Nytelsen med å bytte lysrør :)

Jeg glemmer "alltid" å bytte lysrør.
Hvor ofte er det forresten lurt/ smart/ nødvendig å bytte?

Iallefall, har litt byttestyr med de fleste, og i dag var turen kommet til 60 literen.
Herregud så utrolig pent det ble!

Det nye lyset er litt "rødere", og i det akvariet har jeg endel nymphea lotus, og rødfarven på disse ble himmelsk.
Samme med den stor trerota

Så folkens, tenk litt gjennom om det er leeeenge siden du byttet lysrør
MC Darup
[i]Hvor ofte er det forresten lurt/ smart/ nødvendig å bytte?[/i]

Ett lysrør slites, på lik linje med det meste.

Hvor fort lysutbyttet synker, kommer ann på ting som kvalitet, hvor ofte røret tennes, temperatur, og hvilken forkobling en bruker.

Med vanlige forkoblinger (blink-blink-blink) som brukes i de fleste akvarier, slites røret ca 20% raskere enn ved flimmerfri forkobling. I tilegg er det avgitte lyset ca 10% svakere enn med flimmerfri forkobling. Snakker her om kvalitetsrør, ikke søppelrør.
Ett gjennomsnittlig lysrør mister minst 20% av lysutbyttet i løpet av de første 12 månedene i ett vanlig akvarie (en tenning pr døgn, 10-11 timer pr døgn, tempen er jo fin). Etter 12 måneder går kurven brattere og brattere ned mot ca 2 år (du er da nede i ca 50%). Enkelte rør lever lengre enn andre, har selv opplevd rør som er døde etter 6-7 måneder.
På den andre siden, har jeg ikke byttet ut det fremste, originale røret i Juwelkaret mitt noen gang. Det er her snakk om elektroniks forkobling, og det hele er ett lite eksperiment for å se hvor lenge lyset holder i dette røret.
Gidder ikke vente på at det dør ut, og bytter så snart posten for knotet seg til å levere pakken min

Så ja, lysrør er forbruksvare. Det er merkbar forskjell mellom ett nytt, og ett eldre rør.
Bytt ett og ett rør, la plantene tilvenne seg nytt, og mer krafig lys. Algeboom etter å ha skiftet alle rørene i ett forekommer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap