Størrelse på Hestehodebotia

Her i fiskebasen står denne oppført med en max lengde på 25 cm, mens den på andre sider er oppgitt til max 6 cm. Er det noen som har denne typen fisk selv og vet sånn ca hvor stor den blir? Min er nok over 6 cm nå og har vokst raskere de siste ukene enn den har gjort før (det har sikkert med at den har kommet opp i stort kar som er bedre tilpasset dens krav).
Arten kan bli 25cm, dersom den lever under 100% optimale forhold.

I akvariesammenheng er 20cm vesentlig mer realistisk.
Når det gjelder hva som står om denne, har jeg sett at denne oppgis fra 5 cm til over 30 cm på ulike sider rundt om på webben
Meningene er vist like delte som fiskenes personlighet :p
Håper hvertfall den blir rundt 15 cm. Det er jo en aldeles fantastisk sjarmerende skapning! Jeg leter stadig etter flere, men det er ikke ofte jeg har sett den hos forhandler.
Med godt stell, og tilstrekkelig tid, ser jeg ingen grunn til at denne ikke skal bli anstendig størrelse på Botiaer er jo ikke de som vokser raskest, så her må en nok smørre seg flere lag med tålmodighet
Denne tøffingen skal få all den tid den trenger. Ja, den vokser sent i lengden, men jeg skal jammen si den blir rundere veldig raskt. *s*
Litt off topic
Kjekkt at det var en tråd som svarte på litt av det jeg lurte på allerede

Jeg fikk tak i en slik en idag og den er vel ca 4-5cm.. Den går i hovedkaret mitt sammen med en ganske "unik" blanding med fisk, kanskje litt for mange aggressive arter men det vil komme seg. ;P

Jeg lurer på om denne er veldig god til og gjemme seg? Rett etter jeg hadde den ut av posen forsvant den.. Jeg er litt nervøs for at den kanskje har blitt jaget av juvelciklidene mine og muligens skadet.
NorthHawk
Kjekkt at det var en tråd som svarte på litt av det jeg lurte på allerede :-) Jeg fikk tak i en slik en idag og den er vel ca 4-5cm.. Den går i hovedkaret mitt sammen med en ganske "unik" blanding med fisk, kanskje litt for mange aggressive arter men det vil komme seg. ;P Jeg lurer på om denne er veldig god til og gjemme seg? Rett etter jeg hadde den ut av posen forsvant den.. Jeg er litt nervøs for at den kanskje har blitt jaget av juvelciklidene mine og muligens skadet.


Her har du god info om hestehodebotia. Og som du vil se i linken, oppfører den seg helt normalt. De er ekstremt gode til å gjemme seg

PS: Jeg kjenner ikke denne Botia-arten så godt, men jeg vil anta at den er lik andre Botia i det at den er stimfisk, og er avhengig av en gruppe. Hvis jeg har rett i dette bør du vurdere å få noen flere... men jeg er ikke sikker, i dette tilfellet
ah, takker og bukker Håper den har det bra da.. hehe! Ser den sikkert når den har blitt litt mer "trygg" i tanken forhåpentligvis.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap