Hvitprikk

Hei.
Er sterkt i tvil om den medisinen ( Sera Costapur ) virker godt nokk.
Eg hadde 13 ml i 500 l akvarie i går. ( det var kun 3-4 fisk eg såg hvitprikk på da ) Men i dag ser det ut for at det er flere som er smittet. flere fisk fer å klør seg på planter. røtter-bunn.

Spørsmål 1. Skulle ikke medisinen ha begynt å virke ??

Da eg tømte i midisinen i går, fikk vannet en svak blåtone. men synes etter noen timer at den blåtoningen nesten ble borte. I dag ser eg ikke blåtone i vannet. Men ser eg inn fra enden i karet har vannet en Grønn tone. Er dette riktig. Skal det vere slik ?

Spørsmål 2. Hvordan kan ev vite at filter ikke har øydelagt medisinen??

Spørsmål 3. Bør eg etterfylle midisin ?

Hilsen HeiHal
Parasitten kan kun drepes i ett av tre livsstadier, og det er derfor ikke uvanlig at man opplever en vis oppblomstring de første 36-40 timene etter at medisinen er tilført vannet. Så ja, medisinen kan fremdeles være virksom, selv om prikker dannes denne tiden.

Når det gjelder at vannet mister fargen, svarte jeg jo på dette i går
Frank Angell, tråden "Hvite prikker på fisk"
Stemmer at denne medisinen farger vannet. Fargen vil forsvinne etterhvert som medisinen brukes opp. Jo mere bakterier og dritt den dreper, jo fortere blir vannet normalt farget. Tilsett 50% dose på dag 3. og 5, etter ett vannbytte på ca 35%.

Det finnes ingen målemetoder for å finne innholdet av medisiner i vannet, utenom grundige, dyre, kjemiske analyser i labratorium.

Alle spørsmålene dine skulle vel nå være besvart
hvitprikk
Hei

Takker for svaret.

Opplysning.

Det ser ut for at dette skal gå bra. Mykje mere liv i fisken nå. Ser også ut så fiskene er begynt å trives igjen. hvitprikk er omtrent borte.kan ikke sjå noe nå. men har midisinert en gang til .. Et Juvelciklide par har fått noen hundre yngel så dei fer å passer på. Blir vel mat for skalaren det med tiden ? Men ser ut for at dei er flink å passe på.

Hilsen
HeiHal
Akvariesalt
Disclaimer:
Hei, jeg er en fersk akvarist, så ikke ta mine 'råd' som sikre.

Men: på min boks med 'akvariesalt' står det listet opp en rekke ting det hjelper mot, blant annet hvitprikk. Jeg er usikker på om saltet dreper hvitprikken eller bare hindrer den i å fullføre livssyklusen sin og dermed forhindre formering. Og akvariesalt er ikke vanlig salt. Vi snakker om ferskvannsakvarium.

Jan Heldal
Disclaimer: Hei, jeg er en fersk akvarist, så ikke ta mine 'råd' som sikre. Men: på min boks med 'akvariesalt' står det listet opp en rekke ting det hjelper mot, blant annet hvitprikk. Jeg er usikker på om saltet dreper hvitprikken eller bare hindrer den i å fullføre livssyklusen sin og dermed forhindre formering. Og akvariesalt er ikke vanlig salt. Vi snakker om ferskvannsakvarium.

Saltet i de doser det her er snakk om verken dreper parasitten, eller forhindrer den i å formere seg.
Det salt i ferskvann gjør er å utlinge noe av forskjellen i saltinnholdet mellom fiskens celler, og vannet omkring den. Fisken trenger da ikke bruke så mye energi på å forsøke å skille ut saltet fra kroppen, og kan heller bruke energien på å styrke sitt eget immunforsvar.
I de mengder akvariesaltet skal dosseres, har det desverre lite effekt. Det er få som lykkes i å kurere parasitten med en ren saltbehandling som er så svak.
Salt kan være fint å bruke som en støttebehandling, men ikke som ren kur i slike tilfeller.

Når det gjelder om akvariesalt er vanlig salt eller ikke; Salt er salt. NaCl er det bassert på enten det kalles Jozo til under tikroningen for kiloet, eller Ectozon\ akvariesalt til kanskje flere hundrelapper for kiloet.
Eneste forskjellen, er at Jozo inneholder bittelitt antiklumpemiddel (trolig er dette brukt i de akvariesalt også, salt vil alltid klumpe uten antiklump).
Ectozon inneholder i tillegg til NaCL ett par andre kjemiske forbindelser, i så små mengder, at vi snakker om milliondels gram pr 100L.

Siden vi først snakker om salting av fisk; overdreven bruk av salt, f.eks permantent salt i vannet, er skadelig for ferskvannsfisk. Siden væskebalansen endres, vil fisken skille ut for lite væske fra cellene, og dette kan gi for høye mengder avfall i fiskekroppen. Avfall som urinsyre har som kjent skadelige effekter på mennesker, og det er all grunn til å tro at dette også gjelder fisk.
butikksalt vs akvariesalt
Etter litt undersøkelse (les: spørring) har jeg fått høre følgende:
Vanlig salt i butikken inneholder en liten andel antiklumpemiddel. Fisk liker ikke antiklumpemiddel.
Stemmer at salt inneholder antiklumpemiddel, på grunn av sin evnte til å nettopp suge til seg fuktighet, som igjen klumper seg.

Men også akvariesalt er tilsatt dette, har flere år gammel ectozon, helt uten klumper. Det ville vært en eneste klump, om det ikke var brukt antiklumpemiddel.

På markedet finnes det en rekke ulike antiklumpemidler (Hele e5xx-serien), noen er helt harmløse, andre er mer nacty greier. Jozo inneholder under 0,2% antiklumpemiddel, mestparten av dette er E551 (Silisiumdioksid), som er ufarlig. Etter det som er meg fortalt av en av Jozos repressentanter, er innholdet av siste E-stoff på under 0,05%. Dette E-stoffet er E535 (Natriumferrocyanid). Dette er farlig i mengder, men jeg kan garantere deg at fiskene ligger med buken opp, av saltmenden, lenge før de snur buken opp på grunn av dette antiklumpemidlet

Dersom man er hysteriks redd antiklumpemiddel, er vel rett å slett veien å gå å la være å salte fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap