Hjelp, hva skjer med Oskar cicliden min?
I løpet av dagen har den skiftet helt farge, dvs den mister rødfargen sin og får en svart farge over hele seg. Det ser ut som den misliker seg sterkt. Er også noen små hvite prikker på hodet hans. Jeg er redd han vil dø og trenger nødhjelp fort!
Kjøpte idag tidlig en liten algespiser malle som jeg har puttet oppi, det er den eneste forandringen som er blitt foretatt.
Bilde ligger vedlagt!
Beklager dårlig bilde..(mobil)
Kjøpte idag tidlig en liten algespiser malle som jeg har puttet oppi, det er den eneste forandringen som er blitt foretatt.
Bilde ligger vedlagt!
Beklager dårlig bilde..(mobil)
Postet 02.12.06 kl 01:54
Heisann. Det kan høres ut som om du har fått parasitter i vannet. Hvitprikksyken? I så fall er det lurt å få medisiner så fort som mulig og øke temperaturen til 28-29 grader...
Og forresten... Fisken på bildet er ikke en oscar, men et gammelt eksemplar av en sjokoladeciklide... (Hypselsecara temporalis)
Og forresten... Fisken på bildet er ikke en oscar, men et gammelt eksemplar av en sjokoladeciklide... (Hypselsecara temporalis)
Postet 04.12.06 kl 12:44
Om det er hvitprikk, er temperaturkuren noe som er å anbefale. Denne er skånsom mot filterbakterier, minst like skånsom som medikamenter, og billig.
Her er hva jeg tidligere har skrevet om denne kuren:
Her er hva jeg tidligere har skrevet om denne kuren:
Frank Angell, tidligere trådSkal man bruke medisin mot hvitprikk, er eSHa exit beste valget. Denne er effektiv, billig og skånsom mot alt uten parasittene. Tar ikke medisinen parasitten på første forsøk, prøver man igjen. Å gå over til andre merker er helt bortkastet, da dette krever filtrering over kull i 72timer. I denne tiden har parasitten fritt spillerom til å lage djevelskap. Mitt soleklare råd til deg nå er: Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk. Få tempen opp til over 32`C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Senk til 28`C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging. Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32`C, og til utbruddet var synlig. Øk tempen igjen til over 32`C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28`C, med vannbytte og slamsuging. Øk tempen til over 32`C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer). Gjenta til parasittene er borte for godt.
Postet 04.12.06 kl 13:04
AkvarieAreHeisann. Det kan høres ut som om du har fått parasitter i vannet. Hvitprikksyken? I så fall er det lurt å få medisiner så fort som mulig og øke temperaturen til 28-29 grader... Og forresten... Fisken på bildet er ikke en oscar, men et gammelt eksemplar av en sjokoladeciklide... ([I]Hypselsecara temporalis[/I])
Hva?? Få høre mer, hva mener du med gammelt eksemplar? Jeg har nå gått rundt i to år og trodd jeg var en lykkelig eier av en oskar uten å i det hele tatt og ha vært eier av en? Sjokoladecicklide sier du? hm..
Det ser ikke ut som en prikkesyke, prikkene er kun litt på hodet og ikke ellers på kroppen, de andre fiskene har heller prikker på seg.
Har forøvrig lagt merke til at Clarence malla og sjokolade cikliden har satt seg opp mot hverandre. De begge er av den største størrelsen i 160litern og kan virke som dette kan være en grunn til uroligheten.
Postet 04.12.06 kl 13:48
Postet 04.12.06 kl 13:59
Det er en sjokoladeciklide ja. Har tre slike selv. Men de er veldig like på oscar i måten de oppfører seg på. Ditt eksemplar ser ut som en hann, men jeg kan ikke være 100 prosent sikker.
Grunnen til at jeg sier at det er et gammelt eksemplar er fasongen på pannen og hodet. Jeg vil tippe at den er minimum fem år gammel. Har den sett lik ut siden du kjøpte den, eller har hodet blitt større mens du har hatt den?
160 liter er vel i minste laget for denne cikliden? Hvor lang er den? Din er fult utvokst nå, men i store kar når sjokoladecikliden en lengde på 20 til 30 cm.
Sjokoladecikliden er en av mine absolute favoritter. Personlig liker jeg dem bedre enn Oscar.
Jeg er enig i kuren til Frank Angell, men skal du heve tenpen helt til 32 grader er du nødt til å ha god sirkulasjon i overflatevannet, eller annen form for lufting av vannet. Høy temperatur fortrenger oksygen og fiskene kan bli ytterligere svake dersom de får for lite av det. Med luftestein går det bra med 32 grader.
Lykke til
Are
Grunnen til at jeg sier at det er et gammelt eksemplar er fasongen på pannen og hodet. Jeg vil tippe at den er minimum fem år gammel. Har den sett lik ut siden du kjøpte den, eller har hodet blitt større mens du har hatt den?
160 liter er vel i minste laget for denne cikliden? Hvor lang er den? Din er fult utvokst nå, men i store kar når sjokoladecikliden en lengde på 20 til 30 cm.
Sjokoladecikliden er en av mine absolute favoritter. Personlig liker jeg dem bedre enn Oscar.
Jeg er enig i kuren til Frank Angell, men skal du heve tenpen helt til 32 grader er du nødt til å ha god sirkulasjon i overflatevannet, eller annen form for lufting av vannet. Høy temperatur fortrenger oksygen og fiskene kan bli ytterligere svake dersom de får for lite av det. Med luftestein går det bra med 32 grader.
Lykke til
Are
Postet 04.12.06 kl 14:48
Kan godt være over 5år om ikke mer, jeg har hatt den i nesten 2år nå, kjøpte den av en som måtte kvitte seg med all fisk, ga ikke mer enn skarve 300kr, noe som jeg synes var billig, synspunkt?
Det ser ut til at den har det bedre nå, har prøvd litt av den kuren, samt har slåsskampen med clarence mallen sett ut til å roet seg, noe som er posititvt..Så jeg får håpe det går bra! Takk for fin hjelp!
Det ser ut til at den har det bedre nå, har prøvd litt av den kuren, samt har slåsskampen med clarence mallen sett ut til å roet seg, noe som er posititvt..Så jeg får håpe det går bra! Takk for fin hjelp!
Postet 06.12.06 kl 18:07