Spørsmål om palettoppdrett

Hva trigger vest-afrikanske dvergcichlider? Tenker da spesielt på Palettcichlider. Har hørt at regnvann skal trigge til lek, men er ikke sikker.

Har tenkt å kjøpe en hann- og en hunnpalett som er søsken. Hvordan får jeg dem til å danne par fortest mulig?
De vil stort sett danne par av seg selv. Det er damen som stort sett bestemmer. Ofte så er det bare å gi de nok tid så blir de venner til slutt. Kjenenr ikke til noe du kan gjøre for å påskynde denne prosessen.

De er relativt enkle å få i lek. De trenger huler eller mulighetet til å lage huler selv av stein eller annet som de kan grave ut sanden fra.

Men hvorfor vil du danne et par av ett søskenpar?
Ettersom at jeg har et søskenpar i karet jeg vil få lek på.

Hvordan ser man egentlig om fisk er par eller ikke egentlig?
Anwar Lasmack
Ettersom at jeg har et søskenpar i karet jeg vil få lek på.


Det er ikke å anbefale å avle på søsken. Det er innavl og kan med tiden føre til uønskede feil på yngel. Vil anbefale åbytte ut en av fiskene i en annen som ikke er i slekt.

Det vil mest sansynlig ikke være no problem med dine fisk i første omgang, men det å drive med innavl på fisk er noe en bør prøve å unngå når det er mulig.

Anwar Lasmack
Hvordan ser man egentlig om fisk er par eller ikke egentlig?


De vil begynne å svømme sammen og "flørte" ved å riste seg og svømme forran den andre. De vil også kunne skifte farge og bli rødere på magen når de begynner å bli klare for å legge egg.
Aah takk!

Grunnen til at jeg har et søskenpar som avlsgruppe er fordi leksparret mitt døde.

Men åssen fungerer det er Nigeria, da? Tenker meg at fiskene legger egg ved regnsesongen ettersom at landet ligger i Afrika? Altså jeg bør bytte litt vann med noe litt kjøligere?
bruk kaldt vann... d gjør jeg
Man trenger ikke legge til rette for lek med paletten. Problemet blir som regel heller å få dem til å holde opp med produksjonen...
Har man ikke huler, finner de en stein, eller rot de graver under og så legger de egg der. Det viktigste i forhold til oppdrett på disse er at de har plass nok, og ikke for mange fisk som er interessert i egg og yngel rundt seg. De streser seg ofte i hjel under forsvar av revir og egg/yngel.
Jeg har nå et Palettpar jeg kjøpte for halvannen uke siden, og det er allerede egg i hulen. Kjøpte en ferdig lekshule i keramikk på www.webzoo.net[/URL] som var på tilbud.

Har de sammen med dobbelt så store ciklider, og de ble pønket skikkelig i begynnelsen. Men så fant de seg til rette, og begynte å leke når det var stille i akvariet ved "soloppgang" og "solnedgang" (jeg har to mignonpærer på 25 Watt i et armatur i tillegg til et lysstoffrør, så jeg simulerer døgnet med to timere).

Så når de endelig hadde viftet fra seg, la de egg i hulen og begynte å jage vekk de mye større ciklidene. De passer på eggene veldig godt.

Vannbytte vil jeg tro er positivt (er det ikke alltid det?) og i tillegg virket det som om mine kom raskere i lek da jeg fôret dem med røde mygglarver i tillegg til flakfôr.

Jeg har hatt yngel med Palettciklider før da jeg var helt fersk akvarist, og dengang avlet jeg frem masse yngel kun på flakfôr (til og med uten å knuse den først!)

Så Palettciklide skal du nok få lett til.

Er min personlige favoritt når det gjelder lett-oppdrettelige fisk i små akvarium.

Selv har jeg nå et par F1 Blue som jeg kjøpte på i Sandefjord.



Lykke til!
Takk for flotte svar folkens!

Fikk endelig fiskene til å legge egg. Men så kom ancistrusene.. De spiste opp eggene. Ancistrusene er nesten 6 cm større enn palettene, så palettene tørr ikke å gjøre noe. Alle huler som palettene graver, blir ødelagt av ancistrusene. Så nå vet jeg ikek hva jeg skal gjøre. Har omøblert karet litt, ihåp om at paletten skal finne seg en krok som er liten nok til at ancistrusene ikke legger egg.

Imorgen skal jeg ha et kaldtvannsbytte og fôring av røde myggiser. Gleder meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap