palettjente som ikke spiser og bare står i et hjørne

Jeg kjøpte en hun- og en hanpalett i høst og putta de i min 110-liter. Hunnen et par dager før hannen. Hannen var ørlittegrann større enn hunnen, så i begynnelsen var det hun som var sjef. Etter noen uker ble de venner, men det varte ikke lenge. Plutselig var det hannen som var sjef og hunnen sto bare i et hjørne og kom aldri fram ved mating. Etter to uker med samme oppførsel tok jeg henne ut i et 28l-kar (med to små ancistrus og fine gjemmesteder) i håp om at hun kunne spise seg litt større der. Nå har hun vært der i fire dager og hun spiser ikke, i alle fall ikke som jeg ser. Hun er helt blass i fargene og ser trist ut....

Vannverdiene og ok.

Har noen noe forslag til hva som kan bedre hennes hverdag?

Hilsen Gro
Et par kvinnelige paletter til
Tror ikke jeg ville gått for den løsningen. De pleier ikke være noe mer glad i sitt eget kjønn og hvis det er en som allerede er svak og underkuet vil det nok ikke hjelpe å legge til flere som skal konkurreres med.

Kan desverre ikke svare på hva som kan hjelpe eller hva som er feil. Noen ganger går de bare ikke overens. Kanskje du kan forsøke å bytte henne bor ti en annen dame?
Inaktiv bruker
tja--
noen av mine ciklider hadde samme oppførsel
det jeg manglet var god nok bevegelse av vannet
sånn att surstoffnådde lenger ned---
satt på ekstra luft pumpe--og viola!
no more sad fish..
**Tips**
Jeg har litt samme triste paletten...
Det kan rett og slett være at de ikke passer sammen og (naturligvis) at hannen er "slem" med hunnen!
Hunnene blekner i fargene når de blir jaget rundt omkring.
Spørsmål:
1. Har du nokk gjemmesteder? Det er viktig med et par huler (MINST) i hvert sitt hjørne av akvariumet, for at hunnen skal komme seg vekk fra hannen.
2. Hun vil sikkert ha en større herremann som selskap i akvariumet hun bor i og siden hun da blir jaget av hannen du nå har føler hun seg sikkert litt "trist"
3. Det beste du kan gjøre (som jeg tror), er:
Ta ut hannen fra det store akvariumet og plasser hunnen der istedenfor.
Fôr begge kjønn godt og sørg for nokk av gjemmesteder slik at hunnen kan bli litt kjent og "ha noen kort i baklomma" når nå hannen sleppes oppi igjen etter 2-3 dager! Ikke la støy og stress oppstå under "tilbakeflyttingen" og gå derfra øyeblikkelig, så kan du , 10 min. senere, ankomme stille og rolig.
Legg så merke til hannen og hunnens oppførsel.
Er den ikke bedre på noen måte så kan du prøve hele prosessen om igjen 1-2 ganger til. Om du bare ser litt bedringer så la det være slik til i morgen og sjekk igjen da! Ser du store forbedringer så GRATULERER!
Men HUSK: RISTER FISKENE ER DET IKKE TEGN PÅ VOLD ELLER LIGNENDE, de flørter faktisk slik!
Om ingenting av disse rådene (som er alt jeg har og gi deg) hjelper,
er det nokk ikke så mye å gjøre, for palettene kan vi ikke tvinge til å danne par, bare hjelpe!
Ellers...et siste råd...ja jeg har faktisk ett til...som jeg aldri har måttet bruke selv før, men hørt andre gjort det:
Vent flere uker (ca. 2+-) og mat dem GODT GODT GODT og hold dem FRISKE FRISKE FRISKE og la dem så møte hverandre på en merkelig måte:
i et fødekar med avskildingsvegg slik at de ikke kan berøre hverandre, bare se hverandre!
Da vil hannen begynne og "forberede" seg og ville inn til hunnen og ofte motsatt også. slepp så ut hunnen i akvariumet for så å sleppe hannen nedi 2-3 dager etterpå!;D Grunnen til at hannen skal være i FØDEKARET disse dagene er at de fortsatt kan hilse på hverandre og holde "lysten" igang!XD

mvh Maria!

P.S: lykke til og hold oss oppdatert!

P.S.2: Mat mye med artemia!(;

P.S.3: Hvor stor er hunnen?
kanskje hun ikke er kjønnsmoden enda eller kanskje hannen ikke er det eller begge?
Noen spørsmål:
1. Vet du hvor gamle palettene dine er? Evt. hvor store er de?
2. Vet du om noen av disse tidligere har vært i par med andre paletter?
3. Du sier at vannverdiene er ok. Hva er PH, GH og temperatur? Hvilke andre vannverdier har du testet, og hva var resultatet av disse? Bruker du dråpetest eller slike små "remser".
4. Kan det være mulig at de kan ha hatt et kull småttiser uten at du vet om det?
5. Hvilke andre fisker har du i akvariet?
6. Ser du noen andre symptomer som kan være tegn på sykdom hos damen?
7. Har de mange gjemmesteder i akvariet?
8. Hvilket bunnlag er det i akvariet?
9. Har du sett om hunnen har blitt plaget av hannen eller andre fisker i karet? Hvordan arter deg seg at hannen er "sjef"?
10. Har du hatt noen andre problemer i dette akvariet tidligere (sykdom, parasitter e.l.)?

Det dukker sikkert opp andre spørsmål i hodet etterhvert, men dette kan være noe å begynne med

En liten forklaring til noen av spørsmålene mine følger:
1. Hvis den ene av palettene ikke er kjønnsmoden, vil det nok oppstå noen frustrasjoner hos en eller begge av palettene.
2. Paletter som har hatt en annen kjæreste tidligere kan være uvillig til å danne nytt par med en ny palett.
3. Uriktige vannverdier kan gi mistrivsel. Paletter er forskjellig fra en del andre cichlider, ettersom de ikke krever spesielt basisk vann. Mange andre cichlider vil ha ph som er en god del over 7, men paletter er altså ikke blant disse. Nitritt, nitrat og ammoniakk kan forgifte fisk. Disse små "remsene" som brukes til hurtigtesting av vann kan være ganske store feilkilder når det gjelder kvaliteten på vannet. De er unøyaktige.
4. Hvis de har hatt et kull med småttiser, og yngelen har forsvunnet tidlig, kan herremannen bli riktig så grinete på damen fordi hun har gjort en dårlig jobb med barnepasset, og banke henne skikkelig opp (snakk om å ikke se bjelken i sitt eget øye, de deler da på omsorgen)!
8. Paletter vil veldig gjerne ha sand som bunnlag

Se fullstendig bort fra rådet om å kjøpe inn flere paletter. Palettene danner par, og enhver annen palett utenom paret vil gi slåsskamp i stedet for selskap, med mindre de har stort nok kar til å legge beslag på hver sin del.
Det du sier avhenger litt av at de noengang har vært et par. Det at de var "venner" først kan være at de har prøvd å finne ut hvem som er sjefen. Om de er monogame så betyr ikke det at de tar hva som helst så lenge det er andre kjønnet.

Hvis hannen banker henne så kan det å knalle et par damer til oppi gjøre flere ulike ting:

Han banker alle og er bare det vi kaller en konemishandler, ut med ham.
Han finner ei annen dame han blir lykkelig med, fjern de som ikke passer.
Han banker fremdeles samme dama, og de andre damene banker også henne.

Det som er sikkert er at en del folk har mye klatt med hissige palettciklider, og hvis det ikke løser seg så må en jo prøve noe. Først og fremst må en sørge for at de trives i karet da, ellers kan jo hannen bli irritabel på noe annet og la det gå utover hunnen.

Med mine bolivianere (ja, annen type jeg vet) som også er monogame så sier man jo at man bør kjøpe 6 og beholde det som evt. blir paret. Nå har jeg to, og er ikke sikker på om begge er hanner eller hva (ene ser ut som hun). Den ene jager den andre vekk fra sitt område hele tiden, men den andre bryr seg ikke døyten og går tilbake hele tiden, og slik holder de på, når maten faktisk kommer er de perlevenner. Hvis de her er mann og dame tror jeg de egentlig liker hverandre, hvis det er to herrer tror jeg ingen av dem lar seg pille på nesen. Men når en mister farge og gjemmer seg vekk som med din palett så er det jo noe kritisk, og en taper i situasjonen.
Paletten døde....
Tusen takk for alle (lange!) råd! Men nå må jeg desverre meddele at hun døde i dag...

Dere har kommet med mange gode råd og tusen takk for det! Jeg har gjort mye riktig, men en av feilene er nok at jeg fjerna hunnen og ikke hannen. Hun kunne jo blitt dronning i akvariet uten han der. Kanskje..

Ph var på 7, KH var 7 (litt høy..) og ingen nitritt. Bunnmaterialet var sand, tempen 25 grader, masse gjemmesteder og to huler. Ellers i akvariet er det tigerbarber, SAE, ancictrus og corydoras. Paletthunnen var ca 4 cm lang, så mulig hun ikke var kjønnsmoden... Atferden jeg så når de var "venner" var kanskje ikke lek, kun at de svømte side ved side i akvariet og svømte litt ut og inn av den ene kokosnøtta.

Så: Hvis jeg nå skal prøve en gang til, må jeg da ta hannen i 28-litern, kjøpe en hunn og la henne gå der i noen dager, for så å putte hannen opp i der igjen...?

Igjen, tusen takk for utfyllende råd. Det var bra.

Hilsen Gro

Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap