem om ikke mønstrene går ilag likevel).
Platene er ulike, men jeg mener at fargen er temmelig lik. Den minste delen er lysere fordi den er mindre teksturert tror jeg.
Det ordner seg forhåpentligvis med nettbutikken. Ikke noe problem, bare et par email ordnet saken.

Vi bytter ut den store, for de hadde bare store på lager (tomt for de små). Så sender de en med en forhåpentligvis mer matchende farge, og jeg sjekker den så opp mot den jeg har her hjemme. Så returnerer jeg den platen som passer minst.

Fikk email om at pakken var sendt alt, så...Kanskje jeg har den allerede til helgen

Har allerede mottatt ny BTN-plate fra Webzoo, og den nye var riktig - nå matchet begge platene fint
Da returnerer jeg den som skilte seg sånn ut, og så er alt bare fryd og gammen(eller skal jeg beholde den og bruke den alene i et mindre kar... jo, det tror jeg at jeg vil!)


Satte den ene platen bak rekekaret mitt (en liten 19 liter, den har ikke noe bak for øyeblikket) og ble litt inspirert til å gjøre noe mer ut av den stusselige tanken deres Hadde vært kult å ha bakgrunn i en 19 liters reke-tank også!

På bildet er selvsagt platen bare lent opp mot bakruta, på utsiden av karet.
Hadde vært litt fint med masse javamose, reker og en slik bakgrunn "på ordentlig"?
[External Image]
Jeg syntes det så veldig pent ut jeg da
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap