Eplesnegle med rar snabel

Hva i alle dager er denne snabel saken? Det er ikke antennene... Snabelen tilhører en gigantisk eplesnegle jeg fant i butikken idag. Var to stykker. Er nesten på str med tennisballer. Måtte jo såklart kjøpe de.
Det er et pusteorgan.
Eplesnegler kan også puste i vanlig luft ved behov.
Du finner opplysninger her, klikk deg inn på norsk tekst. Om du er fortrolig med å lese engelsk er det mye å finne av informasjon.
Tennisballer?? Jøss, de skulle jeg likt å sett! Jeg har over 300 eplesnegler, og ingen av de er så store.... Mer lik en golfball vil nå jeg si.

Den snabelen du snakker om er en snorkel. Eplesneglene har både gjeller og lunger og bruker denne snorkelen til å puste inn luft uten å måtte gå helt opp i vannflaten.
Hvis du ser på sneglen når den har snorkelen ute og den treffer overflaten, så stopper sneglen opp og begynner å pumpe. Ser ut som at den jukker på glasset
Deretter vil du se at den slipper taket og synker sakte ned mot bunnen. Noen ganger slipper den ut litt luft og da synker den fortere.

Edit:
RuthA e Bakk
[I]Det er et pusteorgan. [/I]

Det var vel litt for kjappt sagt, men høyer brukte det rette ordet.
Snorkel selvfølgelig.

Var så opptatt av snorkelen til å kommentere størrelsen. Har aldri selv heller sett så store eplesnegler.
Virkelig imponerende. Håper at de vil trives hos deg.
Tennisball er vel litt drøyt å si at de er store som Da innehar du rekord på størrelse.

Kanskje bordtennis, men
Snabel var et morsomt uttrykk

Jeg tok en bildeserie av en eplesnegle en gang, på vei opp for å supe luft med snorkelen sin.
De beveger seg jo ikke så raskt akkurat, så bildeserien ble veldig fin - skarpe og gode bilder. Her er et par av dem

Her er sneglen på vei oppover glasset mot overflaten, og den gjør klar snabelen - begynner å strekke den ut litt...
[External Image]

Ah! Overflaten er nådd og snabelen strekkes helt ut og super i seg luft fra overflaten.
[External Image]
Tennisballer var kanskje litt vel drøyt, men det er jaggu ikke langt unna. De er gigantiske, og jeg har aldri sett noe liknende. Tror nok de er større enn pingpong baller. Ihverfall de ballene jeg har her hjemme. Kan prøve å ta et bilde av de i handa mi etterpå eller imorra.
Men de er ganske stygge i skjellet. Hvordan kan jeg forbedre dette uten at det går utover fiskene?
Tex
Men de er ganske stygge i skjellet. Hvordan kan jeg forbedre dette uten at det går utover fiskene?

Skadene på skallet er desverre permanent, så det er lite å gjøre med det som har oppstått.

Generelt sier man at Gh bør ligge på 6+, Kh på 3+, for at man skal hindre tæring av skallet.
Men selv da kan man oppleve at skallet på gamle beist av noen sneiler sakte men sikkert forsvinner.

Vet at enkelte har limt biter av skjell over huller som er dannet i skallet. Dette er noe jeg ikke har gjort selv, får være måte på
Har sett bilde av en gul eplesneile med en passe stor bit blåskjell limt fast. Så nesten svensk ut
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap