eheim 2028 filter?

Er dette et must? Til et kar på 375 liter...

Frank Angell:
"Med bra utstyr til karet (Jager varmekolbe, eheim 2028 filter) blir det for en del kroner totalt..."


Eller er det greit med en Eheim Classic 2217 filter til halve prisen.?
Hva er det som gjør den andre bedre?



For meg er det ett must med ett enkelt filter, som fungerer uten at man må ta en alvorsprat med det
Det var uten tvil derfor jeg valgte ProII som "min" pumpetype.

Tekniske forskjeller:
2217 har 1,5 liter mindre volum til filtermasse, sett opp mot 2028. Dette utgjør ca 25% kapasitet.
2028 bruker 25% mer strøm for å fungere. Dette gir igjen ett filter som ikke mister så mye gjennomstrømming når filteret begynner å fungere som det skal (les: blitt godt & møkkete)

Når det gjelder tekniske løsninger:
2028 har kurver all filtermassen er plasser i. Dette gjør renholdet 99% lettere. Man kan løfte ut kurvene med efisubstrat, for så å rense den filtermassen som har lite å si for annet enn gjennomstrømmingen (svamp\ efimech). Om jeg ikke tar helt feil, må man grave seg fram til denne i classic-serien...
Slangene er festet på en brakett som er enkel å ta av, uten en dråpe søl. Dvs at man slipper å kjøpe stengekraner, for igjen å slippe å ta ut slagene fra karet. Lettvint som bare juling.

I tillegg har 2028 en pumpeknapp på toppen. Ett trykk, og vannet starter å renne ned til filteret, uten at man suger å peser som en gal. Ennå en gang; lettvint som bare juling
Justeringen av vannmengde, samt flow-meteret er detaljer jeg ikke gidder å si noe om. Jeg bruker ikke disse i alle fall

Fordelene jeg har ramset opp her, gjelder selvsagt alle ProII-filtrene
Proff pumpe - et must
Har selv en eheim 2028 Profi II som har stått oppe i 3 år uten en eneste stopp, ikke en eneste rens av filter. Vannet fosser som bare av det, og jeg har et par andre merker på mindre kar. En ting er helt klart - Min neste pumpe blir enda en 2028 - selv på et 60 liters kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap