Inger Annes akvarieprosjekt (side 19)

For å runde av denne "fantastiske" dagen, så oppdaget jeg nå at kontakten til grenfordeleren som forsyner akvariereolen med strøm, var ute. Det er trolig bikkja som har greid å surre noen av lekene side dit, og så gravd få å få den fram, og på den måten gravd ut kontakten. Jeg aner ikke hvor lenge den har vært ute. At dette er til 3 kulefiskakvarier gjør det mer bekymringsfullt, ettersom kuler er svært følsomme for nitritt i vannet. Jeg gjør et storstilt vannskifte nå (egentlig etter jeg har tatt en hel sovetablett, noe som egentlig ikke er verdens lureste ting å gjøre. Ikke jobbe med vann når man har tatt sovetablett. Man vet ikke helt hva som skjer. Det har jeg testet tidligere), og skal sjekke tilstanden i morgen tidlig. Og en ting er sikkert: Det støpselet er nå tapet fast til kontakten. Dette skal ikke skje en gang til (det er nemlig andre gang det skjer)! Det er definitivt ikke min dag i dag... Det eneste som mangler nå, er at jeg sovner mens jeg tapper vann i at akvarium...

Jeg har forresten noen fisker som forsøker å ta livet av meg! Sebraplecoene har tydeligvis bestemt seg for å gi meg hjertestans. De liker nemlig å sove på ryggen innimellom, og jeg får hetta hver gang jeg ser det. For sebraer er ikke fisk man vil miste! Men når jeg rører på meg, spretter de rundt, og alt er som før. Det er nesten så jeg blir sint på dem. Men heldigvis er det lettelsen som er den framtredende følelsen. Jeg er glad i disse fiskene, selv om jeg ikke får se mye til pysene. Pøh! Snakk om fjompenisser da! Så det så
Hehe....
Suger de seg fast i noe, sovner, og løsner - mens de fortsetter å sove?
Tror ikke du er den første.
Kesol
Suger de seg fast i noe, sovner, og løsner - mens de fortsetter å sove? Tror ikke du er den første. :D

Jepp. Det er det som skjer, ja. Det rare er at jeg, inntil for kort tid siden, ikke hadde sett noen sugemalle gjøre det. Plutselig så jeg først ancistrusene gjøre det, og så sebraplecoene. Nå ser jeg bare sebraplecoene gjøre det, og jeg blir like redd hver gang. Puuuh! Det er en nervepirrende greie å ha såpass dyr fisk i huset...

Vannet i 325-literen har nå klarnet opp, så i dag blir det discus-kasting (sorry, greide ikke å dy meg). Vel, rettere sagt: discusene skal flyttes. Jeg gleder meg til å kunne tilby dem bedre plass! Jeg tror ikke de kommer til å bli ulykkelige!
uff..Du har hatt ett par sånne dager du Inger Anne!
Håper alt går bra med "kastingen" av discusene (hehe..)
og for å muntre deg littepittegranne opp så må jeg si at jeg tror et nytt og større akvarium kommer til å få de minste til å trives bedre??;-D
Kanskje det er en liten kjangse for minstemann oppi all elendigheten??*glise*
Ja, jeg har lagt merke til at jeg er litt for fiksert på denne(eller de 2 da) lille og på at den/de skal overleve, men det hadde vært så nydelig med en sånn liten solskinnhistorie til for deg og oss andre!

Sebraene dine hørtes ut som noen ekte trollunger, og i den forbindelse (om at de later som de er død(sover)), så må jeg fortelle at jeg trodde det samme idag. huff...kom inn på rommet mitt, kikket fort på 60 litern og skulle til å haste videre da jeg plutselig oppdaget noe så jeg bråstoppet. næmmen, tenkte jeg, har mine fisker(det var snakk om en 3-4 cm stor gibbiceps) begynt sånn som Inger Anne sine?? Jeg måtte le, også dunket jeg i glasset for å vekke den, og den bevegde seg jo litt, men så la jeg merke til at den så litt rar ut, litt funksjonshemmet ut liksom...
Ved en nærmere titt så jeg til min grufulle skrekk at den manglet begge øynene!! Skrekk og gru, tenkte jeg...da så jeg at det kun var igjen stumper av finnene fikk jeg også øye på en palettciklide som nærmet seg sakte men sikkert gjennom plantene, med et glupsk blikk på stakkaren, dette skulle den SELVFØLGELIG ikke få lov til, så jeg hev meg etter håven (ja, jeg HEV meg), rev av lokket på akvariumet og stakk håven nedi for så å jage palettcikliden inn i plantene igjen. Først da skjønte jeg at fiskene mine slett ikke er lik dine Inger Anne(og det skal du være glad for :/...min onde, ONDE fisker!) For der fløt nemlig gibbicepsen min rundt om i vannet etter beveglsene med håven...stakkaren..
Nei, uff, vil ALDRI oppleve "oppnedsoving" igjen!!
Hvor er bildene av kulene? Og av discusen i deres nye kar?
Er det hevn for mitt krav om bilder av discusene dine, Elin?
Ja, hevnen er søt! Og dessuten vil jeg se dem. Jeg vil jeg vil jeg vil. Er i trass alderen
Hehehe Jada, bilder skal bli. Jeg har nå løpt en runde med kameraet mitt, og tatt noen bilder av fiskene mine. Dessverre er kameraet mitt ikke det beste når det gjelder bilder fra akvarier. Jeg må bruke blits, og da blir bildene så gule.

Etter bilderundturen min, har jeg omsider somlet meg til å fange inn discusene. Så nå er jeg våt! De tre fiskene som spiser, var ville, og de to største spruta noe voldsomt! En av dem var fryktelig sint, og sprella lenge etter at han havnet i isboksen. Han var rasende! De to syke fiskene, derimot, var heller slappe i fisken ( ) dessverre. Det er ingen tvil om at de har problemer. Jeg håper bare at forflytningen ikke blir for stor belastning for dem, men at det heller blir positivt. Det finner jeg ikke ut før det har gått litt tid. Forresten fant jeg ut at discus har pigger...

Discusbildene er forøvrig fra gammelkaret. Og som vanlig: ikke se på vannsølet på utsiden av glasset. Det er helt sprøtt hvor godt det vises når man bruker blits.

Først noen bilder av en gammel kjenning. Denne killien har jeg hatt lenge. Det er den fisken som for tiden prøver seg på alt og alle. Det var ikke bare palettdamen, nei. Han har aldri vært så vakker som nå!

[External Image]
Dra vekk det kameraet, da!

[External Image]
Fjompenissen sett fra siden.

[External Image]
En aldri så liten australe.
Så litt coryer:
C. septemtrionalis (i følge min latinlesende venninne betyr det under nordstjernen).
[External Image]

En av de to gjenværende trehjulssyklene. Denne er ikke helt bra ennå, men ikke så ille som det ser ut til på bildet.
[External Image]

Og til sammenligning, en av mine minibusser. Legg forresten merke til enkelte eggtunge c-121 Jeg har ikke lagt merke til det før nå. Jeg vet noen coryer som skal få et lass kaldtvann i hodet i kveld...
[External Image]
Og der var det slutt på batteriene i kameraet. Jeg hadde flere bilder, men de får komme etter lading.
Hurra! Takk for bilder, men du? Jeg så ingen kulefisk og INGEN discus?
Kameraet gikk tom for batteri før jeg rakk å legge dem ut. Så de er vel bevart der. De kommer når det blir litt mer strøm å ta av

Den illsinte discusen greie å dynke meg igjen, da jeg skulle gi den litt mer av det vannet den skal over i. Ingen tvil om at den fisken er i god form ;-D
Jeg må forresten nevne at jeg ikke har fikset på bildene av killihannen min, på noen annen måte enn å beskjære og endre størrelsen. Fargene er faktisk sånn! Er han ikke utrolig vakker?
Da var discusene over i sitt nye hjem. 4 stimer nå forskremt i et hjørne, mens minstemann (som var den første som slapp ut) har gjemt seg for seg selv bak pumpeinntaket, og det ser faktisk ut til at flyttingen har vært for tøff for han. Akkurat nå ser han dårligere ut enn noen sinne. Huff, jeg har så fryktelig vondt av småen! Men jeg må si at fiskene kommer mye mer til sin rett, nå som de har såpass god plass. Dessuten blir også lyset annerledes når man ikke har et dekkglass imellom. Til og med den største av de to syke ser flott ut nå Han har ikke villet stime sammen med de andre på lenge, men nå er han med i gjengen. Men jeg gjetter på at det nok også har med trygghet å gjøre. At han føler seg tryggere i stimen. I det andre akvariet følte han seg tryggere bak pumpa, for da var problemet at han var litt redd de andre.

Nå mens jeg skriver har de allerede begynt å venne seg til det nye stedet. Det tok ikke mange minuttene. De har også allerede tittet etter mat. Det varer ikke lenge før de skal få litt godis av "mor". Da blir de nok ganske fornøyde, tenker jeg. Det ser virkelig ut som om de nyter plassen

Geir hadde forresten veldig rett i forhold til det med å stryke seg over bunnen. Det var et lite hjørne som ikke var dekket, og der klistret de seg sammen alle de 4 stimende, og dro magen ned på bunnen. Og dette skjedde med en gang de svømte bort til det hjørnet, rett etter at de var sluppet ut! Det hjørnet er fikset nå!
Dyrehagen
Geir hadde forresten veldig rett i forhold til det med å stryke seg over bunnen. Det var et lite hjørne som ikke var dekket, og der klistret de seg sammen alle de 4 stimende, og dro magen ned på bunnen. Og dette skjedde med en gang de svømte bort til det hjørnet, rett etter at de var sluppet ut! Det hjørnet er fikset nå!


Dette skjønte jeg ikke? Stryke seg over bunnen?

*krysser fingre for den lille*
Discusene stryker magen sin mot bunnen av akvariet. Dette sa Geir litt tidligere. Det stemmer veldig godt:
Geir Kristiansen
Skal karret være et BB-kar er du nødt til å gjøre noe med bunnglasset med mindre bordet det skal stå på er lyst. Blir det speilbilde vil du få discus som svømmer med buken helt nede i glasset. Hannene vil hele tiden være på allerten for jage bort inntrengeren.
Ups! Ville bare hjelpe, og så ble det dobbelt, sorry
Aggi
Ups! Ville bare hjelpe, og så ble det dobbelt, sorry :)

Hæh?
Dyrehagen
[QUOTE=Aggi]Ups! Ville bare hjelpe, og så ble det dobbelt, sorry :)

Hæh?
Jeg la inn en identisk post som du hadde lagt inn, og da jeg oppdaget det, så slettet jeg min...
Jeg må til min store sorg melde at minstemann (av discusene altså) nå har lagt inn årene, og steget i land i en ny og (forhåpentligvis) bedre verden. :´( Flyttingen ble for tøff for småen. Og 4 discuser sitter nå klistret i et hjørne igjen. Det betyr at mor må ut og skaffe seg nye fisker, slik at stimen på nytt blir fulltallig.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap