UV-C lys for å drepe algesporer, bakterier og parasitter

Jeg har tenkt stadig oftere tanken på å skaffe meg UV-belysning til å montere på filterslangen. Nå sitter jeg og kikker på denne modellen fra JBL, og lurer litt på det tekniske her.

Såvidt jeg kan se av teksten og av bildet på esken, skal slangen monteres på samme side. Dette for å spare plass ved monteringen, står det.

Men skal det gjøres sånn:
Jeg må altså kutte slangen fra filteret midt på, montere den ene enden på INN i UV-filtert, og den andre slangedelen på UT. Da suser alt vannet gjennom UV-patronen og belyses med UV der, og dreper alle uvelkomne organismer.

Men spørsmålet er; skal dette stå på slangen som går UT fra filteret? Altså ikke på vei inn, men ut igjen? Eller motsatt, eller likegyldig?

[External Image]

Det er en klar fordel med UV-sterilisering, men mange av disse er uegnet til å koble til ekstrent filter.

Den du har lagt bilde av her, anbefales med 50-100L\t gjennomstrømming, for å bestråle mikropartiklene lenge nok til at de blir ødelagt.

Det er delte meninger om hva som er best av å koble denne før og etter filteret.
Kobler man før filteret, vil filteret ta unna de klumpede mikroorganismene, og man slipper disse løst i karet. Men det sier seg selv at filteret tettes raskere. I tillegg kan småpartikler skygge for UV-lyset, og redusere effekten.

Kobler man etter filteret, er jo vannet mer eller mindre partikkelfritt når det bestråles, og man får økt effekten en hel del
Jeg tenkte kanskje det gikk an å ha to filter? Et som er hovedfilteret, og et i tillegg som har mindre kapasitet, går dermed langsommere og kan da ta seg av UV-bestrålingen. Det vil jo være filtermateriale osv i det også, men strømmen går saktere bare altså.

Den jeg har vist bilde av her, er vel til å koble til eksternt filter vel? Det ser jo sånn ut, med veggfeste til å ha den inne i skapet og greier? Eller har jeg misforstått totalt?

Om jeg f.eks. monterer dette UV-greiene i forbindelse med 250 literen min, tenkte jeg å ha Eheim 2126 som hovedfilter. Men så kunne jeg sette inn f.eks. en Eheim 2222 også, som har betraktelig mindre kapasitet, justere med spaken til et passende "flow" slik at vannet passer gjennom UV-bestrålingen i passende tempo...? Hadde det vært noe?
Eller kanskje til og med en Eheim Classic, som er veldig rimelig, modell 2211?
På den står det "Pump output; 300 L/H". Men jeg vet ikke om Classic-serien kan justeres vanngjennomstrømningen på, så da er kanskje Eheim pro 2222 best?
Med ett eget filter til denne, får du jo slått flere fluer i ett og samme smekk

Ville nok selv satt opp en 2222 med denne, vet ikke helt hvor mye strøyping som skal til får at vannet passerer sakte nok. Syntes ikke det er så alt for mye futt i disse, men det er jo ikke rart, med 5W forbruk

Vær obs på at å strøype disse filtrene reduserer levetiden på impeller en del. Denne holder jo samme fart, får lite mye strøm, og blir da stående å "spinne" på samme vannet en del. Strøyt mest på ut-ventilen.

Stemmer at dette filteret bare er å skru fast i skapet\ veggen, og koble til. Vet ikke helt hvilken dimensjon det er på slangeniplene? Ett eller annet går ofte galt når jeg titter innom JBL sin side, nå ligger det meste av tekst over skjemaene, og det hele blir en tanke uleselig

PS: UV-lyset må skruves av før medisineringer, da denne ødelegger medisinen også. En del av næringsstoffene til planter går også føyken, blandt annet Fe.
Frank Angell
PS: UV-lyset må skruves av før medisineringer, da denne ødelegger medisinen også. [b]En del av næringsstoffene til planter går også føyken, blandt annet Fe[/b].


Aha! Det var kjekt å vite. Men man kan jo konsentrere seg om å legge ned hovedparten av næringen i form av bunnlagsnæring? Substrat, kuler, tabletter og alt det der? Dennerle har til og med jern i tablettform, og det er jo også lateritkuler.

Det forutsetter jo at man har hovedfokuset på planter som suger mesteparten av sin næring gjennom røttene da, og ikke vannet. Men jeg er jo svært glad i [URL=http://akvaforum.no/resultat.cfm?what=plant&criteria=echinodorus*]Echinodorus[/URL], da...

Med næringen i bunnlaget, og ikke svevende i vannet, så vil man vel kunne berge noe av næringen unna UV-strålingen? Tenker jeg "riktig" nå?
mona o
Tenker jeg "riktig" nå?

Jepp

Vet at enkelte som har UV til plantekar, kun kjører UV om natta. Man dosserer da plantenæringen (flytende) her morgen, siden plantene likevel ikke kan nyttegjøre seg næringen når de ikke sysler med fotosyntese.
Det er jo også en mulighet, men man får jo da kun 1\2 effekt av sterilisatoren
I teorien er det sikkert riktig som du sier Frank. Men jeg kjørte et 11 watt UV filter i et 325 liter plantekar med co2 og pmdd og 216 watt T5 med reflektorer. UV-Filteret sto på 24/7 i lang tid. Vil tippe 4-5 mnd. Merket ingen forskjell på planteveksten når jeg satte det ned til 12 timer i døgnet. Ikke når jeg fjernet det helt heller. Jeg kjørte riktig nok på med mye pmdd. Mulig det reddet plantene. Du grodde i alle fall noe helt vannvittig. Luket ut bortimot en bærepose med planter hver 14 dag. Mitt inntrykk er at "frykten" for bivirkninger av UV lys er overdrevet i Norge.
Hvor mange watt på UV'en bør jeg ha i en 250 liter? Eller i en 160 liter?
(har ikke helt bestemt meg for hvilket kar jeg vil ha det i) Holder det med den jeg viste i eksempelet ovenfor (9 W) for en 250 liter? Og ville det ikke vært en god idè å ha dette UV-lyset i et slags karantenekar??

Tenkte først å ha afrikanere (ciklider altså i 250 literen, men nå rusler ideene mer og mer i retning av et 250 liters sør-amerikansk plante-kar istedet Med fisk, selvsagt, blir ikke et rent plantekar altså. Bl.a. en solid stim Rødmunnstetra f.eks.

Faktisk har jeg bestilt meg Co2-sett i dag med gass på flaske Valget falt på et sett fra JBL.


Merket du noe forskjell på algevekst med UV på, Bristol?. Jeg har lurt litt på å kjøpe ett til 500 literen, er litt plaget av grønt støv som er tilbake der det var en dag eller to etter at jeg skraper det av. Så at Webzoo hadde hadde 11w Aquamedic til ganske hyggelig pris. Er det greit å bruke innvendig powerhead til drift? Den utvendige i dette karet bør ikke ha noe som bremser koblet på.

Velkommen i co2 gjengen Mona
Kjetil L
Velkommen i co2 gjengen Mona :)


Jeg håper du er villig til å gjenta det der når jeg har spurt, gnålt og mast her på forumet om hvordan "denne greia" skal kobles, hvordan jeg gjør ditt og datt en stund
Det blir nok spørsmål om alt mulig. Dette er heeelt nytt for meg. Men jeg lover på tro og ære: jeg skal lese bruksanvisningen FØR jeg stiller et eneste spørsmål! )
Hehe, jeg gleder meg til spørsmålene kommer, da blir det nok mange gode svar som kan hjelpe meg med å koble opp mitt CO2 anlegg som snart bør komme på plass. Bruker bare egen gjærsats nå, og begynner å bli ganske lei av å koke dette sammen hver 3. uke, hehe

Kan jeg forresten spørre hvilket CO2 anlegg du gikk for?
mona o
Hvor mange watt på UV'en bør jeg ha i en 250 liter? Eller i en 160 liter? Faktisk har jeg bestilt meg Co2-sett i dag med gass på flaske;-) Valget falt på et sett fra JBL.


Jeg syns det blir litt feil å si at man MÅ ha så og så mange watt til f. eks en 250 liter. Det man bør tenke på er hvor mange liter vann som skal pasere UV filteret i timen eller døgnet og hvor mange timer pr døgn man skal ha det på. Tetratec f. eks oppgir at deres 5 watt filter kan bestråle opp til 1000 liter pr time. Tror nok man kan kompensere for en del watt ved å ikke kjøre vannet så raskt igjennom, og heller la det stå på flere timer om man ikke har et alt for stort kar. Sikkert mange som er uenig med meg i det, og som mener at man må ha så mange watt til så mange liter. Jeg mener det er viktigere hvor lenge vannet blir bestrålt. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Det er jo ikke ok om man må kjøre vannet så sakte igjennom at det tar 5 dager før alt vannet i akvariet har gått igjennom Det kommer jo også an på hva man egentlig ønsker med et uv filter. Uansett så vil aldri akvariet bli helt "sterilt" som mange påstår, da alger og bakterier som lever i grusen og på røtter aldri blir bestrålt.

Har selv det JBL settet (selv om jeg ikke bruker det for tiden) Veldig forøyd med det.
Kjetil L
Merket du noe forskjell på algevekst med UV på, Bristol?. Jeg har lurt litt på å kjøpe ett til 500 literen, er litt plaget av grønt støv som er tilbake der det var en dag eller to etter at jeg skraper det av. Så at Webzoo hadde hadde 11w Aquamedic til ganske hyggelig pris. Er det greit å bruke innvendig powerhead til drift? Den utvendige i dette karet bør ikke ha noe som bremser koblet på. Velkommen i co2 gjengen Mona :)


Svevealger forsvinner. Men alger som sitter på stener, røtter o.s.v. blir man ikke kvitt med et UV filter. Selv brukte jeg en innvendig pumpe som pumpet vannet ut av akvariet, igjennom uv filteret og tilbake til akvariet. På den måten var det veldig enkelt å flytte det fra kar til kar.
Det er fra denne tråden jeg tok dette med FE som "forsvinner" med UV.
Har sett litt rundt på nettet, og det er ikke bare Viggo som har erfart dette

Når det gjelder styrken på reaktoren, er det nok som Bristol sier, gjennomstrømmingen bør samsvare med størrelsen på reaktoren.
De få ulike UV-reaktorene jeg har sett, har vært større ettersom hvor mange W dem er på. Man kan derfor la vannet passere med flere antall liter i timen enn med en kort og "svak" reaktor, siden vannet må passere forbi ett lengre felt med lys.

Når det gjelder JBL sine UV-lamper, oppgir de følgende:
5W 100-200L\t 200-400L akvarie
9W 100-200L\t 300-600L akvarie
11W 150-350L\t 600-1000L akvarie
18W 300-500L\t 1000-1500L akvarie
36W 400-1000L\t 1500-3000L akvarie

Ser at jeg har lest helt feil av tabellen Mona, når jeg oppga sirkulasjonen tildigere
Her er de rette tallene, i alle fall.
5W holder med andre ord fint til dine kar.
Hei

Vurderer selv uv på min 375 og ser på JBL sine.
Så vidt jeg skjønner opperere de med 2 tall, 5W skal holde for uklart vann, mens man må opp på 18W for partikkel-destruksjon, så jeg ble litt usikker..
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap