kjøp/bruk av moonligth

Har sett litt rundt på forskjellige akvarium som har installert disse såkaldte "moonligthene" Og lagt merke til at dette er en veldig fin effekt både for de som skal se på akvariet og kanskje fisken selv.

Hos oss så er vi mest hjemme på kveldstid. og lyset i karet slukkes kl 21 og resten av kvelden er det mørkt til man legger seg. så tenkte kanskje det hadde gjordt seg med en moonligth funksjon.

har sett litt etter forskjellige løsninger og har hørt om disse IKEA led listene. men er så tungvindt å rote seg til ikea for så lite.

Lurte derfor på om noen hadde noen andre anbefalinger av hvor man kan kjøpe moonligth (helst på nett for enkelhet men allforslag tas med takk)

Lurte også på om bruk av moonligth er noe som "stimulerer" fisken. i den form at de oppfatter dette som naturlig i sin adferd.
Så lenge lyset ikke er for sterkt, så vil det nok ikke forstyrre fisken. men du sier du slukker lyset i akvariet ditt kl 21. Hvorfor det? Hvis det er for å ikke få for mange lystimer i akvariet, så går det an å sette det på seinere på dagen, evt ha et tidsur som styrer lyset mens du er borte.

Jeg må skaffe meg et tidsur selv snart, og da er planen å stille det inn sånn at det blir skrudd på i tolvtiden på dagen, og av igjen 11-12 timer seinere.
Da jeg gikk på landbruksskolen, lærte vi at alle dyr har krav på minimum 8 timers mørke for å få skikkelig hvile. (Vet ikke om det er noen skreven lov, dette her...)

Men hvis du skaffer deg moonlight, så husk på at det ikke er naturlig at det er månelyst 100% av natten.

Det er dessuten lett å se når fiskene går inn i hvilemodus, så hvis de ikke gjør dette med månelyset på, så vil jeg anbefale at dette skrues av når du går og legger deg selv...
Jeg har kjøpt moonlight lysstoffrør med tilbehør på Webzoo. Er veldig fornøyd. Det var veldig lett å montere. Jeg monterte den bakerst i det heldekkende armaturet mitt. Jeg har moonlighten på fra ca. kl. 20.00 til jeg legger meg... Synes det er dekorativt, og jeg synes det er litt moro å se hva som foregår når "lyset er slokket". Der har du meg...
yep lyset går på tidsur.. på kl 10.00 og av kl 21.00 men kan jo seff gjøre som du sier å sette det på seinere og av seinere. ikke noe i veien for det seff


Fant også en annen tråd her med veldig mye om moonligt og alternative "lys".
Kom frem mye forslag om kalde katoder der.. noe som jeg syns var en go ide så får se litt på den tanken. www.microplex.no er vist en grei forhandler av slikt utstyr og det var rimelig.
De har også en del "lysdiode lister" og neonlys lister.. som er fleksible.. tenkte for meg disse limt langs kanten i topen rundt hele kunne vært en fin effekt...
Men usikker på hvor mye disse faktisk gløder og redd det da kan blå veldig måne lyst..

Tenkte først på å montere en lysarmatur etc i karet. men det finner jeg ikke plass til. da det er lokk på begge sider av det heldekkende lokket og lyset som siter der i dag sitter på en (tversover) stolpe i midten.
Jeg kjøpte de overnevnte kalde katode rørene til mitt kar. Ligger et bilde av det her
Kostet meg totalt 155,-
Måtte skjøte på kabelen mellom inverten og rørene for å få ned lysmengden litt. I tillegg så må du jo ha en 12 v strømforsyning til dette oppsettet her, men pga. av min andre hobby( R/C) så var dette noe jeg hadde liggende. Du må regne med et par hundrelapper ekstra viss du ikke har det
Hvordan har du festet dette for å ungå at det skal løsne.. en dobbeltsidig teipløsning eller lignende vil jo ikke fungere da dette med stor sansynlighet vil løsne over tid.
Jeg festet det med en liten dasj silikon.. Tror det skulle holde i massevis. Veier nesten ingenting de rørene der
Nå har jeg fått mekka moonligth i dag...

Endte opp med neonlys fra torshov +
230v ->12v konverter fra Clasohlson. ble en 250kr for det.. så hadde vel trolig blitt billigere å bestille en kald katode vet ikke.. har ikke sett på hvormye det ble for det med frakt...


Her er i allefall 2 bilder av resultatet
Er veldig fornøyd med dette fra webzoo:

Lysrør sett 30 w IP 67
Osram Dulux 30 W farge 67 Moonlight
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap