Bør jeg gi bort den som mobber eller den som blir mobbet?

da jeg kjøpte inn damer til sverddragerne mine ble det et helvetes leven oppi der. Det endte med at en av hannene ble mobbeoffer for de andre hannene. Jeg håpte det ville roe seg, men fant han helt knørva og forskremt bak pumpa i går. Fisket han opp, og plasserte han i fødekaret. Stakkar!!! Men i dag hadde han kommet seg litt. Jeg må gi bort en til venninna mi for disse går ikke sammen lenger. Skal jeg da gi bort dette mobbeofferet som omtrent ble drept i går, eller hovedmannen bak mobbingen? (som jeg har mest lyst til å skylle ned i do akkurat nå )
Mitt inntrykk er at notoriske mobbere fort vil være dette hele livet. Altså mobbe om de finner det for godt, uansett art og kjønn. Jeg ville derfor holdt denne under stram oppsikt.

Når det gjelder omplassering av en av fiskene, er det jo ikke noe kult om denne krangefanten går bananas på fiskene til venninna di.
Å flytte den som er grisebanka er heller ikke strategisk, den voldsomme behandlingen sammen med stress med flytting osv. kan svært lett gjøre at han blir syk.

Altså er det egentlig ugunstig uansett hva du gjør. Selv ville jeg nok heller levert fisken tilbake til butikken.
Frank Angell
Mitt inntrykk er at notoriske mobbere fort vil være dette hele livet. Altså mobbe om de finner det for godt, uansett art og kjønn. Jeg ville derfor holdt denne under stram oppsikt. Når det gjelder omplassering av en av fiskene, er det jo ikke noe kult om denne krangefanten går bananas på fiskene til venninna di. Å flytte den som er grisebanka er heller ikke strategisk, den voldsomme behandlingen sammen med stress med flytting osv. kan svært lett gjøre at han blir syk. Altså er det egentlig ugunstig uansett hva du gjør. Selv ville jeg nok heller levert fisken tilbake til butikken.

Ingen av fiskene er noen av de nye. Disse er de 2 hannene som jeg opprinnelig hadde, og den ene har plutselig lagt den andre for hat etter at jentene kom oppi.... Crap altså
Høres kanskje brutalt ut, men en slik tyrann ville jeg vurdert å avlive...
Sånn er det. Fordi det er til felleskapets beste, er det bedre at èn enkelt fisk avlives, enn at alle skal lide fordi han plager dem.

Det er jo litt ufint å flytte problemet til noen andres akvarium...?
Andre ville sagt at de konkurrerer om damene, og at den sterkeste vinner, noe som ligger i naturen. Men jeg ville personlig kanskje valgt den "tapende". Betyr ikke at den andre er en tyrann likevel, dette er nok litt i deres natur når det kommer kvinnfolk i bildet. Hvis de ikke krangla før ihvertfall.
hm jeg har jo masse annen fisk oppi der, flere andre sverddragere også, og denne mobberen plager ingen andre i karet da! Det er bare den ene som han tar!
Frank Angell
Altså er det egentlig ugunstig uansett hva du gjør. Selv ville jeg nok heller levert fisken tilbake til butikken.

Enig med Fjank.
MC Darup
[QUOTE=Frank Angell]Altså er det egentlig ugunstig uansett hva du gjør. Selv ville jeg nok heller levert fisken tilbake til butikken.

Enig med Fjank.

kan jo ikke bare levere en fisk jeg ikke har kjøpt i butikken

Du sa ikke at den ikke var kjøpt i en butikk.

Men spør de uansett, jeg har levert fisker til butikker jeg ikke har kjøpt de i.
Jeg ville prøvd mobberen i karet til venninna di hvis hun tar risken. Hvis den ikke mobba før så er det ikke sikkert den gjør det i et annet kar heller.
MC Darup
Du sa ikke at den ikke var kjøpt i en butikk. Men spør de uansett, jeg har levert fisker til butikker jeg ikke har kjøpt de i.

Sitat litt lenger opp: Ingen av fiskene er noen av de nye. Disse er de 2 hannene som jeg opprinnelig hadde, og den ene har plutselig lagt den andre for hat etter at jentene kom oppi.... Crap altså

Altså "gamle" fisker. Hvor lang tid har man egentlig klagerett på fisker Kan man levere tilbake en fisk som plutselig blir mobber 6 mnd etter at den er kjøpt? :P

Den eneste butikkkjeden jeg vet om som opererer med byttegaranti hvis fisken dør er dyrego'

Ellers finnes ingen.
Her går det på goodwill og kundeforhold.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap