Fiskene dør plutselig.....

Har hatt vårt kar på 100 liter gående en stund nå. Bytter filter da vi skal og bytter noe vann flere ganger i uka. Men ikke mer enn 10-20 liter om gangen.

Denne uka har vi mistet 3 fisker. 2 ciklider jeg ikke husker navnet på. Først gikk hunnen så noen dager etter gikk hannen. Sorg tenkte vi hehe

Men i dag var vår kjære golden nuggets død. Den var så fin

Temperaturen er fin, maten har dem fått riktig. Ikke for mye og ikke for lite. På slutten hadde han forandret litt farge på kroppen. Litt blassere på en måte. Er den da under ernært? Ga den mygg larver, agurt og slik vanlig tørrfor sak En gang om dagen. Kanskje en liten dært på natta.

Men bør man ha 2 stk så dem har noen å leke med? Er det andre fisker den ikke går sammen med? Tåler kanskje ikke stress?
Bytter filter? Hva slags filter har du i karet? Normalt skal man ikke bytte hele innmaten i filteret, så jeg håper det ikke betyr at det er det dere har gjort...?

I så fall mistenker jeg nitritt-forgiftning. Filteret skal jo bygge seg opp en bakteriekultur som bryter ned disse giftstoffene, og det ødelegges jo dersom dere tukler for mye med filtermediene. Svampen skal kun skylles lett i litt akvarievann (ikke varmt kranvann!) når den blir veldig tett av gørr, sånn at sirkulasjonen svekkes. Først da skal man "fikle med" det, og det skal ikke byttes. Bare skylles rent for det verste gørret.

Som nevnt skal man gjøre alt for å unngå å forstyrre bakteriekulturen i filteret, det skal faktisk behandles som et levende vesen. De gode og nyttige bakteriene som koloniserer filtermaterialet er jo nettopp det; levende, og må derfor behandles deretter for å bevares.
Nei...
Vi bytter ikke hele greia. Vi bare skylte det nå sist. Jeg er rimelig ny i dette men fruen har holdt på med dette lenge. Så siste 2 mndr har vi skylt det en gang bare. Skal kjøpe noen tester i morgen
Jo kan nevnes det med stresset at vi har to tvillinger på 3 år som syns fisk er morsomt. Redd dem stresser dem opp ved å slå på glasset eller lignende :/
Sven-Mikael Mikkelsen
Jo kan nevnes det med stresset at vi har to tvillinger på 3 år som syns fisk er morsomt. Redd dem stresser dem opp ved å slå på glasset eller lignende :/

Fisk blir stresset av slikt, men det er ikke det som dreper fiskene dine.

Hva slags filter bruker du?
Ah glemte denne her jeg...
Det er et Fluval 3 filter som sitter på det karet.
Har dere sjekket andre vannverdier enn temperatur da? -Viktig at ulike vannparametere er innenfor fiskenes krav. -Nyttig artkikkel av Holger:

Sjekk det du måler opp mot det som står om de aktuelle fiskene i fiskebasen:

Er karet forholdsvis nytt, kan det være nitritt (NO2), som andre i tråden er inne på. -Ville iallfall ha testet denne!

Har forresten flere fisker dødd etter den 3/12?
Hey
Har sjekket med vannet og er ikke noe galt der. Tatt nitrit test. Og ingen fisk har dødd etter Golden Nuggeten.

Og de som er der nå ser iallefall ut til å trives Så får bare vente og se og fortsette som vanlig.

Karet er ikke nytt. Brukt i noen år.
Kjempebra, da er vel krisa over!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap