Inger Annes akvarieprosjekt (side 15)

Gratulerer med ny kule.

Må ærlig innrømme at jeg har hatt litt problemer med å skjønne hvordan noen brukte et helt, stort akvarium for bare en fisk.

Fikk mye mere forståelse for dette etter å ha sett filmen din. Kjempeartig film, og kula var jo bare kjempesøt.

Lykke til med nykulene.
hehe...kunne i la være å le når jeg så "filmsnutten" din av en av kulene dine!
Den var jo megasøt jo!:`)
Måtte bare vise den til mamma med full musikk og greier...!
Hun bare ristet på hodet imens hun ruslet sin vei..hehe x)

Her har de faktisk nettopp fått inn ei kule, men den ble satt av samme dagen, dessuten kunne jeg ikke hatt den..jeg er en samler og jeg hadde ikke greid å la være å tenke:
-EN fisk til kan vel gå ann??Bare EN?

GRATULERER!!;D
Med kula di da!!
Også concolor-ene og den ene sterbaien!
du må LOVE masse bilder når de er kommet i hus!!
...
Da må jeg bare si at jeg nettopp har gitt vekk 4 kampfisker (1hanne+3hunner) grunnet konstant finnenapping og mobbing fra andre fisk!
Dessuten er levendeføderene ute av hus(bort til tanteXD)
Da gjenstår kun Sebraciklidene!
Gratulerer med nye kule!

Kan jeg friste de flotte kulene med nyplukkede snegler? Tror de er helt vanlige skivesnegler. Bare send meg en mail med adresse så skal jeg få pakket en liten haug. Må vel få sendt dem i dag eller i morgen i disse påsketider. Kan ikke plukke så mye mer da discusen ikke liker sneglejakt i deres kar noe særlig. Selv om det frister å kalle det for oppforingskar for snegler etterhvert :S
Enda flere kuler, Inger Anne?

Ser ut som du og jeg får lage en stående avtale om snegleplukking her hos meg
En gang annenhver uke eller noe sånt kommer du til meg og plukker alle sneglene du ser og tar med deg hjem, mens jeg lener meg fornøyd tilbake over å selv slippe sneglepellingen mer *gliz*

Tidligere har det gått hundrevis av pestsnegler i dass hver uke her. Men det er jo mye mye bedre at de faktisk kommer til nytte for noe - som føde for kulefisk!
Ja, denne kula har surret rundt i hodet mitt siden jeg var der sist. Det var da jeg skulle hente salivatoren at suvattien ble vist fram til meg (pluss selvsagt den kula som nå har fått navnet Hufflepuff - som også ble med meg hjem den dagen). Og siden har jeg gått og håpet på at den skulle fortsatt gjemme seg så totalt som den gjorde for meg. Da kunne nemlig ingen andre kunder se den. Den hadde gravd seg totalt ned i sanda, slik at ittno' stakk opp. Den var så totalt nedgravd at Eduardo måtte føle seg rundt i akvariet med hånda (ganske nervøst, riktignok, for den har like dårlig temprement som Hufflepuff - han hadde blitt bitt av dem begge!). Til slutt måtte den da endelig komme fram, og den var diger! Enda større enn Hufflepuff! Så det ser ut til at jeg bare skaffer meg større og større kuler (det ser ut som enkelte av kulene mine krymper. De så så mye større ut før jeg fikk kuler som var enda større...). Så jeg falt fullstendig. Forelsket i en kulefisk! Men hadde altså ikke råd da. Jeg fikk nemlig beskjed at den kostet over 1000 kroner (men han husket ikke nøyaktig). Men takk og pris, han husket feil der. Jeg slapp unna noen hundrelapper.

Suvatti er en litt annerledes type kulefisk enn de jeg har fra før, så det blir litt spennende (evt. kjedelig, ettersom jeg neppe får se så mye til den). Det går vel neppe an å bli mer sniker enn denne kula. Den graver seg altså totalt ned i sanda, så bare øynene stikker opp, og ligger der og venter på at maten skal spasere forbi.
Sånn ser den ut (kul fisk, ikke sant?), og sånn ligger den og koser seg.
Jeg er litt spent på om denne fisken kan bli litt kjedelig, ettersom den foretrekker en nedgravd tilværelse. Men, dersom den er en ekte kulefisk, er den nok ganske livlig når det er mat på gang. De er noen sultne små (evt. store) rakkarer! De eier ikke magemål! Uten ribbein og skjell og med svært tøyelig hud, er utrolig hvor stor plass de har til mat, om de får spise det de vil av mat de liker godt (tro det eller ei, men Bolla stopper faktisk når hun er (over)mett).
De andre kulfefiskene er stort sett ganske aktive, og enkelte er veldig til å samspille med meg når jeg er i nærheten (med mindre jeg har gitt dem frysetørret krill, da er det enkelte som furter...).

Det ligger an til at den skal få 120-literen når den blir ledig (og den blir ledig når jeg får 325-literen i huset), og der går det også en ekstra filterpumpe som allerede er innkjørt. Og så blir jeg nødt til å kjøpe inn flere sekker med sand! For det må være dypt nok til at ei stor kule skal greie å grave seg totalt ned.

Da gjenstår bare å finne et passende navn til denne "koseklumpen". Forslag tas imot, gjerne noe litt rått. Dette er en surpump av ei kule, etter det jeg har skjønt...

Jeg antar for øvrig at jeg vil få samme problemet med denne som med Hufflepuff da jeg kjøpte han. Han beit hull i posen på vei hjem, selv om vi brukte to poser. Det var ikke all verdens til vann igjen da jeg pakket han ut. Og turen tar tross alt 1 - 1 1/2 time. Jeg får sørge for å ha noen ekstra poser med vann med, som jeg da kan lure han over i i et krisetilfelle. Snakk om å kutte greina en sitter på...
Dyrehagen
Da gjenstår bare å finne et passende navn til denne "koseklumpen". Forslag tas imot, gjerne noe litt rått. Dette er en surpump av ei kule, etter det jeg har skjønt...

Siden den graver sånn, hva med det engelske ordet for graving=digging
"The Digger" er litt tungvindt kanskje, så forenklet :
Digger'n
mona o
Siden den graver sånn, hva med det engelske ordet for graving=digging "The Digger" er litt tungvindt kanskje, så forenklet : [B]Digger'n[/B]:-)

Hehehe! Veeeeeldig bra!
Jeg har fått lest litt mer om suvattien, og det har ikke gjort gleden min mindre. Jeg siterer fra the puffer forum: "...is one of the most vicious of all puffers". Heeeerlig! Jeg elsker de "slemme" kulene!

"Small fish are devoured immediately, with violent chewing movements in the whole. Larger prey fish are first killed, often times disemboweled or chewed in half and then gradually eaten. The suvatti is almost always successful in their hunting strategy and their strong teeth optimize the attack. " Det høres ut til at jeg får en kompis i huset som er enda verre enn Hufflepuff! Detta kan bli gøy! Det overrasket meg forresten at dette er en som har fisk som hovedmeny. Egentlig burde det ikke overraske, når jeg vet at den bruker den jaktteknikken som den gjør. For de som jager snegler og muslinger, er vel neppe bakholdsangrep det viktigste å kunne... (på den annen side: bikkja mi er ei fuglebikkje, og hun elsket å dra på sneglejakt i fjor sommer...)

"The temperament of the T. suvatti in aquaria is generally quite pleasant toward its owner. This usually inactive fish will quickly swim to the glass to great its owner and beg for food, thrashing around at the surface. While performing tank maintenance, the aquarist should be mindful of his/her fingers, as they resemble to moving of a possible meal to the suvatti. It may be necessary to capture the suvatti in a net while performing any maintenance." Tydeligvis ingen fare for at det er en kjedelig fisk. Jeg er allerde nervøs når jeg stikker hendene ned i karet til den-dere-vet, og denne kompisen gir visst enda større utfordringer i så måte. Men hvis Eduardo overlevde, så gjør vel jeg også, selv om jeg ikke akkurat skal overse de skarpe tennene. Jeg har ingen planer om å finne ut nøyaktig hvor skarpe de tennene er! Takk og pris for at jeg nå har skaffet meg en grillpinsett til kulemating!

Jeg gleder meg skikkelig!
Høres ut som en skikkelig råtass den der, ja!

Du trenger noe skikkelig for å plukke opp ting i akvariet. Og da anbefaler jeg deg å gå til anskaffelse av en slik tang som linken viser Har en slik selv, og den er skikkelig nyttig
Du styrer "klypa" med håndtaket i motsatt ende. Jeg bruker den f.eks. til å plukke opp ting teskjeer på bunnen i akvariet med når jeg har fòret med agurk, og jeg slipper å stikke hele armen nedi. Man blir ikke våt på fingrene en gang Småstein, plantedeler, død fisk... du kan plukke opp alt mulig med den. Eller motsatt; legge ting ned i akvariet (plassere det der du vil ha det)

Den finnes i to lengder; 40 og 60 cm. Det er Eheim som har laget dem og de kalles f.eks. "Plantetang: Eheim 40 cm " hos www.Akvasia. no, men tror sikkert alle som fører Eheim kan skaffe den.
Jeg har faktisk noe jeg kan bruke i stedet. Min bestefar var i sin tid lege. Da mamma og hennes søsken ryddet leiligheten etter mine besteforeldre, dukket det også opp noe legeutstyr. Jeg nasket til meg noe som ellers ville ha blitt kastet, bl.a. noe som var formet som en saks, men som jeg egentlig tror ble brukt til å holde nåla når man sydde. Den er ikke så grusomt lang, men vil fungere greit, tror jeg. Den ser altså ut som ei saks, men er ikke skarp. Den er bøyd i en skarp vinkel på "spissen" av bladene, slik at denne enden kan brukes til å holde med. Så får jeg altså sannelig bruk for denne også Og detta er i medisinsk stål, så den tåler litt!
Men takk for tipset likevel!

Nå tar jeg ferie, og kommer til å være borte i 2 hele uker. Det er dårlig med internettforbindelse hos foreldrene mine (og i Italia også, tenker jeg), og enda dårligere med akvarier og fisk, så da blir det fiskefri i 2 uker. Det skal både bli deilig og litt trist. Det er noen timer til jeg kaster meg i bilen ennå, men det er haugevis av ting som må gjøres. Bl.a. vannskifte på samtlige akvarier, samt at jeg faktisk ikke har begynt å pakke ennå. Noen liker å ta det rolig om morgenen...

God Påske, alle sammen. Vi sees om 2 uker!
God påske Inger Anne
Kos deg masse på påskeferie!!!
Klokka er 18:36, og jeg er fortsatt i Askim, og humøret er på bånn! Enkelte dager burde man bare aldri stå opp. Eller enda verre: enkelte dager burde man bare ikke gi seg i kast med vannskifte. Ettersom jeg skal avgårde på ferie i dag, stod det vannskifte på samtlige akvarier på planen (noe som er en monsterjobb. Jeg har faktisk aldri tatt alle akvariene på samme dag før). Jeg har sølt mer vann enn Niagarafossen greier å spy ut på en time! Var det den minste sjanse for at jeg skulle greie å søle vann, så greide jeg det. Jeg har greid å miste slangen fra vannpumpa utallige ganger, og jeg har greid å rive ned isboks med vann (takk og pris ikke den det er yngel i), jeg har greid å miste slanger med vann i i gulvet, osv. Jeg skulle har reist for minst 6 timer siden, og fortsatt gjenstår vannskifte på ett akvarium, og på toppen av det hele det største av dem. Ryggen vil ikke mer, og det vil vel egentlig ikke jeg heller. Men jeg har ikke noe valg. Det må gjøres. I tillegg har jeg ikke noe valg på reisedag heller. Jeg reise i dag. Det frister ikke å sette seg bak rattet nå og kjøre i 9 timer! Det blir kjøring hele natta Med en rygg som ikke henger sammen, og et humør som heller ikke gjør det. Blæh! Stakkars Kaisa er vettskremt nå, etter at jeg flere ganger har brølt i fullt sinne. Hun er ikke vant til at jeg gjør sånt, og hun tror det er henne jeg er sint på. Stakkars lita jente. Akkurat nå har jeg lyst til å krype inn under dyna, og bli der til i morgen. Og likevel vet jeg at jeg ennå må skifte vann på et akvarium, ta ut søppel og faktisk pakke ferdig! Jeg er ikke en gang ferdig med å pakke! Jeg kommer ikke til å være framme før tidlig i morgen tidlig. Trolig må jeg sove litt i bilen, for å greie kjøreturen. Også med den ryggen! På toppen av det hele har jeg akkurat fått vite at det har begynt å snø i Trøndelag...
MØKKADAG! Såh! Måtte bare få det ut!
Hehe, høres ut som om det var meg som skulle noe sted.. :-S
Tror ikke jeg sov mer enn etpar timer natten før vi skulle dra til Tyrkia i sommer - ALT måtte gjøres i siste liten...

Så fort du snur fjeset mot Trøndelag og legger huset bak deg, føles alt så myyyye bedre
Jeg tok til fornuft til slutt. Jeg venter med å kjøre til i morgen. Det gjelder ikke livet å komme fram. Det frister ikke å kjøre over fjellet i snøvær, midt på natta. Jeg er i tillegg vanvittig sliten etter denne møkkadagen. Jeg har faktisk holdt på med vannskifter i 7 timer nå (med noen vondt-i-ryggen-pauser). En ting er ihvertfall sikkert: Så snart jeg kommer tilbake fra ferien, skal jeg kjøpe en forlengelsesslange til den In-Out-greia. Jeg orker ikke disse 25-literskannene lenger, og alt sølet de medfører! Fiskene er i det minste fornøyde, heldigvis. Og da får jeg også en ekstra dag å stelle med yngelen min også. Bare synd at jeg har plukket ned artemiaklekkeren. Det blir litt mer søl i vannet med knust discusfor.
Da jeg skifta vann på yngelen tidligere i dag, fikk jeg endelig sett magene deres. Stapp fulle av deilig artemia! Det er ingen tvil om at de tar til seg mat. Og det er ingen tvil om at artemia er snadder! Det jeg hadde igjen av artemia, slapp jeg ut til de andre coryene mine. Like etterpå så jeg at det var full fart i ihvertfall det ene karet. Det er visst flere som setter pris på snadderet, til tross for størrelsen (PS. Det var en helt annen lukt av artemiaen når "tørrfor" var utgangspunktet, ja)

Jeg kan forresten tilføye at den L-200-malla som var sykest av de ekle boblene/prikkene, nå er nesten helt frisk Jeg kan fortsatt se sporene etter angrepet, i form av noen små sår som ikke har grodd skikkelig ennå. Det har ikke akkurat grodd fort, men det går framover Jeg kunne sånn helt kjapt ikke se noe på de angrepne coryene, heller. Men, det betyr ikke at det ikke er der. Det er ikke alltid like lett å få oversikt, ettersom det hovedsaklig har vært C-140 som har vært angrepet. C-140 er nemlig mye mer pinglete enn de andre coryene i karet. De foretrekker å gjemme seg når "mor" eller lillekrapylet er i nærheten. TAKK OG PRIS! DET SER UT TIL AT DET GÅR BRA!
Sikkert lurt å vente, ja
Skal man kjøre i 9 timer, lønner det seg absolutt å være opplagt!

Ønsker deg iallefall god tur imorgen
Husk å ta mange små pauser, slik at du ikke blir for trøtt bak rattet.


Takk for all sympati, Malldrian Jeg er glad jeg ikke reiste i går. Da jeg våkna i dag, var jeg en smule i ørska, så jeg var nok enda mer sliten enn jeg visste. Nå har jeg tatt livet med ro, og sørget for en god start på dagen. Nå er det vel egentlig bare å kle seg, pakke ferdig (neida, har ennå ikke greid å bli ferdig med det. Jeg klappet sammen på sofaen i går kveld, etter å ha ringt foreldrene mine og fortalt at jeg ble her i natt. Og siden rørte jeg meg knapt, fram til jeg skulle legge meg), skifte vann på yngel og discus (akkurat disse to vil jeg forlate med absolutt best mulig vannkvalitet), gi mat og vann til fulger og vanne planter, og, ja, ta ut søppelet. Puh! Det ble visst litt likevel. Vel, bedre å hoppe i det med en gang. Så da prøver jeg igjen: Ha en riktig god Påske alle sammen!

PS: Jeg så en av trehjulssyklene mine klø seg i morges. Det ligger nok an til en runde med Flubenol når jeg kommer hjem fra ferie. Sukk...
hehe...Nå er du vel på god veg til Trondheim allerede, men allikevel:
God Påske!!
Du fortjener all ros du kan få!!
7 timer akvarierensing??!!
Jeg kjenner ryggen min grøsser over tanken på det!!
Så er jeg jo rellativt ung da, men så kan du jo tenke deg..
JEG får vondt når jeg skal rense et 60LITERS akvarium!!;S
Så ha en goood påskeferie og kos deg og slapp av!!

P.S.: Jeg har måttet avlive en fisk for første gang!);
Det var en av Sebraciklidene, hunnen, som hadde blitt angrepet og hadde fått stoore sår på halefinnen og begge sidene av seg. Det var ikke noe kjekt, det hang kjøttstrimler fra henne!!
Jeg hadde jo hørt om at slike fisker hadde overlevd slikt før, så jeg ga henne natten...Hadde dessverre ingen medisin tilgjengelig, men tok et lite vannskifte, puttet henne i guppy-fødekaret helt alene, og tilsatte litt "fiskevann-middel" som vi kaller det x)
Dessverre var hun mye værre neste dag... Hun fløt rundt og bevegde seg egentlig kun med strømmen..Det så ut som hun hadde store smerter så jeg fant en artikkel om forskjellige måter å avlive fisk på (både de man ikke børr gjøre, og de man kan gjøre)
Nå er dessverre hannen alene, og han ser ikke helt glad ut..!

Good Påske alle sammen da...!(;
Så var jeg tilbake fra det store utland (utlandet er verdens største land, både når det gjelder utstrekning og folketall... ), etter en herlig ferie! Ah! Så deilig å komme bort og få nye impulser. Og ikke minst: bli stelt for i stedet for å stelle for. Det var til og med en liten sjokolade som ventet på oss hver dag når hotellrommet ble stelt.

Jeg var en smule spent på tilstanden her hjemme da jeg kom inn døra her. Jeg var usikker på om hun som passet fuglene også forstod instruksjonene med hensyn til fiskene mine. Vel, hun hadde ikke akkurat gjort det, og det hadde hun løst med å ikke gjøre noe som helst. Resultat? Discusfiskene var tomme for mat (brukte foringsautomat), og en av dem i veldig dårlig form (døde i går). Sterbaiyngelen var det overhodet ikke skiftet vann på på 2 uker, og heller ikke foret. Vannstanden var sunket så mye at luftesteinene nå hang over vann, slik at det heller ikke var tilførsel av oksygen. Jeg var overbevist om at de var stein døde alle sammen, men sjekket for sikkerhets skyld da jeg skulle tømme herligheten. Men tror dere ikke at noen yngel hadde overlevd likevel? 7-8 yngel svømte fortsatt rundt, og de hadde også vokst litt siden sist. De må være noen skikkelige tøffinger disse små. 2 uker i en liten isboks uten et eneste vannskifte, uten foring og uten oksygentilførsel noe av tiden! Og likevel levde disse småttisene! De var faktisk bare en uke gamle da jeg reiste! Snakk om seiginger! Jeg tror jeg har mistet en til av småttisene i løpet av natta. Den ene hadde litt forvirret side- og oppnedsvømming i går kveld. Det er mulig at overgangen mellom drittvann og reint vann ble for stor for noen av dem. Eller at de allerede var sånn passelig småsyke etter å ha levd i 2 uker med møkkavann.

Jeg fant også en død Golden Nugget i går, så det har vært hardt å leve her i huset i ferien, tydeligvis.

Det positive er at jeg ikke har hatt noen dødsfall i karet med de nye coryene (ikke karet med trehjulssyklene. Der har jeg ikke fått helt oversikt ennå). De to syke L-200 ser ut til å være helt friske, mens den siste malla nå omsider har blitt syk. Og den ser skikkelig guffen ut. Den ser minst like syk ut som den sykeste av de 2 andre mallene. Nå overlevde jo den malla jeg trodde ikke skulle greie seg, så jeg krysser fingrene for at det går bra også med denne. Jeg kan ikke lenger se symptomer på noen av coryene, men der har jeg heller ikke fått full oversikt - annet enn at de er i live alle sammen

Discusene mine, derimot, ser også ut til å slite med noe. Jeg trodde først det var pga. manglende mat og vannskifte (det er sikkert noe av grunnen til at de nå er rammet), men jeg blir sikrere og sikrere på at de har fått innvollsorm av et eller annet slag. Noen nevnte silikonavføring, og det er en veldig god beskrivelse. Dessverre er de ikke overlykkelig for mat, så her er Flubenol eneste mulighet. Jeg får dem ikke til å ta medisin i form av mat, ihvertfall. Takk og pris for at jeg bestilte Flubenol før jeg dro på ferie! Den lå nå og ventet på meg da jeg kom hjem.

Hipp hurra for sykdom... Jeg begynner å få god erfaring på feltet! Nå har jeg snart vært innom det som er mulig (og eventuelt umulig) å få på akvariefisk... Argh!
hehe..med andre ord:
Velkommen tilbake!!

Synd dette at hun ikke hadde tatt vare på fiskene dine, og utrolig at ynglene overlevde da!!
Det må være sykt irriterende å gå fra å få sjokolade og hushjelp til å faktisk VÆRE hushjelp(mor x)...
Sjokoladen finnes allikevel da! (takk og lov for det!!
Men det er iallefall hyggelig å ha deg tilbake Inger Anne og nå må du bare komme inn i -dagens-referat-her-på-AF- vanen!

MedVennligHilsen Maria!

P.S.: Har gitt vekk sebraciklidehannen min og absolutt alle levendefødere!! Feirer og jubler, men nå må jeg gå, SKAL NEMLIG KJØPE MEG EN 10 CM STOR ANCISTRUS HUNNE TIL HANNEN MIN!!
(riktig nokk 300 kr da... :S Du er nokk ikke den eneste som bruker penger!!
Puh! Det har vært travelt her nå, etter ferien. Og tilstanden i akvariene er ikke så mye bedre. Her er en oppsummering:

Discuskaret: De spiser fortsatt ikke, bare enkelte mygglarver en og annen gang. Mistet en etter jeg kom hjem. Karet er nå medisinert med Flubenol, og jeg kommer nok til å ta en runde til med denne medisinen.

Pestkaret: Mistet en palettcichlide under ferien. De er fortsatt ikke friske. Har forsøkt med Flubenol, som en siste løsning. Dette karet driver meg snart til vanvidd!

130-literen: Fant en GN død da jeg kom hjem. Paletthannen er syk (samme sykdom som samtlige paletthanner jeg har hatt har fått).

120-literen med L-200 og coryer. Der har alle overlevd, men den siste L-200 har fått det samme som de to andre mallene hadde før jeg reiste på ferie. De to andre mallene ser nå ut til å være helt friske. Jeg kan ikke se noe mer angrep på coryene, heldigvis, så det ser ut til å ha vært et minimalt problem. Det ble liksom aldri mer enn bare litt på noen få av dem. Jeg har like godt lempa Flubenol oppi der igjen, fordi jeg så sist at det hjalp litt på symptomene. Det er fort gjort at det kan sette seg noe dritt i sårene som oppstår pga. sykdommen, og jeg så sist at sårene så renere og greiere ut etter en dose med Flubenol sist. Jeg tror kanskje det er noe av grunnen til at det gikk så godt som det gikk.

Kulefiskene ser ut til å ha tålt ferien godt, bortsett fra at de er litt vel tynne etter 2 uker uten foring. Akkurat det er verst for de minste kulene.

Det ser også greit ut i karet til trehjulssyklene, bortsett fra at -syklene er blitt skrekkelig tynne igjen, selvsagt. Arcuatusene, derimot, hadde gått av litt slankekur. Det samme med botiaene som venter på at karet skal bli helt symptomfritt (botiaene skal i det pestbefengte karet, med tanke på å bli kvitt litt sandsnegler. Men jeg vil ikke slippe enda mer sykdom i det akvariet. Det holder med det jeg har der).

Alt ser også ut til å ha gått greit med zebraene mine, selv om en av dem bestemte seg for å skremme meg litt. Den la seg like godt og sov litt på ryggen, hvorpå jeg trodde den hadde tatt kvelden. Det var rett før jeg ropte et høyt og skingrende NEEEEEIIIIIII!!! Men da den så jeg rørte på meg, var det godt med liv i den likevel. Takk og pris!!! Tenk å skremme meg slik, da!

Det mangler forresten også en undulat her, og gudene må vite hvor den har tatt veien. Jeg ser litt fuglemøkk på kjøkkengulvet, så det er mulig at den kom seg fri mens fuglepasseren min matet og vannet dem (for fuglene mine tok hun seg i det minste av). Da jeg kom hjem, var det opp med alle vinduer, for å få luftet litt. Kanskje den da kom seg ut? Jeg har ihvertfall ikke peiling på hvor den fuglen kan ha tatt veien. Det er ihvertfall en i manko her.

Jeg krysser altså fingrene for at det ikke blir flere frafall nå. Jeg synes heldigvis discusene ser litt kvikkere ut, selv om de fortsatt ikke vil spise (noe som bekymrer meg veldig). Jeg håper og tror at matinstinktet vil våkne igjen snart. Jeg har sett tendenser til at de ihvertfall snur snuten mot maten når jeg slipper den oppi. Selv om de ikke spiser av den, eller snuser på den, for den saks skyld, så virker det som om instinktet for å rushe til når maten blir servert, er på vei tilbake. I begynnelsen gjemte de seg bare. Eller stakk av når jeg slapp noe ned i akvariet. Huff, jeg er en bekymret mor akkurat nå. Discusene er mine hjertebarn (som så mange andre av fiskene mine...), og jeg vil ikke miste flere enn den ene. Vel, jeg vil vel helst ikke ha mistet den heller, men det var ikke til å unngå, dessverre. Sukk...

Forresten: det er fortsatt litt frafall på coryyngelen. Nå er de bare 6 igjen. Men jeg synes det er utrolig at de lever i det hele tatt, jeg. Og de som er igjen, virker friske og spreke Og faktisk ganske fete også. De spiser tydeligvis godt, og det gleder jo mor
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap