Porsareol

Det begynte å bli trangt om plassen. Ingen mulighet for nye og spennende fisk langt mindre å fore opp yngel fra de jeg har. Hypancistrusen produserer noe helt grasat for tiden og jeg måtte ha flere kar skulle jeg ha forhåpninger om å gi yngelen skikkelige forhold.

Jeg besluttet derfor å sette opp en 6 X 180 liters Porsareol. Det passet bra med de to 180 literene jeg har fra før og plusse på med 4 Akvastabil til i samme størrelse.

Dagen var satt av og moralsk støtte og bistand var kalt inn i form av Bengt Fossli.

Bilde1: 6 kar av denne størrelsen blir stas å fylle
Bilde2: Hypancistrusen+ yngel og corydorasen midlertidig landsforvist
Bilde3: L103 Til min store glede og forundring kunne jeg konstatere at de var fem av de i motsettning til de fire jeg trodde jeg hadde
Det tok mesteparten av kvelden, men nå er reolen oppe. Nå er det bare å stable inn

Ser litt stusselig uten karrene på toppen.

160 literen nede til venstre skal ut da den ikke passer inn i det sorte oppsettet. Good guys vere black
Kult med reoler
Jeg driver og planlegger min neste reol alt *he-he*

Har du noen utvendige tønnefiltere til karene i din reol, eller kjører du kun innvendig filtrering med powerheads o.l.? Lurte på hvordan du evt har løst det om du har utvendige?

Min neste reol skal jeg få bygd et smalt høyskap til, som skal stå klemt ved siden av reolen og romme/skjule utvendige Eheim pro-filtere. Kan ikke ha 3 stk slike filtere stående på gulvet bare, ved siden av reolen (det sjeler jo gulvplass fra flere akvarier! Pluss at det blir veldig rotete.

Hvis du ser på bildet til reolen så står det et skap til høyre for reolen. I det skapet skal jeg sette inn to Eheim 2028 samt et 2026. Disse skal drive karrene til høyre der jeg skal ha tyngst biologisk belastning.

Karrene til vestre skal drives av Fluval4+ samt MaxiJet med JBL svamp på.
Det tok mesteparten av kvelden skriver du.... Jeg trodde slikt tok minst etpar dager? Hvordan i alle dager gjorde dere dette da? Lagde dere reolen fra bunnen av? Er dette noe man kan klare dersom man finner en arbeidtegning? Jeg har en bod jeg gjerne skulle ha dyttet inn en reol i ser du. Obs, reolen din ble kjempe fin.

Dette er en Porsareol og den kjøpes i deler som det bare er å sette sammen. Er man en kløpper med flatpakket møbler setter man sammen denne på en time.

Da er det mye verre å tømme to kar

Holder på med en artikkel om hva man har behov for for å sette sammen en Porsareol. Det er nemlig ikke bare å klappe sammen delene (noe som jeg fikk erfare )
Da ser jeg veldig frem til den artikkelen. Jeg er enn av de få som elsker å skru sammen møbler fra IKEA, så da klarer jeg kanskje dette og ;0)

Da var det meste på plass og den lovte artikkelen ferdigstilt. Artikkelen finner du her: Porsareol

[External Image]
Du er virkelig en knupp, Geir! For en utrolig flott artikkel!
Og den fine handlelisten var nesten det beste av alt, helt supert!

Den lagret jeg under Favoritter med en gang.
Dobbel reol... hvorfor i alle dager har jeg ikke tenkt på det før?

I morgen finner jeg frem tommestokken og tar den med inn på akvarierommet og tar noen mål Det blir nok ikke 180 litere på meg, men noe mindre. Kanskje 85 litere?
Drømmevegg!
Det var utrolig flott! Og artikkelen - takk skal du ha! Den gir svar på alt jeg har lurt på vedrørende disse reolene. Men jeg må nok satse på litt mindre kar.

Akvariene er flotte, det ble veldig stilig med den blåfargen. Er de bestilt med blå folie på bakvegg og sider, eller er det noe du har satt på sjøl?

Kanskje jeg endelig får kastet ut de gamle BBB-hyllene som ikke er egnet til akvarier i det hele tatt...
Hærlig reol, Geir

En ting jeg mer enn en gang har lurt på er, hva de firkantrørene med "vinger" brukes til?
Syntes vingene virker for svake til at de skal bære vekten i seg selv, så er det rett å slett en "stopperfunksjon" de har?
ottarev
Akvariene er flotte, det ble veldig stilig med den blåfargen. Er de bestilt med blå folie på bakvegg og sider, eller er det noe du har satt på sjøl?


Det er nok jeg selv som har satt inn den blå folien på veggene. Satte samtidig inn hvit folie i bunn slik at jeg forhindrer speil på de karrene som skal kjøres uten grus/sand.
Frank Angell
En ting jeg mer enn en gang har lurt på er, hva de firkantrørene med "vinger" brukes til? Syntes vingene virker for svake til at de skal bære vekten i seg selv, så er det rett å slett en "stopperfunksjon" de har?


Nå ble jeg usikker på hva du mener Frank .

Er det festeanordningen til vegg du tenker på eller er det kubusene?
Geir Kristiansen
Satte samtidig inn hvit folie i bunn slik at jeg forhindrer speil på de karrene som skal kjøres uten grus/sand.


Nydelig reol!

Hvorfor valgte du hvit?
Ville ikke fiskene satt mer pris på for eksempel gråbrun?
Donald
Nydelig reol! Hvorfor valgte du hvit? Ville ikke fiskene satt mer pris på for eksempel gråbrun?


Etter tabben med lekskarret til discusen tok jeg ingen sjanser og valgte noe som jeg var sikker på ville motvirke speileffekten. Tror ikke fargen betyr så mye så lenge fisken ikke ser sitt eget speilbilde i bunnen.
Geir Kristiansen
Nå ble jeg usikker på hva du mener Frank :-). Er det festeanordningen til vegg du tenker på eller er det kubusene?

Ikke godt å forklare når en nesten ikke vet hva en mener selv

Det er disse rørene (finnes de med to slike fliker også) jeg tenker på. "Fligen" som en danske ville kalt det for, hva er den godt for?
Tipper selv for å holde karet på plass, men har tilgode å se slike rør i bruk...
Frank Angell
Det er [URLBLOCK1] (finnes de med to slike fliker også) jeg tenker på. "Fligen" som en danske ville kalt det for, hva er den godt for? Tipper selv for å holde karet på plass, men har tilgode å se slike rør i bruk...



Det jeg tror er at disse benyttes når man skal sette inn deksel i forkant. De med to skal vel stå "inne" i reolen når man har et kar på hver side av det lodrette benet.
Frank Angell
Det er [URLBLOCK1] (finnes de med to slike fliker også) jeg tenker på. "Fligen" som en danske ville kalt det for, hva er den godt for?

Porsa er jo egentlig et system for å lage butikkinnredningen og utstillingsmontre. Fliken brukes for å legge ei plate slik at du får ei bordflate når du lager hyller eller benker. Disse med to fliker, 90 grader på hverandre, kan du da bruke til å lage sidevegger.

I akvariesammenheng brukes disse når du begynner å nærme deg grensene for hva de enkle firkantrørene tåler av belastning. Disse er stivere pga av de ekstra profilene. Ble for eks anbefalt av akvarieudstyr.dk å bruke disse profilene når jeg ønsket reloer til tre 400 literes akvarier i høyden.

Men nå skal det også sies at jeg ikke vet om de nå er så meget mye stivere. Forsøkte å sette et 128 liter (80 cm) i en reol på 1 meter. Det anbefales ikke! Etter å ha fylt 40 liter var nedbøyningen av profilene så stor at jeg avbrøt dette forsøket. Det er bare "kubusen" som bærer akvariene, og evnt om du har flere enn 4 bein under akvariet, de ekstra beina.

Må jo bare si at det begynner å ordne seg for deg, Geir. Monterte forresten opp reolen til Bengt på ca 15 min. Det er nesten som å bygge med Duploklosser.
porsaprofil med flik
Hei,
de profilene med flik er for å legge plater nedpå, eller for å feste plater på sidene, planlegger selv en reol med skap på siden, laget med blikke profiler, her kan jeg ha en pumpe til hvert kar i hylle, samt lage skapdører...

Ellers en utrolig flott reol...
Nils Vollstad
Må jo bare si at det begynner å ordne seg for deg, Geir. Monterte forresten opp reolen til Bengt på ca 15 min. Det er nesten som å bygge med Duploklosser.


Det å sette sammen reolen går som en lek når man først har satt sammen en.

Var oppom Bengt en tur for å inspisere reolen. Begynner å dra seg til det her. Bengt mente vi burde ta oss en kveld å planlegge litt fremover slik at vi ikke ender opp med samme fisk alle man. Det må vel snart tyte ut litt yngel både her og der. Hypancistrusene mine produserer noe så grasat. Har mellom 30 og 40 yngel fra tidliger kull og nå har jeg et kull til som ikke har kommet ut av hulen ennå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap