- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Ancistrusegg?
Ancistrusegg?
Hmmm... En titt inn i akvariet nå på morgenen viser en ancistrusherremann som ligger og vifter med finnene sånn halvveis innunder ei trerot. Han jobber akkurat sånn som jeg forestiller meg at de vifter friskt vann inn til egg/unger. Jeg blir rent spent, jeg. Jeg trodde denne mannen var for ung ennå, men nå begynner jeg å lure. Jeg har jo sett at en av disse ungfiskene har eglet seg innpå dama mi i det siste, og jeg har tatt det for tenåringshormoner. Jeg begynner virkelig å lure på om det er noe på gang likevel! Det blir spennende å se! Men hvor lang tid må jeg forvente at det tar? Dette er det "pestbefengte" akvariet mitt (dessverre), så det har vært hyppige vannskifter i det siste. Kanskje det har trigget noe Jeg forventer ingenting. Dette er i såfall en førstegangsfar, så sjansene er vel ikke de største. Dessuten er det temmelig mange ancistrus her som sikkert vil ha en smakebit, og "hula" fisken har valgt, er egentlig en tunnel som er åpen i begge ender. Det lover ikke altfor godt. Men spennende er det! Jeg kan ikke se noen annen grunn til denne finneviftingen enn at noen har noe å skjule der inne
Størrelsen på "hula" er akkurat riktig. Den får akkurat plass der, så det lover jo også godt i forhold til hva han kan ha funnet på ved nattestider. Han har akkurat plass der. Og jeg som har kjøpt skiferhuler til dem, og så bruker de trerota mi i stedet... Men denne fisken er såpass liten at ei skiferhule nok er temmelig uaktuelt. Fisken kunne nesten ha fått plass på tvers inni ei hule!
Det *må* være noe der inne, for han er fryktelig ivrig og vil ikke flytte på seg Hvis noen blir for nærgående, trekker han bare lengre inn, sikkert for å sperre for skatten sin
Merkelig! Jeg synes det ryr inn med slike ancistrusmeldinger for tiden. Det må ligge noe i lufta...eh vannet!
Størrelsen på "hula" er akkurat riktig. Den får akkurat plass der, så det lover jo også godt i forhold til hva han kan ha funnet på ved nattestider. Han har akkurat plass der. Og jeg som har kjøpt skiferhuler til dem, og så bruker de trerota mi i stedet... Men denne fisken er såpass liten at ei skiferhule nok er temmelig uaktuelt. Fisken kunne nesten ha fått plass på tvers inni ei hule!
Det *må* være noe der inne, for han er fryktelig ivrig og vil ikke flytte på seg Hvis noen blir for nærgående, trekker han bare lengre inn, sikkert for å sperre for skatten sin
Merkelig! Jeg synes det ryr inn med slike ancistrusmeldinger for tiden. Det må ligge noe i lufta...eh vannet!
Postet 11.12.06 kl 08:08
Eeehh... Jeg ser faktisk en herremann til som har samme oppførsel, under en annen del av den samme rota. Eller jeg ser bare at den vifter, men jeg ser ikke hvordan den gjør det. Det kan være noe annet den driver på med. Si meg, er hele akvariet mitt en eneste hormonsuppe for tiden? Denne andre ancistrusen er den herremannen jeg forventer slikt av - det er den største av dem. Og hvis den ønsker å snappe eggene fra den andre, greier den det ikke. Den er alt for stor til å snike seg inn i tunnelen. Velvalgt sted av "lillemann"
Er det virkelig mulig at to kan ha funnet på det samme? Jeg trodde de bare ville tillate at en fikk holde på sånn? Den trerota har for øvrig alltid vært hjemmet til "storemann" - Bartesnoppen, som han heter. Når jeg tenker meg om, har egentlig Bartesnoppen vært veldig lite framme i det siste... Jeg har ikke sett han ved agurkgildet på flere netter.
En titt med lommelykt inn i hula til lillemann viser ingenting, men det behøver ikke å bety annet enn at jeg faktisk ikke ser hele hula, så det kan godt være noe der likevel. Jeg krysser fingrene for at det snart dukker opp noen søte små.
Fant også forklaringen på hvordan de såfall har gjort det med damer. Jeg trodde jeg kun hadde ei dame, men jeg har faktisk to! Den ene er like stor som lillemann, så hun er kanskje den stolte mor. Vent, jeg har kanskje 3 damer! Den ene albinoen min kan godt være en dame også. Men *den* er for liten til å være kjønnsmoden.
Vel, det jeg egentlig spør her er hva trenger jeg å ta hensyn til med en slik tilstand i akvariet mitt?
1. Jeg står jo midt i medisinering av akvariet. Hvordan skal jeg forholde meg til medisineringen i forhold til de som nå kanskje venter småttiser? Jeg kan definitivt ikke slutte med medisinene!
2. Hva skal jeg gjøre med foring når det evt. blir noen små som titter fram?
3. Hvor lenge kan jeg forvente å vente før det begynner å skje noe spennende i hulene?
4. Jeg antar at de ordner det meste selv, men hva trenger jeg å vite?
5. Hvordan skal jeg forholde meg til vannskifte nå? Jeg må skifte vann ofte, pga. at filterbakteriene har tatt kvelden (pga. medisinene), men bør jeg likevel være forsiktig, eller virkelig kjøre på. Og i såfall hva skal jeg da gjøre med temperaturen på vannet?
6. Hva er egentlig ideelle forhold for sånne småttiser når det gjelder vannkvaliteten?
Nok et laaaaangt innlegg fra trønderen med skrivekløe.
Er det virkelig mulig at to kan ha funnet på det samme? Jeg trodde de bare ville tillate at en fikk holde på sånn? Den trerota har for øvrig alltid vært hjemmet til "storemann" - Bartesnoppen, som han heter. Når jeg tenker meg om, har egentlig Bartesnoppen vært veldig lite framme i det siste... Jeg har ikke sett han ved agurkgildet på flere netter.
En titt med lommelykt inn i hula til lillemann viser ingenting, men det behøver ikke å bety annet enn at jeg faktisk ikke ser hele hula, så det kan godt være noe der likevel. Jeg krysser fingrene for at det snart dukker opp noen søte små.
Fant også forklaringen på hvordan de såfall har gjort det med damer. Jeg trodde jeg kun hadde ei dame, men jeg har faktisk to! Den ene er like stor som lillemann, så hun er kanskje den stolte mor. Vent, jeg har kanskje 3 damer! Den ene albinoen min kan godt være en dame også. Men *den* er for liten til å være kjønnsmoden.
Vel, det jeg egentlig spør her er hva trenger jeg å ta hensyn til med en slik tilstand i akvariet mitt?
1. Jeg står jo midt i medisinering av akvariet. Hvordan skal jeg forholde meg til medisineringen i forhold til de som nå kanskje venter småttiser? Jeg kan definitivt ikke slutte med medisinene!
2. Hva skal jeg gjøre med foring når det evt. blir noen små som titter fram?
3. Hvor lenge kan jeg forvente å vente før det begynner å skje noe spennende i hulene?
4. Jeg antar at de ordner det meste selv, men hva trenger jeg å vite?
5. Hvordan skal jeg forholde meg til vannskifte nå? Jeg må skifte vann ofte, pga. at filterbakteriene har tatt kvelden (pga. medisinene), men bør jeg likevel være forsiktig, eller virkelig kjøre på. Og i såfall hva skal jeg da gjøre med temperaturen på vannet?
6. Hva er egentlig ideelle forhold for sånne småttiser når det gjelder vannkvaliteten?
Nok et laaaaangt innlegg fra trønderen med skrivekløe.
Postet 11.12.06 kl 08:43
Dyrehagen1. Jeg står jo midt i medisinering av akvariet. Hvordan skal jeg forholde meg til medisineringen i forhold til de som nå kanskje venter småttiser? Jeg kan definitivt ikke slutte med medisinene!
Medisin er noe de fleste maller misliker sterkt, og jeg mistenker at jo mindre fisken er, jo værre er det for den.
Men du her helt rett å at det ikke går ann å avbryte medisineringen av denne grunn. Har dem ynglet en gang, har de fått smaken på dette, og vil garantert gjøre det igjen!
Dyrehagen2. Hva skal jeg gjøre med foring når det evt. blir noen små som titter fram?
Jeg har aldri gjort noe som helst annerledes for å berge disse småtassene. På tross av dette solgte jeg 3-400 fisk, som vokste opp i ett selskapskar, sammen med store, glupske fisker, i løpet av ett par år.
Faktisk betalte jeg alle malawiene med ansictrus
Mat (restefor, alger) er det alltids nok av i ett kar.
Dyrehagen3. Hvor lenge kan jeg forvente å vente før det begynner å skje noe spennende i hulene?
Har opplevd at han har sluppet yngelen fra hula etter 4 dager som frittsvømmende, og holdt dem tilbake godt og vel 14 dager.
Så det er ikke godt å vite
Siden dette er noe som ordner seg selv, med mindre man driver aggressivt oppdrett (maks antall overlevende pr kull), er det vel ikke mye kunnskap man trengerDyrehagen4. Jeg antar at de ordner det meste selv, men hva trenger jeg å vite?
Plenty med rent vann, men det fortjener jo alle fisk!
Dyrehagen5. Hvordan skal jeg forholde meg til vannskifte nå? Jeg må skifte vann ofte, pga. at filterbakteriene har tatt kvelden (pga. medisinene), men bør jeg likevel være forsiktig, eller virkelig kjøre på. Og i såfall hva skal jeg da gjøre med temperaturen på vannet?
Bytt vann som om det ikke var noe på gang. Jeg forvarmer alt byttevannet i baljer, så jeg vet ikke hvordan de små reagerer på at tempen faller ett par-tre grader.
At vannet er vått Har drettet disse i Ph på ca 6, 3 i Gh, og opp til Ph 8,3, Gh 14-15.Dyrehagen6. Hva er egentlig ideelle forhold for sånne småttiser når det gjelder vannkvaliteten?
Postet 11.12.06 kl 12:04
Frank Angell[QUOTE=Dyrehagen]5. Hvordan skal jeg forholde meg til vannskifte nå? Jeg må skifte vann ofte, pga. at filterbakteriene har tatt kvelden (pga. medisinene), men bør jeg likevel være forsiktig, eller virkelig kjøre på. Og i såfall hva skal jeg da gjøre med temperaturen på vannet?
Bytt vann som om det ikke var noe på gang. Jeg forvarmer alt byttevannet i baljer, så jeg vet ikke hvordan de små reagerer på at tempen faller ett par-tre grader.
Mener at mona o har dårlige erfaringer med kombinasjonene ancistrus yngel og kaldtvannns bytte...
Postet 11.12.06 kl 14:48
En liten oppdatering her:
De ga opp første kull. Men, nå har den største ancistrusen okkupert ei mallehule. Jeg så også noe som muligens er lek (ligna på en slosskamp) rett før malla ble liggende fast i hula si. Nå ligger det altså en herremann stand by i ei mallehule. Jeg har sett han forlate hula en liten stund en gang, så han har nok ikke 100% peiling på hva han egentlig skal gjøre. Jeg håper ingen så sitt snitt til å ta en munnfull eller to. Men, stakkar, han har da ikke hatt barn før! I kveld fikk jeg endelig forsikret meg om at han ligger og vifter med finnene (ikke så lett å se, hula er litt skjult), så det ser virkelig ut som om noe er på gang her Jeg krysser fingrene, og stønner også litt over at jeg reiser på Juleferie i morgen...
De ga opp første kull. Men, nå har den største ancistrusen okkupert ei mallehule. Jeg så også noe som muligens er lek (ligna på en slosskamp) rett før malla ble liggende fast i hula si. Nå ligger det altså en herremann stand by i ei mallehule. Jeg har sett han forlate hula en liten stund en gang, så han har nok ikke 100% peiling på hva han egentlig skal gjøre. Jeg håper ingen så sitt snitt til å ta en munnfull eller to. Men, stakkar, han har da ikke hatt barn før! I kveld fikk jeg endelig forsikret meg om at han ligger og vifter med finnene (ikke så lett å se, hula er litt skjult), så det ser virkelig ut som om noe er på gang her Jeg krysser fingrene, og stønner også litt over at jeg reiser på Juleferie i morgen...
Postet 22.12.06 kl 00:17
Postet 23.02.07 kl 18:01
Det har gått galt to ganger er jeg redd. Første gang ble yngelen spist opp av de andre innbyggerne i karet. Andre gang de fikk barn, forsøkte jeg å redde yngelen over i barnehage (for en knapp uke siden), og samtlige døde i løpet av 3 timer etter det. Sukk... Men, Bartesnoppen gjør tydeligvis jobben sin, ettersom han greier å få yngelen til å vokse opp til de forlater hulen sin. Og han sturet skikkelig etter at jeg tok barna rett fra hulen forrige søndag (de hadde begynt å forlate hulen, så jeg tok de resterende barna direkte fra hulen). Han la seg på undersiden av ei rot, og i går var første gang jeg så han framme etter det. Han har rett og slett vært skikkelig deprimert.
Postet 24.02.07 kl 01:15