Tekniske tips før innkjøp av 250liter

Jeg er forholdsvis fersk i faget, selv om vi kjøpte vårt første akvarium (63 ltr) for over fem år siden. Det har vært nede og bortlånt i lange perioder, men er nå oppsatt siden vi har kjøpt egen bolig. Verken jeg eller min mann er nevneverdig angrepet av litersyken, men vi kunne tenkt oss å ha et større akvarium en dette. Har i utgangspunktet tenkt på en 250 liter med buet front og driver og sammenligner priser i de ulike butikkene. Akvariet er tenkt brukt som selskapsakvarium med mye planter og fargerike fisker (ja, jeg er en enkel sjel!) Blir en blanding av levendefødere og andre forholdsvis enkle arter, pluss noen L-maller.

Ser jo at det er billigere å kjøpe sett enn alt utstyret separat. Men da lurer vi på om det utstyret som er med i settene er godt nok i forhold til akvariets størrelse?
Hvilken type pumpe (styrke på vanngjennomstrømning) bør vi ha?
Hvor mange watt bør varmekolben være på?
Hvor ofte må man foreta vannbytte i et akvarium på denne størrelsen?
Noen som kan si noe om styrke på belysning? (her er jeg helt grønn!)

Alt er av interesse og jeg setter stor pris på all hjelp. Vi trenger virkelig litt mer kunnskap for å bli i stand til å vurdere de ulike tilbudene. Kom gjerne med tips til billige butikker også, jeg bor i Trøndelag, nært Trondheim. Handler gjerne på nettet, men selve akvariet tror jeg vi velger å kjøpe i en vanlig butikk.
Det er en liten jungel av utstyr å velge blandt

Selv ville jeg ikke gått for noe annet enn ett utvendig filter til dette karet, selv om dette koster en del.
Med moderat belastning, skal en Eheim 2026 greie å ta unna avfallet. Dersom dere tenker å kjøre på med fisk som krever kraftig foring, eller overbefolke karet kraftig, er 2028 bedre. Men det er ingen grunn til å overbefolke karet, det er andre ting enn bare filtreringen som spiller noen rolle
Selv hadde jeg nok hevet meg rundt å bestilt 2028 mens denne ennå finnes i edition-utgaven. Her er all filtermasse med, og prisen blir da ganske lik 2026 med filtermasse. (27 kroner dyrere enn 2026 med filtermasse....)

Med normal innetemp, skal en kolbe på 175-200W være tilstrekkelig, og vel så det. Men noen ganger kan det være greit å ha en litt kraftigere kolbe, eller aller helst to kolber, f.eks om en må kjøre temperaturkuren.
Vet ikke hvilken innetemp dere har, selv har jeg ca 18 grader i stua, og en 100W kolbe greier der fint å holde vannet på 28-29`C i ett 170L kar. Stort mer enn dette greier den ikke på nattetid, da er den innkolbet hele tiden.
Selv ville jeg valgt en jager kolbe på 200W. Disse er pålitelige, og driftssikre.

Når det gjelder vannbytte, kommer dette helt ann på hvor sensitive artene er, hvor heftig foring som gjøres, hvor mye planter det er i karet osv.
Men de fleste bytter 20-35% i uka, fordelt på ett eller 2 vannbytter. Men det skader ikke om man så bytter 100% i uka, så lenge det går over flere skift, og vannverdiene opprettholdes. F.eks diskuskaret mitt, bytter jeg ca 20% daglig

Når det gjelder belysningen, er dette ett tema som man kan si svært mye om. Hvor kraftig lys man har, har noe å si for hvor godt plantene vokser. Men for optimal plantevekst, er det også en del andre faktore som spiller inn, som jeg ikke skal ta her.
Hvilke planter en har spiller selvsagt også inn, enkelte krever mer lys enn andre.
Desverre er mange av de ferdige armaturene utrustet med til dels lite lys, og ikke minst dårlig plass til å sette inn mere lys.
I snitt er vel ferdige armaturer på mellom 0,2 og 0,3 W pr liter vann. Dette er tilstrekkelig til enkle planter, men utilstrekkelig til kravstore planter.
Men minst like viktig som antall W lys, er hvilket lys en tilbyr Lys er ikke bare lys
Selv har jeg best erfaring med Hagen Sun-glo i kombinasjon med Hagen Life-gloII. Dette er noe plantene mine setter pris på, og jeg syntes fiskene får rette farger.
Men det er mye smak og behag

Du spurte også om ferdige sett, og utstyret:
Her er det mye rart... Kjøper selv aldri ferdige sett legnre, det er bedre å plukke ut det utstyret man selv føler er riktig. Mange ganger koster dette mer, men hva koster det å kjøpe ett ferdig sett, for så å bytte ut det meste uten karet etterhvert ?
Utrolig takknemlig for at du har gitt et så utfyllende svar og lenket til alternativt utstyr. Vi var å så på akvarium i ettermiddag, men fant vel egentlig ut at vi ikke satser på "ferdigpakke", såfremt ikke det skulle dukke opp et usedvanlig bra tilbud. Virket som de fleste ferdigpakkene hadde absolutt minimum størrelse på pumper og varmekolber i forhold til størrelsen på karene. Sitter og ser i reklamer nå *spennende* Mulig vi går ned til 180 liter (pga. prisen), men vi får se hva det blir til. Setter fortsatt pris på om andre ønsker å svare på spørsmålene mine
Jäger varmekolber går for å være veldig god kvalitet, men likevel...jeg kan ikke fordra dem! Hvorfor? Jo, fordi det er en av de få varmekolbene på markedet som man selv må sitte og plundre i dagesvis for å kalibrere før de kan tas i skikkelig bruk! Selv har jeg aldri fått det til, de varmer aldri opp til den temperaturen jeg har satt, bare høyere og høyere. Jeg har vel sju-åtte Jäger varmekolber liggende og slenge... nå har jeg gitt dem opp, og gått over til andre merker.

En jeg er strålende fornøyd med er Sera varmekolbe Ferdig kalibrert fra fabrikk, enkel å stille inn ønsket grad på, og kan også senkes helt under vann (noen varmekolber tåler ikke det og må ha toppen over vannflaten).
Heretter kommer jeg til å kjøpe flere av Sera sin varmekolbe iallefall.

Jeg kan også anbefale Eheims filtere. Ingen over, ingen ved siden
Uslåelig kvalitet som har bevist sin styrke etter mange tiår på markedet. Tysk grundighet, vet du Selv har jeg brukt
Eheim Termo Pro 2126 til mine 250 litere, det er samme filteret som Frank anbefaler ovenfor, bare at mitt har et varmeelement i bunnen av filtertønnen. Det betyr altså at man slipper varmekolbe i akvariet, filteret tar seg av den biten Det er litt dyrere enn modell 2026, men jeg liker dem Man bare stiller inn temperaturen med et grade-hjul og så ser man temperaturen på et eksternt display som man kan f.eks. henge på veggen over akvariet eller inne i skapet om man ønsker det.

Når det gjelder lysrør er det et hav å velge mellom. Så jeg kan egentlig bare nevne de jeg liker og er fornøyd med.
For plantenes del velger jeg lysrøret "Flora-Glo" fra produsenten Hagen.
Så må man ha et med klarere "dagslys" i å kombinere planterøret med (planterør har et varmt, litt rosa-aktig skjær i lyset), og da kan man f.eks. velge "Life-Glo" fra samme produsent, eller "AquaSky" fra Philips.
Jeg har akkurat testet ut "AquaSky" og likte fargegjengivelsen og "klarheten" i lyset veldig godt. Ikke for hvitt ("sterilt og kaldt") og ikke for gult. Akkurat passe

Har du fått testet kranvannet der du bor, sånn at du kjenner ph-verdien i kranvannet? Å vite det kan gjøre ting mye enklere. Da vet du om du kan bruke vannet rett fra krana til de fiskene du har, eller om du må justere ph. Noen vil ha lav ph, andre vil ha høy ph. Noen vil ha lav gh og andre høy gh.

Når man setter i gang et nytt akvarium, bør man ha en vanntest eller to på lur. Skal du bare investere i èn, så velg nitritt-testen. Den testen var nok den jeg brukte aller mest de første par månedene...
En zoobutikk kan teste vannet for deg og fortelle deg hva ph er, om du tar med en vannprøve i en ren, liten beholder til dem.

Nå kom jeg plutselig på noe....Håper ikke jeg fornærmer deg nå og du himler med øya og tenker "Herregud, alt det der kan jeg jo!" He-he, da beklager jeg i så fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap