Discusene mine jager hverandre:(

hvorfor gjør de dette vil den ene dø eller hvil det gå over?
Om du hadde satt deg litt inn i diskus, og deres behov, ville du vist hva dette var
Diskus er fisk, som krangler en hel del. Maktkamp, kan du gjerne kalle det, for det er nettopp det som er tilfellet.

Den som er sterkest, vil jage vekk de andre, spesielt fra matfatet. Forstår jeg det slik at du bare har to diskus?
Da er det svært synn i den ene "svakere" fisken, den vil aldri få ro og hvile.
Om den kan dø av det? Ser jeg slett ikke bort i fra
ja jeg har bare 2 diskus ja men jeg ringte til butikken og så hva som skjedde og han sa at jeg sukke komme ned med den som jaget for da skulle jeg få ny. han mente det var fordi de var sansynlig 2 hanner...
Diskus er en av få fisk som ikke bryr seg filla om det er han eller hun som er "boss" i gjengen.

Å bytte fisk, vil ikke endre noe som helst, er jeg redd
hva vile du gjort da... er jo første gang jeg har discus så er ikke helt varm i trøya men hvis den ene døe så er det jo 300kr rett i dass da.... og vil da den som er igjen trives alene`?

noen forslag??
Enten så må kjøpe et akvarie som er stort nok til en stim med diskus, eller så får du kjøpe et voksent par. Slik du har det nå med to små, som slåss om maten vil du konstant ha problemer. Med relativt små diskus bør det være minimum 5 stk.

Den fiskesuppa du har fra før vil tynnes kraftig ut med et par voksne diskus i karet. Det er egentlig like greit.

Hvilken tempratur har du i karet?
For det første, les det du kommer over om denne fisken. Dette er ikke en fisk en kjøper på impuls.

Å ha en, fungerer dårlig. To fungerer ennå dårligere.
4 eller fler er det som fungerer, helst bør det være 6-8 unge individer i samme kar. Vi snakker da om kar på over 300L, med mindre de er meget unge.

Å ha diskus i ett selskapsakvarie, er noe jeg aldri kunne tenke meg. Denne fisken fortjener ett eget akvarie, der forholdene legges til rette for den, helt og holden.
Jeg veit at Discusen egentlig skulle ha et større kar alene men han i butikken sa at alt det jeg hadde i karret grikk greit sammen med 2 små diskus og jeg kommer jo ikke til å kjøpe flere "andre fisk" så det blir jo tynnere i rekkene etter hvert:P men mener dere at jeg heller skulle godt ned på butikken og kjøpt to til i stede for å bytte den ivrige? har en temp på 30 grader i vannet pH på 7 gH på 4 og nitrit på 0
For å snakke rett fra levra: 180L er for lite. Det sier jeg av ren erfaring, har selv ett kar med samme mål, men hjørnene "klippet" av til panoramaform.

Har selv 4 stykk diskus i dette, disse var 5-7cm ved kjøp. Etter en måned, så jeg behovet for ett merkbart større kar.

Siden jeg har to par, som leker konstant, er det ikke fritt for at dem kunne trengt en meter ekstra mellom seg

Skal du ha diskus, er 180L alt for lite. Det har jeg smertelig erfart, og har nå ett regelrett problem med hvordan jeg skal få gitt dem ett bedre hjem (les: få tak i ett mye større kar)

Husk at selv om dem er nusselige og små nå, vokser de med skremmende høy fart.
Frank Angell
Husk at selv om dem er nusselige og små nå, vokser de med skremmende høy fart.

Tja Frank, jeg er ikke så sikker på om akkurat disse to vil vokse med skremmende høy fart. Det blir i så fall muligens kun den ene. Hakkekylingen vil slite. De har også mange munner å konkurere med og det passer diskus dårlig.

Diskus er ikke impulskjøps fisk, som frank sier. Ikke dermed sakt at det er tilfelle for Rubeno, men han på butikken burde hatt et lite grunkurs...men den debatten tar vi ikke her... det er nok tråder om det temaet...
De to diskusene i karret nå er fått sine roller den gule er skjefen og den blå blir jaget rundt. tankte jeg skulle kjøpe to til i morgen på samme størelese 5-6cm håper den blåe får litt mer fred da....

Nå er det ikke slik at det som jeg her sier blir tilfelle, men desverre er det stor sannsynlighet at den blå fortsatt vil slite. Ikke sikkert at det blir den blå det kan like greit bli en av de nye du kjøper.

Det som er vanlig er å starte opp med små discus(6-8 minimum) i et middels kar. Dette karret er helt tomt for innredning kun vann og fisk. Så forer man for harde livet samtidig med at man bytter vann for harde livet.

Det tar ikke lange tiden før dett karret blir for lite og man flytter da de fiskene man vil ha over i et større kar. Dette karret må også være sparsommelig innredet slik at renholdet blir så enkelt som mulig da man fortsatt skal fóre tungt.

Når fisken er 12-15 måneder har fisken unnagjort det meste av voksingen med tanke på størrelse. Det den vokser etter 15 måneder er ikke rare greiene. Det er litt anderledes med VF discus da mange av disse blir kjønnsmodne senere enn oppdrettsdiscus.

Det er nok slik at hvis man ikke kjøper seg et lekspar så blir 180 liter i minste laget for å holde discus.

les det han på discusnorway har å si. da får du en viss anelse
www.discusnorge.no
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap