Pumpa streiker! -hva gjør jeg mens jeg venter på ny?

Egentlig er dete bare et av mange spørsmål i denne tråden:


-men håper flere ser spørsmålet mitt og kan gi meg noen kjappe svar nå som det har en egen overskrift.

Pumpen til jewel 180-liters akvariet mitt har tatt kvelden, og jeg har bestilt en ny. I mellomtiden må jeg sørge for at fiskene i akvariet har det ok.

Her er akvariet:


(Jeg har ingen ekstra pumpe jeg kan sette i i mellomtiden).

Er det krise kan jeg nok fordele fiskene i de andre akvariene, men det vil jo stresse fiskene en del...

Noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre de nærmeste dagene for at de skal ha det bra?

Håper på noen gode svar så jeg får ordnet ting på riktig måte.

Maren
Pass på å bytte vann ofte. 10-20% hver dag. Følg med på gjellene til fisken. Hvis gjellene beveger seg hurtig, så er det for mye avfallsstoffer i vannet. Da må du bytte mer vann. Hvis du har en luftpumpe så kan dette hjelpe litt.
Jeg ville tatt ut den gamle pumpen og lagt den i en bøtte med akvarievann. Har en mistanke om at slammet i en pumpe som ikke går, vil begynne å avgi skumle stoffer til vannet...
Skaff en pumpe så fort som mulig.
Stemmer det Aggi sier, om ikke det er sirkulasjon i svampene, vil kulturen dø, og da blir det flere problemer enn det er kjekt å gape over

Nå som det er helgeåpent de fleste steder og alt det der; kan du ikke få lånt en pumpe til å drive filteret til du får den nye?

Har den gamle streika 100% nå?
Jepp, den gamle pumpa streiker helt, den og filteret er nå tatt ut av akvariet.

Ny pumpe, 1000 l/t er bestilt og skal være her før jul.

Gleder meg, jeg har lenge hatt lyst på større gjennomstrømming i dette akvariet!

Skifter min 20% vann hver dag frem til den kommer.

I tillegg tenkte jeg å fore minimalt.

Dette har ingenting med pumpen din å gjøre, men jeg tok en titt på akvariet ditt som du linket til øverst. Det var pent
Men jeg ble litt overrasket over hvor frodig beplantningen er, når du faktisk har koi i akvariet!? Jeg trodde Koi gnafset i seg det som fantes av grønt i et akvarie jeg? Spiser ikke dine opp plantene? Eller fyller du bare på nye planter etterhvert som de spiser dem opp? *gliz*
Takker for skryt Mona!

Koiene spiser litt planter, men ikke så ille mye. Dessuten har de sine favoritter, som vannpest og en del liknende planter. Jeg merker fort hvilke jeg kan droppe å ha i akvariet. De forsvinner som regel av seg selv allikevel.... Men det har fungert fint med de fleste plantene jeg har forsøkt.

Bildet er forresten ganske gammelt, så plantene har vokst en del. Jeg nå faktisk luke, så koiene spiser veldig lite på de plantene jeg har der nå.

Koiene får spesialfor for koi, så der får de kanskje dekket behovet for grøntfor?

-Ellers var disse fiskene de første vi kjøpte da vi fikk akvarium. Fant jo ut at det var litt av et bomkjøp etterhvert som vi satte oss inn i akvarieverdenenes mysterier, men da var det for sent... De er blitt fvorittene til samboeren, så det er ikke aktuelt å bytte de ut...

Nå synes jeg jeg har funnet andre fisker de går fint sammen med, så det har foreløpig løst seg fint allikevel. -Vi må nok bygge en dam om ikke alt for lenge...

Maren
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap