Skremmende uvitenhet i dyrebutikk

Var innom en av de lokale dyrebutikkene igjen i dag, og det i butikken jeg har vært skeptisk til lenge. Og i dag fikk jeg virkelig sett hvorfor jeg ikke liker denne dyrebutikken. Jeg har vel aldri møtt på større lavmål av uvitenhet:

1. Jeg spurte etter sirkulasjonspumpe, og de visste ikke en gang hva det var!!! Til slutt måtte de ringe og spørre sjefen sin, og hun visste forsåvidt hva det var, men kunne ikke gi meg skikkelig svar på det jeg lurte på. Da jeg fortalte at jeg skulle bruke pumpa til vannskift, fikk hun helt spader, og begrep ikke at det var mulig å bruke noe som helst utenom hevert. Forklaringen på at jeg bruker det også, falt ikke i god jord...

2. De solgte ei malle som grenmalle, og jeg begriper ikke for mitt bare liv hvordan de kunne få denne malla til å ligne på en grenmalle! Grenmaller kan man da bare ikke ta feil av! De har et akvarieleksikon liggende like ved. Hvorfor kikker de ikke i den? (det er samme butikk som jeg nylig kjøpte såkalt gullancistrus, og som senere har vist seg å kun være en vanlig albino. En gang tidligere har jeg også kjøpt noe som har vist seg å være en vanlig ancistrus).

3. De selger kulefisker, uten å vite noe som helst om dem. De hadde et kar fullt av små kulefiskbarn. Hva slags kulefisk, vet jeg ikke, og det visste heller ikke de. Dermed var det umulig for meg å vite om dette var ei saltvanns-, brakkvanns- eller ferskvannskule. Det er den samme butikken jeg har kjøpt kula mi i. Og da gikk kula sammen med neontetra, kampfisk og SAE. Den hadde allerede tatt livet av SAE-en da jeg kom dit, og det var jeg som opplyste dem om det. Det falt ikke i god jord da jeg forsiktig forsøkte å fortelle dem at det neppe var særlig lurt å la den kula være akkurat der...

En annen gang hadde de en fisk inne de ikke visste hva var (og denne gangen *hadde* de kikket i boka!). Jeg visste at boka mi var mer innholdsrik, og tok den med neste gang jeg var innom. Jeg greide å identifisere fisken, og da ble de grinete!

Sjokket med at de ikke visste hva en sirkulasjonspumpe er, var vel det største, og det fører jo ikke til større tillit til butikken. Dessverre er dette en butikk som har mye spennende fisk, så det hender at jeg stikker innom, selv om jeg aller helst vil holde meg borte. Jeg har aldri opplevd noen ydmykhet i forhold til deres uvitenhet heller. Noen av de som jobber der mener at de alltid har rett, selv om de ikke har peiling (men det jobber da også noen greie mennesker der, bare så det er sagt ). Det provoserer meg! Etter det frustrerende besøket, dro jeg til den andre dyrebutikken, som jeg for øvrig har et veldig godt forhold til. Jeg tømte ut av meg mitt hjertesukk over den andre butikkens uvitenhet, og denne eieren var helt ærlig og sa: det kommer ofte inn kunder som kan mer enn meg. Han var ihvertfall ærlig! Resultatet var en handel på over 800 + at jeg skal tilbake på mandag og handle for 400 til. Ingen penger ble lagt igjen i den første butikken. Lurer på hvor mange flere kunder den andre butikken greier å skremme bort...

(Må bare nevne at de som stod i butikken i dag, ikke var grinete - de var veldig hyggelige. Men de visste ikke svar på noe av det jeg spurte om).
Det er trist at det er så mye udugelig innen akvariebransjen, men det er ikke så forskjellig fra andre butikker. De vet ikke så mye mer om TVer på Elkjøp heller, og for en butikkansatt er en fisk et produkt.

Samme hvor udugelige folk er så er det ikke så mange folk som vil lære og rette på feilene sine når man tropper opp i butikken som en "bedreviter". Hvis vi vil forandre på hvordan butikkene driver på med fiskene så må vi få dem klar over det på en måte som gjør at de selv vil ta ansvar for det.

Tenk over det, er du så villig til å endre på noe du gjør om noen slenger den rette løsningen på deg og gjør deg klar over at du gjør det helt feil? Neppe Noen har jobber hvor kritikk er viktig, andre bare er der. De som bare er der ønsker sikkert at vi skal behandle dem sånn vi vil behandles selv. Da er ikke "det er feil" løsningen.
biXen
Tenk over det, er du så villig til å endre på noe du gjør om noen slenger den rette løsningen på deg og gjør deg klar over at du gjør det helt feil? Neppe :) Noen har jobber hvor kritikk er viktig, andre bare er der. De som bare er der ønsker sikkert at vi skal behandle dem sånn vi vil behandles selv. Da er ikke "det er feil" løsningen.


Jeg er klar over dette, og kan forsikre deg om at jeg er adskillig mer forsiktig når jeg sier sånt, enn jeg høres ut som når jeg sukker her Folk kommer lett i forsvar, og det tar jeg på alvor. Jeg er en person som lett kommer i den situasjonen selv, så jeg er oppmerksom på det også hos andre. Men litt veiledning må man kunne tåle. Ihvertfall når man prøver å berge livet på fisk som uheldigvis har kommet i karet til noen som kommer til å ta livet av dem... Jeg sier aldri "dette er feil" sånn direkte, men vet jo at det kan oppfattes slik, for i bunn og grunn er det jo nettopp det man sier - uansett hvor forsiktig man er. Problemet er at jeg har opplevd at enkelte der er "bedrevitere", og faktisk egentlig ikke har peiling. Det provoserer meg! (Det var dagens utblåsning! Puh!)

Men resultatet er jo at jeg ikke la igjen noen penger der i dag, men handla for over 800 i den andre butikken. Og det er en klar forskjell i holdning i de to butikkene. Jeg har aldri orket å gå tilbake til "hat"-butikken min og fortalt dem at jeg har fått feil fisk. Men i butikken "min" har jeg gjort det, og svaret var at han måtte få riktig navn, slik at han visste det videre. For meg som kunde, innbyr dette til større tillit.

Jeg er faktisk i den andre butikken flere ganger i uka (har en hel liten dyrehage, så det er alltid noe jeg trenger). Det har jo sine fordeler å være stamkunde et sted. De hadde ikke den filterpumpa jeg trenger, så da fikk jeg tilbud om ei brukt ekstern pumpe til 400,-. Jeg klager ikke, jeg Fikk også avslag på noen av varene. God service i den butikken. Ikke rart jeg handler der. Så da er det jo lettere for meg å stille spørsmål og forsøke å lære av det eieren der vet bedre enn meg

Vi kan alle forskjellige ting, og så lenge man forsøker å lære, kan man tolerere mer når det gjelder det folk *ikke* kan. Det er det som utgjør den store forskjellen
Det er sant det, og det virker som du er mer klar på det enn det virket som i innlegget ditt ja Men jeg tror at mange kan man ganske enkelt ikke gjøre noe bedre, og da får man gå tilbake og se om en annen som jobber der er mer dyktig. Men nå skal det være sagt, at jeg tar med meg min egen kunnskap til butikken, for jeg stoler like lite på disse som jeg gjør på folka på Elkjøp som vil selge meg TVer :P

Men heldigvis er det noen med genuin interesse og kunnskap, og jeg har selv, heldigvis, veldig bra erfaring fra akvariebutikkene rundt her, med noen få unntak. Om de ikke kan alt så er de hyggelige og vil hjelpe å finne ut, og det er alt jeg krever

Nå er det slik at de som er der kanskje bare jobber der fordi de vil tjene noen kroner, mens jeg i min jobb liker jobben min, og er avhengig av kritikk for å gjøre den bedre, det er forskjeller vi kan være vant med selv, men ikke alltid tenker på når vi snakker til andre
Jo det er bare å ta de et tak, dem som driver useriøst! Bare si ifra om feil og mangler. Og gjør du det ofte nok så er det en mulighet for at de lærer. Men vær politisk og ydmyk, men sikker i din sak når du tiltaler butikker på misslighold. Gjør det ofte selv, men bare på saker jeg er sikker på. Og ikke på moralske saker som salg av slørhaler, og pappegøye ciklider. Dette får bli opptil hverenkelt butikk, selv om jeg ymter frem at jeg syntes synd på de fiskene, og om forholdene de har hatt før de kom i butikken.
En kompis av meg har en litt annen vri på det hele:
Han og fruen pleier å handle i lag. Om det er ting dem reagerer på, prater dem om dette, akkurat høyt nok til at betjeningen hører dette, men uten at det er sagt direkte til betjeningen.

Og dette funker faktisk bra. Du aner ikke hvor snare dem er med å komme å fjerne dau fisk, gjerne spørre litt om de vet noe om hvilke arter det egentlig er snakk om (skylder alltid på feilmerking\ levering fra Imazo da...).

Det hele handler vel litt om å være slu
Har prøvd slikt. Det er ikke alltid det funker.

De gangene jeg har med min samboer blir det relativt høy snakking om ting i karene. De aller fleste gangene ser de bare stygt på oss. Kan selvsagt ikke si noe om hva de gjør etter vi har gått, men ting er ofte relativt like neste gang vi kommer tilbake.
Det jo litt merkelig at de ikke forstår at de mister kunder ved å være sure og gretne?

Jeg opplevde noe lignende for en et par ukers tid siden. Det er en zoo foretning på et senter som jeg ofte handler på, så jeg stikker ofte innom for å se hva de har, sel om jeg ikke handler fisk der(mye sykdom før). De har skiftet eiere for ikke så lenge siden, så det var jo mulighet at foholdene hadde bedret seg.

Jeg har vert vant til at min faste zoobutikk gir god service, så jeg spurte han som var på denne butikken om han kunne bestile, og sende planter til meg.(noe som mi fast butikk har gort for meg)

Da glefser han til meg at han driver ingen postordre så det kan han absolutt ikke gjøre. Jeg sier ok, og rygger ut. Ubehagelig nok til at jeg ikke skal inn igjen der nei.

Kunne ikke han sagt at "dessverre det hadde han ikke anledning til å gjøre"? Da hadde jeg nok handlet der ved anledning, for forholdene var tydeligvis blitt bedre for fiskene der.



Må bare nevne at den før nevnte butikk nådde nye, store høyder i dag:
De hadde ikke hørt om eSHa, tropefisk.no eller aqua Karolin...

Jepp, dette er hatbutikken min! Men likevel greide jeg å svi av 1200,- der i dag, kanskje særlig fordi jeg "berget" 2 fisker jeg har ønsket lenge. 2 nye L-128 fant veien til meg

Det var skremmende få dvergkulefisk igjen. Sist jeg var der var det fullt av dem. Når jeg tenker på hvilken info de kan ha gitt kunder om disse fiskene ved salg, grøsser jeg ved tanken! Stakkars små vesener. Butikken visste ihvertfall enda mindre enn meg om den grønne kulefisken jeg kjøpte der tidligere.
hei
en gang når eg netopp hatte lagt te et slamkryper akvarium så gikk eg på¨en dyrebutikk som eg viste at de hadde slamkryper. og sa at eg skulle ha en slamkryper. da sa hun damen som stod i disken at de ikkje hadde slamkryper. da sa eg at de hadde slamkryper i et av akvariumene. men hu nekta. så da gikk eg heller på tropehagen og bestilte slamkryper og 2 dager senere så var det slamkryper i 125 literen min
Vi som kunder kan faktisk gjøre noe innimellom.

Det er ikke noe i veien for at kunder kan ta kontakt med de som er eiere eller daglig ledere av butikker og klage på de ansatte. Så lenge det er alvorlige feil hos de ansatte så må det vært lov.

Hvis det ikke hjelper å klage over tid kan en selvsagt nekte å handle på en butikk, men det er ikke sikkert at de som leder butikken er klar over hva som skjer mens de ikke er der.

Ikke skremmende uvitenhet, men
Kom over en dyrebutikk i hvor de hadde et helt kar stappfullt med sandsnegler. Så at det på lappen over hva som var i karet sto "Sebrasnegler 49 kr." og jeg spurte dermed om de hadde sandsnegler bare for å sjekke om de kun hadde en feilplassert lapp. Svaret jeg da fikk var "nei, vi har kun sebrasnegler". "Hva er det i karet der da?" spurte jeg og pekte på karet med sandsneglene. "Sebrasnegler" var det tydelig irriterte svaret jeg fikk tilbake... Etter dette nyttet det ikke å spørre om noe, hun bak kassa visste tydeligvis best og orket ikke engang å svare når jeg forsiktig spurte om hun var helt sikker på at det var sebrasnegler de hadde.

Nå vet ikke jeg hva prisen på sandsnegler normalt ligger på, men synes at 49 kroner per stk høres veldig mye ut. Uansett mener jeg at dyrebutikkene i alle fall bør se forskjell på sandsnegler og sebrasnegler...
digresjon..
Sist jeg overhørte snakk om kjøp av sandsnegler i en av Oslo's mer respektable akvarieforretninger, kosta det 4,- for store sandsnegler. Det er ikke altfor gærent, til butikkpris å være...
Ikke bare kritkkverdig!
Judosola
Kom over en dyrebutikk i hvor de hadde et helt kar stappfullt med sandsnegler. Så at det på lappen over hva som var i karet sto "Sebrasnegler 49 kr." og jeg spurte dermed om de hadde sandsnegler bare for å sjekke om de kun hadde en feilplassert lapp. Svaret jeg da fikk var "nei, vi har kun sebrasnegler".
Tja, var innom samme butikk for en stund siden, og da var de veldig klar over forskjellen. Fikk plukke gratis det jeg ville av sandsnegler. Fikk til og med tilbudet om å få hjelp til å plukke. Og sist men ikke minst skal de ha honnør for å ha de reinest butikkakvarier i Tromsø. (Selv om de ikke har de mest spennende innhold i sine kar)
Jeg vet ikke så mye om fisk, så der kan jeg sjelden vite om de ansatte har peiling. Skal man dømme etter kunnskapen om snegler er det ikke mye! Det er horribelt hvor liten kunnskap de har om det! Og det syns. Ofte kan man iaktta hvordan en flokk på sikkert 20 snegler dag for dag tynnes ut til karet er en eneste stor sneglekirkegård. Det skulle ikke forundre meg om de har salt i alle karene, slik de anbefaler ferske akvarister. Flere ganger har jeg møtt på ansatte som spør meg om hva sneglene spiser. Hyggelig at de vil lære, men på meg virker det ulogisk å ta inn arter som ingen åpenbart har kjennskap til.
Ikke vet de hva sneglene heter heller. Sebrasnegler var lista som antennesnegler, på kassaapparatet var det bare registrert eplesnegler (som de forøvrig ikke har) og da jeg kom hjem så jeg at jeg hadde betalt 20 kr for mye for sneglen i forhold til hva som stod over karet. Da måtte jeg bare sette meg ned og le av hele farsen. Dette var samme gang som jeg fikk spørsmål om hva de spiser.

Det er nok den samme butikken ja Jeg var også innom og plukka sandsnegler.
Jeg må bare være positiv mot hatbutikken min, til en avveksling. De er nemlig i ferd med å arbeide seg ut av hatkategorien hos meg Og dette skyldes ikke ledelsen, men de søte, snille ansatte. De kan ikke så mye, men de er veldig hyggelige, serviceminded, og interesserte i å lære Sånt får meg til å smelte. Jeg var innom der i dag, og da spurte den ansatte meg masse rundt discus (jeg titta på en syk en hos dem). Og hun sa: "Jeg spør og graver jeg, fordi jeg gjerne vil lære!". Jeg liker den holdningen

De skal forresten også ha pluss i boka fordi de nå har tatt inn igjen et monster av en gibbe. Jeg har aldri før i mitt liv sett en så vanvittig diger kladas av en malle (og jeg har tross alt sett ganske mange store). Jeg visste at de ble store, men så massive (det hadde visst vært ganske festlig å skulle få den malla på plass i akvariet. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen da )! Men, "vi kan jo ikke nekte å ta imot den når folk ikke har plass...". Ikke alle dyrebutikker gjør det når de blir så store, nei, sorry, enorme! Og "Vi nekter å selge den til noen som har mindre enn 400-liters akvarium". Ok, det er fortsatt for lite, men dette er definitivt et framskritt fra butikkens side
Pluss i boka til hatbutikken min, som jeg snart blir nødt til å kalle noe annet...

Måtte bare dele min fryd over framskrittet
jobb i dyrebutikk
jeg har en venninne som jobber i en zoo butikk. hun må kunne "litt om alt" om alt fra hun, katt, hamster, kanin, marsvin, ilder, hest, fisk you name it. Det sier vel seg selv at hun ikke har mulighet til å bli ekspert på alle områder! så klart bør en kunne såpass mye at fisken har det bra, men husk også på at zoobutikkene faktisk lever av å selge fisk og derfor er det gjerne noen dager mye fik i kara, men disse blir jo solgt fort ut igjen! zoo butikkene har heller ikke mulighet til å ha masse spessialfisk inne, pga at de må ha fisker de faktisk kan tjene penger p, altså selskapsfisk som stort sett går bra sammen!
Akkurat når hatbutikken min har greid å bevege seg ut av betegnelsen hatbutikk, tar de et tigersprang tilbake igjen.

Jeg stakk innom for å høre om de hadde foringsautomat. Men selvfølgelig måtte jeg først titte på om de hadde fått inn noen interessante fisk. Først så jeg at de hadde tatt inn mange grønne kulefisker. Det i seg selv er det jo ikke noe galt med. Men med min erfaring med denne butikken, regner jeg med at denne kula vil bli solgt som ferskvannsfisk (det var nemlig her jeg kjøpte min grønne kule - som ferskvannskule). Den ble også oppbevart i ferskvann i butikken. En av fiskene lå i et hjørne og hadde det ikke greit. Den var skikkelig mørk på buken, og det er et heller dårlig tegn for en grønn kulefisk. Jeg var veldig sliten og trøtt, og temmelig irritert i utgangspunktet, samt at kulefisker er fisk som står mitt hjerte nær, og var neppe så diplomatisk som jeg burde være. "Er du klar over at du har en brakkvannsfisk gående i ferskvann?" Jeg sa litt annet også, om at dette var en fisk som skulle ha fullt saltvann når den blir stor. Jeg greier bare ikke tanken på at alle disse nydelige kulene skal gå en trist sjebne i vente. Jeg frykter at disse søte fiskene skal lure mange som ikke har peiling til å kjøpe dem og stappe dem nedi et allerede overfylt selskapsakvarium. Eller, jeg ikke bare frykter det, jeg vet det kommer til å skje. I tillegg vet jeg at de også kommer til å risikere livet til kula ved å fange dem i hov og transportere dem gjennom lufta til posen den skal nedi. Det gjorde de den gangen jeg kjøpte min, og det kommer de til å gjøre nå også. Vel, responsen jeg fikk fra betjeningen var at dette fikk de som styrte butikken ordne opp i. Hun bare jobbet der... Jeg må innrømme at hjertet mitt blødde for den stakkars syke kula. Bare så synd at jeg skal på ferie nå, ellers hadde jeg foreslått at jeg kan overta den og forsøke å hjelpe den.

Vel, dette var egentlig bare småirritasjonen, men sjokket kom etterpå. I et annet kar gikk det noe jeg først trodde var slamkrypere. Men, jo mer jeg så på dem, og jo mer jeg tenker på det nå, jo mer tror jeg at dette faktisk er amfibier (jeg trodde ikke det var lovlig å holde i Norge?). De så veldig, veldig ut som salamandere, spør du meg. Jeg er ganske sikker på at jeg så 4 bein, og ikke finner. Vel, jeg spurte ihvertfall om dette var slamkrypere. "Nei, det er palettcichlider." "Nei, det er det ikke. De ser ikke slik ut" "Jo det er palettcichlider. Det var det de sa at det var." Jeg vet det høres ut som ei ungjente, men det var faktisk et voksent menneske. Hvordan i all verden er det mulig å forbytte salamander/slamkryper med palettcichlide? En ting er at man kanskje ikke vet så mye om akvaristikk, men dette skal ikke være mulig. Så uvitende er det bare ikke lov til å være når man jobber i en dyrebutikk. Hvis man er så totalt på jordet når det gjelder kunnskap, må man da ihvertfall spørre noen andre, i stedet for å skråsikkert påstå noe som er så totalt ute på feil jorde. Jeg fikk prisen på forautomaten og gikk ut, skikkelig deprimert og frustrert. Jeg skal gå tilbake der i morgen og se om noen av de andre som jobber der er til stede. Både med tanke på å gi informasjon om kulefiskene (jeg greier ikke tanken på hva som kan skje med dem), og for å få en oppklaring om salamanderne/slamkryperne. Men kanskje aller mest for å se om jeg treffer noen av de ålreite jentene som kan gi meg tilbake igjen litt av tiltroen til denne butikken.

Jeg vet jeg akkurat nå høres ut som ei sur gammal megge, og det er jeg kanskje i dag også. Jeg er trøtt og sliten og frustert over å være vitne til en så total mangel på kunnskap og så fullstendig tafatthet. Men jeg greier bare ikke å la ting gå sin skjeve gang når de er så fullstendig på jordet. Fisk betyr bare så alt for mye for meg.
dette her da...

var en tur i en dyrebutikk i drøbak(utenfor oslo), utenpå så butikken noen lunde greit og inni var det sånn passe med noen diskus kar og sånn passe bra utvalg. men så tittet jeg nærmere inn i et av kara og holdt på og spy!
oppi det ene hjørnet lå det en hau med døde scalarer og fløt, dette kan da ikke gå ann tenkte jeg og gikk bort til betjeningen. -Hei, unnskyld meg men det ligger en haug med døde fisk og flyter i vannkanten deres- sa jeg så hyggelig men ikke sarkasmiskt til dama i kassen, - ser du ikke at jeg er opptat- sa hun litt surt mens hun leste inn en strekkode på en vare.
jeg ventet til hun var ferdig og sa -viste du at du har en hau med døde scalarer som flyter oppi det ene akvariet, jeg tror ikke det er så veldig bra for fisken-
-ja, jeg vet det men det kommer en fyr i morra og fjerner de-, -Kan du ikke bare fjerne de nå da sånn at det blir hyggeligere for kundene dine og fiskene- sa jeg litt småirritert -Nei- sa hun litt surt. Jeg spurte forsiktig om jeg skulle ta de ut for henne men det kom ikke på å tale! -det kan komme bakterier i vannet- sa hun, jeg sa ikke mer og gikk ut av butikken.
at det går ann og være så dårlig i sørvise og kunnskap!
jeg har ikke hvert i den butikken siden, jeg vet ikke åssen det går med de andre scalarene men jeg tipper at de ikke har det no særlig bra... "kremt"
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap