Karantene for ny fisk

Hvordan ordner dere det med karantene for nyinnkjøpte fisk? Innspill tas imot med takk, ettersom jeg ikke stoler på råd fra dyrebutikkene jeg normalt bruker.
Et karantene-kar er en veldig god investering. Det kan spare en for mye trøbbel og "hodepine" senere.

Et karantenekar trenger hverken å være fancy eller spesielt stort. Men det må ha et fungerende filter og være innkjørt til enhver tid. Innredningen kan holdes svært enkel og på et minimum. Noen få enkle planter som ikke krever noe særlig stell eller lys, mest for å gi litt skygge og tilfluktsmuligheter til fiskene, og kanskje en trerot eller to å gjemme seg bak eller under.
Mange har rett og slett ingen innredning i det hele tatt, bare en helt naken glasstank. Men dette mener jeg skaper unødig stress for fisken da de føler seg både "utsatt" og skremte av å ikke ha noen retrettmuligheter eller noe å søke skjul i.

Siden filteret til enhver tid må være innkjørt og klart til å ta i mot nye fisk som trenger karantene, bør man ha karet stående i drift hele tiden. For å holde det i drift, må man ha noen få enkle fisk oppi der. For eksempel en liten stim av noen tetraer eller noen guppyer eller molly. Når man så kommer hjem med en pose nyinnkjøpt fisk, håver man ut "vedlikeholdsarbeiderne"og putter dem i det vanlige karet så lenge.
Så setter man inn de nye.

Min mening er at skal man først ha karantene på fisken, så er det tull og helt bortkastet å bare gi en uke eller to. Da kan man like godt la være...
Det er så mange sykdommer som kan bryte ut etter det, at karanteneperioden må være minst dobbelt så lang. Jeg setter vanligvis et minimum på fire uker, helst seks uker. Da kan man føle seg nogelunde trygg på at fiskene man kjøpte er friske og ikke bærere av noe muffens.
Skulle det bryte ut sykdom i karantenekaret på de nye, og medisinering må til, starter karanteneperioden fra scratch etter endt medisinering og nye uker må til.

Jeg har hatt f.eks. hvitprikk-utbrudd på karantenefisk flere ganger, og typisk for akkurat den sykdommen er at den bryter ut mellom 8 og 15 dager etter innkjøpet iflg min erfaring. En ukes karantene er derfor bortkastet selv for den alminnelige hvitprikk-sykdommen, da den ofte bruker lenger tid på å bryte ut enn bare en uke. Som i tilfellene der den har brutt ut etter 8 dager - dersom jeg bare ga en uke (7 dager) ville altså sykdommen brutt ut dagen etter at jeg plasserte dem i selskapskaret mitt...
PS!
Når vi snakker om karantene-kar, så fikk jeg lyst å legge til noe som faktisk er et veldig lurt og godt tips;
kjøp inn noen få medisiner for de aller vanligste akvariefisk-sykdommene, slik at du har dem klare på sekundet om noe bryter ut! Det er utrolig kjekt å ha et lite "fiske-apotek" i skapet.

De medisinene jeg ville investert i og hatt på lur er:
eSHa 2000 (super! Ødelegger ikke filterbakteriekulturen! Denne er et "MÅ HA!")

eSHa Exit (for de fiskene som ikke tåler varme-kuren for hvitprikk på 32 C så godt, så må man bruke medisin istedet)

JBL Furanol

Så kommer det et par medisiner som er litt avhengig av hva slags fisk man har. Da jeg hadde ciklider, var det et must å ha medisin mot gjelleparasitter! Ciklider er svært tilbøyelige til å få dette, spesielt diskus og scalare. I tillegg er de også utsatt for innvendige innvollsparasitter(orm).
Jeg brukte JBL Gyrodactol med stort hell ved gjelleparasitter på scalare-gruppen min. Kuren måtte gjentas to ganger, men så ble de friske.
Noen som har prøvd medisindypping?
Siden dette er relatert til karantene, eller rettere sagt som et alternativ til karantene, så håper jeg det går greit å poste dette i denne tråden...

På følgende side er det beskrevet en metode for medisindypping i stedet for karantene : http://home.no.net/timmain/fisk_sykdommer.php

Lurer på om det er noen som har prøvd dette, og om det er effektivt.
Synes det høres en smule brutalt ut, men hva vet jeg?
Tusen takk for utfyllende svar. De 3 nevnte medisinene er faktisk allerede bestilt, med tanke på å ha de tilgjengelige, ja Så der kom jeg deg i forkjøpet

Men det er et godt tips med riktig medisin for Discus. Jeg skal nemlig starte opp med discuskar over Jul

Hmmm...lurer på hvor jeg skal sette karantenekaret mitt. Seglekaret står i vinduskarmen. Normalt er jo ikke vinduskarmen verdens beste sted å ha et akvarium. Men sneglene sier nok ikke nei takk til litt ekstra alger Men karantenekar er definitivt ikke skapt for å stå på et sånt sted, og jeg begynner å få veldig manko på plass. Tenke, tenke...kanskje på soverommet? Jeg hadde egentlig håpet på å slippe akvarium der inne, men nå begynner jeg å lure om det må til. Jeg har jo ennå ikke funnet ut hvor discusakvariet skal være... Jeg skulle veldig gjerne ha hatt det i gangen, men der finnes det ikke en eneste stikkontakt! Snakk om å handle før man tenker...

Men, jeg har definitivt blitt en mer seriøs akvarieeier den siste tiden (takket være akvaforum. Tidligere var min største infokilde dyrebutikker, og vi vet jo alle hvordan det kan være). Tenke seg til at jeg ikke har hatt karantenekar før! Jeg har pr. dd. en stakkars killifisk som går i en 10-liters plastkanne pga. sykdom. Gleder meg til jeg kan gi henne bedre forhold. Karantenekar er bestilt, og ankommer i posten i helga eller like over helga.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap