Hvilket armatur?

Jeg skal oppgradere lyset litt i et 110 liters juwelkar. Det er 81 cm i lengde. Jeg skal ha et slikt som henger over og lurte på hvilket av disse to jeg burde velge. Det første er 70 cm langt, så dette vil jo ikke dekke over hele akvariet, mens det neste er 100 cm langt så dette vil jo komme et stykke utenfor. Heller litt i retning av det på 70 cm, men vil høre hva dere har å si om dette

Linker:

Bresslein Aquastar 2 4x24 W
Eller: Bresslein Aquastar 2 4x39 W

Takker for svar
Godt spørsmål

Rørene i den med 24W er jo 54,9cm, altså en del kortere enn karet. Så om denne henges lavt, vil kanskje endene i karet bli mørke?
Rørene på 39W er 84,9cm, alså lange nok, og litt til. Men det ser kanskje rart ut med et armatur som er 15cm lengre enn karet på hver side (vil jeg tro)
Men med 96W T5-lys, skulle du ha meget god belysning uansett
Ja, du sier noe der. Tror ikke at det ser særlig bra ut dersom det stikker 15 cm utenfor på hver side. Skulle det ha vært et akvarium som bare skulle stå på et akvarierom å ha best mulige forhold så hadde valget vært lett, men i stua må det nesten se bra ut. Et Elos CO2 sett som jeg alltid har ønsket meg står klar for dette karet, så det tror jeg kan bli bra. Gleder meg noe sykt til å prøve det beste av både lys, Co2 og pumpe, eneste som trekker det ned, er et helt sykt pengeforbruk

Så da blir det nok Bresslein Aquastar 2 4x24. Spørsmålet er bare hvilken farge jeg skal velge? Kom gjerne med innspill

- eloksert sølv
- sort
- hvit
- sølv titan

Noen som har peiling på hvor lang leveringstid det kan være på sånt?
Jeg ville helt klart gått for svart
Tidløs, smelter inn overalt mht innredning osv.

Og ville ikke slike måkevinge-reflektorer sørge for at lyset i begge ender av lysrørene spres ut til kort-endene av karet??? Eller tenker jeg helt feil?

Jeg tror ikke det gjør noenting at lysrør og armatur er litt kortere enn selve akvariet.
Hadde gått for sort jeg også Om du er en person som er lite frempå med støvkluten, er vel kanskje grå bedre i så måte

Når det gjelder levetiden, har jeg hørt +-30.000 timer med 1 gang pr døgn tenning. Det tilsvarer vel ca 10 år, eller noe slikt
Vet jo ikke hvilken innmat de har valgt, det er garantert forskjell på de ulike forkoblingene.
Tusen takk for svar. Dere har rett med tanke på fargen, sort er ganske så tidløst og passer til det meste, silikonen og underrammen på karet er jo også svart så da går det litt igjen der. I tillegg skal det nok brukes svart finkornet grus fra akvastabil. Jeg kan vel egentlig bestemme litt hvor mye lys som skal nå de forskjellige stedene og hvor intest lys det skal bli bare ved å senke/heve armaturet.

Så et spørsmål til: "Leveres med Osram lyskilde 860" Kjenner ikke til dette røret, funker det til planter eller kan jeg bare bytte først som sist?
Sindre Dybvik
Så et spørsmål til: "Leveres med Osram lyskilde 860" Kjenner ikke til dette røret, funker det til planter eller kan jeg bare bytte først som sist?

Nå er det jo ganske håpløst å si noe, siden det ikke finnes ett eneste T5-rør i osrams katalog med denne RA\fargekoden...
Om vi gjetter på at det er samme fargespekter som 865, så gir dette røret ett meget grønt lys. Rødt er nesten ikke repressentert, og det vil plantene fortelle deg i form av dårlig vekst.

Jeg hadde nok valgt å bytte rørene til noe som virkelig duger (så får du da svidd av noen kroner ekstra )
Hehe, det er ikke noe problem å svi av et betydelig antall kroner med denne hobbyen. Jeg tror jeg får skifte to og to rør, sånn at ikke alt kommer på en gang. Armaturet er forøvrig bestilt, i sort. Har spurt webzoo også, men hvor lang tid kan jeg regne med før det kommer? Hvis vi ser vekk fra at det er juletid selvfølgelig. Ser nemlig at det ikke er på lager hos webzoo.
Sindre Dybvik
Har spurt webzoo også, men hvor lang tid kan jeg regne med før det kommer? Hvis vi ser vekk fra at det er juletid selvfølgelig. Ser nemlig at det ikke er på lager hos webzoo.


Det blir vill gjetting å svare på dette Aner jo ikke om webzoo bestiller lite eller mye av gangen, og om de avventer med å bestille til de har kommet til ett vist beløp.

Du må nok smørre deg med tålmodighet, å vente på svar fra webzoo
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap