Inger Annes akvarieprosjekt (side 11)

Haslana and fishes
P.S.: Hva i all verden er det du jobber med siden du har råd til alt dette?

Eeeehhh...jeg har ikke råd til det... Det skal bli en interessant måned videre. Forresten har jeg sørget for å få lov til å betale den siste ladningen med fisk og utstyr over to måneder. Ellers hadde det definitivt ikke gått.
For øvrig jobber jeg som IT-konsulent

P.S.2: Bestemte meg for å dele opplevelsen min med dere da jeg var ekstremt nært innpå 3 ulver!!:O (dårli bilde tatt av meg..de er myye mer majestetiske enn som så!!)

Kuuuult! Ulv er et dyr som fascinerer meg. *Grønn av misunnelse*

Jeg stakk innom på Alnabru og fikk byttet den døde trehjulssykkelen. Heldigvis at jeg gjorde det i dag! Det var bare to igjen! Og utrolig nok kom jeg ikke på den glupe idéen å befri dem for den siste også, før jeg var godt på vei hjem. Huff, jeg ser for meg den stakkars ensomme brochisen padle rundt alene i butikken. Ihvertfall som eneste brochis i akvariet. Det var andre fisker der også.

Jeg har forresten også henta salivatoren min i dag Problemet var bare at det var flere utrolig vakre kuler der. Heldigvis hadde jeg ikke råd til den utrolig kule suvattien som var der. Ei diger kule, som visste hvordan man skal gjemme seg. Den hadde gravd seg så totalt ned i sanda, at den var umulig å se. Han som hjalp meg i butikken måtte rote rundt i sanda for å finne den. Utrolig at ei så diger kule kan grave seg så totalt ned! I tillegg til den kula, så hadde de en annen som var like stor, og den kula hadde jeg (vel egentlig ikke) råd til. Kula spilte opp foran glasset, og lokket og lokket meg. Jeg har aldri sett noen av kulene mine være så opptatt av omverdenen.

Like ved var det et kar med to fullvoksne VF discus. Ooooooh! Noe så vanvittig lekkert! Og så digre! Det er ingen tvil: jeg SKAL ha VF discus før eller senere.
Så skjedde det her også...
Jeg våknet opp i dag, glad og fornøyd (vel...), til pent vær ute, og ikke fullt så pent vær inne. Et av akvariene mine hadde en kjekk bursdagsgave til meg: Vann utover stuegulvet! Hyyyyyyl!
Jeg skal love dere at jeg kom meg kjapt ned på knær og begynte å tørke. Hedigvis ser det ut til at det ikke har vært så mange liter som har kommet seg utover. Jeg anslår at vannmengden i akvariet har sunket med mellom 10 og 25 liter, men ikke alt havnet på gulvet. Den skyldige? Pumpa! I 130-literen min, har jeg en ekstern pumpe. Det var faktisk ikke lekkasje som var grunnen. Jeg har sett at vannstrømmen ut av pumpa har vært litt mindre enn normalt, og jeg visste hva problemet var. På innsuget sitter det en bit blåsvamp for å unngå at palettyngel skal bli filtermat. Denne svampbiten var blitt litt tettet igjen, så jeg stakk hånda nedi og klemte litt på den for å få rensket litt opp i dritten. Det fungerte, og jeg så at vannstrømmen ut økte igjen. Det jeg derimot ikke så, var at flere av hullene i utstrømsrøret hadde gått tett, slik at det kun var 2-3 av dem som slapp ut vann, og kun ett av disse hullene igjen var helt åpent. De andre var tydeligvis litt snevret igjen, for strålen ut av dem var heller skral. Men den ene strålen som kom fra et helt åpent hull, den var det trykk i. Faktisk så mye trykk at den gikk rett over akvariet og serverte vannet på utsiden!
Og slik hadde den stått i hele natt!

Men, hell i uhellet: Rett nedenfor akvariet stod det et fuglebur (tomt, heldigvis), og oppå fugleburet lå det et digert håndkle. I tillegg stod det en gitar der, som var i et stofftrekk. Alle disse tingene tok av for en del av vannet. Dessuten hadde bikkja røska utover massevis av papir fra papireska (og jeg orket ikke å rydde det opp i går), så disse hadde også sugd til seg mye av vannet. TAKK OG PRIS! Men, det tok ca. 10 håndklær å få tørket opp sølet!

Utrolig nok ser det ut til at jeg har unngått skader på laminatet. Jeg hører ingen surkling, og ser ikke at det har trukket til seg vann. Det eneste problemet, er at jeg har lagt underlag av relativt hard plast under akvariene (for å unngå vannsøl på gulvet - snakk om ironi), og under der har det selvsagt sneket seg vann. Og det er nesten umulig å få tørket opp under, særlig fordi det står et 130-liters (riktignok ikke med 130-liter lenger) akvarium oppå. Jeg har dyttet håndklær under så langt det går, og det løfter jo også belegget opp litt. Så får jeg håpe at det greier å tørke opp på den måten. Vinduet over står oppe også, for best mulig lufting.

Jeg hadde en avtale 8 i morges, og stod opp ca. 7:30. Det sier seg selv at jeg var forsinket... Men utrolig nok bare 20 minutter. Jeg kan være ganske effektiv når jeg må

Nå skal jeg rett og slett legge meg og furte litt i senga. Deretter sove litt, i håp om at en ny start på dagen vil gi en litt hyggeligere dag videre.
Det hjalp ikke med furting i senga. Eller det hjalp en stund, fram til neste uhell: jeg knuste hydrometeret mitt som jeg kjøpte for 2 dager siden. For å unngå at bikkja skulle kverke dette også (hun har allerede ødelagt 2), la jeg det oppå et av akvariene. Der lå den fint i noen timer, før den falt ned og knustes.
På toppen av det hele, fant jeg min kjære "Stælken Gundersen", grenmalla mi, nettopp med buken i været. Hun var en av de fiskene jeg har hatt nærmest forhold til. Snakk om møkkadag! Buuuuuhuuuuu! :´(
Du får min dypeste sympati, ikke det at det hjelper så mye da. Men du vinner hvertfall min værste møkkadag konkurranse for i dag. Premien er en bedre morgen :S
Stakkar deg!!:S
Jeg føler med deg..vann utover gulvet er DET MINST KJEKKE som kan skje!!

Vet også at det går ann å ha forhold til fiskene sine og da blir det ekstra trist når buken ligger feil veg!

-maria-
Stælken Gundersen var ikke en spesiell fisk i akvaristøyne, men hun var spesiell for meg. Og en av de fiskene som har vært hos meg lenge. Ellers ble de fleste fiskene hos meg kjøpt i fjor eller senere, mens Stælken hørte til hos "stamfiskene" mine, blant fiskene som jeg hadde før jeg virkelig tok av i akvariesammenheng.

Oppdaget nå også til min sorg, at jeg har mistet en c-121 i løpet av dagen. Jeg begynte å medisinere med PraziPro i det akvariet i går, og frykter at noe kan ha skjedd i den forbindelse. Det er riktignok den eneste fisken som så langt har tatt kvelden i det akvariet. Tanken ble satt opp på søndag, men med en meget godt innkjørt pumpe. Så jeg ser ingen grunn til at det skal være noe feil der. Jeg skal likevel teste vannet senere i kveld, for å være helt sikker på at alt er OK.
Etter at jeg ga de nye fiskene Prazi, ser det faktisk ut til at trehjulssyklene er blitt litt mer livlige. De var meget ivrige ved matfatet nå i kveld, og en tanke smartere enn arcuatusene. Nå som jeg forsøker å fore opp disse altfor tynne fiskene, får de bl.a. tubifex en gang om dagen. Dette er i terninger, og jeg må presse dem fast på glasset for å holde dem i coryhøyde. De henger 1/2-1 cm over bunnen. Trehjulssyklene fattet dette med en gang, og kastet seg over maten, mens arcuatusene fortsatte med å lete rundt i sanda etter maten. Det var ingen tvil om at de luktet maten (i øyeblikket etter at jeg løftet hånden ut av akvariet etter å ha klistret den første terningen til glasset, kom en stim av coryer, på rad og rekke, meget målbevisst! De visste at det ventet godis), men det tok tid å finne den. Men, da den ene terningen løsnet og fløt opp, var det en arcuatus som var smart nok å svømme opp til overflaten og gumle på snadderet

Jeg er dessverre bekymret for en av trehjulssyklene mine. Mens alle de andre coryene, raste full fart fram til maten, ble den liggende i ro bak rota, og der lå den så lenge jeg så på. Jeg kunne ikke se noen andre ytre tegn på sykdom enn at den var like tynn som de andre, men noe godt tegn er det ikke. Jeg krysser fingrene for at også den blir med på leken i morgen.

Jeg må forresten innrømme at jeg nå er ganske skvetten på hva som skjer i det andre karet med ny fisk. Etter at jeg fant en død cory tidligere i dag, er jeg redd for at det skal skje med flere. Men jeg har jo også i bakhodet det jeg leste om på the puffer forum, at Prazi kverker parasittene ved at musklene deres begynner å trekke seg ukontrollert sammen, og at dette kan føre til at parasittene sprekker og gir infeksjoner til fisken. Ikke vet jeg, men en cory var altså død dagen etter at jeg tilsatte Prazi til vannet.

Merkelig at jeg er mer skvetten i forhold til fiskedød enn i forhold til lekkasjer, dagen etter at jeg opplevde marerittet selv. Det sier litt om hvor fisk jeg har blitt i hodet...
Jeg tar tilbake det om synlige tegn på sykdom hos coryen som sliter. Det er ingen tvil om at denne fisken sliter, og at utfallet høyst sannsynlig ikke blir hyggelig. For å være ærlig: denne fisken har ingen sjanse til å klare seg. Den har nå kommet fram til glasset, så jeg fikk sett den skikkelig. Den ser ut som om det ikke er noe annet enn skinn og bein, i en ekstrem skala i forhold til de andre. Jeg tenkte jo i begynnelsen at det var en annen av disse fiskene som jeg kunne komme til å miste, så jeg mistenker sterkt at det er denne fisken. Trist, men det lå nok an til at det måtte skje. Jeg får trøste meg med at de andre 5 ser ut til å ha det bedre nå. Dessuten så er dette fisk jeg har 8 dagers garanti på, og de vet allerede at fiskene jeg kjøpte ikke var helt som de skulle. Ulempen er at det kun var en eneste brochis igjen etter at jeg var der på mandag, og den så ikke helt frisk ut, den heller.
Trehjulssykkelen har nå avgått med døden
Men nå tror og håper jeg ikke det blir flere dødsfall. De andre ser ut til å være godt i farta, ihvertfall, selv om de fortsatt er skrekkelig tynne.
Jeg kan bare konkludere med en ting: Dette er ikke min uke. Jeg startet jo tirsdagen med oversvømmelse i stua. I dag tok jeg like godt en kombinert gang, kjøkken og bad... Neida, det var ikke så ille. Det var ikke så mange liter denne gangen.
Jeg har vært glad og fornøyd de siste dagene, etter at jeg kjøpte meg en slik in-out-greie. Å fly rundt med 25-literskanner var ikke særlig fristende, nå som jeg har fått reol i huset. Så dermed ble det altså en slik en. Vannskiftene har gått som en lek med denne greia. Så utrolig enkelt og greit. Det er bare å dytte denne tingen ned i akvariet, og så skru på vannet. Mens den tapper ut, kan jeg gjøre andre ting, men holder likevel et halvt øye med greia. Det er tross alt vann jeg jobber med. Når jeg har fått ut nok vann, så endrer jeg på retningen på vannstrømmen, og så tapper den inn igjen, og jeg kan fortsatt gjøre andre ting. Enkelt og greit. Faktisk veldig enkelt og greit hvis man ikke har uhell. Men, dette er som sagt ikke min uke...

Jeg har gjort flere vannskifter i kveld. Så langt har jeg tatt 5 av de store akvariene, og 2 av yngelakvariene (som forsåvidt ikke inneholder yngel). Det var da jeg var ferdig med det siste, stengte jeg av vannstrømmen i "min" ende, og skulle ut på badet for å skru av springen (ledningen er koblet opp på baderomsvasken). Jeg hørte en underlig lyd fra badet, og plutselig kom bikkja også som et lyn fra soverommet og så veldig utrygg ut. Et halvt sekund senere hørte jeg at den underlige lyden fra badet var noe som sa plask, plask, plask! Full fart dit. Og der stod spruten fra vannspringen rett ut i rommet, gjennom den åpne baderomsdøra, og ut i gangen og kjøkkenet. Det som hadde skjedd var at slangen hadde ramlet av den delen som blir koblet på selve springen. Slangen skal sitte fast i en greie som står vannrett ut fra det som da er skrudd fast på springen. Og når det vannrette hullet er uten slange, ja da står spruten vannrett ut i rommet. Det som gjorde det dobbelt fortvilende, var at jeg brukte samtlige håndklær jeg hadde etter katastrofen natt til tirsdag, så de befant seg alle sammen i vaskekjelleren! Dermed ble det sengetøy som var løsningen denne gangen. Ikke samme oppsugingsevne, men det var det eneste jeg hadde for hånden som var stort nok. Ikke min uke dette her, nei...
Noen dager er bare sånn.
No er du sikkert ferdig med disse "uhellsdagene" for en stund, hvis det kan være noen trøst.

Lykke til videre.
Følger med i spenning på prosjektene dine.
Jaggu var du iallefall heldig med gratis akvarier,de var helt fortjent synes no jeg.
kanskje hadde Gud planlagt at du skulle betale noe for disse akvariene allikevel?:S
neida..du blir bare testet!
Gode akvarister =
-de som tåler vann på gulvet(tåle vil si å ikke slutte med akvarium av den grunn!)
-de som har mye sjølerfaring
-og de som tar i mot råd fra andre!
(samt noen småting som å tenke på vannverdier++?X)
Nei du er nokk deffinitivt ferdig for en stund med disse dagene!

Så et spørsmål:
Har du noen råd til hvilken plantesort jeg kan kjøpe meg i dag??
Brei bakgrunnsplante er det da jeg ser etter..
temp: 24-28?:=)

-maria-
Planter er jeg dessverre ganske blank på, så der kan jeg ikke gi noe råd.

Den nye kula mi, Hufflepuff, tok reke for første gang i dag. Jeg visste det kom til å bli underholdning, for denne kula er større enn Tiger - og det å se Tiger ta reke første gang, var nesten et sjokk. Jeg ble ikke skuffet! Da Hufflepuff oppdaget reka, føk han borttil og hugg innpå. Det første bittet delte nesten reka i to, så stor munnfull var det. Det neste bittet var ikke mindre, og det så ut som om mesteparten kom ut i en sky av partikler gjennom gjellene. Så neste bit igjen! Det var helt vanvittig hvor store biter han tok, og hvilken iver han viste. Jeg tror egentlig han kun tok 4 biter av reka før jeg tok den ut igjen (jeg ser på magen når det er på tide). En ting er ihvertfall sikkert: jeg kommer aldri til å stikke hånda nedi akvariet under foringstid! Her skal det brukes hov til å fiske maten ut igjen. Ellers kommer jeg til å ha 4 ekle kuletenner vel plassert i hånda mi! For en fantastisk voldelig fisk! Jeg elsker den allerede!
Så var det på tide med litt bilder igjen.
Først to bilder av en veldig mett Hufflepuff. Som sagt, tror jeg faktisk han bare spiste 4 munnfuller, men hvilke munnfuller!

Så en av de nye småbøllene mine. Polkadottene er noen urolige små rakkarer. Mye småbøll i de små kroppene.
Utrolig lekker kule Jeg er misunnelig... Bare jeg blir litt mer dreven i akvariefaget,tror jeg det må ei kule i ett kar her og

Bilde 1: Elendig bilde, men er ikke arcuatuser kule når man ser dem forfra?

Bilde 2: Hei på deg! Er jeg ikke pen?

Bilde 3: En av de tynne trehjulssyklene. Jeg bekymrer meg veldig for dem. Det er bare en av dem jeg kan si at jeg føler meg trygg på skal greie seg. Flere har en helt ekstrem kroppsform. Det ser ut til at de bare er hode og hale, og alt annet er bare skinn og bein og ingen innvoller eller kjøtt. Jeg kan ikke se at de har blitt bedre i kroppsformen ved hard foring og medisinering med Prazi. Det eneste positive er at det er litt mer liv i dem enn da de kom til meg.
Nydelige fisker du har altså!!
Plantene ordnet seg...men bra utvalg var det ikke!
jaja..fikk meg altså 5 nye planter derav en var sverdplante som jeg har så alt for mye av!xD
Dessverre var det kun "navneskilt" på 1 av dem så denne ble jo da min eneste jeg vet hva er..
uansett.. så over til noe jeg vet(!!) du har svar på!!
(tror jeg..x)
Hvilke corydoras skal jeg ha??=D
De hadde fått inn nydelige sorter..!
corydoras julii
en corydoras s- ettellerannet
også enda en vanskelig navnet cory
og til slutt de vanlige aeneusene !
Alle bortsett fra aeneusene var stoore og fine!!
Hvilke skal jeg ha?:=)
Foreslå gjerne andre enn de to som står over!xD
Off!!
Trehjulssyklene dine ser rett og slett stygt tynne ut!
Ser jo ut som de er brekt på midten og?;S
Men forer gjør du??hmm...da kan du vell ikke gjøre stort mer(??)
Tinesol
Utrolig lekker kule :D Jeg er misunnelig... Bare jeg blir litt mer dreven i akvariefaget,tror jeg det må ei kule i ett kar her og :D

Takk, takk Kulefisk er kul fisk!
Men, en liten advarsel: hvis du anskaffer kulefisk, har det lett for å bli flere og flere og flere (og jeg snakker ikke om yngling, nei)
Stakkars Brochisene dine! Må bare legge inn et bilde av en av mine.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap