6 nye fisker - gamle guppyer ble svart i øya...

For en ca en uke siden slapp jeg mine gamle guppyer ut i nytt kar, der det var 6 nye fisker. Karet hadde hatt en ca 14 dagers innkjøring, med innsetting av noen fisk om gangen.
Guppyene ble tilvendt vannet og sluppet ut i karet. De har fått en merkelig reaksjon som ikke ser ut til å gi seg... - De er svate i øynene... Har nesten ikke reflekser, sånn at de ser innsunkne ut. Ellers ser den ene noe blassere enn normalt, men er farget (hun hadde en litt hard fødsel for noen dager siden). Den andre guppyen har bare de svarte øynene som symptom. Er helt normal ellers. Begge guppyene oppfører seg normalt. Ikke passive eller overnervøse. Begge spiser.
Kan det være at de bare er forandringen som gjør dette? Det er jo snart en uke siden de kom oppi...
Sykdom?
Noen som kjenner igjen dette?
Kan ikke si at je har hørt om noe slikt tidligere... Sorry
Kanskje de bare er svartsjuke ;D
He he... De ser egentlig ikke sjuke ut.... For de er aktive...
Men begge guppyene har vært litt slankei det siste... Kan øunene bli innsunkne? Kan jo være de har fått litt for stor konkurranse i matfatet. Guppyhunnen har vært veldig tynn etter fødselen. I dag fikk de moste erter, og da var det hun som tok mest for seg. Hun så faktisk drektig ut igjen, etter all maten...
Og øynene så faktisk litt bedre ut - Ikke som svarte hull...
Det kan være noe slikt Du får prøve å feite dem opp, og se om det har noen effekt
Jeg vet bare at når Corydoras får innsunkne øyne, så tyder det på forgiftning av et eller annet slag, eller bakteriell infeksjon. Men guppyene dine virker jo svært friske i og med at de spiser så grådig.

Har du testet vannet for nitritt, forresten? Det var nyoppsatt, nevnte du?
Jada, jeg tester vannet... Helt hysterisk! Har aldri gjort det før jeg fikk dette akvariet... Men nå er jeg livrett for at noe skal skje med fiskene til min datter... Litt banalt og egoistisk instilling, sikkert, men jeg vil jo ikke at hun skal oppleve å miste fisk! Ingenting gale med vannet, bortsett fra en gh-topp på 10 dh i noen dager... Og det skal jo guppyene tåle.
Nå ligger gh på noe mellom 6 og 10... (Jeg tok ut en stein som ble såpeglatt i vannet. Regner med at den forårsakte gh- stigningen)
Bakteriell infeksjon... hm Det er bare de guppyene som er sånn...
Men det så skummelt ut her om dagen... Da så øynene ut som svarte hull. Ikke et glimt i dem. Etter at jeg laget spesialmat til dem, så ble det bedre. Men ennå er den lyse ringen rundt øynene mye mørkere enn den skal være. Men nå ser jeg refleksene i øynene deres.
Aggi
Jada, jeg tester vannet... Helt hysterisk! Har aldri gjort det før jeg fikk dette akvariet...

Når man snakker om banalt og egoistisk.... JEG fikk ikke akvariet... Det var min datter som fikk det... Jeg kjøpte det... Avslørt :S
;D
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap