Guppy han med "hakk" i halen

Heisann
Jeg har en liten gul guppyhan..han er vell på en 3cm..
Jeg har sett at han hadde ett "hakk" i finnen.. men her om dagen så jeg tre hakk. og i dag 4... Den er også blitt litt brunaktig ytterst på finnen..hva er det som skjer med ham?

PS: i det siste her den gjemt seg bort fra de andre... i planter og slikt...
Heisann, mulig den har finneråte... Stemmer det at jeg tidligere har lest at du også har yngel med spissede haler? Kanskje dette er tilfellet for dem også...
Finneråte blir gjerne hvitt ytterst, noe som det ikke høres ut som er tilfellet her.

Vil tippe at dette er en svak han, og at han derfor er ett mobbeoffer. Mobbingen er gjerne relatert til biting i finnene, og det brune, kan rett å slett være en bloduttredelse
Frank Angell
Finneråte blir gjerne hvitt ytterst, noe som det ikke høres ut som er tilfellet her. Vil tippe at dette er en svak han, og at han derfor er ett mobbeoffer. Mobbingen er gjerne relatert til biting i finnene, og det brune, kan rett å slett være en bloduttredelse

Ja, mulig det er mobbing...
Søkte litt på nettet, og fant en side med liste over guppy-sykdommer...
Her kommer et sitat:
Hemorrhagic Septicemia(bacterial) Septicemia
Symptoms include:
This disease is very detectable by either red streaks in finnage or red blotches on the body of the fish.
Treatment:
Again, this is a water issue disease. Get an ammonia and nitrIte reading. Thoroughly siphon excess debris from the tank. If after cleaning the tank, hemorraging still exists, treat with a broad spectrum antiobiotic.

Kan det være dette?

(Har blitt heelt fiske-hypokonder i det siste :S)
Hemorrhagic Septicemia vises oftes på kroppen til fisk. Dette er tydelig rød\rosa tegninger, og vil ikke påvirke størrelsen på finnene. Om den også angriper finnene, vises den ofte som streker av rødt, ikke som en "klump" som Aqua her illustrerer.
Har faktisk tilgode å høre om denne sykdommen på norsk landjord
hmm det er mulig den blir mobbet... det er en til guppyhann der som er stor og har stor flott finner..(han som får alle damene :P)
kansje han mobber den lille
burde jeg skille dem? han ser skikkelig sliten ut.. man har aldri sett at noen har vært i nærheten av å bite eller plage den...

Jeg ville skilt dem, og sørget for at den lille får rikelig med næringsrik mat, og rikelig med frist vann. Da vokser han seg stor og sterk, og kan ta igjen om det skulle bli behov for det.

Men det kan jo være noe annet som feiler han, siden han er ett lite mobbeoffer. Fisk har en svært god nese for å luke ut svake individer, disse mobbes ofte ihjel\ spises levende. Den sterkestes rett er fullt repressentert også i akvariet
hmm han lille har ikke vokst siden jeg fikk han og det er sikkert en 4 mnd siden.. den ser ut til å ikke ha det noe bra..nå har den fått to bruneflekker :S den er nå på finnen nedenfor der den brune flekken er på blide...

hvor kan jeg legge han? har ikke noe ledig akvarum
Sett han i en bøtte\ bolle med vann, og sørg for at vannet holder seg greit temperert. En luftepumpe med luftestein er slett ikke å forrakte.

For all del; sett han ikke i ett slikt fødekar mange skal bruke til karantene\ sykdomsbehandling. La fisken få litt plass å tumle på
ok takk
men slik finneråte..er det smittsomt for de andre fiskene?
Jepp, finneråte kan smitte som bare juling det. Men oftest er det kun svekkede\ skadet fisk som blir syke, men om det er tilstrekkelig med bakterier i vannet, kan alle sammen bli syke
å huff.. men finnene til de andre fiskene ser flåtte ut
så tror heller den bare har blitt mobbet..han ser skikkelig dårlig ut han bare sitter i boksen jeg har ham i med halen ned i underlaget og så peker han rett opp og vill ikke røre noe særlig på seg
Mange tyr til medisiner, men det går også an å prøve med salt. Siden guppy er brakkvannsfisk, så kan du behandle ham med havsalt.

Pass bare på at du ikke har for hardt vann i utgangspunktet, da havsalt inneholder mineraler.

Du trenger en egen tank uten planter, siden plantene ikke tåler så godt brakkvann. Og som nevnt tidligere, så trenger du helst en luftestein. Som skjulested i stedet for planter, legger jeg ned en kopp, eller lignende.

Det jeg har gjort med svekket guppy, er at jeg har startet med halvdelen akvarievann, og andre halvdelen friskt romtemperert vann.
1. Før jeg setter fisken oppi, så tilsetter jeg en teskje havsalt pr fjerde liter vann.
2. Etter 12 timer tilsetter jeg en ny teskje, uten vannbytte.
3. Etter 12 nye timer bytter jeg en fjerdedel av vannet med friskt romtemperert vann, og for hver liter vann jeg bytter ut, så hiver jeg oppi en halv teskje med havsalt.
4. Etter dette bytter jeg en fjerdedel hver 24. time, og holder saltkonsentrasjonen på samme nivå ved å erstatte hver liter byttet vann med friskt romtemperert vann tilsatt en halv teskje havsalt.

Hvis fisken viser tegn til bedring, eller tilstanden er stabil, etter noen dager, så beholder jeg den likevel i saltbehandlingen noen dager til... Helst bør den være helt frisk før du setter den ut sammen med andre fisker... Kan ta opp til 14 dager. Fisken må da tilvennes ditt vanlige akvarievann igjen...
Hvis den derimot blir verre i løpet av de første 4- 5 dagene med denne behandlingen, så pleier jeg å avlive fisken.

Dette er noe jeg har hatt sukksess med flere ganger, men jeg har hørt at denne metoden ikke vil virke mot parasitter. Logisk, egentlig... Og husk at denne behandlingen gjelder guppy. Ikke alle fisker som har godt av saltbehandling. Tror kanskje flere levendefødere tåler denne behandlingen, men det kan jeg ikke garantere, siden mine erfaringer er mest basert på guppy...

Mange som ikke har tro på saltbehandling i det hele tatt, men jeg har stort sett hatt utbytte av å prøve det.. Men så er nå både jeg og guppyene mine litt sære, da
hmm ja jeg har han i en boks m vann/salt
men nå har den fått rødt der det var brunt å så er det nå ytterst på alle finnene...
Aqua
hmm ja jeg har han i en boks m vann/salt men nå har den fått rødt der det var brunt å så er det nå ytterst på alle finnene...

Kom dette etter at du isolerte den, så er det helt klart en sykdom... Har du sopp- og bakteriedrepende fiskemedisin i huset?
Frank Angell
Jepp, finneråte kan smitte som bare juling det. Men oftest er det kun svekkede\ skadet fisk som blir syke, men om det er tilstrekkelig med bakterier i vannet, kan alle sammen bli syke :(

Kan finneråte ramme alle typer fisker? Noen arter som er spesielt utsatt, de som har store finner f.eks?
Snuffeline
Kan finneråte ramme alle typer fisker? Noen arter som er spesielt utsatt, de som har store finner f.eks?

Ja, finneråte kan ramme alle typer fisk. Hvorvidt det er de store finnene, eller fisk som er generelt dårlig utrustet mot å overvinne sykdommer selv, skal jeg ikke uttale meg om.
Syntes spesielt guppy er utsatt for finneråte, dette kan jo også henge sammen med at disse krangler og napper en del finner, i tillegg til at mange har disse sammen med fisk som finner sløret dems litt vel fristende.
Min lille stakkar guling var død i dag da jeg sto opp

Aqua
Min lille stakkar guling var død i dag da jeg sto opp :( :'(

uff, da stakkars deg
hmm...
her har jeg et lite tips til deg aqua: hvis du tar deg en tur i butikken så kan du kjøpe ei lita bolle hvis du har penger nok( nå mener jeg at du skal ha penger igjen) så kan du fikse bollen og kjøpe en av de som er mest like og noen hunner som kan komme i samme slengen så kan du ha et slags akvarium( bollen ) som det bare er guppy i(*)
*liker smilefjesa*
like som hannen, glemte litt der
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap