Noen av bildene i fiskebasen synes jeg bør slettes....

Jeg synes faktisk noen av bildene som er fra den danske fyren Johnny Jensen bør slettes fra fiskebasen... Ja, rett og slett! De er helt grusomme.

Grunnen til det er ikke bildekvaliteten. Det er rett og slett fiskene han har tatt bilde av! Han har jo gitt blanke blaffen i hvordan fisken ser ut! Han har bare tatt bildet, og ferdig med det. Samme om fotoobjektet er nær døden og ser forferdelig syk ut. Bilde tar han, og selger....

Se bare på dette bildet av en skikkelig syk kulefisk....
Tynn, avmagret og ser ut til å være nær døden.
Det er vel ikke akkurat noe representativt bilde å ha i Fiskebasen her, vel? Jeg synes det bør slettes, og flere andre med det.

Mange bilder i basen er av lignende, fryktelig syke og avmagrede fisk, tatt av samme danske fyren (det er bilder fra den CD'en).
Helt grusomt å se på, det ser ut som eksempler på dyreplageri!

Synes de bør slettes, jeg... ihvertfall der det finnes andre bilder av normale og friske fisk.

Er noen enige...?
HELT ENIG!
Noen av bildene hans syns jeg faktisk ikke er noe særlig fine heller...
Men å ha bilder av syke (nær døden) fisk er ikke noe fint og viser heller ikke folk at sånn ser denne fisken ut!
For poenget er vel å vise hvordan fisken ser ut og da er det vel best å ha bilde av en frisk og fin fisk
Kravet støsses fullt ut Mona! Jeg ble rett og slett for første gang litt sur på en ellers fantastisk flott og nyttig fiskebase!
Jeg er enig med dere.

Slett JJPhoto og få inn bilder fra AF medlemmer.
Der som kun JJPhoto har bilde bør det være bilder, men der som medlemmer har bilde synes jeg det ikke bør være noen JJPhoto bilder! Johnny Jensen er ikke medlem her på forumet.

Andreas Bjørvik
Har ikke studert alle bildene fra Mr. Jensen, men dette var ikke noe jeg falt for, i alle fall.

Om bildet slettes eller ikke får bli opp til dem som godkjenner bildene i basen vår. Selv er jeg helt enig med dere; dette er ikke ett bilde som bør repressentere verken fisken, fotografen, eller AF for den del
WannaBe
Johnny Jensen er ikke medlem her på forumet. Andreas Bjørvik

Det er masse bilder på forumet som ikke er tatt av AF-medlemmer. Flere blir det helt sikkert også.
Med alle de artene som fins, må man innom til dels enorme antall akvarister for å få bilder av en håndfull arter, som ikke er av de helt vanlige.

Men jeg oppfordrer selvsagt alle som har kamera, og fisk, til å ta flotte bilder til basen vår

"Der det høvles faller det fliser"


Vi må med andre ord koste litt. Bildet det henvises til var fryktelig dårlig og er nå fjernet.

Det er ikke nødvendig å lage til opprop for å få fokus på bilder som burde ha vært fjernet. Man sender en epost til moderator og gjør oss oppmerksom på et bilde man mener bør fjernes.

Det er ufattelig mye arbeid som ligger bak kunnskapsbasene her på akvaforum, slik at man må regne med at det skjer glipper en gang i blandt som må rettes på.

Åh.... huff, det var aldeles ikke meningen Men jeg ser jo nå i etterkant at den siste setningen i første innlegget mitt virker som den oppfordrer til et slags opprop her Beklager den, men det var ikke sånn ment altså

Men flott, nå vet alle email-adressen de kan sende slike bilder til når de kommer over eksempler
Jeg har et til selv

Geir Kristiansen
Det er ikke nødvendig å lage til opprop for å få fokus på bilder som burde ha vært fjernet.
I noen tilfeller kunne det vært fordelaktig med å kunne legge inn ekstra bildetekst. F.eks. bilder av corydoras i skarp grus, så er det kanskje eneste bildet, men å spesifisere at de absolutt bør ha fin bunn kunne vært nyttig.
biXen
I noen tilfeller kunne det vært fordelaktig med å kunne legge inn ekstra bildetekst. F.eks. bilder av corydoras i skarp grus, så er det kanskje eneste bildet, men å spesifisere at de absolutt bør ha fin bunn kunne vært nyttig.


Det står dette på alle Corydoras. Men ikke under hvert enkelt bilde (det får nok være litt begrenset med tekst på dem), men under info-fanen om Corydoras (alle arter).

Dette står det:
"Beskrivelse av alle fisker med genus 'Corydoras':

Alle corydoras-artene kommer fra Sør-Amerika. De trives i grupper på minst fem individer. Alle artene har tentakler ved munnen som de bruker til å lete etter mat i mudderet/sanden. På grunn av denne atferden er det viktig å ha fin, avrundet sand som bunnsubstrat ellers kan fisken få skader. Corydoras er generelt sensitiv for salt og det anbefales ikke å øke saliniteten i akvarier med corydoras-arter."
Sant nok, men man kan rote rundt i bildene uten å se på beskrivelsen. Det var egentlig bare et eksempel, men blir uansett litt tvetydig, og bildene som er sånn burde jo helst vært fjerna eller tatt utsnitt av, men men.
Kunnskapsdatabasen er et alldeles prisverdig tiltak, som jeg bruker ofte! Ære være de som hadde idéen og som laget denne.

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan diskutere det som er i den, og f.eks. billeddatabasen. Det er for eksempel en styrke i databasen at det finnes flere bilder og at det finnes variabel kvalitet på fisken som er avbildet. Det blir jo ikke rare diskusjonen av en mail til en moderator.

Det er noen bilder der av rent teknisk dårlig kvalitet som burde vurderes dersom det finnes andre gode bilder. Men, det skal ikke være så enkelt, for noen av de bildene man da vil ta vekk fordi de ikke er "vakre nok" eller teknisk gode nok ved revurdering kan vise elementer som gjør at de formidler natulig variasjon.
Mange av bildene til JJ er butikksbilder. Fiskene viser da en litt annen form enn våre fete kjæledyr

Tar av og til bilder selv i butikk og kan si at det er en utfordring å jobbe med foto under slike lysforhold og med fisk som ikke viser seg fra sin beste side. Bildene kan ha en viss verdi fordi de viser hvordan fiskene ser ut når du kjøper dem.

Er forøvrig enig i at noen av bildene er et stykke under det vi forventer og disse vil etterhvert lukes bort når det er gode bilder av andre fotografer i basen. Rapporter til webmaster hvis dere mener noe bør fjernes.

Det må nevnes at JJ var så grei og raus at han lot AF bruke bildene i fiskebasen. Dette skal vi være svært takknemlige for! Bildene hans er en stor ressurs for basen.



Må bare si meg enig med Hr. Andresen, det er en fantastisk samling bilder JJ har tatt, og basen hadde vært veldig tom (foreløpig) kun med våre medlemsbilder. Vi må jo innrømme at der er søren ikke alle våre bilder som viser flotte, sterke og sunne individer heller, men de duger nettopp fordi fisker er som mennesker, vi kommer i forskjellig form, farge kondisjon og variasjon alle sammen.
Nå har jeg ikke lagt merke til hvem som har tatt bildene, men jeg synes det er en del bilder som ikke representerer fiskene slik som jeg vet at de er i virkeligheten.

Ta glødelysdanio og venusfisk som et eksempel...
Disse fiskene er fisker jeg varmt kan anbefale til nybegynnere, men de ser lite fristende ut slik de er avbildet i basen. Der ser de ganske så bleike ut.

Jeg skulle hatt mulighet til å bidra med bilder, men jeg har desverre ikke godt nok kamera... (eller kanskje er det ferdighetene det skorter på?)

Dagens hjertesukk :-/

Ps: Hovedvekten av bildene i basen er helt supre
Aggi
Nå har jeg ikke lagt merke til hvem som har tatt bildene, men jeg synes det er en del bilder som [B]ikke [/B]representerer fiskene slik som jeg vet at de er i virkeligheten. Ta glødelysdanio og venusfisk som et eksempel... Disse fiskene er fisker jeg varmt kan anbefale til nybegynnere, men de ser lite fristende ut slik de er avbildet i basen. Der ser de ganske så bleike ut.

Det er ikke så mye å gjøre med det. Fiskene så slik ut da dem ble fotografert. Kanskje noen etterhvert tar gode bilder av finere eksemplarer. Vi får bare håpe

Sitter her og lurer på om de bilde av syke fisk muligens kunne blitt utnyttet som en ressurs istedenfor å bli slettet helt?

Hvis man legger inn bilder i sykdoms artikkelen? Er nok ikke helt enkelt å se hva alle fiskene lider av.
Men er kanskje mulig å gi en viss pekepinn for stakkars nybegynnere som forsøker å forklare hva de ser når nettopp deres fisk er syk og de søker hjelp er på forumet?

Er bare et forslag og det er mulige dette kan være mer arbeid å fikse på enn det smaker, men tenkte at det er bedre å få ut ideen enn å tie
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap