Juwel Vision 180liter

Jeg vurderer å gå til innkjøp av Juwel Vision 180liter. Er det noen som har erfaring med dette karet?

Det er montert 2 lysrør i karet, jeg ønsker meg masse planter, og da er vel dette i minste laget? Er det mulig å ettermontere ett eller to lysrør? Noen mener at dette ikke er mulig?

Har også lyst til å ta ut det innvendige filteret (det er vel mulig å få til, uten for mye trøbbel?), og heller ha et utvendig Eheim 2026, men får dette plass i underskapet? Det estetiske er litt viktig...

Har hørt at underskapet ikke tåler spesielt mye vannsøl. Er det da en ide å impregnere det (m/spray??) før oppsett, så det kanskje tåler litt mere?

Som dere ser har jeg mange spørsmål. Har noen lyst til å svare meg, blir jeg "superglad" for det
Jeg kan i hvertfall svare på muligheten for å ta ut det innvendige filteret.

Har selv gjort det nylig på ett annet juwel kar, trigon 350. Det var litt knot intill jeg fant det riktige verktøyet. Det er festet med 8 silikon punkter ( i hvertfall mitt). For å løsne disse benyttet jeg en messingtråd på 0.5 millimeter. Tre denne inn bak filtere rundt ett punkt slik at du får tak i begge endene. Så er det bare å begynne å "sage".

Prøvde meg først med en ståltråd på 0.9 mm men det var litt for tykt. Når jeg hadde fått tak i messingtråden gikk filteret raskt av. Etterpå ble det bare litt finpuss for å få bort restene. Messingtråden fant jeg hos clasohlson

Om det er plass under skapet vet jeg ikke. Men jeg fikk i hvertfall plass til en Eheim 2028 i underskapet på mitt hjørnekar.

De andre spørsmålene må nok noen andre svare på.

Lykke til
Tusen takk for svaret!
Jeg hadde nok kommet til å knote med demonteringen i evigheter, hvis du ikke hadde kommet med det tipset

Da venter jeg i spenning på om det er noen andre som kan svare meg på det med lyset.
Leona
Jeg vurderer å gå til innkjøp av Juwel Vision 180liter. Er det noen som har erfaring med dette karet?

Dette karet er ganske populært, så det finnes nok i en del hjem
Du taper litt plass på det buede glasset, men noen syntes det er mer pent med buet front, kontra rett glass. Det gjorde jeg også en stund
Hadde 4 kar med buet glass en stund, men jeg syntes det ble litt rart å se på fiskene gjennom glasset. Det har nemlig en svak forstørrende effekt, og fiskene vokste litt etterhvert som de tuslet seg mot midten av karet :p

Leona
Det er montert 2 lysrør i karet, jeg ønsker meg masse planter, og da er vel dette i minste laget? Er det mulig å ettermontere ett eller to lysrør? Noen mener at dette ikke er mulig?

Det bør gå bare greit. Karet er 92cm langt, og 41 bredt på det meste.
Vil tro at det er plass å sette inn ett rør til bak den orginale innsatsen.
Lengdemessig skulle ett 39W T5 rør passe perfekt (det er 84,9cm uten koblingene.)
Røret kan komme i konflikt med kanalene ut av karet, for pumper og slikt, når jeg tenker etter...
Kanskje ett 24W T5 ville passet bedre, med sine 54,9cm.

Jeg syntes det er rart at dem ikke har greid å skvise inn 30W rør i dette karet, det burde være plass nok (på millimeteren).

Med 50W pr liter vann, vil du ikke kunne ha de mest lyskrevende plantene, men det er ikke helt håpløst heller
Husk også at det er elektronisk forkobling i Juwel sine armaturer, og du kan derfor legge til 8-12% bedre utnyttelse av rørene kontra billigere koblinger.

Leona
Har også lyst til å ta ut det innvendige filteret (det er vel mulig å få til, uten for mye trøbbel?), og heller ha et utvendig Eheim 2026, men får dette plass i underskapet? Det estetiske er litt viktig...

Vil tro at det kan bli trangt om plassen til filter i skapet, på grunn av hyllegreia i midten. Men er ikke sikker, finner ikke målene på skapene (innvendige) noen steder.

Leona
Har hørt at underskapet ikke tåler spesielt mye vannsøl. Er det da en ide å impregnere det (m/spray??) før oppsett, så det kanskje tåler litt mere?

Det vil neppe ha noen som helst effekt å bruke impregnering, dette er jo stoffer som er beregnet på å trekke inn i tøy.
Jeg ville heller sett over skapet, at all laminering er tett og hel. Har selv ett juwelskap på 4-5 år, som har sett noen titalls liter vann (hadde en kondenslekkasje øverst for ett par år siden, og det var en del vann under karet når jeg flyttet på det...)
Tusen takk for utfyllende svar, Frank

Du snakker om T5 lys. Jeg lurer på om du kan si meg hva som er forskjellen på dette og T8 lys?

Ang. om filteret får plass i skapet:
Vet du om det er mulig å fjerne hylla, eller vil det gå ut over stabiliteten på møbelet?
Det er flere ting som skiller T5 fra T8 lys.
For å starte i enden før selve lyset, så drives vanligvis T8 med en gammeldags forkobling. Dette gir ett lys som hele tiden "flimrer" litt, selv om det skjelden er synlig for det blotte øye. Slike forkoblinger er avhengi av den tradisjonelle tenneren.

En god del av energien dette systemet forbruker, ender i varme, både i forkoblingen, og i røret. Ca 80% av strømforbruket gir lys, resten ender i ren varme

T8 kan også drives av elektronisk forkobling, der ca 98% av energien går med på å gi lys. Slike forkoblinger trenger ikke tenner, og gir ett mer flimmerfritt lys. Levetiden på rørene økes med 20-50%, alt etter kvalitet på både rør og forkobling. I tillegg får en litt mere lys, og litt mindre varme, fra selve røret.
Med gjennomsnittlige rør\ forkoblinger, vil man få ca 10% mere lys pr W røret er på, sett opp mot gammeldagse koblinger.

T5 drives på samme måte som T8 med elektronisk forkobling. I tillegg er hver cm rør mer mer effektiv, og tynnere enn T8.
For å illustrere dette: Ett 58W T8 rør er 1500mm. Ett 80W T5 rør er 1449mm.
Du kan altså si at du har ca 25% mer lys pr cm, i tillegg til at røret er mer effektivt. Mange sier at T5 gir ca 50% mer lys enn T8, men dette er vel overdrevet etter min mening. Sier vi 40% mer lys pr cm rør, er det vel mer reelt.

Når det gjelder den hylla, vil jeg ut i fra bildene jeg har sett anta at denne er boltet fast. Å fjerne denne vil da svekke møbelets stabilitet noe, men med 4 vertikale vegger, bør det holde vekten i massevis.
Om møbelet er så skralt bygget at det ikke tåler dette, da erdet bare dritt, etter min mening.
Men jeg ville selvsagt forhørt meg med enten Juwel direkte, eller en selger av Juwel før slike endringer foretas. De kan jo også svare på hvilke mål skapet har innvendig
Ang plass i skapet kan den midterste hylla tas ut så det skulle vel ikke være noe problem.
Gode tilbud på Dyregod
Ville bare tipse om at de selger Rio 240 til 2.800,- (tror jeg det var) på Dyregod i Sandvika (på storsenteret) Det kunne vel være verd å vurdere?

Trolig finner du ikke en 180 liter engang til den prisen andre steder.
Har forresten en Rio 180
og ikke hatt prolemer med skapet under. Ei heller har jeg tatt ut innerfiltret som jeg faktisk foretrekker forran eksterne filtre.

Det har høyere WAF (wife acceptancy factor) enn noen andre akvarium/filterløsninger jeg har vært borti til den prisen. (det finnes selvsagt mange svært stilige design kar å få kjøpt til ikke helt greie priser).

I tillegg kan du kle både bakvegg og selve filterboksen med bakgrunner fra f.eks Juwel.
Hva er de innvendige målene i skapet ditt, Cyberbob66? Ser at skapet er 9 cm breiere enn det til Vision, og da går det vel fort 3 cm fra hvert "kammer"

Jeg er forresten svært glad innimellom for at WAF ikke er ett problem Er ikke vare ulemper med å være ungkar :p
Takk for alle svar, folkens!

Lurer kanskje på om jeg må ta meg en tur til dyregod i Sandvika...
Det bør du gjøre, Leona

Jeg liker Rio mye bedre enn Vision.
"Flatskjerm" er tingen.

Selv har jeg riktignok en Trigon 350 også, men det blir ikke sammenlignbart, etter min mening.
Lite tips for å montere ekstra lys i Juwelluker. De trenger å stives litt av. En aluminium gardinstang av u-profiltypen(har et navn jeg ikke husker og fåes på KID interiør.) fikser dette fint hvis en skrur lampeholderne gjennom plastluka og opp i u-profillista på oversiden av luka. Mulig lista kan settes på undersiden også, men min er på oversiden.

Slik ser det ut på min 240l med 2 stk Arcadiasett montert. Det er et bilde der som viser luka åpen med ekstra rør montert. Det er tilsvarende i den bakre luka. Ledningene går ut gjennom ett hakk i siden på plastluka og er stripset fast til luka så den kan løftes rett av som vanlig. Røret og ledningene bare følger med.

Hyllene i mitt 4 år gamle Juwelbord bare ligger løst på pegger på sidene på skapet. Det er ikke bakvegg på bordet der det er skap, bare på midten. Det er faktisk mer høyde i bordet enn i Akvastabil møbelbord, så de fleste filter utenom de aller største vil nok gå.
Da kan vi vel gratulere deg med nytt 240 Rio, eller tar jeg feil
Frank Angell
Hva er de innvendige målene i skapet ditt, Cyberbob66?


De to sideseksjonene, som har dør, er 23,5 cm. Midtseksjonen, som er åpen, er 26,5 cm.

Alle mål er innvendige.

Høyde er ikke noe problem. Det betyr at det skulle være plass til det meste av eksterne filtre der.

F.eks. er mitt eheim Ecco 2232 ikke noe problem - det er imidlertid kanskje litt lite til en 180 liter, men det finnes høyere varianter med større kapasitet. F.eks. et 2236 Ecco Filter til under tusenlappen på webzoo.

Mitt Eheim 2229 pro I intervallfilter går utrolig nok også inn der, men det er vel litt overkill i en 180 liter.

Uansett burde det bety at det er plass til eksterne filtre i skapet. Alle hylleplater er løse så høyde skal ikke være noe problem. Med en pen (flat) bakgrunn burde det være mulig å skjule det meste.
Rio 240 liter
Blir nok ikke 240 liter på meg, selv om tilbudet var veldig fristende... :\

Greia er at jeg bare har plass til et akvarium som er 90cm bredt og 40 cm dypt, og da er Vision180 det eneste akvariet jeg har klart å finne med de målene.

Men hvis noen vet om andre kar med "de rette målene", er jeg åpen for forslag

Ha en fortreffelig akvarie-dag, alle sammen!
Med 23,5cm, har man akkurat plass til de fleste filtre fra Eheim.

Alle de firkanta filtrene, utenom Pro3 smetter på plass uten problem. Det er kun, etter det jeg vet, 2222 og 2224 (2322 og 2324) som har smalere tønner enn resten av firkantene, og det gjør jo en del ting lettere

Syntes ikke 2229 er overkill til dette karet jeg Overkill finnes ikke på filtreringsfronten

Til ett kar på 180L, ville jeg valgt Eheim ProII 2026, til 240L, ville jeg nok valgt 2028. Les gjerne mer om denne pumpeserien i omtalen jeg skreiv i går
Leona
Blir nok ikke 240 liter på meg, selv om tilbudet var veldig fristende... :\ Greia er at jeg bare har plass til et akvarium som er 90cm bredt og 40 cm dypt, og da er Vision180 det eneste akvariet jeg har klart å finne med de målene. Men hvis noen vet om andre kar med "de rette målene", er jeg åpen for forslag :) Ha en fortreffelig akvarie-dag, alle sammen!

Faktisk er vision eneste karet jeg har vært borti på 90cm! Ellers er det 80, eller 100cm det går i. 80cm reduserer jo antall liter stygg-mye (112L er vanligst).

Du får hive deg til med å flytte ett par vegger, så får du jo plass ;p
Bruk nettbutikk
Jeg har tidligere nesten kjøpt et eheim filter på en dyrebutikk. Heldigvis var de utsolgt for akkurat det jeg skulle ha.

Har kjøpt de fleste filterne mine fra Webzoo og er fornøyd med det.
Og de har en special edition som inkluderer substrat til kr 1500,- Det er en pris som er vanskelig å slå i dyrebutikkene. Jeg har opplevd at enkelte ligger opp mot dobbelt av prisen man finner i de fleste nettbutikker.

Bestiller en selv i dag til en 152 liter jeg har. Til 180 literen min blir det en litt større pumpe. Gammelpumpa kommer jeg til å montere til en blåfiltermatte bak bakgrunnen i en annen 152 liter.
Dette gjør du enkelt ved å montere en slange eller "elektrikerrør til filtret med silikon eller tape. Slangen bør være perforert (full av hull) så er det bare å skjære et snitt i blåfiltermatta og skru på strømmen. Det er selvsagt lettere hvis du har et pumpehode som leveres med sugekommer og dermed er enklere å feste i akvariet. Men alt går....

Bildet er av ett Maxi-jet Pumpehode PH 1200 festet til blåfiltermatte. Det står for tiden i en 180 liter og hjelper til med oppstarten. Jeg har brukt flere av disse pumpehodene en stund nå og er veldig fornøyd med dem.

Når det gjelder overkill på filterfronten er jeg vel på din side Frank I 540 literen min står ett Eheim 2229 pro I intervallfilter, et 2232 Ecco Filter som driver ett UV filter samt 2 stk Maxi-jet Pumpehode PH 1200 festet til blåfiltermatte. I dette karet er det alltid klart vann og gode vannverdier. Bytter selvsagt 20-30% vann hver uke. Karet er fullt av Malawi.
Så var det bildene da....
her er de...

Legger også ved en tegning jeg snappet opp på forumet her for en god tid siden. Denne viser hvordan du lager et filtersystem av blåfiltermatter bak en innvendig bakgrunn. Omtrent slik det er i min 540 liter.

Jeg har ikke bunnfiltret som er på tegningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap