finneråte??

Jeg trenger hjelp!!

jeg har en guppy dame som var gravid. en morgen så jeg at hun var blitt tynn å tenkte att hun sikkert hadde fått ungene. Jeg lette etter unger men fant ingen... så etter noen dager så jeg at finnen hadde fått en splitt... nå ser det ut som den er klistret samen og hun greier så vidt å svømme..hun kan ikke svømme med finnen, bare med armene...

nå ser jeg at den fineste guppyhannen min (har er råå fin), har fått mer spiltt i halen enn han har normalt..den er liksom litt lurvette ut...

jeg lurer rett og slett på om det kan være denne finneråten jeg har fått??
hva er den og hvorfor kommer den? hvordan kan jeg bli kvitt den? Tror det er forsent for guppy dama men jeg vill gjærne redde gutten min...

har tatt damen over i ett littermål, slik at den ikke skal smitte flere...tror hun er døden nær
Splittede finner er ikke finneråte. Finneråte er en ilter, bakterie som rett å slett spiser opp finnene, sakte men sikkert.
Ofte blir finnene hvite i enden, der bakteriene herjer verst.

På grunn av det du sier om at finnen klistrer, tror jeg det er snakk om samme problem som de ynlgene du tidligere nevnte hadde spiss hale.
Altså parasitten gyrodactalys, ikke bakterier.

Denne parasitten må fjernes med medisiner, det finnes ingen vei utenom.
Følg anbefalingene i den tråden du startet om spiss hale, så kan det hende at du berger fiskene.
Det er i alle fall ikke noe å vente på
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap