Noen som vil hjelpe meg å lage fiskemiddag? Til fisken, altså....

Tenkte jeg skulle prøve å lage middag til fiskene mine
Ikke til diskus, men til levendefødere og ancistrus...

Leste oppskriften på diskusmat til Geir kristiansen, og så at han brukte hvitløk. Kan hvitløk brukes i foret til annen fisk, også? Tenkte f.eks på å blande moste erter med hvitløk... Trenger man gelantin også?

Noen som har forslag til blandingsforhold eller ingredienser?
Lag en rekemix, med lite reker

75% grønnfor, 25% reker.
Her er en oppskrift hentet fra en halveis kilt skuff i hue Mener det var dette jeg brukte sist:
1 kg frosne erter
0,5 kg spinat
0,5 kg brokkoli
7-800g reker, med hue og det hele.
2 røde paprika, 5-6 fedd hvitløk.

Mener at jeg også brukte vitaminer i den siste ladningen...? Tja, det skader i alle fall ikke Spectro multivitamin er ideel, denne inneholder kun vegetabilske ingredienser, også spirinula. Om du har liggende spirinula, kan du godt ha litt ekstra av denne i mixen. Dosser vitaminer slik som til oksehjerte.

Det er egentlig ikke grenser for hva en kan blande inn, har tidligere brukt litt fisk (sei), krabbe, blåskjell.
Sist jeg laget var det såpass kaldt at jeg ikke gadd å høste blåskjell, så da fikk det være.

Selv bruker jeg ikke gelatin i mixene, men passer på at så mye vann som mulig presses ut\ renner av.
Om mixen virker svært våt, er det bare å ha i litt tørrfor. Har du noe gammelt fos av dette (slikt frøs som blir igjen nederst i boksen), er dette knall å få brukt opp

Kjør det hele skikkelig godt, både vel og lenge, i en foodprosessor. Har du tilgang til ei kjøttkvern, kan du godt kverne opp ingrediensene på forhånd

Trur jeg fikk med meg alt der Du kan godt redusere mengden til det som måtte passe, det blir ganske mye av 2-3 kg
Takk for godt svar
Ja, tenker et halvt kilo holder ganske lenge for min del...
Fiskene må vel ha en gradvis tilvenning av dette fóret... Mine er bare vant til tørrfór og agurk... Men jeg ble litt inspirert av hvitløken som ble nevnt i forbindelse med diskusfóret... ;o)

Hvitløk er knall

Virker ikke som hvitløkånde har noen negativ innvirkning på leks-adferd heller :p
Hvitløk kan brukes til så mangt...
Kanskje det er et afrodisium, sånn som hos mennesker ;D
Laget i stand - og serverte - rekemix for første gang i går. Og det var populært; fiskene sirklet rundt under foringsluka i lange tider etter at maten var fortært

Jeg vil nok prøve å bruke et bindemiddel neste gang (lagde bare en liten prøveporsjon på ca. 200 gram i første omgang), eventuelt tilsetning av noe "tørrstoff" som beskrevet tidligere i tråden. Det ble mye tåke/grums i vannet... Men moro var det; absolutt verdt innsatsen!
Testmiddag
Jeg hadde ikke alle ingrediensene som skulle til, Frank.

Men jeg moste erter, spinat og hvitløk som en liten testmiddag. laget ikke mye, så jeg brukte bare en bitteliten bit med hvitløk.

Slapp det oppi karet, og det ble litt av ett syn...
Det var som å slippe tusenlapper i en folkemengde...

Dette var underholdning i stor stil, og absolutt verdt å prøve

Guppyene var de villeste... Noen av erte-bitene var ikke most godt nok, og guppyene som var de grådigste, svømte rundt med små grønne klumper i munnen, i noen sekunder, før de fikk has på klumpene.

Men jeg er enig med Knut. Det ble mye grums som havnet i filteret, så jeg tenker jeg kjøper litt gelantinpulver neste gang.
Det binder sikkert grumset litt...

Tusen takk for tipsene!

Håper andre blir inspirert også...
Utrolig mye lek
Etter den hvitløksmiddagen... Ble det danset salsa i akvariumet...
Fiskene har lekt som aldri før...
Guppyhannen var så ivrig at han prøvde seg like gjerne på ei grønn sverddrager- dame...
Det var komisk.... Så det var hvitløksmiddag som var tingen....
Gelatin var en betydelig forbedring i mitt tilfelle. Noe grums blir det fremdeles, men helt akseptabelt. Jeg brukte en plate gelatin (oppløst i en bitte liten skvett varmt vann) til ca. 250 gram rekemix. Ser ut til å bli en favoritt...
Siden dette er et nystartet kar, så er det bare guppyene som har blitt glade for å se meg før denne middegen ble servert. Men i dag morges sto alle i kø ved fóringsluka i håp om å få seg litt mat... Middagen fra i går var visst friskt i minne hos fiskene
De skal få en liten klatt i kveld også, siden det ser ut til at guppyene trenger det... Får heller ta et ekstra vannbytte i morgen...
man ha vitaminer i rekemix?
Man må vel egentlig ikke,men det er absolutt å anbefale. Akkurat som med oss mennesker så er vitaminer med på å styrke forskjellige funksjoner i kroppen. Og en sunnere fisk er jo absolutt ønskelig. Sunnere fisker trives også bedre,selv om de ellers trives godt mener nå jeg. Og de får gjerne bedre farger når de trives enda bedre.
Bruker både betakaroten og spirulina i rekemiksen
Kjøper det på helsekost. Sist kjøpte jeg store bokser på SmartClub.

Her er min oppskrift:

500gr reker med skall og hode
400gr torsk
800gr grønne erter
100gr gulrøtter
5 hvitløksbåt
8 spirulina kapsler/4 teskjeer
Betakaroten
5 gelatin plater
multivitamin
Et par kopper JBL NovoRift (Ciklidesticks for Malawi etc)

Rekeskallet skal være med for å gi nødvendig kalsium og andre mineraler til fiskene, og det vil i tillegg påvirke fordøyelsen.

Rekekjøttet inneholder mye protein, men ren torsk består av mye protein.

Grønne erter består av mye karbohydrater. Gulerøtter består bla. av karbohydrater og mye karoten. Hvitløk styrker fiskenes imunforsvar.

Spirulina påvirker fiskens farger og må ikke brukes i for høye doseringer da det kan gi svarte flekker på fiskens kropp. Men det skal litt til på enkelte arter, men Golden og Zebra er spesielt utsatt.

Gelatinet brukes til å binde massen, slik at den ikke løser seg for lett når den kommer i vannet. Bruk helst gelatin laget på eggehvite og ikke animalsk gelatin i fra kjøttavkok.

Ingrediensne males/finkuttes i en kraftig kjøkkenmaskin til en finkvernet konsistens.

Spirulinapulver, vitamin og betakaroten kan røres inn til slutt.

Massen fordeles i plastposer, innholdet glattes ut slik at det bygger ca 7-8 mm og er jevnt fordelt i hele posen. Posene legges deretter flatt inn i fryseboksen. La de ligge en time ta de ut og kjør en pizzarulle på kryss og tvers for å lage ruter. Da blir det lettere å brekk av biter. Legg det tilbake og la det fryse inn før du begynner å bruke det.
ang. spirulina og betakaroten
På helsekost? Er ikke det fryktelig dyrt? Hva het produktene?
Smart club er rimelig
og du bruker ikke så mye til hver porsjon.

Men det var;
Nature's sunshine: Sun-Guard Betakaroten

og

Udo's Choice - Opti Green. Som i følge boksen er en kraftblanding bestående av 36 næringsrike vekster fra havet og landjorden, full av klorofyll, fiber, essensielle fettsyrer og andre nyttige næringsstoffer. Men får du tak i ren spirulina er jo det like greit.

Denn maten gjør underverkjer for leken i akvariet mitt i alle fall. Laget ny dose for noen en uke siden og da hadde de vært på rene sticks noen måneder (lat matfar....) Akkurat nå er det rene "sodoma og gomorra" der

Socolofien tygger, 2 pulpican hunner tygger og den tredje er vel ikke langt unna, lombardoien tygger, jacobfreibergien tygger, Ahlien leker osv....
Tropefisk har spirinula til en grei pris. En slik pose holder leeeenge.
Sist jeg skjekket, alltids på en annen kjede enn Smart club, måtte jeg ut med ca 10 ganger så mye penger for samme kvanta, om jeg hadde kjøpt der i stedet for tropefisk.

Spirulina er viktig
Jeg har veldig fine farger på Malawiene mine. Så langt jeg kan se skyldes dette all spiruilinaen de spiser.
Vet dere om en liten enkel oppskrift? Vil bare prøve noe enkelt, for det er første gang jeg skal prøve å gi fiskene. Tenkte en sånn oppskrift med bare erter og reker, og noe sånn vitaminer. Kanskje noe andre grønnsaker også. Kan dere gi meg et lite tips om en bra oppskrift for en nybegynner? (nybegynner på sånn fôring altså :P)
griser ikke reker til karret ganske mye
Det enkleste, som er snacksy for fiskene, er rekerogn. Hvis du selv sitter og spiser reker, så legger du røgna i en tesil etterhvert som du skreller. Dette skyller du inder springen, sånn at det blir mindre salt. Hvis du har giddet å rense en del, så kan dette med fordel fryses i en liten pose som trykkes flat. Da er det enkelt å knekke av en bit til fiskene. Fiskene elsker dette, så man må være forsiktig sånn at de ikke eter seg ihel...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap