Bresslein 2 x 150 watt til et 250 liters plantekar?

Tenkte jeg skulle eksperimentere litt med plantekar, jeg også

Jeg har bestilt meg et sett med Co2-gass på trykkflaske, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med belysningen i 250 literen (Akvastabil Effectline). Slik jeg ser det, er det vel ikke plass til flere rør i armaturet. Fra før sitter det 3 x 30 watts T8 rør der, altså 90 watt. Dette gir jo bare 0,36 og er vel ikke akkurat perfekt for et plantekar?

Hva med å droppe Effectlight-armaturet og kjøpe f.eks. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=471&HKatID=]dette Bresslein armaturet med 2 x 150 W[/URL]? Det er ikke lysrør men...æh... er det HQL eller noe slikt det heter? Det er moonlight i det også.

Da skulle det i så fall bli 0,83 watt pr liter, er det passe eller for mye? Eller rett og slett for lite?
Jeg vil ha en del rødlige planter, det har jeg alltid ønsket meg, og jeg har inntrykk av at de generelt krever en del lys. Men hva "en del lys" er, det vet jeg ikke så mye om

Eller kanskje jeg bør ta ut "innmaten" i Effectlight-armaturet og skifte det ut med et par sett doble T5-rør? Hvor mange rør trenger jeg da, av T5?

Akvariet er 100 x 50 cm.
NB!! MÅ jeg ha 10.00 K eller kan jeg bytte ut med 5000 K? Jeg er ikke så overvettes begeistret for lyset i rør med så høy Kelvin som 10.000... eller MÅ man bare ha så høy i plante-akvarier med mye røde planter?


Synes disse Bresslein-opphengsarmaturene er stilige, jeg

[External Image]
Psst! Utregningen av antall liter watt pr liter...korrigering!
Antall watt delt på antall liter vann skulle bli sånn:
300 w / 250 liter = 1,2 watt lys pr liter vann.

Det var ganske mye! Det er vel litt overkill, vel?

Og gir disse hengearmaturene fra Bresslein med den typen lyskilde fra seg fryktelig mye varme? Blir det fort overoppheting av karet ved bruk av disse?
Eller heller 4 x 39 w T5?
Er det bedre med 4 x 39 watt T5 rør?
Dette blir 0,65 watt T5-belysning pr liter.
Og dette armaturet er akkurat like langt som karet.

Bresslein 4 x 39 w T5
Jeg ville nok heller ha gått for t5 rørene, sånn som jeg oppfattet det da jeg gjorde litt research på dette var at HQI lampen kom til å bli fryktelig varm, og at det enormt konsentrerte lyset krever et veldig stabil tilført CO2 mengde osv. for at det skal kunne bli bra. I tillegg ser jeg at de fleste som driver med plantekar på et svært høyt nivå helst velger rør fremfor metallhalogen.

Selv har jeg egentlig oppfattet det slik at HQI egner seg bedre i saltvannskar med koraller, men dette kan være feil.
Tror ikke man kan regne W pr liter på samme måte med HQI som med lysrør. Mener at lysutbyttet pr W er ca 75% av T5.
HQI finnes i 5200K om jeg ikke husker helt feil (det er i alle fall noe på 5X00 K )

Selv ville jeg nok gått for T5-rør. Disse gir opptil 20% mere lys pr W enn T8, alt etter hvilken type forkobling en kjører med T8.
Dersom du kjører med 4x39W, kan du gjerne si at dette tilsvarer ca 220W T8, som igjen er ganske bra til ett 250L kar (som neppe huser mer enn 220L vann).
Du slipper da også en diger lampe som henger å dingler over karet, og om du er som meg; denne vil garantert få seg mer enn ett besøk av Mr. Panne Du slipper også den lysspredningen i rommet en hengende lampe vil gi
Jeg vil si at jeg synes at armaturene som henger over gjør at akvariet ser større og renere ut. I tillegg får man litt andre vinkler å se inn på plantene på. Man kan også heve armaturet opp slik at man har bra lys når man skal trimme og ordne.
Ville også gått for 4 x 39 T5, tror du på sikt også vil slite med alge problemer med HQI.

Bruker selv 2 x 80 W T5 i en 250 liter med målene 140 x 30 x 60 og har her ingen problemer med rødfargen på plantene.

Det som derimot er et problem, er å holde algene i sjakk.

Karet går med D&D Natur + D&D Dagslys og CO2 på egen sats.

Karet ser per dags dato slik ut.
Kjempeflott kar, Morten Ville bare få sagt det, selv om det kikker topic litt på skinnleggen
Jeg vil tro du kan få det ganske fint med kun et ekstra T-8 til, så det blir 4stk. Koster en brøkdel og er mye lettere å ha med å gjøre enn med veldig sterkt lys, mindre alger, ikke så nøye med næring, vokser ikke så fort at du luker og trimmer deg lei . Jeg fikk plass til hele 3 stk arcadiasett i tillegg til de 2 originale rørene i min effectlinetopp, og den er bare 5 cm bredere. De aller mest lyskrevende stilkplantene vil kanske slite, men de fleste forgrunnsplanter vil nok klare seg greit. Glossoen krøp i 530 literen med kun 5 stk t-8 rør. Bruk noen over 6000k foran så blir plantene der lavere.
Tusen takk, Kjetil L, for fine råd
Hva tror du om å sette inn T5 sammen med de tre T8-rørene som står der? Da blir det begge deler i samme armatur, både T8 og T5...?
De er jo smalere også, og lettere å få plass til.

Bør jeg da ta 39 w? Et eller to?
Å kombinere T-ene fungerer helt fint det Vil tro at du greier å skvise inn 2x 39W i tillegg til de orginale 2x30W.
Det blir det passe bra med lys av, etter min mening.

Selv om det ikke stemmer helt med antall watt i forhold til T8, kan du gjerne si på grunn av det høyere lysutbyttet at du vil ha +-0,75W pr liter vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap