Mistanke: Fiskedød pga ny varmtvannstank

Er nå skikkelig deppa, og føler meg veeeldig teit...... Vet det er advart mot det flere ganger på AF, men det har jo gått bra,... helt til det gikk galt!

I sommer måtte vi nemlig kjøpe oss ny varmtvannstank, etter at den gamle sprang lekk. Jeg har imidlertid fortsatt mine gamle vannbytterutiner, nemlig å tilsette nytt, temperert vann rett fra krana, noe som har fungert glimrende helt til nå ganske nylig, da jeg plutselig fikk fiskedød. (Ja, dere kan godt kjefte på meg nå...)

Det er spesielt ancistrus (lekspar, småfisk), coryer (voksne og små), eplesnegler ("leksparet") og guppyer (alle størrelser) det har godt hardt utover. Jeg har skiftet hyppigere og mer vann i tre kar enn fire andre, og det er kun i de tre karene jeg har skiftet vann hyppigst jeg har hatt dødelighet. Det er samme bunnsubstrat i kar med og uten dødelighet (rådasand og fin sand fra lokal strand). Vannkvaliteten er yppelig, reint fjellvann fra eget vannverk, som har fungert utmerket i min over to år lange akvariekarriere. -Fiskene har ynglet, spist, vokst og trivdes!

De døde fiskene er helt fine å se til, uten ytre tegn på at noe er galt, og feite. Rett før de takker for seg, har jeg sett noen svømme noen få looper, før de legger seg ned og er død. Har håvet ut sånne når jeg har sett de, og satt de i "friskt" vann (temp. fra krana, uten suksess, selvfølgelig), men en C. hastatus jeg satte i modnet vann (hadde tilfeldigvis ei bøtte stående), kom til hektene, og svømmer nå glad i et kar uten hyppige vannbytter.

Kan skyte inn at fiskene mine ikke har ynglet denne høsten (med unntak noen guppyer), mens tidligere har både ancistruser, røde kurvciklider og nøkkelhullciklider lagt egg, og fått fram yngel relativt hyppig.

Dette er altså bare mistanker, men jeg tror forklaringa på fiskedøden kan være den nye varmtvannstanken (kobber). Dette kan vel være en advarsel til dere som bytter vann på samme måte som meg, nemlig at det kan være ei tikkende bombe. Dere som har advart oss, kan si: "hva sa jeg!?".

Trist er jeg iallfall, og fra nå blir det mindre, kalde bytter, evt med aquasafe.
Det er jo trist hvis det er helt sikkert at det er det da. Selv føler jeg at den mengden jeg bytter gjør det ingenting om vannet ikke er akkurat så varmt de skal ha det. Vannet er vel ca. 20 grader og skal være 24, men fisker er jo vant med både oppvarming og nedkjøling av vann de også. De holder seg litt vekke til det blander seg og jevner seg ut.

Men hvis en har mange kar er det kanskje ikke lett å temperere mange liter vann heller
Vet ikke helt hva jeg skal tro om dette. Gullende nye beredere har svært lite kobber, om noe i det hele tatt, i seg. De er ikke slik som de gamle traverne, med kobber overalt kobber kunne brukes.

Dette er hva jeg har fårstått om varmtvannstanker:
Helt nye tanker er ganske safe, det er lite\ingen kobber i disse. Koblingene på utsiden av berederen er gjerne i stål-legering, eller plast (også rørene).
Man vil her få lite til ingen utskillelse av Cu til vannet.
Moderat gamle tanker, 5-20 år, har også relativt lite kobber i seg. Disse har oftere koblinger\ rør av kobber, og en vis utskillelse av Cu til vannet vil finne sted.
Jo eldre rørene er, jo mer belegg på innsiden er det blitt dannet, som igjen "issolerer" kobberet.

Svært gamle beredere, som er som klenodier å betrakte, er ofte laget av store mengder kobber. Også disse vil ha en hinne av kalk-forbindelser som issolerer kobberet.

Det er mer rørsystemet jeg engster meg for med tanke på Cu i vannet. Nye kobber-rør avgir naturlig nok en god del til vannet, og det er her de største Cu fellene er.
Om man tapper av rørene skikkelig før man bruker av det, er det ikke noe løs Cu igjen til å skape herk.
Har selv rør som er ganske ferske, og plages ikke med Cu i vannet (tapper 20-30L før jeg fyller bøttene.)

Det jeg mistenker er mer sannsynlig, er at vannet i den nye berederen på langt nær er så varmt som i den gamle. De fleste beredere jeg har sett, har vært fabrikk-innstilt til 60-65`C, mens eldre beredere gjerne leverte opp mot 80`C.
Det sier seg selv at det vil bli mere bakterier i en såpass kald bereder, enn en varm.
Det er i alle fall bakterier jeg vil unngå, siden jeg ikke bruker beredervann til mine fisk.
Har relativt ny bereder, ca 3 år, og har ingen planer om å bruke beredervann i fremtiden heller
Inaktiv bruker
hei
sikkert et dumt spm, men kva er problemet med varmtvans tanker egentlig?
har aldrig tenkt over dette en gang.. og skal snart flytte til en ny leilighet...
At det kan ligge mye grums og metalliske stoffer i dette, spesielt om de aldri blir tømt helt for vann og fylt på ny. Det ligger jo varmvann i disse hele tiden, hvis man aldri bruker det opp så vil det på bunnen ligge mye av det samme. Noen av disse er også gamle rustholker
Det er som Frank nevner trolig rørene som er problemet. Nye kobberrør kan avgi relativt mye kobber, det kommer vel an på legeringen/kvaliteten. Det har vert tilfeller der nye kobberrør avgir nok kobber til å farge håret til folk grønt....

Du burde få fatt i en kobbertest, og teste både varmt og kaldt vann. Varmtvannet bør ha en temperatur på minimum 65 grader.

At fiskene tar looper eller gjør andre unaturlige bevegelser er ofte et tegn på en form for forgiftning.
biXen
At det kan ligge mye grums og metalliske stoffer i dette, spesielt om de aldri blir tømt helt for vann og fylt på ny. Det ligger jo varmvann i disse hele tiden, hvis man aldri bruker det opp så vil det på bunnen ligge mye av det samme. Noen av disse er også gamle rustholker :)

Vil bare si at man ikke får tømt en tank, med mindre man stenger, og skrur ut en plugg i bunden. Det gjøres når tanken bæres ut og skal vrakes. Kaldt ferskt vann kommer inn i et rør som går til bunden av tanken som presser varmt vann ut av toppen på tanken.

Det med: Det har vert tilfeller der nye kobberrør avgir nok kobber til å farge håret til folk grønt....

Når kobberrør loddes, brukes en pasta som er ganske sterk. Den får kobber til å irre. Så når vannet skrues på 1. gang kommer det en desj farget vann, ofte grønt. Men det er bare på de første literne som kommer ut.

Er enig med Frank, det er lurt å skylle ut noen liter, så man får ut det i røret før man tapper. Avhengig av rørsystemer. Vannet som kommer har jo også ligget i rør, men kansje ikke like lenge som det i dine egne rør

Det med temperaturen på tanken er ikkeno problem. Skru av dekselet på framsiden av tanken. Da glor du rett på termostaten. Bare vri den opp 10 grader Detter vil også øke kapasiteten på tanken, og drepe basselusker. Tappe temperaturen reguleres oppå eller på siden av tanken. En rød "blandeventil" som styrer hvor mye varmt vann den slipper ut sammens med kaldt vann. Vanlig temp er 55`C.

Jeg bruker vann rett fra kranen. Tanken er god
Inaktiv bruker
biXen
At det kan ligge mye grums og metalliske stoffer i dette, spesielt om de aldri blir tømt helt for vann og fylt på ny. Det ligger jo varmvann i disse hele tiden, hvis man aldri bruker det opp så vil det på bunnen ligge mye av det samme. Noen av disse er også gamle rustholker :)

tror ikkje det er fare for at varmtvannet ikkje blir brukt opp, er vel tvert i mot det motsatte som er problemet her (betaler ikkje straum der vi leiger )
[QUOTE=Espen

Det med: Det har vert tilfeller der nye kobberrør avgir nok kobber til å farge håret til folk grønt....

Når kobberrør loddes, brukes en pasta som er ganske sterk. Den får kobber til å irre. Så når vannet skrues på 1. gang kommer det en desj farget vann, ofte grønt. Men det er bare på de første literne som kommer ut.

Det var et tilfelle som det var en del snakk om i media et par år tilbake, da avga rørene kobber i flere måneder.
Takk for synspunkter! Da kan jeg vel eliminere varmtvannstanken som årsak. Termostaten er forresten på 70 grader, så vannet er varmt (varmere enn fra den gamle vi hadde). Får bare gruble/leite videre, for det hadde vært veldig greit å finne årsaken...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap