3 spørsmål ang mitt akvarie på 160 liter :o)

Jeg har et Jewel-akvarie på 160 liter, som jeg satte opp i august. SKifter den øverste hvite filten i filteret jevnlig. Men skal jeg ta ut og vaske alle svampene i filteret med jevne mellomrom? Jeg har hittil ikke rørt de....

I akvariet har vi 3 guramier. En blågurami og to med orange og blå farge. Ungene vil gjerne ha en kampfisk. Kan jeg ha det sammen med Gurami?

Jeg ser at vi plutselig har mange små sniler rundt på plantene. 2-3 mm er disse små snilehusene. Har forstått at disse formerer seg raskt og at jeg etterhvert vil få MANGE. Er dette noe problem? Skaper de problemer?

Takknemlig for hjelp...
Rannei
Jeg har et Jewel-akvarie på 160 liter, som jeg satte opp i august. SKifter den øverste hvite filten i filteret jevnlig. Men skal jeg ta ut og vaske alle svampene i filteret med jevne mellomrom? Jeg har hittil ikke rørt de....
Ikke rens svampene før det er betydelig reduksjon i gjennomstrømmingen fra filteret. Rens aldri alle svampene på en gang, en eller 2 er tilstrekkelig
Rannei
I akvariet har vi 3 guramier. En blågurami og to med orange og blå farge. Ungene vil gjerne ha en kampfisk. Kan jeg ha det sammen med Gurami?
Selv ville jeg nok ikk gjort det. Kampfisk kan være litt av noen finnenappere, og det er ikke gunstig.

Rannei
Jeg ser at vi plutselig har mange små sniler rundt på plantene. 2-3 mm er disse små snilehusene. Har forstått at disse formerer seg raskt og at jeg etterhvert vil få MANGE. Er dette noe problem? Skaper de problemer?

Problem og problem...
Sneilene vil fortsette å formere seg raskt, og det vil bli mange av dem. Noen av disse kan beite litt på planter, men ellers er det stort sett alger og restefor de lever av. Men spesielt vakkert med mange hundre sneiler er det ikke

tusen takk for hjelpen igjen ! ! !

Rannei
Inaktiv bruker
har fått intrykk av at en kampfisk kan klare seg fint i en gullfisk bolle med litt størelse, dersom du har en slik i hus, så kansje dette kan vere et alternativ?

eventuelt så selges det veldig billige små pumper på webzoo nå. gjetter mange her vil anbefale at du bruker en slik.
Ville bare fortelle at mannen i fiskebutikken sa at jeg ikke bør ha kampfisk fordi guramiene vil nappe han i de fine slørene....
Men du mener altså at det er kampfisken som vi være ufin mot de andre?

har ikke så veldig godt inntrykk av kunnskapene til de i butikken her, så jeg støtter meg til ditt svar... :o)

Kampfisk er aggressive.
Blå gurami er aggressive.

Blå gurami er generelt større enn kampfisk. Hvem som er slemme med hvem, er ikke greit å si, men jeg gjetter på at den blå guramien nok tar igjen med størrelsen sin, ihvertfall hvis det er en herremann.

Jeg har hatt både kampfisk og blå monstere, men ikke samme akvarium. Men jeg kan tenke meg at det kan bli krig. Det blå monsteret mitt (hannen, altså) har gått til krig mot killifiskene mine, men kun hannene. Jeg kan tenke meg at det neppe vil være særlig mer vellykket med kampfisk, snarere verre.

Til den som snakket om kampfisk i bolle. Ja, de holdes i boller mange steder, men de fortjener et bedre liv enn som så. Ta en titt i kunnskapsbasen her på akvaforum. Her står det at minste akvariestørrelse for kampfisk er 60 liter. Det blir en stor bolle, det...
takk igjen.

Jeg har to guramier nå. Men dersom disse tas ut - så kan jeg ha en kampfisk sammen med guppier, neontetraer, sverddrager (heter det det?) platier og en black molly?
Hvorfor ikke bygge selskapsakvariet videre med andre asiatiske fiskeslag? Guramiene går greitt sammen med f.eks. praktbotia, som til og med spiser snegler... og er veldig aktive og morsomme fisker.
Min erfaring med kampfisk er at de bør være sammen med bunnlevende fisk evt noen ottoer eller SAEer. Spesielt hanguppyene og kampfisken kan gå til krig mot hverandre. Har akkurat flyttet min kampfisk fordi regnbuefiskene og kardinatetraene nappet og nappet og nappet i sløret hans.

Og ang sneglene så er jo praktbotiaene glade i en slik delikatesse hvis du vil ha hjelp til å fjerne sneglene.
takk igjen - jeg kjøper praktbotia i morgen. Hvor mange bør jeg ha? Prøvde å lese litt om den her på sidene. Jeg har som sagt 160 liter, og har 24 grader i vannet - men antar det vil gå bra? Har en stor gul snegle også (er dette eplesnegle kanskje? Min sønn på 6 år kjøpte den i stedet for lørdagsgodteri for noen uker siden :o) ) Får den være i fred fordi om jeg kjøper praktbotiaer?
Praktbotia trives best i stim, så 4-5 stk blir veldig fint. Da vil de følge etter hverandre rundt i akvariet hele tiden og være nysgjerrige på alt som foregår utenfor også.

Men jeg tror ikke det er lurt å ha eplesneglen i samme kar. Får de lyst på snegler vil de spise det som er i karet.
Potia
Jeg har 3 potia i mitt 180 liter. Går bra med det oxo, men snegler og potia funker dårlig. Har pestsnegler i et 60 liter her og har prøvd å kaste litt til potiane. Sneglene blir ikke gamle kan du si Det som kan være dumt med potiane er at de er veldig følsomme på sykdommer i akvarium. Beste er og ikke være sløv med vannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Enlien
Reklame for plussmedlemskap