Inger Annes akvarieprosjekt (side 9)

Mhm! Den store kula mi søker kontakt med meg hele tiden! Men irrubesco'ene er også slik da... Vertfall huene...
Men får ikke så mye av salivator'ene ennå :P Håper på det beste!

Men du får ta masse bilder av denne søte Tiger! Og gjerne litt mer av Bolla og!
Skal bli spennende å se hvordan Tiger utvikler seg når han er blitt skikkelig husvarm
Det med hvitløks lukten...
Hvis du vasker hendene med sitron, blir lukten borte med en gang!
Du har sikker fått bort lukten allerede, men du kan jo prøve neste gang du skal skjære hvitløk!
Takker for antihvitløkstips. Jeg avskyr hvitløk selv!

I dag var det på nytt rekedag for kulene mine. Jeg har ikke før sett med mine egne øyne Tiger ta reke. Sist den fikk reke var første gangen den tok den sånn uten videre, og da så jeg ikke på. Men, i dag fikk jeg sett det med egne øyne. Jeg trodde vel egentlig at jeg måtte vente litt, før den skjønte sammenhengen, men Tiger hadde lært hva dette var! Jeg har aldri før i mitt liv sett noe lignende! Den kasta seg over reka, og det er det mest voldelige måltidet jeg har sett i et akvarium noen gang! Den gikk digre hvithaier en høy gang! Og jeg trodde at Bolla var voldelig rekespiser. Men, det er ingenting mot denne kula. På få sekunder var halve reka borte. Den glefsa og herja verre, og tok imponerende munnfuller. Rekebitene føyk veggimellom og kula var helt i sin egen verden. Jeg skal forsøke å huske å filme det neste gang. Det var et syn! For et herlig, voldelig dyr!
Det er nå overhodet ikke problemer med å få discusene til å ta det hjemmelagede foret. Så snart foret har havnet på bunnen (de nekter å ta det før det), setter de i gang, alle sammen Og det gleder mitt hjerte stort å se at en av de to minste discusene nå også viser næringsvett, og våger å spise, til tross for at de andre discusene er så mye større. Tidligere har ikke de to minste discusene våget å nærme seg maten, pga. de andre. I dag spiser altså en av dem på lik linje med de andre Dessverre gjør ikke den andre lille discusen det. Det er ikke noe problem med at den ikke liker det, men den våger tydeligvis ikke. Den tør ikke nærme seg forbitene, men holder seg midt i akvariet hele tiden, og tar bittesmå løsrevne biter som flyter forbi. Jeg mistenker sterkt at den er et mobbeoffer, og har lært å holde seg unna maten for å få være i fred. Stakkars liten! Det er dessverre en av de discusene som i utgangspunktet er penest. Det er den som har tydeligst striper. Jeg håper at tilgangen til skikkelig for vil få den til å våge til slutt, den også. Hvis ikke, går den en ublid sjebne i møte. Jeg kommer ikke til å avlive den, men den kommer jo alltid til å forbli altfor liten, og dermed enda mer utsatt for mobbing og jaging av de andre. Jeg har så vondt av den. Men, jeg håper jo det beste. Kompisen tok i det minste til vettet, så da er det jo håp.

Ellers så har jeg en gjeng med veldig fornøyde maller akkurat nå. Det er fryktelig, fryktelig lenge siden de fikk agurk sist, og i morges ga jeg dem det. De var helt ville! Så nå ligger flere av dem i ro, med deilige, runde, mette mager. Tenk å kunne glede fisk sånn Det er ikke bare bikkjer som har tydelig kroppsspråk. Fisker har det jammen, de og
Jeg må bare kommentere discusforinga en gang til. Denne gangen våget den lille discusen som har begynt å spise, å spise av samme bit som den største. Den til og med beit etter den! Og den største er mer enn dobbelt så stor som den, og konge over akvariet. Den er visst en skikkelig tøffing likevel. Disse fiskene slutter aldri med å overraske meg. Men, den siste discusen vil fortsatt ikke menge seg med de andre, stakkars liten. Det bekymrer meg.
Jeg parkerte meg selv foran discuskaret ved foringstid i dag, i håp om å få se minstemann også nappe i fôret. Men, den gang ei. Den våger seg fortsatt ikke ned på bunnen, men tar småbitene som flyr rundt i vannet. Det eneste oppmuntrende, var at den tok noen småbiter som hadde landet på rota. Den får ikke akkurat i seg så veldig mye mat på denne måten, og jeg er altså bekymret. Litt får den jo i seg, men sammenlignet med de andre, blir det skralt. Men, den ser ikke syk ut på noe vis, og heller ikke som om den mistrives. Den er ikke mørk i fargene eller noe. Men, den er lettere nervøs, da. Den er tross alt mobbeofferet i karet, noe jeg så ved foringstid. Men, den er jo ikke den eneste som jages, så jeg skjønner ikke helt hvorfor den er så mye mer bekymret enn de andre. Det har vel litt med forskjellig personlighet å gjøre også, tenker jeg. Den andre lille fant jo ut at det ikke var så farlig likevel, og den lar seg ikke pille på nesen ved foringstid lenger. Den er like ivrig som de andre, og er ganske vanskelig å jage vekk fra maten.

Det er ingen tvil at hjemmelaget fôr er bedre for veksten til discus! Jeg ser forskjell på under en uke! Selv den bittelille som har begynt å spise, har vokst. Det ser jeg jo når jeg sammenligner den med den lille som ikke tør. De var nemlig like store, mens det nå faktisk er en ørliten størrelsesforskjell. Og dette på under en uke! Den største discusen begynner nesten å bli litt feit! Så jeg må nok være litt mer gnien på maten.

Det er heller ingen tvil at hjemmelaget fôr krever meget gode vannbytterutiner og filtrering! Fy fillern det søler! Det blir skikkelig mye søppel, både på bunnen og også i vannmassene.

Og det er heller ingen tvil om at det virkelig er kvalitetsdiscus jeg har kjøpt! Både med tanke på den perioden da jeg slet veldig med nitritt (etter å ha glemt å starte pumpa etter vannbytte) i en lang periode, og med tanke på at det nå faktisk gikk alt for lang tid mellom de to siste vannskiftene (og med hard foring med hjemmelaget for). For de har ikke vist antydning til å være påvirket av vannet, selv da jeg målte nitritten til å være høy over lang tid! De har ikke hatt en eneste dag med sykdom, og de ser skikkelig sunne og friske ut. Til og med det lille mobbeofferet! Jeg er stolte av dem (PS: disse 6 rakkerne er kjøpt hos Aquamanias, det var dagens reklame...)
Nå er ikke guppyfødsel noen sensasjon, men denne tar kaka. Jeg har en enslig guppyhunn (mannen døde dessverre, Mona), og hun har vært gravid. Kjempegravid! Det så ut som om jeg hadde blåst henne opp med sykkelpumpe på slutten, akkurat som den guppyen Mona har vist bilde av. Ikke så rart at de er like forresten, siden de kommer fra samme sted
I dag hadde hun endelig gitt slipp på sine små. Men nå skjønner jeg ikke hvordan hun har greid å få plass til dem alle sammen, til tross for at hun så ut som hun så ut. Jeg har aldri før i mitt liv sett så mange guppyyngel komme fra en enslig fisk. En skulle tro at 4-5 guppyer har født samtidig! Hvor mange de er, aner jeg ikke, untatt at de er ekstremt mange. Det er absolutt umulig å telle dem. Mellom 50 og 100 et sted, tror jeg. Det ser ut omtrent som så mange som palettene mine hadde, og de var ca. 80 i begynnelsen! Hvordan greier en fisk å stappe så mange yngel inn i en liten fiskebuk??? Her er det ikke lenger snakk om å formere seg som kaniner. Dette uttrykket dekker ikke en skikkelig guppyfødsel!

For øvrig skal det nevnes at jeg er fullstendig i kuleland for tiden, etter å ha gått til innkjøp av 3 nye i går. 2 c. irrubescoer og 1 c. salivator (som fortsatt befinner seg i butikken pga. "lettere" plassmangel her hos meg). Se forøvrig jubelbrølene mine under "Kulefisker".
Jeg må bare nok en gang kommentere dette hjemmelagede discusforet. Jeg skjønner ikke at folk er i tvil, når man ser før og etter man begynte å mate med det. Jeg har foret med dette foret i 1 1/2 uke, og jeg ser allerede forskjell! Veksten er bedre hos dem alle, fargene kommer klarere fram, de virker friskere (de har ikke sett syke ut, altså, bare at de ser enda friskere ut). Jeg synes også at enkelte har blitt tøffere/fått mer selvtillit. Jeg tenker da på den lille fjerten som faktisk spiser av dette foret. Han er minst i akvariet, og våger seg på å jage vekk fiskene som er dobbelt så stor som han selv er. Det ville den aldri ha gjort før! Jeg bare håper minstemann (den andre lille fjerten) også snart får den selvtilliten. Men av lyspunktene, kan det nevnes at lillefjerten (som den nå har blitt døpt) i det minste har nappet i småbiter som har havnet på rota. Så blir det ihvertfall litt mer mat, enn hvis den bare hadde tatt avfallet som svever rundt i vannet. Men de er altså vakrere nå. De har godt med kjøtt på beina, og er livlige og glade ser det ut til. Jeg skal ikke si at de er helt andre discuser, for de er defintivt de samme. Men forskjellen er ganske stor! Når man i løpet av 1 1/2 uke ser at fiskene har vokst, da har de gode oppvekstvilkår. Men du verden så vanvittig mye søl det blir i vannet etter det! I to dager har vannet sett nesten tåkete ut, til tross for vannskifter. Vel, det kommer seg vel, når jeg kommer inn i en litt bedre foringsrutine.

Og forresten, Frank, jeg *skal* kjøpe ekstern pumpe nå (til discuskaret). Jeg har fått tilslaget på den i kveld, og skal hente en av de nærmeste dagene. Så da vil de stakkars fiskene få trim der inne: en Fluval 4 og en Fluval 404.

Men nå er det leggetid for store og små. Enkelte skal på jobb, vet dere. Natta natta
Må bare boble litt av forventning her. I dag skal jeg ut og titte på fiskene jeg snart skal lesse ned huset mitt med: sendingen fra Colombia. Ikke kjøpe, bare titte, ettersom de fortsatt er i karantene. Tanken er nemlig at jeg skal gjøre noe jeg sjelden gjør: planlegge kjøpene mine!
Hva jeg skal handle av coryer, er planlagt. Men når det gjelder L-mallene, sliter jeg med valgets kvaler. Jeg tror nok ikke at det blir lettere å velge etter å ha sett dem alle sammen, men da får jeg ihvertfall funnet ut prisene. Vel, ei L-malle har vært bestemt for lenge siden: L-200. Jeg har ønsket meg denne malla i månedsvis! Spørsmålet er heller hvor mange jeg har råd til. For jeg kjøper ikke bare en av hver. Jeg har jo et lønnlig håp om å greie å sette barn på dem etterhvert.

Dessuten er det en del varer som skal avhentes i samme slengen. Bl.a. et nytt akvarium, og flere pumper. Det haster med å få i gang flere nye filterpumper, bl.a. pga. denne sendingen med fisk, de to nye irrubescoene mine (som akkurat nå plasker rundt i et alt, alt for lite kar), og ikke minst salivatoren min, som venter på å få komme til sitt nye hjem.
Hvor i alle verdens dager jeg skal sette det nye akvariet, er jo et større spørsmål. Jeg har ikke noe som helst å sette det på, så det må nesten havne på gulvet. Det er jeg ikke direkte begeistret for å gjøre, ettersom det blir vanskelig å skifte vann (veldig dårlig heverteffekt). Men har man ikke bord, så har man ikke bord. Det ligger vel an til bestilling av reol ganske så snart, tenker jeg. Jeg må få plassert de stakkars kulekarene i høyden snart! (men hvor skal jeg hente pengene fra???)
Uansett, de nye filterpumpene skal plasseres i noen av de andre akvariene, og gå sammen med dem en ukes tid (eller to), for å stjele litt bakterier fra godt innkjørte kar. Det haster virkelig å få dem i gang.
Det ble lite med varer med hjem igjen i går. Varene ankom så seint at jeg ikke kunne vente. Med 1 1/2 times kjøring hjem, og arbeidsdag dagen etter, måtte jeg hjem i seng (og ikke minst til lillekrapylet som var hjemme alene). Det var egentlig en smule krise. Jeg plukka med meg en Fluval 2 som en halv kriseløsning (det er kritisk å få i gang to filtre så fort som fy!). Denne får jeg uansett bruk for ved et senere tidspunkt. Men, det haster med å få i gang ei pumpe til. Til min store lettelse, kom jeg på senere at jeg sannsynligvis fikk ei brukt, ekstern pumpe i dag. Takk og pris: den er i hus nå. Da mangler det bare å få dytta filtermedier ned i pumpa og sette den i gang.

Men, det jeg egentlig skulle nevne i full fart nå, var at superpingla ser ut til å bli litt mindre pinglete. Han tør fortsatt ikke spise av foret på bunnen, men den har vært under 10 cm unna flere ganger i dag. Tidligere holdt den seg minst 20 cm over bunnen under foring, men i dag var han mye nærmere hele tiden, mye mindre redd for de andre og mye mer aktiv i jakten på de løsrevne bitene som fløt rundt i vannet ved foringstid. Kanskje denne også greier å spise seg til litt bedre selvtillit? Jeg krysser fingrene og håper.

PS: tenkte jeg skulle poste bilder igjen, men kameraet har flatt batteri, gitt. Må vente på lading...
Dyrehagen
Uansett, de nye filterpumpene skal plasseres i noen av de andre akvariene, og gå sammen med dem en ukes tid (eller to), for å stjele litt bakterier fra godt innkjørte kar. Det haster virkelig å få dem i gang.

Er det innvendige eller utvendige filterpumper?

Er det innvendige, kan du fremdeles kickstarte dem ved å åpne et stort tønnefilter, og så dynke svampen fra det nye, innvendige filteret godt nedi gørra, klemme godt noen ganger så den nye svampen suger opp masse fin gørr med bakterier i. Det hjelper - mye!
Det er faktisk et utvendig og et innvendig filter jeg skal starte opp. Jeg har bare ett annet utvendig filter, og det vil jeg helst ikke stoppe. Det var noe svineri å få det i gang den gangen jeg startet det Men, med den belastningen det er i discuskaret mitt etter at jeg begynte å fôre med hjemmelaget fôr, burde det kjapt få i gang noen bakterier. Tidligere har jeg stjålet litt filtermateriale fra andre filtre her i huset. Men nå har jeg ikke noe å avse lenger.
Jeg skal skifte vann på diverse akvarier senere i dag, så da skal jeg forsøke å klemme ut litt gørr ihvertfall.

Oppdatering på lillepingla: i dag var han kun 3 cm unna maten, og han jakter stadig på biter med stor ivrighet. Jeg krysser fingrene nå for at han kan begynne å spise normalt i løpet av uka som kommer. Dvs, hvis han ikke er av typen som ikke vil spise fra bunnen. Det kan jo være at han er såpass sær at han foretrekker frittflyvende for (jeg mener ikke insekter, nei )
Puuuuh! Endelig tid til å sette meg ned. Dette har vært litt av en kveld. Som tidligere nevnt i en annen tråd: det var dårlig nytt at norges største dyrebutikk skulle åpne like ved jobben min. I dag måtte jeg jo bare stikke innom. Jeg hadde vel egentlig planer om å bare titte (hah! Det kan man jo drømme om), og ta med meg 2 eplesnegler og en artemiasil. Og, det gikk som det måtte gå: Det enesten jeg ikke kom ut med, må være artemiasilen, som jeg glemte fullstendig. Jeg kom ut atskillig fattigere, men med hendene fulle av fisk. Argh! Det var bare skikkelig flott der. Og til min store overraskelse: de som jobbet der visste hva de holder på med! Og så masse flott fisk! Rimelig var det også, og 25% rabatt på all fisk, hjelper jo også på prisen. De hadde forresten flere av coryene jeg ønsker meg. Og to av dem (ikke to coryer, men to arter) ble med meg hjem. Jeg visste nemlig at jeg kom til å få et nytt (brukt) akvarie i dag, samt et nytt (nytt) i morgen. Jeg har hatt pumper stående i de andre karene mine, for å få dem i gang til jeg fikk nye akvarier i huset.

Jeg har jo forkjærlighet for de større coryene, og de hadde både c. arcuatus og brochis splendens (begge har stått på ønskelista). Men, brochisene var ikke de "minibussene" du beskrev, Mona. De var knapt trehjulssykler! Bittesmå! Men, fordelen med bittesmå fisk, er at de er billigere. Så får jeg heller bruke tiden det tar å fore dem opp. Det kan jo bli moro også å se dem vokse. Etter å ha vurdert fram og tilbake, måtte jeg bare be om 6 av dem. De skulle visstnok være VF. Ellers har jeg sett disse coryene til minst 150,- pr. stk. Disse kostet 89,- pr. stk., og da har jeg ikke regnet med 25 % avslag. Så var det arcuatusene. Etter å ha veid fram og tilbake, greide jeg ikke å dy meg. VF arcuatus selges for over 150,- på Majorstuen, og disse kostet 69, minus 25 %. Disse var heller ikke store til arcuatus å være, men de var definitivt større enn "trehjulssyklene". Diverse killi ble også med hjem, samt 4 polkadotbotiaer (i håp om at de berger meg fra sandsneglemarerittet), men heldigvis hadde de ikke kulefisker. De hadde forøvrig noen vanvittig stilige rokker! Når det gjaldt botiaene, ble det litt dyrere enn jeg trodde. Det stod nemlig 69,- på akvariet. Eller det var ihvertfall det jeg trodde. Tydeligvis hadde det forsvunnet et ettall et eller annet sted, for da de slo dem inn på kassa (de slo ikke fiskene, altså... ), kostet de plutselig 100 kroner mer enn det jeg trodde. Vel, vel. Det er kule fisker uansett. Og hvis de kan hjelpe meg med sandsneglemarerittet jeg har i det ene akvariet mitt, så er det verdt det. De kan nemlig hjelpe meg til å unngå å kjøpe ny pumpe (pumpa kommer til å ryke hvis ikke jeg blir kvitt sneglene), hvis det ikke allerede er for seint.

Med ekstremt dårlig samvittighet gikk jeg ut av butikken, etter å ha brukt så absurd mange penger helt impulsivt. På veien hjem skulle jeg innom den lokale dyrebutikken og plukke med meg det første av de 6 brukte karene jeg skal få kjøpe. Og der fikk jeg meg en hyggelig overraskelse. Jeg krysset fingrene for at jeg skulle få med lysarmaturene, og det fikk jeg. Og jeg fikk også med både filtre og varmekolber til dem alle sammen! Jeg får også deler av reolen, men der er det bare plass til 3 av karene, så den må jeg bytte ut videre, når jeg en eller annen gang får råd. Så dette har jeg altså fått med: Reol til 3 akvarier, 6 x 85-liters akvarier, 6 x lysarmatur, 6 x filterpumper, 6 x varmekolber og et tonn med sandsnegler (som jeg kunne unnvært. Jeg er stygt redd de går en trist sjebne i vente. De får nok ikke leve). Og alt dette for den nette sum av 3000,-. Snakk om bursdagsgave på forhånd! Jeg hadde bare ork, plass og tid til å ta med meg det ene karet i kveld. Men, i morgen skal jeg hente de resterende 5 + reolen. Det kommer til å bli litt av en dag i morgen. La oss bare håpe at jeg overlever! For det kommer 5 akvarier fra den butikken. Jeg kommer ikke til å starte alle, men noen av dem. Dermed må de vaskes og settes i stand. Ikke har jeg plass til mer enn ett akvarium i bilen av gangen heller, så da blir det 5 turer, og deretter 5 runder opp i 2. etasje med dem alle sammen, for så å spasere ned til butikken igjen, og ta med meg reolen (den har jeg ikke plass til i bilen, så den får jeg bære opp hit, hvis den ikke er for tung). Når dette er i hus, blir det sannsynligvis å kaste seg i bilen, og kjøre en tur til Kløfta, for der å hente fisk og nok et akvarium + div. utstyr. Og så skal fiskene få sitt, når jeg kommer tilbake igjen. Deretter blir det div. vannskifte, hvis jeg i det hele tatt henger sammen etter all jobben. At disse karene er i hus, betyr også at det blir "flyttejobb" med 3 av kulene mine. Og best av alt: jeg kan reise og hente min c. salivator, som fortsatt befinner seg i butikken jeg kjøpte den av Endelig skal den få komme til meg Men det blir ikke får mandag eller onsdag.

Nå begynner det å bli på tide med litt middagsmat også. Jeg har faktisk ikke rukket å spise skikkelig i dag. Og med kun 2 timers søvn siste natt, blir man nok litt slapp i fisken (). Dessverre er det ennå lenge til jeg kan hoppe til sengs. Med ørtogførti fisk som står og tilpasser seg vannet (har ikke kommet lengre enn å utjevne temperaturen), blir det nok seine natta, ja. Og stakkars lillekrapylet må nok finne seg å bli litt oversett i morgen. Jeg kommer sikkert til å ha nattsvart samvittighet når kvelden kommer.

Det kommer nok bilder etterhvert, men regn ikke med at det blir de første dagene. Til det tviler jeg på at jeg har tid og ork.
Så var fiskene sluppet ut av posene, og samtlige var fortsatt i live. Klok av skade, ba jeg om at coryene om å bli pakket i hver sin pose.

C.arcuatusene er superstressede ennå. De fyker opp og ned langs glasset. Men noe annet var vel ikke overraskende. Brochisene, derimot, tok livet med ro. Og det gikk ikke lenge før de var igang med å lete etter mat Jeg er fortsatt imponert over hvor små de er. Det var faktisk blant de minste coryene der (det var en dvergcory som var mindre)

Coryene roet seg ganske fort, så nå ga jeg dem deres første måltid her i huset. De fikk en porsjon mygglarver, og det gikk ned på høykant. Eller kanskje jeg skal si på langs. De sugde det i seg som spaghetti.

Og nå er det jammen sengetid for meg.
Aaaaaaaaaargh! I påvente av resten av akvariene i dag, lot jeg 6 av killiene bo i ei bøtte over natta. Idioten meg tenkte ikke på å dekke den til. Nå er de borte alle sammen! Hittil har jeg funnet 4 tørrfisker på gulvet, men jeg antar at det er 2 til liggende et eller annet sted i nærheten. Idiot, idiot, idiot!!! Heldigvis har jeg vært nødt til å dekke til det akvariet som resten av fiskene befinner seg i, for at bikkja ikke skulle plyndre det. Takk og pris! Så skjer ihvertfall ikke det samme der!
En av killiene er funnet i live Hun hadde gjemt seg under pumpa i bøtta. Men det er den eneste som er der. Dermed er det fortsatt en killi som ikke er gjort rede for.
Nå ble jeg litt overrasket, gitt Du har vel sikkert også lest at killi er noen vanvittige hoppere og at dekkglass må være pottetett i akvarier man har dem i... og så setter du dem i bøtte uten å dekke den til?
Du var nok ganske trøtt og sliten i går, ja *he-he* Uff, nei, jeg mente ikke å le av dette altså, men jeg bare så for meg deg så trøtt og sliten av du gikk rundt som en robot med armene strakt ut fremfor deg

Jeg gleder meg til å få se litt bilder, forresten Moro med nye akvarier, men det kan være slitsomt.
Hvis du ser på tidspunktet jeg skrev at jeg hadde sluppet fiskene ut av posene, og har i bakhodet at jeg kun hadde sovet 2 timer natta før, så kan du nok tenke deg at jeg var litt trøtt, ja...

Her i huset må alt uansett dekkes til hvis det står i snutehøyde, ellers kommer et lite krapyl og begynner å lepje i seg vannet. Jeg begriper ikke hva som er så godt med akvarievann? Men, denne ble glemt i går, ja. Alt annet var pent og pyntelig tildekket, og særlig akvariet med coryer. Lillekrapylet hadde nemlig greid å fiske opp en av de nye akvarieplantene litt tidligere (mens fiskene ennå var i poser), og hadde spredd den i 1000 biter utover i senga mi. Deilig, våt dyne, med fullt av grønne plantedeler, rottråder og steinull. Noen var ikke særlig populær da!

Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke har fått med meg at killier er kjent for å hoppe ut av akvariene. Det kan godt hende at jeg har lest det, men ikke fått det med meg pga. at jeg ikke har (med ett unntak) akvarier uten dekkglass. Man har en tendens til å sile ut hvilken informasjon man husker, og da forsvinner de tingene som ikke er aktuelle for en selv - med mindre det er veldig sære ting, da (sånt har en tendens til å huskes).

Puh! Sliten, ja! Jeg har nettopp hentet de resterende 5 akvariene jeg skulle få kjøpe fra den lokale dyrebutikken, og jeg føler meg som ei skurefille. Jeg har også hentet reolen, men den står foreløpig i tunet. Jeg må nemlig få tatt av et rør for å greie å få den opp trappa til 2. etasje. Og det røret sitter som støpt. Jeg aner ikke hvordan jeg skal greie å få det av. Og når det er i boks, så blir det å vaske, vaske, vaske akvarier og reol. Puuuuh! Dette blir en heller slitsom helg! Men, en veldig hyggelig en også

PS: disse brochisene er bare helt vanvittig små! Hver gang jeg titter på dem, så tenker jeg: "var de små!". Utrolig at de en gang blir digre minibusser
Jeg måtte nedom dyrebutikken igjen, fordi jeg glemte dekkglassa, og da spurte innehaveren meg: "du vil ikke ha de 3 siste karene også, da? Du skal få dem gratis av meg."
Hvem kan vel si nei til noe sånt? Så nå har jeg nok akvarier til langt inn i evigheten! Og fryktelig mye arbeid foran meg de nærmeste dagene. Akvariene er grusomt møkkete, og grusen fortsatt i dem. Det blir nok jobb å rydde ut av og vaske 8 akvarier! Det 9. karet tok jeg i går kveld, så det er unnagjort.

Den ene brochisen er dessverre døende Stakkaren er fryktelig tynn, så det lå nok i kortene. Jeg la merke til det allerede i går kveld (at den var tynn), så overraskelsen var ikke så stor. Det er en til der, som også er veldig tynn, så jeg må være forberedt på at jeg kan miste den også. Heldigvis har Tropehagen 8 dagers garanti på fiskene, så denne/disse får jeg igjen (mens fisk mistet pga. egen idioti, får jeg vel neppe igjen ). Ettersom disse skal være VF, lurer jeg kanskje på at det kan være noen parasitter med på lasset. De har nå fått en dæsj tubifex, i håp om å hjelpe til på magerheten. De stakkars fiskene har jo ikke vært i Norge en uke ennå, og de var viss veldig tynne da de ankom, så her må det fores godt i en periode.
Høres ut som du er i himmelen samtidig som et vist annet sted!!
FIKK du de siste akvariene GRATIS?!
du ER jo i himmelen!!
Kunne ønske det var slik her og, men det er det aldeles ikke..
pappa skulle få seg nytt hus og skulle da gå til innkjøp av et 325 liters akvarium(!!!) men noen bydde høyere!!woosh så var drømmen vekke..!!
*aargh*
synd med de killiene dine!!
Lever denne ene fint fortsatt da??
siikker på du ikke får nye??
Sa de noe om at de hopper mye?..kanskje har du noe der?
nei..uff..men venter spent på bilder da!
Går det forresten fint med minstemann som ikke spiser??:S
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap