- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Noen som kjenner igjen denne?
Noen som kjenner igjen denne?
Postet 29.11.06 kl 16:35
Postet 30.11.06 kl 13:26
Postet 30.11.06 kl 13:28
Postet 30.11.06 kl 14:24
Postet 04.12.06 kl 14:17
Fra www.goc.se
L-190: Grundfärg grön/gulgrön med svarta hela eller brutna längsgående linjer, som ung ett vitt eller transparent fält i stjärtfenan. Som vuxen försvinner detta vita fält och stjärtfenan blir enhetligt mörkgrön som kontrast mot kroppens ljusare färg, ögonens färg går från orange till rött.
L027b: Blågrön grundfärg med blåsvarta ränder vilket skiljer den helt mot andra arter inom släktet, ögonen är blekt orange.
L027 Araguaia: Gulgröna ränder mot en grönsvart botten på både kropp och fenor med beiga ögon, är en av de mer kontrastrika arterna.
L027 Maranhao:Svarta ränder varvade med beigegröna ränder både på kropp och fenor och som liten ett vitt eller transparant fält i stjärtfenan som försvinner med ålder, ögonen är blekt orange färgade.
L027 Tapajos: En brunsvart art med beiga ränder både på kropp och fenor och som liten ett vitt eller transparant fält i stjärtfenan som försvinner med ålder, ögonen är beige färgade.
L027 Tocantins:Som ung blekgrön med svarta linjer och stjärtfenan övre och undre lob i samma blekgröna färg med ett svart område emellan och som vuxen mörkare grön med skarpare kontraster, ögonen har en blek orange färg
L027 Xingu: Grundfärg grön/gulgrön med svarta hela eller brutna längsgående linjer, som ung stort vitt eller transparent fält i stjärtfenan och övriga fenor roströda. Som vuxen försvinner detta vita fält i stjärtfenan och blir enhetligt mörkgrön som kontrast mot kroppens ljusare gröna färg liksom de roströda fenorna får samma teckning som övriga kroppen, ögonens färg går från orange till rött.
E
L-190: Grundfärg grön/gulgrön med svarta hela eller brutna längsgående linjer, som ung ett vitt eller transparent fält i stjärtfenan. Som vuxen försvinner detta vita fält och stjärtfenan blir enhetligt mörkgrön som kontrast mot kroppens ljusare färg, ögonens färg går från orange till rött.
L027b: Blågrön grundfärg med blåsvarta ränder vilket skiljer den helt mot andra arter inom släktet, ögonen är blekt orange.
L027 Araguaia: Gulgröna ränder mot en grönsvart botten på både kropp och fenor med beiga ögon, är en av de mer kontrastrika arterna.
L027 Maranhao:Svarta ränder varvade med beigegröna ränder både på kropp och fenor och som liten ett vitt eller transparant fält i stjärtfenan som försvinner med ålder, ögonen är blekt orange färgade.
L027 Tapajos: En brunsvart art med beiga ränder både på kropp och fenor och som liten ett vitt eller transparant fält i stjärtfenan som försvinner med ålder, ögonen är beige färgade.
L027 Tocantins:Som ung blekgrön med svarta linjer och stjärtfenan övre och undre lob i samma blekgröna färg med ett svart område emellan och som vuxen mörkare grön med skarpare kontraster, ögonen har en blek orange färg
L027 Xingu: Grundfärg grön/gulgrön med svarta hela eller brutna längsgående linjer, som ung stort vitt eller transparent fält i stjärtfenan och övriga fenor roströda. Som vuxen försvinner detta vita fält i stjärtfenan och blir enhetligt mörkgrön som kontrast mot kroppens ljusare gröna färg liksom de roströda fenorna får samma teckning som övriga kroppen, ögonens färg går från orange till rött.
E
Postet 04.12.06 kl 14:51
Postet 04.12.06 kl 18:47
Frank AngellEtt av bildene våre i fiskebasen viste seg å være feil art.
Når vi først snakker om feil art i fiskebasen,
Det er ikke noe vodt ment, bildene som er tatt av Trym Andreassen av L-018. Mener jeg er feil. Jeg vil heller si at det er L-017, Rett meg hvis det er feil! Og om noen kan rette opp i dette. Jeg har selv en L-018 og noen av bildene som ligger i basen ligner ikke i det hele tatt på L-018. Men at det er lett og ta feil det er sant. Jeg kjøpte min L-018 som L-081. Og den ¨store¨ forskjellen er jo de gule prikkene. L-081 har flere prikker som er mye mindre. L-018 har større prikker og ikke så mangen som L-081.
Andreas Bjørvik
Postet 04.12.06 kl 20:04
Postet 04.12.06 kl 20:18
L-397
Når vi først snakker om det så er jeg rimeleig sikker på at bildet av L-397 her i basen også er feil. Skal ikke si med sikkerget hva dette er, men det er nok ikke en L-397. De har nemlig mange mindre striper på hode. Det som er avbildet kan være L-169.
E
E
Postet 04.12.06 kl 21:43
Erlend D BertelsenNår vi først snakker om det så er jeg rimeleig sikker på at bildet av L-397 her i basen også er feil. Skal ikke si med sikkerget hva dette er, men det er nok ikke en L-397. De har nemlig mange mindre striper på hode. Det som er avbildet kan være L-169. E
Enig, var ikke mye bilder av denne å finne, men noen var det jo.
Får notere meg dette i den store kloke boken, å forsøke å finne ut av hva det er for en hærlig tass vi har i basen da
Postet 06.12.06 kl 15:11