- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- PH - KH og GH synker. Hvorfor?
PH - KH og GH synker. Hvorfor?
Postet 30.12.06 kl 01:09
At Gh synker er uvanlig - meget uvanlig Gh er måleenhet for oppløst kalsium og magnesium i vannet, og disse saltene, ender seg skjelden i akvariesammenheng. Dvs at det ikke er noe som omdanner disse til noe annet.
Imidlertid vil både planter, sneiler (spesielt disse), reker og til en vis grad fisk forbruke noe av disse saltene. Mengden er normalt forsvinnende liten.
Har en gang opplevd fall i Gh, dette var i ett kar med ett par hundre eplesneiler i rask vekst. De sugde rett å slett opp all kalsiumen i vannet.
For å si det slik; jeg tviler på at det er en normal grunn til at du opplever fallet i Gh. Er du sikker på at du dosserer nok, og at ikke det du dosserer blir liggende som en hard gips-klump på bunnen?
Om man måler rett etter vannbytte, kan testene ofte lyge en del. Test heller noen timer etter vannbyttet, se verdiene da.
At Ph\ Kh synker, er mer vanlig. Forbindelser som løfter Kh, har motsatt egenskap av syrer. Dvs, om det er mye syreforbindelser i karet, vil disse reagere med basiske forbindelser, og på en måte oppveier disse hverandre. Eksempler på syreforbindelser er: Co2, div aminosyrer (rester av proteiner), garvesyre og urinsyre. Disse er alle repressentret i akvariet, hvor mye, kommer mye ann på forholdene.
Om du har overdreven foring, overbefolking, eller helt ferske røtter i karet, kan disse være svaret på fallende Ph.
Hvor legger du lista for Kh, forresten?
Imidlertid vil både planter, sneiler (spesielt disse), reker og til en vis grad fisk forbruke noe av disse saltene. Mengden er normalt forsvinnende liten.
Har en gang opplevd fall i Gh, dette var i ett kar med ett par hundre eplesneiler i rask vekst. De sugde rett å slett opp all kalsiumen i vannet.
For å si det slik; jeg tviler på at det er en normal grunn til at du opplever fallet i Gh. Er du sikker på at du dosserer nok, og at ikke det du dosserer blir liggende som en hard gips-klump på bunnen?
Om man måler rett etter vannbytte, kan testene ofte lyge en del. Test heller noen timer etter vannbyttet, se verdiene da.
At Ph\ Kh synker, er mer vanlig. Forbindelser som løfter Kh, har motsatt egenskap av syrer. Dvs, om det er mye syreforbindelser i karet, vil disse reagere med basiske forbindelser, og på en måte oppveier disse hverandre. Eksempler på syreforbindelser er: Co2, div aminosyrer (rester av proteiner), garvesyre og urinsyre. Disse er alle repressentret i akvariet, hvor mye, kommer mye ann på forholdene.
Om du har overdreven foring, overbefolking, eller helt ferske røtter i karet, kan disse være svaret på fallende Ph.
Hvor legger du lista for Kh, forresten?
Postet 30.12.06 kl 10:23
Her er verdiene.........
Hei Frank, takker for svar... meget informativt!
Jeg målte nøyaktig alle verdier i dag. Byttevannet (det ubrukte) jeg målte er to døgn gammelt og skulle dermed ha rette verdier i forhold til endringer. Og nei, ingen gipsklumper i bunn av bøtta
Her er verdiene:
I akvariet nå to døgn etter et skifte på 50%:
No3 = 5
No2 = 0
GH = 8
KH = 3
PH = ca 7, mulig 7,3. Litt vanskelig å avgjøre med de fargekartene.
Co2 = 8
I byttevannet:
GH = 10
KH = 4
PH = ca 8, eller 8,3. Litt vanskelig å .....................
Co2= 6
I springvannet:
GH = 0
KH = 0
PH = 4,5 ca.
Co2 = 2,5
Det du sier sammenholdt med disse verdiene sier muligens at det er litt mye syrer i omgang i karret.
Etter min mening er det ikke for mye fisk i karret, de ser alle ut til å trives utmerket så vidt jeg kan se, men jeg gleder meg til å få et større karr i gang snart. Der skal jeg ha et snacksy bunnfiltersystem som jeg gleder meg til å fortelle dere om..
Jeg målte nøyaktig alle verdier i dag. Byttevannet (det ubrukte) jeg målte er to døgn gammelt og skulle dermed ha rette verdier i forhold til endringer. Og nei, ingen gipsklumper i bunn av bøtta
Her er verdiene:
I akvariet nå to døgn etter et skifte på 50%:
No3 = 5
No2 = 0
GH = 8
KH = 3
PH = ca 7, mulig 7,3. Litt vanskelig å avgjøre med de fargekartene.
Co2 = 8
I byttevannet:
GH = 10
KH = 4
PH = ca 8, eller 8,3. Litt vanskelig å .....................
Co2= 6
I springvannet:
GH = 0
KH = 0
PH = 4,5 ca.
Co2 = 2,5
Det du sier sammenholdt med disse verdiene sier muligens at det er litt mye syrer i omgang i karret.
Etter min mening er det ikke for mye fisk i karret, de ser alle ut til å trives utmerket så vidt jeg kan se, men jeg gleder meg til å få et større karr i gang snart. Der skal jeg ha et snacksy bunnfiltersystem som jeg gleder meg til å fortelle dere om..
Postet 31.12.06 kl 01:08
Endret: 31.12.06 kl 01:10
Med Kh på 3, og Co2 på 8, er Ph 7,1 Så var det avklart.
Stemmer det at byttevannet har så høy Ph, eller har 8-ern blitt trykket i stedet for 7-ern? Med Kh på 4, Co2 på 6, så havner Ph på 7,3.
Når det gjelder fallet i verdiene etter så kort tid som 2 døgn, er dette i meste laget etter min mening.
Hadde du hatt koraller i kraftig vekst i karet, ville jeg kunne fortstått det, men det har du vel neppe
Eneste jeg kanskje kan akseptere som forklaring, er at Ph i utgangspunktet er så lav, at vannet helt klart inneholder syreforbindelser fra naturens side. Vet du om det er "myrvann" dere har i springen?
Skal for den del ikke se bort i fra at det kan skje ting med kalsium\ magnesium-forbindelsene i kontakt med enkelte syreforbindelser heller (er ikke så inne i vannkjemiens gigantiske verden).
Selv ville jeg rett å slett lagt ett skjell, eller en bit korall\ faxekalk i karet. Dette vil avgi litt kalsium og litt kalsiumkarbonat. og vil dermed kunne oppveie de fallende verdiene.
Det som er tricky, er å finne den akkurat rette mengden. For lite vil gi fortsatt fall, for mye, gir stigning i verdiene.
Går sikkert ann å bruke ett RO-anlegg for å rense vannet før dere bytter og så, men dette er en litt tungvindt\ dyr vei å gå, dersom det finnes andre løsninger som er så godt som gratis
Stemmer det at byttevannet har så høy Ph, eller har 8-ern blitt trykket i stedet for 7-ern? Med Kh på 4, Co2 på 6, så havner Ph på 7,3.
Når det gjelder fallet i verdiene etter så kort tid som 2 døgn, er dette i meste laget etter min mening.
Hadde du hatt koraller i kraftig vekst i karet, ville jeg kunne fortstått det, men det har du vel neppe
Eneste jeg kanskje kan akseptere som forklaring, er at Ph i utgangspunktet er så lav, at vannet helt klart inneholder syreforbindelser fra naturens side. Vet du om det er "myrvann" dere har i springen?
Skal for den del ikke se bort i fra at det kan skje ting med kalsium\ magnesium-forbindelsene i kontakt med enkelte syreforbindelser heller (er ikke så inne i vannkjemiens gigantiske verden).
Selv ville jeg rett å slett lagt ett skjell, eller en bit korall\ faxekalk i karet. Dette vil avgi litt kalsium og litt kalsiumkarbonat. og vil dermed kunne oppveie de fallende verdiene.
Det som er tricky, er å finne den akkurat rette mengden. For lite vil gi fortsatt fall, for mye, gir stigning i verdiene.
Går sikkert ann å bruke ett RO-anlegg for å rense vannet før dere bytter og så, men dette er en litt tungvindt\ dyr vei å gå, dersom det finnes andre løsninger som er så godt som gratis
Postet 31.12.06 kl 12:46
Frank AngellMed Kh på 3, og Co2 på 8, er Ph 7,1 ;) Så var det avklart. [B]Hvordan regner du ut dette? Kan være nyttig å vite :-)[/B] Stemmer det at byttevannet har så høy Ph, eller har 8-ern blitt trykket i stedet for 7-ern? Med Kh på 4, Co2 på 6, så havner Ph på 7,3. [B]Nei, jeg har ikke trykket feil. Det var en betydelig fargeforskjell på de to prøvene så det i akvariet hadde sunket bra mye. Om det skal testes nøyaktig må en vel til med elektronisk måler, og det har jeg ikke........[/B] Når det gjelder fallet i verdiene etter så kort tid som 2 døgn, er dette i meste laget etter min mening. Hadde du hatt koraller i kraftig vekst i karet, ville jeg kunne fortstått det, men det har du vel neppe ;) [B]Jeg har bare bittelitt javamose som jeg strever med å bli kvitt. Den sitter på en kokosnøtt som har en bregne og en anubias festet på seg. Jeg liker ikke mosegreiner som driver omkring i akvariet så jeg lugger den bort fra nøtta før den får anledning til å løsne selv he,he. Men som sagt veldig lite mose igjen på den nøtta.[/B] Eneste jeg kanskje kan akseptere som forklaring, er at Ph i utgangspunktet er så lav, at vannet helt klart inneholder syreforbindelser fra naturens side. Vet du om det er "myrvann" dere har i springen? [B]Vi har myrvann i springen ja, det har blitt surere etter alt regnet vi har hatt i år..... Et supert vann for survannsfisk, men ikke for mine levendefødere.... ;-([/B] Skal for den del ikke se bort i fra at det kan skje ting med kalsium\ magnesium-forbindelsene i kontakt med enkelte syreforbindelser heller (er ikke [I]så[/I] inne i vannkjemiens gigantiske verden). Selv ville jeg rett å slett lagt ett skjell, eller en bit korall\ faxekalk i karet. Dette vil avgi litt kalsium og litt kalsiumkarbonat. og vil dermed kunne oppveie de fallende verdiene. Det som er tricky, er å finne den akkurat rette mengden. For lite vil gi fortsatt fall, for mye, gir stigning i verdiene. Går sikkert ann å bruke ett RO-anlegg for å rense vannet før dere bytter og så, men dette er en litt tungvindt\ dyr vei å gå, dersom det finnes andre løsninger som er så godt som gratis :)
Jeg vil satse på å rense bunnen og skifte vann noe oftere til jeg får ordnet meg med bunnfilter i dette karret óg. Tror muligens det er i en litt dyp grus (engelsk elvegrus) problemet ligger begravet fordi jeg ikke har dette problemet i andre karr..........
Dine innspill har vært til god hjelp for meg Frank! Jeg er utrolig glad for at du fins her på forumet!! XXX
Postet 31.12.06 kl 15:20
Hanne JensenHvordan regner du ut dette? Kan være nyttig å vite :-)
En tryllekunstner avslører vel ikke sine triks?
Bruker selv en ferdig kalkulator for å beregne dette, denne bruker jeg til andre formål også. Du kan laste den ned ved å trykke her
Hanne JensenNei, jeg har ikke trykket feil. Det var en betydelig fargeforskjell på de to prøvene så det i akvariet hadde sunket bra mye. Om det skal testes nøyaktig må en vel til med elektronisk måler, og det har jeg ikke........
Hmmmm, mystisk, hmmmm osv. Med Kh på 4, har Ph ingen annen utvei enn 7,3 med Co2 på 6. Så her er en eller flere vannverdier feil (som igjen kan bero på unøyaktige vanntester, eller rett å slett defekte vanntester).
Hanne JensenVi har myrvann i springen ja, det har blitt surere etter alt regnet vi har hatt i år..... Et supert vann for survannsfisk, men ikke for mine levendefødere.... ;-(
Myrvannet er jo gjerne preget av mye humus-stoffer og garvesyrer, og jeg tror noe av grunnen til de pussige forholdene hos deg er resultat av nettopp dette.
Hanne JensenJeg vil satse på å rense bunnen og skifte vann noe oftere til jeg får ordnet meg med bunnfilter i dette karret óg. Tror muligens det er i en litt dyp grus (engelsk elvegrus) problemet ligger begravet fordi jeg ikke har dette problemet i andre karr..........
Skal ikke skuffe deg, men tror ikke dine problemer vil løse seg direkte av å montere bunnfilter.
Det som imidlertid er tilfellet med bunnfilter, er jo at vannet hele tiden er i mer kontakt med bunnlaget. Om det da er stoffer i bunnlaget som buffrer verdiene, vil man selvsagt merke dette på vannverdiene.
Engelsk elvegrus er oftest meget fattig på salter og mineraler, og vil derfor neppe løse dine problemer (slik jeg ser det fra en annen kant av landet)
Om du graver ned ett par blåskjell i bunnlaget, vil disse ha økt effekt med bunnfiltrering, forhold til andre filtre
PS: Trenger du bunnfilter, har jeg en del slikt liggende. Send meg mail om du er interessert
Postet 01.01.07 kl 18:57
Godt Nyttår, Frank !!!!
Frank Angell[QUOTE=Hanne Jensen]Hvordan regner du ut dette? Kan være nyttig å vite :-)
En tryllekunstner avslører vel ikke sine triks?
Bruker selv en ferdig kalkulator for å beregne dette, denne bruker jeg til andre formål også. Du kan laste den ned ved å trykke her
Tusen takk! Lastet den ned.... Denne kan bli grei, sann !!
Hanne JensenNei, jeg har ikke trykket feil. Det var en betydelig fargeforskjell på de to prøvene så det i akvariet hadde sunket bra mye. Om det skal testes nøyaktig må en vel til med elektronisk måler, og det har jeg ikke........
Hmmmm, mystisk, hmmmm osv. Med Kh på 4, har Ph ingen annen utvei enn 7,3 med Co2 på 6. Så her er en eller flere vannverdier feil (som igjen kan bero på unøyaktige vanntester, eller rett å slett defekte vanntester).
Men testene er jo nye! Ikke det at de ikke kan være defekte for det, men en vil jo gjerne tro at nye Tetra dråpetester er ok.
Hva bruker du til å måle med?
Hanne JensenVi har myrvann i springen ja, det har blitt surere etter alt regnet vi har hatt i år..... Et supert vann for survannsfisk, men ikke for mine levendefødere.... ;-(
Myrvannet er jo gjerne preget av mye humus-stoffer og garvesyrer, og jeg tror noe av grunnen til de pussige forholdene hos deg er resultat av nettopp dette.
Hanne JensenJeg vil satse på å rense bunnen og skifte vann noe oftere til jeg får ordnet meg med bunnfilter i dette karret óg. Tror muligens det er i en litt dyp grus (engelsk elvegrus) problemet ligger begravet fordi jeg ikke har dette problemet i andre karr..........
Skal ikke skuffe deg, men tror ikke dine problemer vil løse seg direkte av å montere bunnfilter.
Det som imidlertid er tilfellet med bunnfilter, er jo at vannet hele tiden er i mer kontakt med bunnlaget. Om det da er stoffer i bunnlaget som buffrer verdiene, vil man selvsagt merke dette på vannverdiene.
He,he, jeg har tenkt å fikse det slik at vannet og dritten blir sugd ned gjennom bunnfilteret og videre ut i et Eheim Professional II 2026 Edition filter der jeg regner med at vannet blir tilfredsstillende ordnet, eller hva tror du? Jeg hater å rense bunnen, derfor vil jeg få all dritten sugd bort via bunnfilteret. Heretter skal jeg bare pirke litt med en pinne nå og da... flirer.....
Engelsk elvegrus er oftest meget fattig på salter og mineraler, og vil derfor neppe løse dine problemer (slik jeg ser det fra en annen kant av landet)
Nei, men det er nå engang den grusen jeg har og liker. Til sommeren skal jeg til Hardanger og samle fine blanke svarte steiner fra en liten elv jeg vet om der. Gleder meg....
Om du graver ned ett par blåskjell i bunnlaget, vil disse ha økt effekt med bunnfiltrering, forhold til andre filtre Hemm, noe å tenke på.
PS: Trenger du bunnfilter, har jeg en del slikt liggende. Send meg mail om du er interessert Ja, det kan det godt hende jeg vil gjøre Frank....
Postet 02.01.07 kl 00:12
Har selv gått over på JBL sine tester. Disse er mer nøyaktige enn Tetra, men jeg tviler på at det er direkte feil i de nye testene dine.Hanne JensenHva bruker du til å måle med?
Hvorfor vannet har så uforståelige verdier, er ett mysterium. Det kan være at Kh er høyere enn du måler, de fleste Kh tester måler kun bikarbonat i vannet, og om man da har mye kalsiumkarbonat, vil dette lure testen.
Men siden det er myrvann dere har, er dette neppe tilfellet.
Hanne JensenHe,he, jeg har tenkt å fikse det slik at vannet og dritten blir sugd ned gjennom bunnfilteret og videre ut i et Eheim Professional II 2026 Edition filter der jeg regner med at vannet blir tilfredsstillende ordnet, eller hva tror du? Jeg hater å rense bunnen, derfor vil jeg få all dritten sugd bort via bunnfilteret. Heretter skal jeg bare pirke litt med en pinne nå og da... flirer.....
Tror jeg må skuffe deg, om du tror det blir mindre dritt på bunnen, av å ha bunnfilter koblet til ett utvendig filter.
Tror du vil oppleve mer partikler i vannet, siden vannet må passere den enorme flaten bunnen er. Du får ikke noe særlig sug i karet, som ville tatt partiklene med til filteret.
Selv ville jeg nok, om du skal ha begge deler, hatt ett eget powerhead til bunnfiltreringen, og så 2026 til ren partikkel\ biologisk filtrering.
Husk også at ett bunnfilter, som alle andre filtreringer, vil tettes med tiden. Det skal være temmelig grov grus, og tynt lag, for at dritten suges gjennom, slik du har planer om.
En annen ulempe med bunnfilter, er at plantene vil vokse seg fast i plantene, og dermed er ommøblering av planter ett problem (tro meg, har prøvd det!)
Postet 02.01.07 kl 13:10
Ved en pH på over 7,0 vil planter ta opp karbon (C) fra natriumbikarbonat. Natriumbikarbonat øker KH, som igjen øker pH.
Om dette er tilfellet hos deg (at plantene forbruker kabonat), må du for å få stabil pH, enten ha en permanent bikarbonat kilde i karet eller tilføre CO2 til pH ligger under 7,0.
Da er CO2 tilgjengelig for planter og foretrekkes som karbon kilde.
Om dette er tilfellet hos deg (at plantene forbruker kabonat), må du for å få stabil pH, enten ha en permanent bikarbonat kilde i karet eller tilføre CO2 til pH ligger under 7,0.
Da er CO2 tilgjengelig for planter og foretrekkes som karbon kilde.
Postet 02.01.07 kl 14:42
torhavVed en pH på over 7,0 vil planter ta opp karbon (C) fra natriumbikarbonat. Natriumbikarbonat øker KH, som igjen øker pH. Om dette er tilfellet hos deg (at plantene forbruker kabonat), må du for å få stabil pH, enten ha en permanent bikarbonat kilde i karet eller tilføre CO2 til pH ligger under 7,0. Da er CO2 tilgjengelig for planter og foretrekkes som karbon kilde.
Dette ser også ut til å være en rimelig forklaring, torhav.
Jeg målte i dag igjen og Co2 har økt ytterligere en ppm., den er nå på 9.
PH ser ut til å være vel så lav og KH har sunket enda en halv grad. Den er nå på 2,5. GH er fortsatt på 8.
Men jeg har fylt på litt mer vann i mellomtiden så verdiene kunne ha vært litt annerledes om jeg hadde latt være å fylle på, men jeg liker å ha av dekkglasset om dagen og bruker noe av vannet til å vanne planter med så jeg er litt ulydig mot prinsippene som gjelder vitenskaplig etterrettelighet .... he, he.
Men poenget er at PH, KH og GH verdiene dermed burde vært høyere i og med etterfylling av vann med høyere PH, KH og GH verdier og Co2 burde være lavere. Dette er altså tvert i mot det som hadde vært normalt!
Om teorien om at plantene bruker feil karbonkilde stemmer må jeg nok til med en Co2 tilsetting for å få orden på dette. Jeg vil jo gjerne ha en del planter og ikke bare fisk.....Gliiiis
Forresten, hva skulle en permanent bikarbonat-kilde være?
Nå skal jeg bestille en elektronisk PH-måler. Jeg er lei av de derre fargekartene....grrr ;-(
Tusen takk for innspill. Dette er lærerikt!!
Postet 02.01.07 kl 18:52
Stemmer det Torhav sier om at plantene kan forbruke karbonater fra vannet, men dette er neppe tilfellet her. 9ppm Co2 er tilstrekkelig til at plantene tvilsomt gidder å innvestere all den energien de må, i å spalte molekyler ned til karbon.
I tillegg skal det enorm plantevekst til for å få denne effekten til å vises på målestokken Kh. Har selv tett på ingenting Co2 i de fleste kar, og selv om plantene stort sett vokser som ugress, betyr dette ikke at Kh stuper
I tillegg skal det enorm plantevekst til for å få denne effekten til å vises på målestokken Kh. Har selv tett på ingenting Co2 i de fleste kar, og selv om plantene stort sett vokser som ugress, betyr dette ikke at Kh stuper
Postet 02.01.07 kl 19:06
Har selv gått over på JBL sine tester. Disse er mer nøyaktige enn Tetra, men jeg tviler på at det er direkte feil i de nye testene dine.Frank Angell[QUOTE=Hanne Jensen]Hva bruker du til å måle med?
Hvorfor vannet har så uforståelige verdier, er ett mysterium. Det kan være at Kh er høyere enn du måler, de fleste Kh tester måler kun bikarbonat i vannet, og om man da har mye kalsiumkarbonat, vil dette lure testen.
Men siden det er myrvann dere har, er dette neppe tilfellet.
Hanne JensenHe,he, jeg har tenkt å fikse det slik at vannet og dritten blir sugd ned gjennom bunnfilteret og videre ut i et Eheim Professional II 2026 Edition filter der jeg regner med at vannet blir tilfredsstillende ordnet, eller hva tror du? Jeg hater å rense bunnen, derfor vil jeg få all dritten sugd bort via bunnfilteret. Heretter skal jeg bare pirke litt med en pinne nå og da... flirer.....
Tror jeg må skuffe deg, om du tror det blir mindre dritt på bunnen, av å ha bunnfilter koblet til ett utvendig filter.
Tror du vil oppleve mer partikler i vannet, siden vannet må passere den enorme flaten bunnen er. Du får ikke noe særlig sug i karet, som ville tatt partiklene med til filteret.
Selv ville jeg nok, om du skal ha begge deler, hatt ett eget powerhead til bunnfiltreringen, og så 2026 til ren partikkel\ biologisk filtrering.
Det ser ut til å være en god idé, Frank. Om ikke følgende blir optimalt skal jeg prøve med powerhead i tillegg - Jeg skal ha flere slanger til innsug fra under filteret slik at det blir flere steder der møkka draes ned. Disse slangene kobles til en hub som igjen kobles til 2026.
Husk også at ett bunnfilter, som alle andre filtreringer, vil tettes med tiden. Det skal være temmelig grov grus, og tynt lag, for at dritten suges gjennom, slik du har planer om.
En annen ulempe med bunnfilter, er at plantene vil vokse seg fast i plantene, og dermed er ommøblering av planter ett problem (tro meg, har prøvd det!)
Jeg har et lite akvarium med bunnfilter som bare er drevet av et stigerør med en liten luftpumpe. Det virker helt utmerket og jeg kan nesten ikke vente med å få ordnet med et enda bedre system i større skala.......
Jeg skal ikke gjøre den feilen at jeg har grus under filteret slik "damen" i vår lokale zoosjappe hevder det skal være. Hva skal en med bunnfilter om alt er tiltettet med grus?
Jeg har tenkt å ha dobbel høyde på bunnfilteret slik at jeg kan plante plantene i kurver med grus og sette dem under bunnfilteret slik at de kan taes ut om jeg ikke er fornøyd med plasseringen. En plastplate med bittesmå huller ligger over plantens røtter og grusen slik at røttene ikke kan feste seg til filterplatene som ligger over.
Det er ikke et planteakvarium jeg skal ha, primært er det fisken som skal ha hovedrollen i akvariet. Og jeg skal ha minst mulig jobb. He,he. Jeg skal bare sitte og nyte fiskene som svømmer inn og ut mellom sunne planter...sukk ååå jeg kan drømme...
Postet 02.01.07 kl 19:27
Endret: 02.01.07 kl 19:27
Frank AngellStemmer det Torhav sier om at plantene kan forbruke karbonater fra vannet, men dette er neppe tilfellet her. 9ppm Co2 er tilstrekkelig til at plantene tvilsomt gidder å innvestere all den energien de må, i å spalte molekyler ned til karbon. I tillegg skal det enorm plantevekst til for å få denne effekten til å vises på målestokken Kh. Har selv tett på ingenting Co2 i de fleste kar, og selv om plantene stort sett vokser som ugress, betyr dette ikke at Kh stuper ;)
Har du noen teori om hvorfor Co2 stiger som den gjør?
Jeg må få legge til noe jeg ikke har nevnt før. Jeg har ikke normalt plantelys, men derimot bare en sparepære på 7w hengende over akvariet.
Har dette noen innvirkning på noe av det vi har nevnt?
Plantene vokser, men langsomt + at jeg ikke har alger.
Postet 02.01.07 kl 19:32
Endret: 02.01.07 kl 19:33
Co2 er ett biprodukt av de fleste levende skapninger. Fisk og de fleste bakterier i akvariet, produserer Co2. Plantene gjør også dette når de ikke sysler med fotosyntese. At du har mektig lite lys, kan resultere i at plantene skjelden får noe særlig med fotosyntese i gang.
At Co2 stiger i karet, er naturlig. Jo mer bevegelse i overflata, jo mer gass luftes ut og inn av vannet. Tipper at du har relativt lite overflatebevegelse i vannet, siden Co2 er på 9ppm. Selv har jeg stort sett god bevegelse i overflaten på mine kar; resultatet er lite\ ingen Co2, til plantenes frustrasjon
At Co2 stiger i karet, er naturlig. Jo mer bevegelse i overflata, jo mer gass luftes ut og inn av vannet. Tipper at du har relativt lite overflatebevegelse i vannet, siden Co2 er på 9ppm. Selv har jeg stort sett god bevegelse i overflaten på mine kar; resultatet er lite\ ingen Co2, til plantenes frustrasjon
Postet 02.01.07 kl 19:46
Frank AngellCo2 er ett biprodukt av de fleste levende skapninger. Fisk og de fleste bakterier i akvariet, produserer Co2. Plantene gjør også dette når de ikke sysler med fotosyntese. At du har mektig lite lys, kan resultere i at plantene skjelden får noe særlig med fotosyntese i gang. [B]Og dermed lite forbruk av Co2. Men plantene vokser nokk likevel etter min smak. De ser sunne og grønne ut og ingen har dødd eller lidd overlast hittil...He,he.....[/B] At Co2 stiger i karet, er naturlig. Jo mer bevegelse i overflata, jo mer gass luftes ut og inn av vannet. [I]Tipper at du har relativt lite overflatebevegelse i vannet, siden Co2 er på 9ppm. [/I]Selv har jeg stort sett god bevegelse i overflaten på mine kar; resultatet er lite\ ingen Co2, til plantenes frustrasjon ;)
Niks, jeg bruker en luftpumpe med filter så overflaten bobler og lever av småbølger og luftbobler....
Som du kanskje skjønner er det et lite karr jeg har her. Tenkte jeg ville lære på småkarr før jeg tar steget til større verdier og større løft. (finansielle) Og lærer det gjør jeg takket være slike flinke folk som deg og Tor.... Tusen takk skal dere ha....
Postet 02.01.07 kl 20:05