vilke plantegjødning til rekekar?

Hei lurer på vilke plantegjødning jeg skal/kan bruke i rekekar (krystall reker å kirsebær reker)har bare javamose,javabregne å en annen bregne jeg ikke helt hva er oppi.har hatt litt problemer med at javamosen blir brun så tenkte plantegjødning er tingen inkl nytt lysrør.takker for svar

.p.s GOD JUL
Tropica Master Grow er noe som de fleste velger å bruke. Denne er helt kurant, kunne inneholdt litt mere av enkelte næringsstoffer, men for de fleste er denne tilstrekkelig.

Selv har jeg gått over til PMDD (selvblanda greier), og plantene vokser som bare planter kan Eneste ulempen med denne er at jeg sliter litt med alger, helt klart på grunn av ubalanse mellom lys, næring og Co2 (sistnevnte er noe manglende).

TMG har etterhvert fått nytt vann, Tropica AquaCare PLANT NUTRITION flytende.
Denne finnes i flere størrelser på flaska, vanligst er 250 og 500ml.

PS: denne finnes også i en variant med fosfat og nitrat. Denne trenger du ikke.
På nettsiden Petshrimp.com, står det at man helst ikke skal bruke plantegjødning i reke-kar.

Se punkt 10 under FAQ :
"10. Can I fertilize my shrimp tank?

Fertilization of a shrimp tank is not recommended. As mentioned above, shrimp need very clean water and good, stable water parameters. Fertilizers can build up in a tank and cause "sudden" mass deaths. Although you might be successful keeping shrimp for a short to intermediate time in a fertilized tank, there will likely be problems in the long run. "

Anbefaler å ikke bruke gjødning hvis det er snakk om Caridina arter. Med Neocaridina arter spiller det ingen rolle fra eller til.
Man velger derfor planter som ikke trenger tilsetninger. Det går selvfølgelig an å gjøre kompromiss med forsiktig dosering.
Ja, jeg må si jeg ble overrasket over dette med å ikke skulle bruke plantegjødning i reke-kar.
Har aldri hørt om eller lest det noe annet sted før... og det føles litt for usikkert å skulle stole på èn manns påstander på en internettside. For slik jeg forstår det er Petshrimp nettopp det, èn manns skriverier? Jeg liker å ha flere kilder.

Noen som har lest det samme andre steder, eller rett og slett erfart det - brå og uventet massedød i rekekar? Som kan komme av at man har tilsatt plantegjødning uten å tenke over det?
Stoler på Håvard her. Har til gode å miste kirsebærreker, på tross av gjødning med PMDD, som var en tanke feilslått (det er jo håpløst, når denne leveres i x antall ulike styrker).
Mistet derimot 5 av 6 Røde krystallreker, der jeg gjødslet med PMDD (nabokaret). Disse døde en etter en, ikke noe plutselig frafall av rubbel og bit.
Senket tempen, og fikk skikkelig blanding av PMDD (tror jeg da), og den siste lever i beste velgående

Jeg mistenker nå at gjødninga kan ha vært medvirkende i at de flotte rekene gikk heden.
/%"¤¤ irriterende å lære slikt i ettertid, den ene gikk selvsagt med egg som bare venet på å klekke under seg da hu ramla over...
mmkay,da blir det ingen gjødning.får bare håpe javamosen trives bedre nå som det går en gjeng reker å piller i den.Før har den alltid blitt brun å forsvunnet.
takk for svarene
Håvard Støre Andresen
Anbefaler å ikke bruke gjødning hvis det er snakk om Caridina arter. Med Neocaridina arter spiller det ingen rolle fra eller til.

Er dette et problem med den vanlige Amanoreken?. Det blir litt dumt å ikke gjødsle der man bruker denne. Har hatt en del frafall av reker og måtte fylle litt på av og til, men har aldri assosiert det med plantenæring. Bruker TMG, Ferreal/floreal, Kent nitrogen, potassium og jern i de karene hvor det er reker.
Amanoreker tåler absolutt en hel del gjødning. Hvis ikke hadde nok reken vært av liten interesse for Amano.

Man skal nok være mer varsomme med de vanlige småartene av Caridina siden de er følsomme for det meste.

Tviler sterkt på at noen rekearter vil ha problem med feks. halv dosering av vanlige preparater. Det er ihvertfall følelsen jeg har.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap