Håvard S.A (maskoten): Hvilken mose er dette? (side 2)

Prisen på Røde krystallreker har vist steget en hel del. De jeg kjøpte, fikk jeg til innpris; 36.- kroner stykket (fra Imazoo). Desverre har jeg bare en igjen, den som gikk med egg, daua den også. Har nå satt tempen lavt; såpass lavt at jeg syntes vannet er kaldt å holde på i

Så 39.- kroner stykket, er absolutt ett akseptabelt prisnivå på disse rekene
Kar med Røde krystallreker
Ok, jeg skjønner at akvariet med disse rekene egentlig ikke bør stå der jeg hadde planer om at det skal stå. Det blir for innestengt, dvs for stor risk for at det blir for varmt for dem (selv om jeg har kjøpt vifte osv).
Jeg tror jeg får sette dem et annet sted. Bytter plass med karet til de gule eplesneglene, det står lavt og fritt. Eplesneglene skal jeg gi bort uansett

Så da er plasseringsproblemet løst

Skal bli ordentlig spennende å få disse nydelige rekene i hus. Har hatt så lyst på denne arten lenge, men de har virket umulige å få tak i. Har kun sett dem i en butikk to ganger, og den ene var over svenskegrensa og jeg var ikke på vei hjem. Så jeg kunne ikke kjøpe da. Andre gangen var prisen så hysterisk høy at det ikke kom på tale å betale en slik sum for en reke. Det var iallefall minst 100 kr dyrere pr stk enn det jeg må gi hos Aquamanias.
Fant disse rekene på zoo-markedet (krokstad senter) nå på søndag

Kostet ca 55 der hvis jeg ikke hsker helt feil.

Synd jeg ikke har akvariet ennå

adresse dit er www.zoomarkedet.no
Hei,
mosen der veldig fint ut. Eg har bare javamos i rekekarene mine. RC (red crystal reker) liker temp. til 25 Grad, eg hadde mine delvis opptil 27 Grad og det gikk bra men eg tror eg har en veldig robust stamme. Den har eg importert fra Tyskland (eg er tysk) i fjor. Hvis de trives da går formering fort men ikke så produktiv som Kirsebær.

19l kar med 10stk høres ok ut men de liker egentlig større tetthet. Eg har begynt med 50stk og har no ca. 300 i 2 kar (35l med høg kvalitet og 325l med normal kvalitet).

RC er litt sensibel på høge PO4, NO3 og selvfølgelig NO2 verdier. Derfor er dt ikke anbefalt å ha plantenæring med, men hvis man er forsiktig går det bra.

Viktigast i mine auger er at akvariet er godt innkjørt (minst 4 veker) at du NO2-peak er over. Videre er filtertype viktig. Filtertypen som du, Mona har er ikkje bra fordi den suger opp yngel (som er virkelig pitteliten). Eg bruker bare en blå matte (fin type i 3cm).

39NOK er bra pris for Norge, men som sagt er det avhengig av kvaliteten. De som er solgt her på nettbutikken vulle eg vurdere som lavere gjennomsnitt, men man m jo være glad hvis man få de her i Noreg.

Planen min for 2007 er å prøve med en type som er svart/hvit. Her er svart dominant sånn at man få alltid noen rød/hvite i neste generasjon (rød er her meir intenst enn på vannlige RC). Videre vil eg prøve med en type som er kjent som Red bee. De har kommet i år til Tyskland (fra Japan) og er sammenlignbar med RC, men fargene blir meir intenst og individer blir mindre enn RC. Men man kan krysse Red bee med Red crystal.

Ooops nå var eg vel offtopic. Sorry, men eg håper det var interessant likevel.

mvh,
Micha
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap