Planlegger å bygge et 19l akvarium, trenger jeg varmekolbe hvis jeg har noen kraftige lamper?

spørsmålet står forsåvidt i topic, har tenkt å enten sette en litt stor halogen lampe der eller 2 vanlige lamper?
holder dette til varme? eller burde jeg skaffe en liten varmekolbe?
En stor halogenlampe?? Har du planer om kokt fisk på menyen?
En enkel liten mignon-lyspære varmer vanligvis opp vannet i en 19 liter altfor mye, synes jeg. Det er et problem å holde temperaturen nede i slike små kar, spesielt hvis man har dekkglass på. Jeg tror du bør droppe alle planer om halogenpærer, for de varmer noe sinnsykt mye.
Tenk heller ut metoder for å holde tempen nede i akvariet

Det hele avhenger selvsagt litt av hva slags romtemperatur det vanligvis er der akvariet skal stå. Men i mine 19 litere ligger det normalt på 23-24 C uten bruk av varmekolbe og med sparepære i armaturet (vanlige lyspærer varmer for mye), men om sommeren mye høyere.
Det blir sikkert varmt nok med lyspære så lenge lyset står på. Men hva med romtemperaturen om natten? Mange kjører jo med lavere temperatur om natten for å spare energi, og i et slik tilfelle må man vente at temperaturen vil svinge ganske kraftig i løpet av et døgn. Anta for eksempel:
Om dagen - temperatur i rommet 22 grader samt bidrag fra lyset.
Om natten - temperatur i rommet 16 grader og ikke noe bidrag fra lyset.

En varmekolbe - med termostat! - vil gi stabil tempartur uavhengig av omgivelsestemperatur eller hvorvidt lyset er av eller på. Mye avhenger med andre ord av hvordan du fyrer
Tilfeldig bekjentskap
© Freddy G-Paulsen
Reklame for plussmedlemskap