Min sommerfuglciklide tok kvelden i går
Jeg skjønner det ikke helt, for i forigårs satt jeg og så på den og tenkte over hvor utrolig sterk og fin den var blitt i fargene. den var også knall rød i buken og så veldig frisk og rask ut. dreiv og svømte rundt sammen med hannen. så i går når jeg slamsugde fant jeg den plutselig død. den måtte ha dødd ganske nylig, for den hadde fortsatt farger. crap da, den var jo så fin. lurer på hva som skjedde...
Postet 28.11.06 kl 08:31
Postet 28.11.06 kl 09:43
biXenDisse er vel veldig vare for mye bla. vannverdier og miljø i vannet. Er de tilfredsstillende i karet ditt? Ettersom jeg har forstått her inne så er det mange som opplever at de dør uten spesielle grunner også, og at de velger andre ciklider eller den bolivianske sommerfuglcikliden av den grunn.
Jeg leverte en vannprøve på dyrebutikken forrige lørdag og da var det perfekte forhold fikk jeg beskjed om. og for ciklidene var det spesielt bra siden vannet var så bløtt. men jeg putta 2 kalkstein oppi for å få opp hardheten litt mtp de andre fiskene, så nå vet jeg ikke hvordan det ligger an. jeg tok ut kalksteinene i går, hadde de en drøy uke...
Postet 28.11.06 kl 09:54
Postet 28.11.06 kl 09:57
Postet 28.11.06 kl 10:27
Postet 28.11.06 kl 10:30
Postet 28.11.06 kl 10:42
Postet 28.11.06 kl 11:06
biXenHvis det ikke har vært krangling og sånt heller så må du kanskje joine gruppen med mystiske sommerfuglciklide dødsfall :)
Ja, skal jo ikke se bort i fra det.... har skjedd meg før også! Jeg vurderer å prøve en annen ciklide neste gang jeg, noen forslag til ciklider som passer inn i mitt akvarie?
Postet 28.11.06 kl 11:46
Postet 28.11.06 kl 13:06
Endret: 28.11.06 kl 13:09
biXenSom nevnt tidligere, boliviansk sommerfuglciklide, min personlige favoritt som jeg venter på. De er flotte. Det er en del andre mindre ciklider som er fine også, men er sikkert viktig at de får seg en hule og litt plass rundt seg.
Denne er kjempefin synes jeg, og likte det jeg leste om den også! Kunne godt tenke meg denne, bortsett fra at jeg har ikke sang i akvariet mitt da... :o
Postet 28.11.06 kl 13:33
Ah, de fleste ciklider foretrekker vel sand da, selv om de overlever uten. Men jeg er også veldig fascinert av bolivianeren, og Bjarne her på forumet har tatt noen flotte bilder av de. Det finnes noen andre pene ciklider også da som passer i kar over 100l, som rød kurvciklide, og kanskje egyptisk munnruger. Du finner dem også i basen, sikkert ikke like lett å få tak i den siste.
Postet 28.11.06 kl 13:51