Inger Annes akvarieprosjekt (side 18)

Når det gjelder discusene, er det litt blandet tilstand. 3 av dem ser ut til å være i samme gode form som før de ble syke, mens de to siste ikke har det særlig godt. De spiser fortsatt ikke. Jeg har denne uka kjørt igang med ny runde Flubenol, og det ser ut til at det kan komme litt guffe ut av den ene av dem. Jeg er virkelig bekymret for disse to, og frykter at jeg kommer til å miste minst en av dem, om ikke begge to. De skulle bare visst hva som venter dem. I morgen skal jeg hente 325-literen de skal få Jeg både gleder og gruer meg. Jeg er livredd for at noe skal gå galt under transporten, og ikke minst under bæringa opp til 2. etasje. Men det skal bli utrolig godt å få i hus akvariet, og ikke minst kunne gi større plass til noen av fiskene som trenger det. Det kommer da til å bli noe omrokkering her i huset. Bl.a. må jeg flytte litt rundt på karene, og akkurat det kan jo bli en utfordring. Men det er også fisk som skal flyttes litt på. Det kommer nok ikke til å skje sånn helt på 1-2-3, men det blir. Det skal bli spennede å se hva det blir til slutt.

Jeg har også en plan til, med en megakur for det pestbefengte karet. Noe av planen er nå å kjøre inn det nyinnkjøpte filteret i et annet friskt kar. Deretter skal jeg sette i gang en hardcore kur i akvariet, i håp om at det tar dritten. Deretter skal jeg filtrere over kull for å bli kvitt medisinrestene, og så sette nedi det nyinnkjørte filteret og kjøre det samtidig med det gamle, slik at det gamle kommer i gang igjen (filterbakteriene kommer til å gå fløyten så det plystrer etter, når jeg kjører kuren, nemlig). Det er verdt et forsøk. Deretter skal jeg kjøpe noen stimfisk og se om de greier seg (da må jeg kaste ut slukhalsene først - sjokolademallene og mystusen). Dersom det går bra, kommer jeg forsiktig til å begynne å gjøre om akvariet til et biotopsakvarium. Dersom det ikke går bra, lar jeg fiskene gå der til de stuper, og så plukker ned alt, desinifiserer det som desinfiseres og kaster det som ikke kan desinfiseres, og setter så opp et biotopsakvarium fra bunnen av.
Synd at jeg ikke fikk filmet Hufflepuffs rekeseanse akkurat nå. Filmen jeg har lagt ut her tidligere er ingenting i sammenligning! Først ble han helt vill da jeg holdt reka utenfor glasset. Jeg har aldri sett han så opphisset før. Og så var det bare å hugge innpå. Og sånne vanvittige skyer av gørr som kom ut av gjellene! Jeg vet en fisk som må få vannskifte i kveld! Vannet ble grått av gørr! Til sammenligning så etterlot Koseklumpen (suvattien) nesten ikke en eneste liten bit. Etter det jeg har lest, burde suvattien være verre når det gjelder griseri og søl, men ingen, ingen slår Hufflepuff! Ingen er i nærheten engang!

PS: Bikkja fortsatte å spe på med kjipe ting her. Hun fikk naska tak i en fløtekartong med innhold, som hun selvsagt delvis spredde utover sofaen...
Så var det endelig mulighet til å sette seg ned etter en lang, slitsom og utrolig begivenhetsrik dag i akvariets navn. Jeg advarer dere: dette innlegget blir langt! Og hvis jeg plutselig begynner å bli veldig rørete (enda mer enn normalt), så betyr det bare at den inntatte sovetabletten har begynt å virke. Jeg har forsøkt å skrive e-post i en sånn tilstand noen ganger, en av gangene til den ene kunden min. Jeg trodde da at jeg hadde skrevet sånn noenlunde det jeg mente, men leste heldigvis over til sist. Og der stod det bare fullstendig vissvass, med ufullstendige setninger og hovedsaklig ikke noe som angikk saken. Og dette vissvasset hadde jeg altså skrevet i fullt alvor. Kunden ville ha fått sjokk dersom jeg hadde sendt den slik den var før jeg leste igjennom den. Jeg ville jo også blitt lettere svett med tanken på hva jeg egentlig hadde greid å lire utav meg. Dette "fyllerølet" (full på sovetablett) som jeg greide å prestere, kunne ha forvirret de fleste. Jeg skjønte jo mine egne tankesprang (tror jeg ihvertfall), ettersom det var tankesprang skapt av meg. Men også tankesprangene var temmelig ute på bærtur. Jeg tror man må smygkikke inn i hjernen min for å få fram den riktige tolkningen av vrøvelet som tyter ut. Jeg merker allerede at hjernen ikke har de store planlagte tanker om at tankene egentlig er litt for forvirra.

Hæh? Nå var det plutselig blitt morgen her. Og hvordan jeg kom meg til sengs i går, var et større mysterium. Det siste jeg husker er at jeg satt foran pc-en min. Vel, jeg våkna i senga, med klærne på, defintivt uten tannpuss og med linsene fortsatt i øynene.

Men for å starte historien: Jeg starta altså gårdagen med nytt vannskifte på kriseakvariet mitt. Jeg fant ikke noen døde fisker denne gangen, så jeg antok at tingenes tilstand hadde forbedret seg. Før vannskiftet testet jeg vannet, og ble en smule overrasket. Null nitritt (dette hadde jeg håpet på), men ammoniakk i vannet! Akkurat sammenhengen der begriper jeg ikke helt. Vel, før vannskiftet gjorde jeg enda en ting: jeg hadde kjøpt inn utstyr for å mekke til en forlengelse til In-Out-greia mi. Og jammen fungerte det Dermed blir livet lettere å leve med her. Det er fortsatt 3 akvarier jeg ikke kommer til å bruke denne til: det pestbefengte akvariet (redd for smitte), sebraplecokaret (redd for smitte - dette er det eneste akvariet jeg med sikkerhet kan si det ikke er noe smittsomt i) og det ene brakkvannsakvariet (for her må det jo mikses salt i vannet).

Vel, etter vannskifte i kriseakvariet, var det på tide å gjøre seg klar til dagens store eksursjon: å hente 325-literen min! Men på vei ut, så jeg plutselig at den ene kula mi pustet tungt. Hufflepuff, selvsagt. Fillern, jeg glemte jo å skifte vann etter rekeseansen i går. Og sånn som Hufflepuff griset! Det ble et lynvannskifte før jeg kom meg avgårde.

325-literen befant seg i Oslo, og det gjorde også bærehjelpen min. Tilhenger ble leid i Askim, og så var det å suse innover mot byen. Og for en gangs skyld greide jeg å huske å ta med noe å legge under og på siden av akvariet, samt tau å binde det fast med. Det er faktisk første gang jeg greier å huske på å ta det med!

Venninna mi ble plukket opp, og så nærmet vi oss den riktige adressen. "Jeg tror jeg vet hvor vi skal. Det bor jo noen fra akvarieklubben her" sa plutselig venninna mi. Selvfølgelig! De måtte jo kjenne til hverandre! De er jo begge medlem i Oslo akvarieklubb.

Vi fikk lempet akvariet og utstyret på hengeren, og bandt det godt fast. Utrolig nok kom vi oss tilbake til Askim uten uhell! Akvariet ble båret opp til 2. etasje (fortsatt uten uhell , men foreløpig satt utenfor døra. Deretter var det omvisning i akvariene mine. Selv om bærehjelpen min er min beste venninne, så har hun ikke vært her siden det kun var to akvarier! Vi orket ikke å begynne å herje med det første, så vi koste oss med middag og ikke minst bilder (fra Romaturen min, av hennes tantebarn, av fisk og div. annet). Venninna mi måtte handle mat, og den siste matbuikken i Askim stenger kl 9 på lørdager. Full fart ut før stengetid. Da vi kom tilbake, fant vi ut at nå var det på tide å jobbe litt. Problemet nå var at det allerede stod 2 akvarier der jeg skulle ha 325-literen min, sebraplecokaret og karet med den grønne kulefisken. Sebraplecokaret skulle flyttes til gangen, men der stod det også to akvarier som måtte flyttes! Så vi fikk virkelig jobbet. Alt i alt var det altså 5 akvarier vi måtte flytte på, og 4 av dem med vann og fisk i! Jeg var aller mest nervøs da vi skulle flytte på sebraplecoene, men utrolig nok gikk det veldig greit.

Jeg tenkte jeg for en gangs skyld skulle få vatret opp akvariene, og satte i gang. Sebraplecokaret så ut til å være fullstendig i vater, og så der slapp jeg unna. Så skulle jeg vatre opp 325-literen. Men uansett hvor mye jeg skrudde på beina, så nektet den å komme i vater. Det holdt på å drive meg til vanvidd. Helt til jeg fant ut at jeg skulle snu vateren. Da fikk jeg et annet resultat! Hæh? Så mye for å kunne stole på den vateren! Og da jeg fylte opp sebraplecokaret igjen, kunne jeg se at heller ikke den var i vater... Argh! Noen må ut og kjøpe seg ny vater...

Men under over alle under: 325-literen kom på plass den, uten uhell! Takk og pris! Og det blir det siste akvariet på leeeeeenge (neste prosjekt blir hagedam, men det blir ikke i år!). Jeg har jo fortsatt 2 akvarier ledige her, samt det jeg knuste tidligere, så noen direkte akvariekrise blir det forhåpentligvis ikke med det første. Jeg er forresten veldig fornøyd med ombyttinga av akvarieplasseringene. Det blir bra Men fy fillern, jeg kommer til å være nervøs når jeg skal begynne å fylle i vann! 325 liter er mye vann å få utover gulvet! Jeg kommer sikkert til å være dritnervøs de 3-4 første månedene etter at jeg har fylt vann i det. Det blir forresten ikke det aller første jeg kommer til å gjøre her. Det må først kjøpes inn litt sand, røtter, planter osv. Ok, kanskje ikke litt sand.

Vi tenkte ikke så langt at vi sjekket togrutene til Oslo med det første. Så sånn i 10-tida, gjorde vi det endelig. Jo, på lørdager går det siste toget litt over halv ti Dermed lå det an til at jeg måtte ta en svipptur inn til Oslo igjen, for å kjøre hjem venninna mi. Det tar bare en time hver vei... Litt senere var det en person som foreslo at jeg kunne kjøre henne til Ski, slik at hun kunne ta toget derfra. Ny sjekking av togruter. Men det siste toget hun kunne ta derfra, slik at hun rakk siste buss videre hjem, det gikk om et kvarter, og det tar en halv time å kjøre til Ski... Så da var det ingen tvil: jeg måtte kjøre henne hjem.

Men vi var ikke helt ferdige ennå. Jeg hadde nemlig 5 corydoras som skulle bli med henne hjem. 5 nydelige små axelrodi (jeg kommer til å savne dem. Det var ordentlig søte!). Og å fange små coryer er ikke det enkleste i denne verden. Utrolig nok gikk det ganske kjapt. 3 av de 5 coryene greide nemlig å svømme rett inn i hoven i stresset! Jeg har forresten litt vondt av de øvrige fiskene, ettersom dette var kriseakvariet. Det hjalp vel neppe på tilstanden at de ble jaget rundt på denne måten! Mens vi ventet på at de innfangede coryene skulle få gjøre seg ferdige med utskillelse av stressgift, la vi oss ned og studerte de øvrige coryene. Vi prata litt om c-nummer og sånt, og bestemte oss til slutt for at vi fikk gi skikkelige navn til disse nummererte coryene. Så her har dere nå de vitenskapelige navnene: c-121: corydoras Øyonn. c-140: Corydoras Inger Anne For øvrig ser det ut til at tilstanden har stabilisert seg i det akvariet. Jesus lever fortsatt beste velgående i isboksen sin. Han ser ut til å være i storform. Jeg har ikke turdet å slippe han ut ennå, ettersom jeg ønsker å kunne følge med på tilstanden i akvariet når han slippes ut, og i går var jeg aldri lenge nok i ro hjemme til å kunne overvåke det hele. Jeg skal nå teste vannet på nytt. Og hvis det er ok, skal Jesus få komme tilbake til hjemmet sitt. Bare en ting til: etter at vi var ferdige med innfangingen av coryene, ønsket jeg å ta et lite vannskifte i samme slengen. Da fant vi faktisk en død corydorasyngel der! Nåh! Så de har holdt på med sånt mens jeg var på ferie, de luringene! Jeg antar at det var Corydoras Øyonn som var de skyldige, ettersom de hadde en liten runde med lek 2 uker før ferien. Jeg håper forresten at de nå hyppige vannskiftene kan få satt dem på slike tanker igjen

Vel, ved midnatt var det bare å sette seg i bilen igjen, og kjøre turen inn til Oslo, vel vitende om at jeg ikke kom til å være hjemme før 2 på natta...
Ittno' gæærnt med forplantningsevnen til eplesneglene mine, ihvertfall. Nå henger en ny minimais under topplokket på akvariet. Og kulefiskeieren gleder seg... De er helt ville, og er mer festet til hverandre, enn de er på hver for seg. Det må være gode forhold for sneglesex i det akvariet!

Ellers er nå 325-literen vatret opp og klar for water. Jeg har såvidt begynt å fylle på vann, men tar det i flere stadier. Jeg er alltid forsiktig når jeg får nye (brukte) akvarier i huset, og fyller gradvis, i tilfelle lekkasje. For selv om akvariet var tett hos eieren, kan mye skje under transport. Og er det noe jeg er livredd for, så er det 325 liter vann utover gulvet! Det holder i massevis med de literne jeg greier å søle selv! Men jeg gleder meg til å introdusere discusene til all plassen Jeg vurderer forresten å skille noen av discusene for en liten stund. Det er fortsatt to som ikke spiser, og en av dem ser skikkelig elendig ut nå. Og jeg tviler på at noen av dem vil begynne å spise med de grådige og temmelig slemme stimkameratene sine. Men på den annen side, kan det også virke mot sin hensikt, ettersom discus foretrekker å leve i stim, og verken 2 eller 3 utgjør noen stim...
Grattis med nytt kar!
Heldig er du, som får eplebarn på dine snegler... Jeg fórer mine rikelig, men alt mine driver med, er å fise ut sånne små kvite ormer :P Blerk!
Min private teori er at det er pga. varmen i akvariet. Dette er i sebraplecokaret mitt, så vanntemperaturen ligger på 28-30. Det er også her at pestsneglene fant ut at de skulle formere seg, så det er tydeligvis gode forhold for sneglesex, selv om vannet vel strengt tatt passer dårlig for snegler (lav GH og PH). De ser ihvertfall ut til å være godt i gang disse to Makan til kosing skal man lete lenge etter!
Kanskje det er svaret, for jeg har dem med reker, -uten varmekolbe... Men den skal jo kunne formere seg utendørs lenger sør i europa... ikke alltid varmt der...
Du skal se at de tenker: "la oss skynde oss å få barn, mens det er så godt og varmt!" Herremannen kom jo fra et akvarium med normal temperatur, og ble dumpet nedi til en sikkert veldig eggklar (klar som et egg, tenker jeg ) dame. Så da måtte de bare kaste seg over hverandre. Og det tok ikke mange dagene før den første babymaisen var der. Men det merkelige er at de ventet med å lage neste klase til den første var klekket. Spørs om det tar så lang tid å produsere nye egg.
Thihi! Det tar laaaang tid å varme opp 300 liter vann til 30 grader. Spesielt hvis man gjør det med en alt for liten varmekolbe. Jeg kan nemlig ikke avse varmekolben som skal oppi der riktig ennå. For den står i karet der discusene befinner seg nå.

Men trøste og bære så skummelt det er å ha en så stor BB-tank. Uten bunnsubstrat (pga. rengjøring mens discusene er under oppvekst), ser man jo tvers igjennom vann og bunn, og ned på hylla under. Og når man ser tvers igjennom alt, ser glasset så fryktelig skjørt ut. Jeg kan liksom ikke begripe at akvariet skal greie å bære så mye vann. Det er nesten så jeg får lyst til å tappe ut alt vannet igjen (ta det med ro, det skjer ikke altså).

Fiskene blir forøvrig nødt til å vente til i morgen før en evt. flytting. Vannet blir garantert ikke varmt nok i kveld!

Jeg tappet med vilje i kaldt vann. Når jeg skal tappe i så mye på en gang, tar jeg ikke sjansen på å bruke varmtvann, i tilfelle det blir med et eller annet gørr fra varmtvannstank og rør. Så får jeg heller bruke litt tid på å få det varmt etterpå. Og når jeg tapper i alt på en gang, bruker jeg også Aquasafe, sånn i tilfelle.

Først det forelskede paret:
[External Image]

Så et bilde av stasen (som ikke er så staselig uten noe som helst substrat eller annet innhold ennå):
[External Image]
Forresten kom jeg nettopp på den lyse (tok den eller?) idéen å også sette på lyset, for å også benytte den som varmekilde. Vannet har nå den høye temperaturen av 19 grader...
Hei
Det så digert ut Herlig!
Hva med å male utsiden av bunnglasset, så ikke diskusen ser tvers gjennom?

Hvis du har turen forbi Ski en dag, så kan du jo stikke innom Panduro hobby på Skisenteret. Nederste etasje i den nye delen, rett ved biblioteket.
Der har de en halv liter (?) med hobby-akrylmaling i flere farger. Tror jeg ga 89 kr for min. Akrylmaling kan rives av i flak og remser senere om du ikke vil ha det lenger.

Jeg kjøpte svart for å male utsiden av bakglasset på mine kar, men svart er visst ikke å anbefale til bunnglasset hos diskus ettersom de da ser speilbildet sitt så veldig tydelig og blir stresset av det. Men mellomblå eller himmelblå burde gå bra, det ser jeg på mange bilder av diskus-kar.

Du trenger ikke malepensel. Har du en gammel bit skumgummimadrass? Klipp opp en kloss i gripevennlig størrelse som passer i hånden din. Eller kjøp en billigsvamp på supermarkedet til 10 kroner eller noe sånt. Ganske finporet svamp er best.

Sprøyt litt akrylmaling på en papptallerken, dypp svampen, og så stopler du malingen på plass *svopp, svopp, svopp* bortover. Trykk den på plass med masse små, lette trykk altså. Ikke gni. Dypp svampen på tallerkenen i blant for å "lade" den med mer maling.

Det var et veldig jevnt og godt resultat hos meg må jeg si Jeg tok en runde nr to når første runde hadde tørket, og da ble det helt tett og fint dekket med farge.

Flere kar står for tur!

Skal karret være et BB-kar er du nødt til å gjøre noe med bunnglasset med mindre bordet det skal stå på er lyst. Blir det speilbilde vil du få discus som svømmer med buken helt nede i glasset. Hannene vil hele tiden være på allerten for jage bort inntrengeren.
Takk, Geir! Så vet jeg det. Har du noen tips på hva som kan lønne seg å bruke?

Hyggelig at du stakk innom i tråden min også


Jeg benytter en hvit folie som er å få kjøpt på malerforretning. Denne er selvklebende og enkel å fjerne. Finnes i mange farger, har benyttet sort, hvit og blå. Det eneste man må huske på er å kun feste den på glasset. Hvis man har rammekar og fester folien på rammen blir det merker når man fjerner den.
Takk, takk

Det ser faktisk ut til at minstemann er bittelitt sprekere i dag, uten at jeg skal si at han kommer til å greie seg. Det er fortsatt 90% sjanse for at han stryker med, stakkar, men akkurat nå er jeg glad jeg ikke avlivet småen i går. Så lenge det er en mulighet for at han skal overleve, så vil jeg se om jeg kan pleie stakkaren tilbake igjen til livet. Husk, dette huset har rommet fiskemirakler før, med både lille Houdini og Jesus ;-D
Men han har faktisk beveget seg bort fra pumpa i dag (han har i det siste kun holdt til bak den), og det tar jeg som et godt tegn.
Det er utrolig hvor mye vanndamp det blir fra et så stort akvarium! Vannet har nå en temperatur på mellom 28 og 30, og når jeg åpner lokket over akvariet, står dampen ut av akvariet. Jeg vil tro at lysarmaturet nok bidrar til en god det av fordampingen. Men jeg har aldri før hatt et akvarium hvor jeg opplever dette!

Discusene må vente med flyttingen til i morgen. Jeg fant ut at jeg skulle ta en ny runde med Flubenol mens de enda er i det karet de er i. Det blir lettere å dosere i et mindre kar, samt at jeg selvfølgelig ikke trenger å bruke så mye Mistemann ser faktisk bedre ut (allerede før jeg kjørte på med en ny kur). Han står ikke bare og henger bak pumpa lenger, men svømmer faktisk rundt. Jeg har fortsatt ikke sett hverken den eller den andre syke spise ennå, men det er faktisk framgang å spore. Kanskje jeg får en aldri så liten mirakelfisk her også? Ellers så hørte han rådene om å vurdere avlivning... Han ser fortsatt dødssyk ut, men hvem vet?
Oppdatering...
Inger Anne!
Nå har det jo gått 2 hele dager, lever tassen??
Har discusene flyttet til nytt kar nå??
*masemase*;-D
Tassen lever fortsatt Han ser faktisk litt bedre ut også Men jeg har lagt merke til at den andre syke fisken er magrere enn han ser ut til hvis du ikke titter skikkelig etter. Minstemann er egentlig en katastrofe av en discus, ettersom han nesten ikke har vokst siden han kom i huset mitt. Det er bare øyet som har vokst, så den er i den kategorien som Geir her på AF ikke vil se (han beskriver noe om dette i denne tråden). Men jeg så er det meg og min tanke for de små og svake, da... Jeg synes synd på stakkaren, og vil gjerne at han skal få det bra.

De har ikke flyttet ennå. De siste to dagene har jeg hatt litt annet enn fisk å tenke på, for å si det mildt. Så det meste har blitt utsatt.
Litt bedre for hver dag som går, det er slik vi vill ha det!
Gleder meg til tassen (muligens) blir bra igjen!;-D
Etter et lite spark bak her i tråden i dag, har jeg endelig fortsatt arbeidet med 325-literen. Jeg har fått flyttet over det eksterne filteret, og fikk da et par overraskelser jeg ikke var overbegeistret for. Det første jeg oppdaget var at filteret var for høyt til å få inn i underskapet. Dermed må det stå ved siden av akvariet. Det neste var at åpningene i lokket ikke passet til slangene til og fra filteret, sånn at lokket må stå litt på gløtt. Deretter oppdaget jeg at varmekolben jeg har brukt til å varme vannet med hadde ramlet fra hverandre (eller egentlig ramlet fra hverandre da jeg tok den ut). Så skulle jeg flytte varmekolben fra akvariet diskusene nå oppholder seg i. Det viste seg å være en 100-watts kolbe! Hva i alle dager har jeg tenkt på? Jeg har heldigvis en 200-watts i et annet akvarium, hvor det ikke er så grusomt kritisk å ha det så varmt, og jeg må se å få flyttet den over. Men ettersom den gamle kolben ramlet fra hverandre, er jeg plutselig en i manko, og det på en lørdagskveld i Pinseferien!

Da jeg tok ut den eksterne pumpa fra discuskaret, tok jeg den med på badet og åpnet den. Det har nemlig vært ekstremt dårlig sirkulasjon fra den i det siste, bare så det såvidt har surklet og runnet. Ettersom det er noen svamper i den, i tillegg til ehfisubstrat (pumpa er laget slik at det er et sted der det skal være svamper, og de går vertikalt i filteret), har jeg mistenkt svampene for å være de skyldige. Men jeg slet så innmari med å få i gang pumpa da jeg startet den, at jeg har utsatt å sjekke det til jeg uansett måtte stoppe den. Og da jeg åpna den (etter å ha strevd en stund. Det er ikke lett å åpne noe som det ikke er luft i), oppdaget jeg at jeg hadde stappet filtervatt øverst i pumpa, trolig for å være sikker på å få filtrert bort gørr fra det nye filtermaterialet. Jeg fjerna vatten, satte sammen pumpa, og begynte så å skulle montere den i det nye akvariet. Da oppdaget jeg at jeg burde ha montert den da jeg satte akvariet på plass. Det var fryktelig vanskelig å komme til. Da jeg endelig hadde fått dritten på plass (og greide selvsagt å søle litt vann, som vanlig. Det gjorde jeg også da jeg koblet fra slangene i det andre akvariet), kom jeg til å tenke på at jeg jo måtte ha tilgang til ut-slangen, for å suge pumpa i gang. Men, tro det eller ei: Pumpa greide å starte selv denne gangen, uten noen form for suging fra eieren (nei ikke tenk stygge tanker).

Jeg regnet vel med at det kom til å komme litt grums fra pumpa da jeg startet den. Men dette? Puff! Hele akvariet var fullstendig grumsete, og vannet helt ugjennomsiktig. Så discusene skal få vente med flyttingen til i morgen, de... Det står fortsatt en Fluval 4 i akvariet, og den greide faktisk å filtrere godt nok alene før jeg skaffet den andre pumpa. Det får holde til i morgen.

Så sånn har dagen min vært. Enkelte dager burde man bare bli i senga... Men jeg må jo bare le litt av det hele, da :-P
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap