Koking av rot?

Kjøpte meg ei stor fin Mangrove rot idag.
Problemet er at den flyter, er koking av rota et tiltak jeg må gjøre for at den synker?
Trenger tips
Koking vil oftest gjøre at rota synker raskere. Men ofte er dette unødvendig, gjennomsnittsrøtter synker etter 2-3 dager i bløtt.
Men det finnes eksempler på røtter som aldri synker, har en liggende i en bøtte på 6. uka Flyter som en kork ennå
Jeg har aldri kokt røtter. Dersom jeg har hatt en som ikke vil synke, så skrur jeg fast noen sugekopper på strategiske punkter på dem. Skruer med flatt hode, altså.

Sugekoppene festes f.eks. under rota og på et par steder der rota lener seg mot akvarieglasset. Sitter som et skudd.

Sugekoppene under trerota må festes/suges fast på bar glassbunn, uten et sandkorn i mellom. Vær nøye på det.

Selv etter flere mnd under vann slik, vil enkelte røtter flyte når sugekoppene tas løs. Så jeg tror at det ikke alltid er mulig å få en rot til å synke (innen rimelig tid iallefall, vi snakker ikke om årtier her
Sugekopper
Hei og takk for tips!
Sugekopper er kjøpt inn
mona o
Jeg har aldri kokt røtter. Dersom jeg har hatt en som ikke vil synke, så skrur jeg fast noen sugekopper på strategiske punkter på dem. Skruer med flatt hode, altså. Sugekoppene festes f.eks. under rota og på et par steder der rota lener seg mot akvarieglasset. Sitter som et skudd. Sugekoppene under trerota må festes/suges fast på bar glassbunn, uten et sandkorn i mellom. Vær nøye på det. Selv etter flere mnd under vann slik, vil enkelte røtter flyte når sugekoppene tas løs. Så jeg tror at det ikke alltid er mulig å få en rot til å synke (innen rimelig tid iallefall, vi snakker ikke om årtier her:-)

det var smart! har bare dyttet noen steiner inntil så den ikke kommer seg løst. hehe
Husk at skruene skal skrus akkurat så langt inn i sugekoppen at skruehodene liksom "synker litt inn" i gummien på sugekoppen. Det skal være et visst press der. Men pass på at hodet på skruen ikke går helt igjennom, slik at det slippes luft igjennom skruehodet og gummien. Da mister man jo vakuum-effekten på sugekoppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap