Inger Annes akvarieprosjekt (side 10)

Åja, killi hopper! De hopper noe utrolig, og de er lynraske! Har lest noen triste innlegg opp gjennom tidene fra folk som bare skulle skifte vann eller noe, så de tok av dekkglasset et øyeblikk... og dermed har fisken hoppet. Oppdager man ikke det med en gang (man tror kanskje fiskene gjemmer seg i plantene) så er det jo for sent å redde dem.

Fòringshullet i dekkglasset og der slanger eller ledninger går ut må også tettes. Evt kan man dytte en bit filtervatt ned og sperre for åpningen med det. Det trenger jo ikke være luft-tett, bare "flukt-sikkert"
Haslana and fishes
Høres ut som du er i himmelen samtidig som et vist annet sted!!:D

Det er en meget god beskrivelse av hvordan jeg føler meg akkurat nå
FIKK du de siste akvariene GRATIS?!

Det får jeg. Jeg skal hente de på mandag. Dermed har jeg altså fått 9 x 85-litere, 6 filterpumper, 6 varmekolber, 6 lysarmatur, dekkglass og reol til 3 av akvariene, for den nette sum av 3000,- Klager ikke over det
Kunne ønske det var slik her og, men det er det aldeles ikke..
pappa skulle få seg nytt hus og skulle da gå til innkjøp av et 325 liters akvarium(!!!) men noen bydde høyere!!woosh så var drømmen vekke..!!
*aargh*

Det er noe dritt når noen slår budet ditt Har opplevd det selv noen ganger (bortsett fra på boligfronten, da. Den første leiligheten min fikk jeg på første budet mitt. Huset jeg bor i nå, var gjennom en ganske tøff budrunde, men jeg fikk det til slutt. Og dette er de 2 eneste stedene jeg har budt på boliger)
Lever denne ene fint fortsatt da??

Såvidt jeg vet gjør hun det. Men, lever i mørket, stakkars. Hun er i en bøtte, som på toppen av det hele er dekket til. Men, det skal bli nytt hjem i løpet av kvelden, da
siikker på du ikke får nye??
Sa de noe om at de hopper mye?..kanskje har du noe der?

Hehehe! Stygt redd for at de er tapt, ja. Riktignok kan jeg se uskyldig ut når jeg vil. Men, med en kvittering så lang som et ondt år, tror jeg ikke de går på at jeg ikke visste om det...
Går det forresten fint med minstemann som ikke spiser??:S

Discusen? Den spiser fortsatt ikke av foret, annet enn rester som flyter rundt. Etter at jeg satte inn ei ny pumpe, har den blitt litt mer pinglete igjen. Jeg tror ikke den fisken er særlig glad for endringer. Den får jo i seg litt mat, da. Men de andre fiskene vokser helt klart fra den. Det er ingen tvil om at den nå er minst. Tidligere var de jo to som var like store (eller egentlig små). De andre discusene mine er nå så glade i maten at de kommer bort til glasset med en gang når jeg kommer bort til dem. En av dem har også spist av hånden min De blir helt tussete når jeg slipper nedi maten. De vokser og trives helt tydelig også. Utrolig sunne fisker (må ha godt genmateriale), med godt humør (til discus å være, noe som betyr at de er ganske grinete mot hverandre, særlig ved foringstid) og i god vekst. Jeg kunne ikke være mer heldig med dem! Det er ingen tvil om at disse fiskene var de beste discusene jeg kunne ha kjøpt, som første gangs discuseier Jeg er ganske sikker på at det er kombinasjonen av sterke fisker og godt fôr som er nøkkelen til suksess her.

mona o
Åja, killi hopper! :-) De hopper noe utrolig, og de er lynraske! Har lest noen triste innlegg opp gjennom tidene fra folk som bare skulle skifte vann eller noe, så de tok av dekkglasset et øyeblikk... og dermed har fisken hoppet. Oppdager man ikke det med en gang (man tror kanskje fiskene gjemmer seg i plantene) så er det jo for sent å redde dem.

Det har jeg faktisk aldri opplevd! Dvs. ikke før nå...
Jeg har vært flink jente og satt batteriene til kameraet mitt til lading
Hovedsaklig pga. at jeg ikke kan la være å dele inntrykket fra de usannsynlig vakre arcuatusene mine Jeg aner at dette kommer til å være favorittcoryen til evig tid ;-D

Jeg og bikkja la oss nettopp ned ved siden av akvariet med de nye fiskene, og bare nøt synet. Eller bikkja lå og slikket litt på glasset. Hun er ikke vant med fisk i øye-/snutehøyde, og alt som rører på seg er fristende.
Corydoras arcuatus er virkelig en utrolig vakker cory! De to sorte stripene (en på hver side)gir et utrolig behagelig utseende sett fra siden, og et utrolig morsomt utseende sett ovenfra. Og for noen aktive coryer de er! De suser rundt som gale når det er mat på gang. Det var jo også de som var mest stresset (tilsynelatende ihvertfall) i går da de ble sluppet ut også, mens brochisene var mer avslappet

Brochisene kommer også til å bli pene, hvis de greier seg.
Når man ligger sånn og studerer fisk man vet kan bli syke, er det utrolig hvor mange symptomer man plutselig ser... Og jeg er skikkelig hønemor når det gjelder disse fiskene. De ser litt skjøre ut ennå. Brochisene er ubehagelig tynne (som jeg nok har sagt noen ganger nå), så det blir de jeg blir nødt til å virkelig følge med nå. De skal ihvertfall få mat flere ganger om dagen nå i begynnelsen, så får vi se hvordan det går. Jeg har nesten litt lyst til å sette i gang artemiaklekkeren, bare for å gi dem litt action :-P

Utrolig nok levde den lille døende fjerten ennå. Jeg regna med den ville være død for lengst, og skulle plukke den ut av akvariet for å unngå at den ble spist (ellers ville det vært vanskelig å få igjen en ny fra butikken). Men hvor mye jeg enn lette, kunne jeg ikke finne den. Så telte jeg fiskene, og alle brochisene var på plass! Men etter en stund, så jeg den suste avgårde på siden igjen, så det er bare et spørsmål om tid. Utrolig tøff liten tass. Jeg må innrømme at den imponerer meg.
Så har man fått se fiskevarianten av å sette mat i vranghalsen. En av coryene har tydeligvis greid å svelge vrangt, for en ende av en mygglarve stakk ut av den ene gjella. Den forsøkte å suge den inn flere ganger. Jeg tenkte jeg skulle forsiktig hjelpe den, men da jeg rørte på meg, ble den skremt og stakk avgårde. Etter det har jeg ikke sett noen cory med mygglarve ut av gjella, så jeg håper at den har greid å ordne det selv.
Ingen fare, de gjør sånt hele tiden. Suger maten inn, så tyter noe ut gjennom gjellene. Noen ganger kjører mygglarvene jojo ut og inn av gjellene på dem Dette gjelder både voksne og unge.

Så dette er helt normalt for Corydoras, ingen grunn til uro. Du trenger overhodet ikke gripe inn eller "hjelpe" dem.

Om dette var en svært liten Cory, og en svært stor mygglarve så kanskje den strever litt lenge, men... Det er vel ikke noen særlig grunn til uro der heller, har enda tilgode å se en liten Corydoras som ikke greier å håndtere en mygglarve. Det ser ut til å være medfødt viten

Jeg leste en gang på forumet til PlanetCatfish en tråd der folk kunne liste opp sjarmerende trekk ved Corydoras. En av de tingene som ble listet opp, var nettopp denne måten å spise mygglarver på; suge inn gjennom munnen, så flyr halve mygglarven ut gjennom gjellene igjen, og man kan se mygglarven fyke ut og inn gjennom gjellene inntil Coryen har fått tygd ferdig


PS! De aller minste ynglene mine får opphakkede mygglarver, men det er bare helt i starten. Corydoras panda-yngelen min f.eks. får nå hele mygglarver, og det går helt fint.

Dyrehagen
Så har man fått se fiskevarianten av å sette mat i vranghalsen. En av coryene har tydeligvis greid å svelge vrangt, for en ende av en mygglarve stakk ut av den ene gjella. Den forsøkte å suge den inn flere ganger. Jeg tenkte jeg skulle forsiktig hjelpe den, men da jeg rørte på meg, ble den skremt og stakk avgårde. Etter det har jeg ikke sett noen cory med mygglarve ut av gjella, så jeg håper at den har greid å ordne det selv.
Puuuuh! Nå ble jeg lettet! Jeg har faktisk aldri sett sterbaiene mine finne på noe sånt. Jeg er så definitivt hønemor når det gjelder disse nye innbyggerne. Egentlig så minnet dette meg litt om snørrete unger. De trekker inn snørret, og det kommer tytende ut igjen med en gang.

Det er forresten ingen tvil om at mygglarver er snaddermat for dem. For en iver! Arcuatusene blir helt ville
Det var discusen jeg mente ja..
dumt dette!
arcuatesene dine høres veldig spennende ut!
Neste gang jeg får meg en stor porsjon akvarier skal jeg deffintivt starte artsakvarium med en eller annen sort corydoras!!
Men det spørs jo når dette blir da --,
Ja dette med høyere bud er noe piss!..
Dessverre "jukset" de litt så de som bydde høyere enn oss sa ikke fra til oss før det var forseint å gjøre noe for oss!!
(foreldrene mine er skilt så det er derfor pappa skulle ha seg ny plass)
I tillegg ga jeg vekk hunden min et par dager før dette!!);
Min nyyydelige schæfer Marko som nå er i Trondheim eller noe for å bli politihund!!
men jeg skal ikke kuppe tråden din med mine private problemer!
*
Søtt dette med coryene sin måte å spise på!
Kanskje får du knipset et bilde av det en eller annen gang??^^,
brochisene høres ikke helt friske ut nei!:s
Kanskje litt artemia vekker oppsikt ja??:0)
nei uff..kanskje blir de frisk vist man håper??
**HÅPE**

P.S.: vet disse bildene ikke burde puttes inn og jeg er klar for å bli slaktet for det, jeg står med åpne armer og tar i mot slag, men jeg kan ikke dy meg..alle MÅ få vite hvor sårt jeg savner marko!...verdens nydeligste hund..så lydig at han er politihund..
Jeg skal ikke kjefte. Hunder er alltid velkomne hos meg Og særlig nydelige schæfervalper Jeg er langt ifra noe schæfermenneske, men valpene er bare fryktelig søte Jeg elsker når de kommer i alderen hvor ørene ikke vet om de skal stå eller henge.
Trist å måtte gi fra seg hunden sin. Jeg føler med deg!
tusen hjertelig takk for en så positiv tilbakemelding!!
*av med leggbeskyttere og hjelm*
hehe^^,

så over til brochisene:
Har de det bra??:l
Kanskje artemia virkelig kan hjelpe?!
Er det noen sykdomstegn?
huff..*håpeHÅPEhåpe*
Brochisene er skrekkelig tynne, og det bekymrer meg. Jeg skal gi de en runde med PraziPro, for å få tatt evt. parasitter. Men jeg er også litt nervøs for at medisinering kan bli enda en belastning for dem. Jeg lurte en stund på i går om de faktisk spiste. Arcuatusene er superivrige når de får mat, mens brochisene er mye mer forsiktig. Men så kom jeg jo på den røde mygglarven som hang ut av gjella på den ene, og den kan jo ikke ha havnet der med mindre den spiste. Det var en lettelse

Arcuatusene stimer forresten veldig bra. Om det er nå i begynnelsen, mens de ennå er nervøse, får tiden vise. Men de stimer ihvertfall mye mer enn sterbaiene mine og brochisene. Jeg har vel bare sett en annen cory stime bedre. Jeg husker ikke hvilken type det er, men de var ekstreme. De befant seg hele tiden i en enorm ball av fisker.

En titt i 180-literen akkurat nå, viser en sjokolademalle på tur. Trøste og bære så feit og diger den er blitt! Den forsøkte seg en tur inn i en av ancistrushulene, men den var rett og slett blitt for feit! Den kom ikke inn, fordi magen var i veien! Makan til glupsk bolle. Den stakk fram for et måltid spirulinatablett, og der er det ikke noen forsiktig sutting på maten. Den glefser dem i seg så spruten står. Det er nesten som å se en kulefisk spise! Men, jeg har bestemt meg: de skal ut av karet! Disse 2 digre sjokolademallene, og den digre mystusen skal ut! Ikke ut av huset, riktignok, men over i et annet kar. De må nok greie seg i stusselige 85 liter framover. De har gaflet i seg nesten hver eneste stimfisk i akvariet, og det blir dyrt i lengden. De blir neppe mindre glupske med tiden. De vokser nemlig fortsatt (kanskje mer i bredden enn i lengden, men de er faktisk ikke utvokste ennå). Jeg tør ikke gi de bort, ettersom dette er det karet med evig sykdom (og jeg vil ikke overføre denne dritten til noen andre!). Så da blir det heller litt trangt til dem framover. Det vil uansett også hjelpe i forhold til belastningen i 180-literen. Det er egentlig alt for stor belastning av fisk der, og det hjelper vel heller ikke spesielt godt på sykdommen.

Men nå skal jeg ut og hente ytterligere fisk og akvarium

Da kan jeg endelig sette meg ned og slappe av litt. Dagen i dag har gått med til...eh...å hente fisk... Men denne gangen var det planlagt fiskeinnkjøp, og det var dette jeg egentlig skulle svi av penger på denne helga. Fiskene på fredag var jo bare en "ekstrabonus". Jeg tør ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt på fisk denne helga (jeg vet hvor mye, men forsøker å glemme det).

Planen var å komme hjem med 3 L-200, 4 l-201, 1 L-182, 6 c. axelrodi (ikke til meg) og 6 c-140. Det viste seg at det hadde brutt ut sykdom i karet med L-201, så det kunne jeg ikke få denne gangen. "Hah! Der sparte jeg de pengene.", tenkte jeg. Men, den gang ei... Det ser ut som om jeg havner på restesalg etter Monas corybestillinger. C-140 er delvis fra hennes bestilling, og så er det jo c-121. De var så vakre der de stod, og jeg visste jo at de ikke bare er enkle å få tak i. I tillegg fikk jeg vite av en fornøyd butikkinnehaver at de var forsvunnet fra bestillingslistene igjen... De ville koste meg omtrent like mye som de fiskene jeg ikke fikk kjøpt. Noe sånt går det bare ikke an å motstå.

Jeg var fristet til å si ja til å pakke flere coryer i samme pose, da jeg så hvor mange poser det ville bli. Ikke mindre enn 25 coryer skulle bli med meg hjem. Heldigvis motsto jeg fristelsen, og det er jeg glad for at jeg gjorde. En av c-121-ene greide nemlig å begå harakiri på veien til Askim. Jeg begynner å bli litt irritert på denne ekle forsvarsmekanismen som coryene har. Snakk om idioter!

Jeg hadde egentlig tenkt å servere noen bilder i kveld, men det får vente til i morgen. Jeg føler meg som en skureklut! Kanskje jeg greier å få tatt et bilde av L-182, når jeg skal slippe han ut. Jeg bruker å ta L-maller med hendene når de skal ut av posen sin, så da burde jeg jo benytte sjansen. "Småen" er en fascinerende fisk. Han ser ut som en veldig forvokst ancistrus, og med en fantastisk skog på nesa si. Gled dere til å se bilde

Arcuatusene mine har forresten funnet ut at jeg betyr mat. Hver gang jeg passerer akvariet, stimer de bort til glasset. Snakk om kjapp læring! Jeg blir bare mer og mer glad i dem, for hver time som går! Trehjulssyklene (brochisene) virker også litt mer livlige nå, så jeg håper at det går greit med dem. Jeg har virkelig bekymret meg for dem.

Polkadottene er noen ordentlige røvere! De plager killiene og er alltid først i matfatet når det blir servert. Ingen tvil om at fiskene mine begynner å bli husvarme!
Endelig noen bilder! Disse tok jeg kjapt i natt da fiskene skulle komme til sitt nye hjem. Det gikk forresten veldig fint, og så langt jeg kan se i nå i morges, ser alle ut til å være i god form.

Bilde 1: Hils på Småen! (L-182) Dessverre kan man ikke se den fantastiske skogen på nesa, når fisken er over vann. Men jeg regner med at det ikke blir det siste bildet jeg tar av min nye stolthet. Legg merke til piggene fisken har satt ut. De er digre!

Bilde 2: En av mine virkelige skjønnheter! L-200 er ei malle som lenge har stått øverst på ønskelista. I går ble 3 stk. med hjem Hvilken type L-200 jeg har fått med hjem, har jeg ikke rukket å studere ennå. Når jeg ser denne malla, husker jeg hvorfor jeg er L-mallefrik.

Bilde 3: Kjekt sted å oppholde seg når man er nervøs. Oppå Småen! Her ser dere også en liten antydning til neseskog hos Småen. Men bildet viser bare minimalt av hvordan det faktisk ser ut.

Her et litt bedre bilde av Askimskogen:
[External Image]

Jeg skal forsøke å få tatt noen corybilder i ettermiddag
Så du kjøpte både C-140 og C-121? Gratulerer i så fall! Nyyydelige Coryer! C-121, eller Corydoras cf. burgessi som de også kalles, er blitt en av mine yndlings-Corydoras. De er bare så utrolig fine!

Hvor mange av hver kjøpte du?
Jeg kjøpte de som var igjen i butikken: 6 C-140 og 13 c-121. Dessverre avgikk en C-121 med døden under transporten, så det er bare 12 igjen. På den annen side, skulle det dø en cory, var det greit at det var av dem jeg hadde kjøpt flest av.
Helt enig i at det er nyyydelige coryer. De C-121-ene stod og fristet meg over evne, der i butikken. Så vakre, så vakre. Så jeg måtte bare ta dem med hjem...

Fikk ikke helt til det der med å lime inn bilde i stort format. Prøver igjen senere i dag
Glemte forresten å si at du har en veldig god smak når det gjelder coryer, Mona. Heldigvis for meg, for bestillingene dine gjør at det drypper vakre coryer på meg også

Jeg vurderer også sterkt å bestille c. haraldschultzi til jeg skal til Bergen i mai (bestiller hos Aquazoo i Bergen, og tar med meg når jeg skal hjem igjen). Den står på listen over fisk de kan bestille. Jeg begynner å få tak i de fleste coryene jeg ønsker meg nå, med unntak av haraldschultzi, semiaquilus (som jeg ikke fikk fordi Perubestillinga gikk i vasken), concolor (som jeg har bestilt hos en privatperson. Jeg får vel om noen måneder) og aeneus gold stripe (misunner deg sterkt, Gry). Ooops! Det var visst ganske mange coryer, det. Glemte forresten trilineauts...og panda...og adolfoi (selv om jeg fikk en veldig god erstatning for det i går ...og, og, og. Han på Aquamanias fikk meg til å sikle etter brochis multiradiatus også, men de blir visst enda større enn splendens Jaja, da har jeg mye å glede meg til i årene framover. For denne ønskelista kommer det til å ta tid å få fylt opp. Jeg må ha noe å se fram til også Når bestillinga fra Aquazoo er i boks, blir det (forhåpentligvis) lenge til det blir flere innkjøp. Så, nei, jeg kommer ikke til å kjøpe alle på en gang. Nå skal jeg bruke tiden og pengene på å få opp det jeg har fått i huset, og få skikkelig orden i reolene. Så får jeg se hva jeg har til overs av plass og penger, og ta det litt etter litt - også litt etter hva som er mulig å få tak i.
Gratulerer med nye maller og coryer! Utrolig flotte alle sammen. Skulle gjerne hatt L200 selv engang. Men det blir nok ikke med det for oss som ikke bor midt i smørøye hehe. Det er jo igrunnen bare greit for lommeboka mi da.

Ellers er trehjulssyklene (Brochis splendens) høyt på ønskelisten her, men de jeg har sett i butikk koster jo 129 kr stk :S Men dersom du får yngel på de så vil jeg gjerne stå i kø for å adoptere hehe. Bare si ifra så jeg får satt opp enda flere akvarier, for de jeg har er besatt av discus og tempraturen er jo ikke helt cory vennlig. Irriterende det der.
Elin Pedersen
Gratulerer med nye maller og coryer! Utrolig flotte alle sammen.

Takk, takk Jeg er så stolt av dem
Skulle gjerne hatt L200 selv engang. Men det blir nok ikke med det for oss som ikke bor midt i smørøye hehe. Det er jo igrunnen bare greit for lommeboka mi da.

L-200 er faktisk enda vakrere i virkeligheten enn på bilder
Ja, lommeboka mi lider veldig akkurat nå!
Ellers er trehjulssyklene (Brochis splendens) høyt på ønskelisten her, men de jeg har sett i butikk koster jo 129 kr stk :S Men dersom du får yngel på de så vil jeg gjerne stå i kø for å adoptere hehe.

Jeg betalte 89,- pr. stk., men de er knøttsmå (og oppdaget nettopp at Aquazoo i Bergen er billigere, og sannsynligvis er fiskene større også. Argh!). Så det er lenge før trehjulssyklene mine kommer opp i bil- og minibusstørrelse, og dermed lenge til det blir barn. Men når (ikke hvis. Hehehe!) det en gang blir barn, er du velkommen til å kjøpe De er bare 5 akkurat nå. En døde natt til lørdag, men jeg skal bytte den på veien hjem i dag (Huttetu! Nok en sjanse til å miste hodet og kjøpe fisk). Så jeg går faktisk med en dau fisk i en pose i veska mi! Det skulle kundene mine ha sett :-P Så stimen min er ikke så stor ennå. Jeg tenker at jeg kan fylle på litt etter litt, hvis jeg finner pene, rimelige fisker.
Bare si ifra så jeg får satt opp enda flere akvarier, for de jeg har er besatt av discus og tempraturen er jo ikke helt cory vennlig. Irriterende det der.
Sterbai skal visst kunne gå sammen med discus. De liker varme. Jeg vurderer faktisk å flytte sterbaiene mine til discuskaret. Da ville jeg jo få plass til enda flere coryer... På den annen side ville det nok blitt krangel mellom meg og discusene om hvem som skal ha coryeggene. Eller, den krangelen har jeg jo allerede. Ved siste egglegging, kom palettene meg i forkjøpet flere ganger, og jeg ble nødt til å knipse vekk en kampfisk (et vennlig knips, riktignok) en gang. Merkelig at jeg alltid skal ha glupske fisk i akvariene mine...
Nå må jeg le litt av meg selv. Jeg har blitt litt for mye coryeier i hodet. Jeg skal straks ut og hente kulefisken jeg kjøpte for to uker siden. Dette er på Majorstuen Zoo, så jeg har lang vei hjem etterpå (skal også bytte en død trehjulssykkel på Alnabru etterpå). Deretter blir det en stund før jeg får satt opp akvariet kula skal inn i. Og jeg går er redd for at kula skal greie å forgifte seg selv før den får slippe løs...eeeehhh...
Det verste er at jeg har tenkt på det i hele dag, og kom ikke på før nå at noe var feil med tankegangen min.
Nydelige fisker du har fått der ja!
Håper det blir mye yngel på deg etterhvert slik at lommeboka kan legge vekk ryktet som anorektiker!*humre for dumheten min*
Denne helgen høres egentlig ganske himmel ut!
Sender de fisk til privatperson denne butikken deres??^^.

Mere bilder!!

"Tenke": Kanskje brochisene blir bedre??
*håpeHÅPEhåpeHÅPEhåpe*:`D
*glis*

P.S.: Hva i all verden er det du jobber med siden du har råd til alt dette?
Kanskje ganske frekt å spørre om..men selv har jeg jo ikke jobb enda såå.. ?x)

P.S.2: Bestemte meg for å dele opplevelsen min med dere da jeg var ekstremt nært innpå 3 ulver!!:O (dårli bilde tatt av meg..de er myye mer majestetiske enn som så!!)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap