Inger Annes akvarieprosjekt (side 2)

Takk, takk Pga. bl.a. akvariene har jeg vært i seng i 2-3-tida på natta hver kveld denne uka. Når man da skal opp 06:30, blir det litt slitsomt. Puh! Så nå blir det veldig deilig med helg!
Du har vist testet ut alle "feilene" som er mulig å teste ut med denne metoden. Kan ikke noe for det, men sitter her å ler av innlegget ditt :p

Tør jeg foreslå slike bender man har på ut-slangen fra vaskemaskinen til deg? Disse holder slangen på plass, om du ikke "gidder" å holde den selv.

PS: vet alt om dyr som går i veien; bærer jeg på vann, er katta garantert plutselig mellom føttene mine, og vannet deretter på henne (har ikke tall på alle de gangene jeg mer eller mindre har snublet i henne)
Frank Angell
Du har vist testet ut alle "feilene" som er mulig å teste ut med denne metoden. Kan ikke noe for det, men sitter her å ler av innlegget ditt :p


Bare le, du. Jeg ler selv...nå...

Tør jeg foreslå slike bender man har på ut-slangen fra vaskemaskinen til deg? Disse holder slangen på plass, om du ikke "gidder" å holde den selv.


Tanken eller allerede tenkt Og nå som jeg er så redd for smitte, må jeg være nøye på at enden av slangen ikke kommer i kontakt med vannet, slik at det ikke tar med seg smitte når jeg bruker det på neste akvarium. Og da må jeg ha en eller annen løsning som holder den fast over kanten på akvariet, og en slik vaskemaskindings ville være perfekt.

Lurer på hvordan jeg skal overleve denne måneden. Alle pengene mine går til akvariene! 3 deilige og veldig små L-144 ankom meg i dag. De er *veldig* små, men utrolig pene. Og denne gangen var det ekte L-144, og ikke albino Men med så små L-maller tar jeg ingen sjanse, og bruker *veldig* lang tid på tilvenningen til akvarievannet mitt.
Endelig bilder!
Endelig kommer det noen bilder fra meg. Foreløpig ser akvariene en smule bare ut. Det er lite planter så langt, men det skal bli flere om en uke

Første bilde ut er den nyoppstartede 112-liter. Her skal det komme ganske så mye mer:
Skifer ankommer (forhåpentligvis) i morgen.
2 skiferhuler ankommer i begynnelsen av uka.
Bakgrunn har jeg ikke råd til, så det får bli når jeg blir rik
Akvariet er nå fyllt helt opp, og, nei, det var *ikke* i vater...

Bilde 2 er lillekrapylet i velkjent stil! (ja, jeg er både glad i henne og stolt av henne, til tross for kallenavnet). Grrr... mens jeg skrev dette, kom krapylet glad og fornøyd med en halvspist hevert. Så nå må jeg ut og handle det i morgen.

Bilde 3 er veldig dårlig, men det skal være av 130-literen. Her er det heller ikke den helt store innredningen ennå. Men det kommer flere planter og en skiferhule og evt. skifer hvis det blir noe til overs fra 112-literen.

Huff, de ser så sterile ut, med helt ny sand og lite planter og innredning. Men, det skal bli bedre!

Bilder av fiskene mine kommer nok også etterhvert. Tenkte jeg skulle hente fram noen nå, men så var det ikke mer strøm igjen på batteriene, gitt!
Jeg hadde ekstra batteri, så da kan jeg vise fram noen av innbyggerne i 180-literen min. Elsker maller, som kjent

Bilde 1: foringstid i akvariet. Her er en av mine yngre ancistruser sammen med grenmalla mi (som jeg er veldig glad i )

Bilde 2: min lille skjønnhet av en L-128 - Blue Ghost. Skjønnhet og ikke minst min store stolthet! Og dere aner ikke hvor lang tid det har tatt meg å få et greit bilde av dyret! Den malla er aldri i ro!

Bilde 3: mulig dette er i mørkeste laget, men det er det beste bildet jeg har av peckoltiaen min (+fisken jeg kjøpte som ancistrus gull). Tips til peckoltiaart tas imot med takk!

Dette hører strengt tatt ikke hjemme under akvarieprosjektet mitt, for dette er fastboende fisk i et godt etabert akvarium. Men jeg måtte bare vise fram stolthetene mine
En tur innom dyrebutikken også i dag, og pengene strømmer som vanlig ut. En diger mangroverot ble innkjøpt til 130-literen. Og jeg greide ikke å stå for fristelsen: de 2 gjenværende L-128 måtte få bli med meg hjem. Jeg har sikla etter dem lenge, og vil gjerne gi selskap til den jeg allerede har. Han/hun får ikke selskap med det første, ettersom nettopp dette akvariet er i karantene. Men hvis jeg får frisk fisk igjen der, skal han/hun få gjenforenes med sine venner fra dyrebutikken Vakre skapninger.

Forresten. Jeg var ikke innom dyrebutikken, jeg var innom dyrebutikkene - det er jo to av dem her i Askim. Og i nr. 2 gikk det visst litt penger også. En annen kunde viste meg en fantastisk flott kampfisk. En av de vakreste jeg har sett! Jeg har hatt kampfisk før, men egentlig ikke helt lyktes med det. Kampfisk var faktisk fisken jeg startet med for 13 år siden, og jeg ga meg med denne først i fjor. Men denne *kunne* jeg bare ikke stå for. Egentlig liker jeg dem helst med en farge, men dette var unntaket: en praktfull fisk! Jeg skal se om jeg greier å få tatt bilde av den i løpet av kvelden. Foreløpig holder jeg på med tilvenning til vannkvaliteten for dem, så det er litt tid til de slipper løs.
Må bare nevne at jeg nå har perfeksjonert vannbyttesystemet mitt, og nå fungerer det perfekt Kjøpte en dings (som består av 2 løkker og 2 sugekopper) på dyrebutikken i dag (15,- billig investering ), og denne festet jeg på innsiden av bøtta. Den holder enden av slangen som kommer fra vannbeholderen min på plass i bøtta. Deretter bruker jeg faktisk lokket på akvariet til å låse fast slangen som går fra bøtta og opp i akvariet. Det er fortsatt ikke idiotsikkert, så alt må foregå under tilsyn. Men jeg ville aldri ha forlatt systemet uansett hvor idiotsikkert det er. Uhell skjer, og det er dumt å få stua full av vann bare pga. uforsiktighet! Og ettersom jeg nå holder enden av slangen over vannet i akvariet, slipper jeg "heverteffekten" når jeg kutter strømmen til pumpa. Vannbytte går nå som en drøm Den eneste jobben er egentlig å bære 25-literskannene til og fra badet, men det er strålende trening for en eks. håndballspiller Så nå er det slutt på å tenke "Jeg har ikke tid til å skifte vann akkurat nå", rett og slett fordi det ikke tar lang tid! Og siden jeg gjør klart vannet dagen i forveien, slipper jeg det arbeidet også! Og vannet som skal gjøres klart til neste dag, tapper jeg i tønnene mens jeg ordner meg på badet før leggetid. Kanskje jeg greier å få gode vaner etterhvert

Nå skal jeg fram med lommelykta og se om jeg kan se noe til nuggeten jeg kjøpte forleden.

Nattlig hilsen fra ivrig akvarist.

Hah! DER fant jeg grunnen til at jeg elsker sugemaller! Hvilken annen fisketype passer perfekt for et B-menneske enn nattaktive fisker?
Bikkja
Mange bra innholdsrike innlegg

Vi hadde bur til bikkja når den var valp, men låste det aldrig i gjen. Hadde det på stua et par måneder, får å så flytte det i bilen. Så han skulle føle seg trygg i buret på biltur. Nå hopper han gledelig inn i buret, og stortrives på biltur.

Men.. noen tips til aktivisering når du er borte.
kast en neve tørrfor utover gulvet så den må lete for å finne seg mat.
finnes også baller for og fylle med gobiter, der man kan variere åpningen, den funka til oss
Espen
Men.. noen tips til aktivisering når du er borte. kast en neve tørrfor utover gulvet så den må lete for å finne seg mat. finnes også baller for og fylle med gobiter, der man kan variere åpningen, den funka til oss :D

Jeg har faktisk en sånn, men så langt har det ikke funka. Lurer på om jeg kanskje skal putte noen pølsebiter inni i stedet. For det er bikkja hysterisk glad i. Har også vurdert alternativet med å gjemme godbiter rundt omkring, men vet ikke helt om det er så lurt. Bikkja er innmari til å naske alt mulig, og det vil muligens stimulere det behovet enda mer.

Jeg har nå en kampfisk som tror han har kommet til himmelen. Han gikk i et syltetøyglass i dyrebutikken. Nå har han 130 liter, nesten helt for seg selv (med unntak av 2 damer og noen L-maller). Han ser fornøyd ut
Det var litt lettere å få tatt bilde av kampfisken enn av mallene mine
Her er noen bilder, ikke alle like skarpe, men fargen kommer fram
Heldige kampfisken! Flott var han også!

Nydelig rampebikkje!

Håper akvariene dine vil gi deg avstressing og ro etter hvert!
Hunden?
Er hunden en Kleiner Münsterländer?

Bruk Frolick til å ha inne i ballen. Det er snadder belønning til hunder. Mulig du må dele de i to før du putter de inni. Det virker på bikkja vår i hvertfall

Mikkel
Mikkel Thorkildsen
Er hunden en Kleiner Münsterländer?


Jepp! Kleiner her - i sin verste alder. Jeg visste jo hva jeg gikk til. Jeg er meget godt kjent med rasen. Men krapylet er i tillegg tøff mellom ørene. Men heller ei vanskelig bikkje nå og ålreit bikkje seinere enn omvendt Hvis du kjenner rasen, vet du hva jeg har å "kose" meg med for tiden Men, bare så det er sagt, Kaisa er ei herlig bikkje, og jeg er veldig glad i henne, til tross for kallenavnet. Godt gemytt på henne. I dag fikk hun bli med på dyrebutikken som vanlig, og da oppdaget hun kaninene for første gang. Hele bikkja dirra av opphisselse, og det var ikke lett å få henne til å tenke på at det fantes en verden utenfor kaninene. Münsterlandere er, i tillegg til å være stående fuglehund, også svært ivrige etter hare. De har faktisk vært brukt som harehunder også. Jeg regner med at kaniner stiller i samme klasse... Fantastiske hunder, men ikke for nybegynnere! Krevende hunder pga. høy intelligens og sterk vilje. Jeg vet ikke om noen annen rase som har så mye mellom ørene (eller har så ille jaktinstinkt heller. De jager alt som rører på seg. Kaisa dro til og med på sneglejakt x antall ganger i sommer - snegler rører jo på seg). Jeg kan ikke tenke meg å ha noen annen hunderase

Men, til fiskene mine: Matvarehandelen min i dag var en surrealistisk affære: agurk, squash, salat og erter til fiskene mine, og cola, is og snop til meg selv... (litt mer til meg selv også, da, men dette var hovedsaken). Lett å se hvem som får spise sunt her i huset! Jeg var fristet til å si til dama i kassa at jeg kun handla mat til fiskene mine...

Guppyene mine (enten Endlers eller VF, ikke sikker ennå) har oppdaget at det er fryktelig, fryktelig morsomt å leke seg i strømmen fra pumpa. Det er ganske stor sirkulasjon i akvariet, og de leker konstant i vannstrømmen. Jo nærmere pumpa, jo bedre
Må si jeg nyter å se kampfiskene mine! Jeg har aldri sett en så tydelig lykkelig kampfisk før! Nå skjønner jeg grunnen til at 60 liter er satt som minimum for denne fisken. Tidligere har jeg hatt kampfisk i 63 liter, men 130 liter er noe helt annet! Ingen tvil om at fisken stortrives! Hele fisken er kjempespenstig og kjører full rulle. Dessverre er det veldig sparsomt beplantet ennå, så gjemmestedene er ikke så mange. Men dette bedrer seg til helga. Fisken liker også at det er litt strøm i karet, ingen tvil om det. Så nå har jeg gjenoppdaget denne fiskearten. God plass = lykkelig fisk = lykkelig akvarist

Uttesting av forskjellige grønnsaker til mallene mine har også falt i god smak. I dag stod squash og salat på menyen, og det er ikke mindre populært enn agurk. Jeg har også kjøpt inn erter til dyrene, men er usikker på hvordan jeg skal servere disse. Etter det jeg har skjønt, bør disse skrelles før servering, men hvordan skal jeg unngå at de flyter opp? Tips tas imot med takk! Bikkja er selvsagt sjalu på fiskene som får så mye godis Hun måtte opp på kjøkkenbenken og sjekke skjærefjøla (da hun trodde seg usett) etter at jeg hadde skåret opp squash til fiskene. Hun tigget også uhemmet. Men jeg tviler på at hun ville likt maten hvis hun hadde fått smake Jeg ser ikke fram til den dagen jeg glemmer igjen fiskematen i snutehøyde. Da kommer jeg til å komme hjem til ei fornøyd bikkje og fullt kaos i stua.

Nuh er det tid for vannskifte, og så sengetid. Skal se om jeg greier å rote meg i seng *før* midnatt i kveld. Etter at jeg ble aktiv på AF, har jeg vel knapt vært i seng før midnatt en eneste natt. Og da blir det veldig vanskelig å stå opp 6 neste morgen!

Jeg må bare nevne sånn helt til slutt at jeg regner med å avhente mine to første sebraplecoer i mellomjula. Gleder meg, gleder meg, gleder meg
Og etter det blir det discus
Hva gjør en stimfisk som bare har en annen fisk i samme art? Jo man finner en annen stim som ligner litt, og stimer sammen med dem!
Jeg har kun 2 kobbertetraer, rett og slett fordi jeg slutter med denne typen tetra, og disse to nekter å forlate livet slik vennene deres har gjort. Stakkars fisker har altså kun tosomhet, og det er kjedelig for en stimfisk (husker fortsatt den gangen jeg ble stående igjen med en eneste stimfisk etter en massedød i akvariet. Etter noen måneder fikk den endelig selskap. Jeg har aldri i mitt liv ant at en fisk kunne vise så stor glede!). Men i det samme akvariet går en større stim med sort neon. De er visst veldig hyggelige og inkluderende, for en av kobbertretraene har nå bestemt seg for å stime sammen med dem. Den siste kobbertetraen har ikke skjønt poenget ennå, men koser seg med strømmen fra pumpa, til tross for at den nesten ikke har hale (dette er i det pestbefengte akvariet). Hva den finner på etterhvert, får tiden vise.

Mine SAE er nesten med på leken - de stimer nesten sammen med neonene. De svømmer litt bak stimen (ca. 5 cm bak), men i samme retning, og snur når stimen snur. Men sort neon ligner jo bittelittegrann med den sorte stripa. Men de ekle Flying Foxene forsøker de seg ikke på, selv om de også ligner litt (kjøpte dem jo egentlig som SAE). Men, de er da også noen ekle og slemme fisker, som i tillegg til å være slemme, også er større enn de fleste i akvariet. Øyner dere nok et hatobjekt i akvariet mitt? Jepp. Jeg trodde jo at jeg fikk SAE den gangen jeg kjøpte dem, og er selvsagt skuffet for dette. Og disse er hverken pene, snille eller nyttige. Dessverre har disse fiskene en fantastisk helse i tillegg, som bare slås av plecoen min. Ikke tør jeg gi dem bort heller (pga. smittefaren), og jeg avliver *ikke* fisk bare fordi jeg ikke liker dem! Får håpe jeg får dette akvariet under kontroll snart, slik at disse fiskene får komme til et bedre hjem (les: større plass) hvor de blir litt bedre satt pris på.
Kleiner
Jeg har en flatcoated retriever nå, som begynner å dra på årene. Siden jeg driver en del med jakt, så er KML en av de hundene jeg vurderer å skaffe. Jeg driver mest med småvilt og da tror jeg KML er en bra hund, som skal apportere på vann samt finne fugl og støkke pelsvilt.
Hvordan de er med gemyttet kjenner jeg ikke så veldig mye til. Sambo har nå hatt en 4 hunder og jeg er oppvokst med hund, så jeg tror vi skal være skikket til å kunne ha en slik.

Mulig jeg sender deg en PM senere!

Mikkel
Mikkel Thorkildsen
Mulig jeg sender deg en PM senere! Mikkel

Det må du bare gjøre
Mikkel Thorkildsen
Er hunden en Kleiner Münsterländer? Bruk Frolick til å ha inne i ballen. Det er snadder belønning til hunder. Mulig du må dele de i to før du putter de inni. Det virker på bikkja vår i hvertfall Mikkel


Pølsebiter i ballen var dundrende suksess. Har nettopp testet det, og det gikk så hardt utover ballen av lukkemekanismen ble delvis ødelagt!
I går fikk jeg endelig på plass den store rota jeg har kjøpt til 130-literen. Dessuten ble det også plassert ut en mallehule. 2 mallehuler skal også finne veien ned i 112-literen, men er ikke på plass ennå. Jeg har fått tak i planter til en rimelig penge, så disse skal plasseres ut i kveld.

Min store glede og sorg i dag var innkjøp av litt flere fisker. Både coryer (sterbai) og selvfølgelig L-maller (panaque maccus). Innkjøpet er nærmere beskrevet i tråden "Dårlig sjakktrekk" under Maller. Sorgen er at 2 av coryene ikke tålte transporten. Jeg er veldig lei meg Så vakre dyr, og så måtte de dø!

To bilder fra 130-literen skal dere få.

Det første er oversiktsbilde. Nå mangler bare planter og litt finpuss.

Bilde 2: Kong Sverre utforsker sitt nye kongerike. Han likte tydeligvis ominnredningen
Typisk meg å styre med akvarier etter midnatt Og takk og pris for at jeg gjorde det! Jeg skulle plante mine nyinnkjøpte planter. Jeg stakk arma ned i 130-literen. Brrrrr! Det skal da ikke være kaldt i et akvarium! Ikke i mine ihvertfall. Møkkakolbe, tenkte jeg. Det er en nyinnkjøpt sådan, og det er dessverre dårlig med grader ved dingsen man regulerer styrken med. Ok, skru opp varmen! Det gikk litt tid, og så fortsatte jeg med plantingen. Hmmm...burde det ikke være mer strøm ved pumpeutløpet. Ingen strøm i det hele tatt? Den kan ikke ha røket? Vent... kaldt vann, ikke-fungerende pumpe...sjekke strøm... Auda! Der var ledningen til skjøtekontakten ute!

Hvordan i alle dager har det gått til, og hvor lenge har den vært ute? Vel, i går fungerte ihvertfall varmekolben, fordi da tenkte jeg at det var litt i varmeste laget i vannet, og jeg skrudde den ned litt. Men jeg har ikke rørt kontakten, og den stod sånn halvt bak akvariet, så dette er et større mysterium. Og ikke minst ikke særlig oppmuntrende. For det betyr at filterbakteriene nok har tatt kvelden! Det er dårlige utsikter når jeg nå skal på juleferie! Nå har jeg to akvarier med problemer med bakteriekulturen. Jeg skal heldigvis ikke være borte så fryktelig mange dager. Men mange dager nok når filtreringa ikke fungerer som den skal! Ikke kan jeg flytte fiskene i noen av disse akvariene heller, rett og slett fordi jeg har ganske så streng karantene på flere av akvariene. Og det samme gjelder selvsagt for overføring av filterguffe. Den eneste pumpa jeg kunne ha tatt filterguffe fra, ble nylig satt i gang, så der er det ingenting å hente.

Råd og tips tas imot med takk! Jeg har en uke å fikse dette på!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap