Jewel-pumpa "stopper" hele tiden, hva gjør jeg?

For ca 1/2 år siden kjøpte jeg et pent brukt jewel-180l. Det har virket fint frem til nå, men den siste uka har pumpa plutselig sluttet å sirkulere vannet!

Jeg hører at pumpa er på, men ingenting skjer. Når jeg tar "motoren" opp av vannet, piller den fra hverandre og prøver å se om noe er galt, og renser og pusser litt for så å sette den sammen igjen virker den kjempefint, men et eller to døgn senere er den helt død igjen.

Er det noen som kjenner igjen dette? Noen gode råd om hva jeg kan gjøre for å få den til å virke skikkelig igjen?

Ellers må jeg vel bytte den ut med en ny, og det er ikke akkurat det jag har mest lyst til å styre med nå rett før jul.

Dette er den innebygde pumpen som følger med akvariet. At den ikke sirkulerer har ingenting med selve filtermassen å gjøre, det har jeg sjekket.

Håper noen kan fortelle meg hva som feiler den!

Maren

Kan det være at det er noe som er utett, og at den trekker luft? Luft har en tendens til å stanse det meste av pumper, som er såpass motorsvake som Juwel sine pumper er.

Neste gang den stopper; la strømmen være koblet til, senk den ned i selve akvariet. Begynner den å pumpe vann, må det skyldes gass i systemet.

Det kan også være at det av en eller annen grunn produseres store mengder gass i filteret ditt, forsøk å trykke ned svampene; bobler det masse, er det en eller annen bakteriell greie i disse som har funnet på å være overivrig i tjenesten

Om du må kjøpe ny pumpe, er ikke dette en formue som skal til. Webzoo selger løse pumper til Juwel-karene, og den til ditt kar koster ca 270.- Selv ville jeg spandert på meg den som pumper 1000L\t, selv om den koster en 50-lapp mer.
Hei Frank!

Flott at du fortalte meg om hvor jeg evt. kan kjøpe ny motor til pumpa! Jeg så for meg at jeg måtte bytte ut hele filterkassen med innhold for å få satt inn noe nytt... Egentlig hadde jeg tenkt på om jeg skulle kjøpe en utvendig pumpe til akvariet om denne streiket, men tror jeg i første omgang går for å bytte ut motoren.

Enig med deg at det er greit å kjøpe en modell større enn det som er anbefalt, det eneste jeg lurer på er om det ikke blir fryktelig mye strøm i akvariet da? Ikke alle fiskene i dette akvariet er elitesvømmere nemlig.

Jeg har forresten allerede forsøkt å senke pumpa ned i selve akvariet når den striker, og det strømmer ikke vann igjennom da heller...

For sikkerhets skyld skal jeg forsøke å trykke ned filteret som du sier, og se hva som skjer.

Merkelige greier...

Maren



Syntes 1000L\t er akkurat passe til de fleste fisk i ett slikt kar Strømmen kan jo rettes en del mot glasset, slik at den ikke virker så kraftig.

Mange fisk ser ut til å kjempe litt mot den økte vannbevegelsen de første minuttene, til dem forstår at det var jo jaggu moro å svømme litt også :p


Det som er så rart med den pumpa di, er at om du hører at den snurrer å går, at den ikke pumper vann.
Forsøk å rist litt på den under vann, slik at evt gass får sluttet taket.
Rotoren
har selv 2 juwel "pumper" om det kan kalles det.. De er jo ikke så veldig kraftige. Har "opperert" disse litt av nysjerighet og for å sjekke om alt er i orden.

Antar at du har tatt de fra hverandre og sett inne i rotoren. Er i allefall den jeg ville sjekka.

For inne i pumpa sitter det en rotor festet i enden av en rund magnet. som gjør at den begynner å snurre da du setter på strøm pga at da dannes det et magnetfelt rundt denne runde. som får den til å snurre.

Det som bør sjekkes på denne er om rotorbladene i seg selv er skadet, eller om det er noe belegg eller lignende på noen av delene som kan påvirke om den fungere.
Delene inne i pumpa kan du bestille og bytte hvis disse er ødelagt.

Når pumpa stoper.. stoper da hele rotoren opp eller hva er det som skjer?

Når du sier du har renset å puset den så regner jeg egentlig med at du har tatt den fra hverandre og tatt ut selve rotoren og sjekket den for skader og slikt.

Selve rotoren er forøveri eneste delen DU kan gjøre noe med og bytte uten å kjøpe helt ny pumpe så hvis ikke det hjelper så må du nok tråtill som frank sier å kjøpe en ny en. de er ikke så alverdens dyre. Og å kjøpe en litt større skader vel heller ingen.

Har selv Juwel Pumpesett 600 men vurderer å bytte den til et støre eller enda bedre kjøpe et utvendig filter.. men det er fremtidsplaner som trolig ingår i flytting :P
Er enig med dere begge i at disse innvendige pumpene ikke akkurat er optimale, sammenliknet feks. med den utvendige pumpen jeg har til det andre akvariet mitt. -Og en vakker dag når penger regner ned fra himmelen kommer jeg nok til å skiften den ut med en utvendig pumpe...

Stig Atle: Jeg har tatt pumpen fra hverandre som du sier, men det jeg ikke har sjekket, og som jeg skal kontrollere hvis den stopper igjen, er om rotoren går rundt i det hele tatt når den fusker.

Vet du forresten om det skal gå an å ta av den lille blå propellen også? Turde ikke å dra for hardt i den i tilfelle det ikke er mulig. Jeg har altså fått løs den lille sylinderen (magneten?) med propellen festet på, men er ikke sikker på om disse to kan løsnes fra hverandre, men det vet kanskje du?

Jeg er veldig glad i å pusle med akvariene mine, bortsett fran når det fusker i det elektriske. Akkurat på det området vil jeg bare alt alt skal fungere som det skal, uten noe om og men, så hvis den fortsetter å fuske kjøper jeg nok en ny.

Propellen er hel, men det kan jo hende jeg bør prøve å bytte ut både propell og magnet?

Maren

Her tror jeg vi nærmer oss ett svar Impelleren er en hel del, altså denne er ikke mulig å ta fra hverandre. På noen utgaver kan man ta ut akslingen, dette gjelder vanligvir kun krafitgere pumper med kjeramisk aksling.

Selve "magneten" er ofte festet til propellen med noen låseklips. Om man tar dette fra hverandre, er impelleren ødelagt.
Forstår jeg deg rett i at du har delt impelleren mellom magnet og propellen?

Legger ved ett bilde av en meget vanlig impeller til mindre pumper. Her kan\ skal ikke noe deles.
Gad ikke plukke i stykker en med delbar aksling

Om du har delt impelleren noe mer enn bildet viser, så er nok feilen avdekket
Jeg har heldigvis ikke tatt magneten og propellen fra hverandre.

Var usikker på om det var mulig, så "kjente" litt på den men det føltes ikke som om det var mulig å løsne noe, så derfor spurte jeg her før jeg gjorde noe mer... -Heldigvis!
Problematiske pumper vet jeg det meste om... For det har jeg hatt mange av, inkludert innebygd Juwel (som faktisk får ny rotor i dag, hvis jeg har fått riktig).
Først to spørsmål: vet du hvor gammelt akvariet (og pumpa) faktisk er?
Har det kommet noen unormale lyder eller mer lyd enn normalt fra pumpa i den siste tiden?

Erfaring 1: Filtermaterialet er nedgørret. Men jeg ser at du har sjekket dette
Erfaring 2: Det er møkk på rotorer (den dingsen som roterer inni pumpa) og/eller det stedet der rotoren sitter. Kommer du ikke til nedi der rotoren sitter, bruk Q-tips
Erfaring 3: I innebygde Juwelpumper er, som du vet, selve pumpa et lite powerhead. Sjekk "silen" eller vanninntaket til denne. Hos meg har den blitt fullstendig igjentettet av sandsnegler flere ganger! Men den kan også bli tettet igjen av andre ting enn sandsnegler.
Erfaring 4: Sjekk om vann strømmer uhindret gjennom pumpa (hold den under springen og forsøk å tappe vann inni forskjellige steder. Jeg har opplevd at usynlige kanaler i ei pumpe har gått tett (dette var ikke Juwel, men kan kanskje overføres?)
Erfaring 5: Sjekk selve rotoren. Grunnen til at Juwel-pumpa mi får ny rotor nå, er at den var gått i stykker. Se om du kan finne noen sprekker i plastikken. Hold i magneten og se om du kan dreie på "propelldelen". Det kan hende at det skal være mulig å dreie den litt (det var mulig på den rotoren jeg hadde), men den skal i så fall ikke kunne dreie mer en en liten del av en runde.
Erfaring 6: Selve motoren i pumpa har tatt kvelden. Dette skjer oftest hvis det er/har vært mye dritt mellom rotor og resten av pumpa, men det kan også skje av andre grunner. I så fall må du kjøpe ny. Hvis dette er en eldre pumpe, er det ikke sikkert at et nytt powerhead passer inn i sporet i "plastikkladden" (der filtermaterialet er). Jeg har lagt merke til at utformingen av powerheadene til nyere pumper har en litt annen utforming i enden som skal ned i hullet, enn eldre powerheads. Jeg har ikke testet å faktisk putte en ned i den, men vær oppmerksom på dette hvis du må kjøpe ny.

Trenger du ny rotor, kan dette kanskje bestilles av dyrebutikken. Jeg har fått bestilt en ny (til en gammel Juwel-pumpe), og fikk den i dag, men jeg vet ikke om den faktisk passer ennå. Ta med rotoren ned på butikken, slik at de kan få de riktige målene. Vi sammenligna rotoren til pumpa mi med en fra nyere modell. De var ikke like i det hele tatt! Så Juwel bruker ikke samme rotor på alle pumpene sine.

Som du sikkert skjønner, jeg har hatt min dose av vanskelige pumper. Jeg kommer i farten ikke på flere ideer, men hvis de dukker opp, skal jeg poste dem
De nye Juwelpumpehodene type Pump 1000 o.l (lys grå plastholder rundt pumpehodet) passer i eldre filtre som opprinnelig hadde Aquaclear powerhead ( svart pumpehode merket 301, 402 ol.) Den svarte gummiholderen som holder pumpa er forskjellig, men den følger med. Har byttet på to kar. Plug and play.
Nå tror jeg jeg har sjekket alt uten å finne noen løsning på problemet.

I tillegg stopper pumpa hele tiden nå.

Jeg har bestilt en ny som pumper 1000 l/t som anbefalt, men det tar jo noen dager før den er fremme. Så hva gjør jeg i mellomtiden?

Skal jeg kaste filtermassen og sette i ny når jeg får den nye pumpa? Så kan jeg ta gammel filtermasse fra et av de gamle akvariene når jeg starter det opp på nytt? Eller er det en måte jeg kan holde denne filtermassen i live på? Eller kan det allerede være for sent?

Hvordan vil det gå med fiskene hvis de må leve uten pumpe i noen dager?

-dette er akvariet det gjelder.

Tips om hva jeg da bør gjøre for at dette skal funke?

Har ingen luftpumpe eller ekstrapumpe nemlig...

For øvrig er fiskene like aktive når pumpa står stille, så det ser foreløpig ikke ut til å påvirke dem.

Har forresten skiftet ca 20% vann hver dag siden filteret begynte å fuske.

Er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre dette på rett måte mens vi venter på ny pumpe, så alle gode råd mottas med takk!

Maren
Vet ikke hvor mye tid du har tilgjengelig, men om du lar svampene ligge nedsunket i en bøtte akvarievann, og vrir disse lett, slik at det kommer friskt vann inn i dem, 3-4 ganger om dagen, skulle i alle fall noe bakterier overleve.

Lukter svampene mindre godt når den nye pumpa kommer, så bør du bare bytte dem ut.
Vær da obs på at det er lite kapasitet i karet ditt, og nitritt dukker fort opp.
Helt krise er det ikke, siden du ennå har en del bakterier i bunnlaget
Hvis det er en universavpumpe typ 201-301 -402 ol (Aquaclear) så går det å ta ut akselen ved å løsne topplokket på pumpa og så presse akselen ut ovenfra med en tynn gjenstand . Den sitter med presspasning i toppen av impellerhuset. (Det følger et eget verktøy til dette med nye impellere.) Mulig det kan hjelpe å ta den ut og sette den inn igjen, eller snu akselen og sette den opp ned. 301 pumpa har en tendens til å henge seg opp etter stopp når impelleren/akselen er slitt. Jeg har ofte fått de igang igjen med å ta de fra hverandre og sette de sammen igjen, eller ved å gi de et passe hardt kakk med skaftet på en skrutrekker hvis de ikke går.
Kjetil L:
Hm, tror du er inne på noe her! Må bare understreke at jeg ikke er noe teknisk vidunder og i tillegg har jeg ingen bruksanvisning til akvariet. Det har tydeligvis stått noe på pumpa, men det kan ikke leses lenger.

Når jeg drar magneten med propellen på ut fra der den sitter er det akkurat som om den ikke glir ut, men det føles som om noe skurrer, som om det ligger sand el. innimellom der. Har skylt og pirket, men selv om den er bra når jeg setter den sammen "skurrer" den igjen neste gang den stopper når jeg prøver å ta den fra hverandre igjen.

Siden propellen slutter å snurre rundt, har jeg følelsen av at det er inni der det brgynner å fuske. Skal ta en omgang med den i dag også, for å se om jeg kan følge beskrivelsen din ovenfor her.

Nå er imidlertid pumpe og filter tatt ut av akvariet, og ny større er bestilt... Jeg har ønsket meg større gjennomstrømming i dette akvariet, og det får jeg i alle fall nå!

Maren
Nå tror jeg jeg vet hva som er galt!
Lille julaften satte jeg inn en nyinnkjøpt pumpe, bestilte den med hakket større kapasitet enn den som fulgte med karet.

I går stoppet den også...

Så begynte jeg å tenke så det knaker...

Jeg tok den fra hverandre, og akkurat det samme hadde skjedd med denne som med den forrige; når jeg tar ut den lille magnetdingsen med propellen på, høres det ut som om det ligger sand inni. Når jeg har skylt den virker den igjen, akkurat som den gamle pumpa i begynnelsen.

Det ligger litt sand i bunnen av pumpehuset. Den kommer inn via rillene nederst til venstre på pumpehuset, og blir tydeligvis sugd opp i pumpa der den jammer hele systemet!

Det som har hendt tidligere må være at hver gang jeg har fått ut grusen og startet pumpa igjen suger den opp ny grus og det samme skjer på nytt!

I går klippet jeg en bit av en ganske grov filtersvamp som jeg la inni innsuget til pumpa for å forhindre at grusen blir sugd inn. Noen som vet om det er ok å la denne ligge der permanent?

Evt. må jeg tømme hele filterkassen igjen og få ut all sanden, og tette helt eller delvis det nedre innsuget for at ikke ny sand skal komme inn. Noen som vet om det er ok å tette dette innsuget ?

Synes jeg har rotet rundt i denne pumpa i flere uker nå, og vil gjerne la den være i fred litt så bakteriekulturen får bygget seg opp etc. Derfor vil jeg gjerne la det stå en stund nå uten å gjøre noe mer.

For et styr! Trodde akvariet burde være forberedt på at det er sand/grus "overalt" i akvariet. Synes det er rart at det ikke er laget sånn at sand som forviller seg inn i pumpehuset blir stanset på et eller annet vis?!

Maren

Sand i systemet er ikke å anbefale. Sand har jo som kjent en viss slipende effekt, og kan fort rasere hele greia.

Det jeg syntes er meget mystisk, er at sanden greier å snike seg forbi x antall svamper. Fyller svampene godt ut i kammeret? Altså tetter mot veggene?

Å legge en bit svamp i innsuget fungerer, en kort tid. Denne vil tette seg relativt fort, og da har du frustrasjonene gående igjen.
Jeg ville utbedret problemet, i stedet for å lappe på symptomene
Aner ikke hvordan sanden har havnet der, men har to teorier:
1. Jeg kjøpte akvariet brukt. Sanden kan ha vært der da jeg fikk akvariet.
2. Koiene elsker å spytte sand. De kan lett ha spyttet et par munnfuller inn innsuget til pumpa.

Tror ikke sanden kan ha kommet seg forbi svampene.

Tror mest på teori 1, på grunn av den store mengden med sand jeg fant.

...Og jeg har allerede tømt filteret for sand og fjernet den lille biten med svamp. Begynner å bli temmelig lei av å rote rundt oppi der, og da jeg så at pumpa hadde stoppet igjen i går kveld da jeg skulle legge meg var det ikke aktuelt å sette i gang noen større operasjon.

Nå som jeg har "støvsugd" for sand håper jeg iallefall at pumpa lar meg få fred en stund!

Legger ved et bilde av et par av inbyggerne i dette akvariet, kurvciklidene mine. Han ser i alle fall ikke ut til å mislike alt styret med pumpa! Her viser han seg frem for dama, som kikker på i bakgrunnen.

Maren
Er du sikker på at det er en kurvciklide? Var i alle fall utrolig staselig av seg!

Rediger litt på bildet, og send det inn til fiskebasen vår (ber pent:p)
Hvordan går det med pumpa?
Min pumpe i 180 litern stoppet nå i dag. Det er ikke lyd i den engang. Tok den ut og rengjorde den, men det hjalp ikke. Forsøkte å skyge rotoren i gang men intet liv.

Akvariet er bare 4 mnd. gammelt.

Noen andre med Juwel som har opplevd kort levetid på pumpen?
Nix. Tvert imot. Jeg kjøpte et brukt Juwelakvarium for noen år tilbake, og det var definitivt ikke nytt på den tiden. Modellen ser ut til å være av de eldre, og pumpa er like gammel. Her går det så det suser! Rotoren røk for noen måneder siden, og jeg måtte låne en fra ei pumpe som ellers var ødelagt (helt fullstendig annet merke). Nå har jeg fått ny juwel-rotor, og den fungerer som om den skulle ha vært ny igjen (aaaah! Så deiiiilig! For med den andre rotoren, bråkte den en del!).

Vet du om den i det hele tatt går? Hvis pumpa ikke fungerer i det hele tatt, bør du ta den med til butikken og klage. Dette er et nytt akvarium, så da har du reklamasjonsrett.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap