Glupske paletter

I løpet av helga fikk et par av plantene mine ganske så gjennomsiktige blader, så i dag kjøpte jeg diverse plantenæring o.l. Men da jeg kom hjem oppdaget jeg at den ene planten ikke var mer igjen av enn noen stusslige stilker som stakk opp fra grusen... Alt av blader lå strødd på bakken rundt, og jeg vet at det er palettene som står bak ettersom de for tida er de eneste fiskene i det akvariet. Jeg har også tidligere sett de ta seg et godt jafs av plantebladene, men dette tar jo kaka... Legger ved før/etter-bilder samt et bilde av paletthunnen som har tatt fatt på neste plante...
Huff, ikke noe artig når de setter i gang på den måten. Kanskje de trenger litt ekstra vegetabilsk for?
Har faktisk aldri sett paletter som ramponerer planter på den måten. Andre ciklider gjør jo dette, men aldri sett paletter gjøre det. Har du sett den jobbe med det? Spiser den planten eller bare knekker den stilkene?

Det er to grunner jeg kan tenke meg:

1. De føler plantene ikke passer inn i interiøret og ønsker å lage hule akkuratt der den står.

2. Den spiser deler av planten og dette tyder da på at den kanskje trenger denne typen for.

Siden jeg har sett dette før selv kan jeg ikke si hva som kan hjelpe, men ville prøvd å variere foret, og hvis dette ikke hjelper ville jeg prøvd å se om det hjelper å bruke andre planter. Kanskje noen som ikke lar seg ødelegge så lett.
De spiser som regel i hvert fall deler av bladene og noen biter av stilker uten blader på fra alle plantene mine uten å ramponere de slik de har gjort med denne. Ramponeringen skjedde mens jeg var på skolen så jeg fikk ikke med meg om de bare knakk stilkene eller faktisk spiste noe. Ettersom jeg kjøpte fiskene på fredag har jeg ikke hatt sjansen til å variere foret så mye, men jeg kan jo prøve å gi dem noe av malletablettene til ancistrusen (som bor i det andre karet) og se om det hjelper mot plantespisingen. De har ikke gravd noe rundt planten så jeg tror ikke de vil ha hule der, de har allerede laget seg ei hule under treroten og også flyttet litt stein ut fra kokosnøtthulen. Men det kan jo være de planlegger å grave der så snart jeg får fjernet restene etter den stakkars planten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap