Farlig me lunket vann?!

Hei!

Eg har nettopp fått meg ett 62l akvarium, og lurer derfor på om det gjør noe om eg tar litt lonka vann oppi akvariet og så fulla d me fisk?
farlig er det vell ikke.... men om karret er helt nytt, kan du ikke ha fisk i med en gang. Du trenger først å opperbeide bakterieflora i karret.
Det er ikke særlig smart, ettersom filteret ditt ikke har opparbeidet seg noen bakterieflora enda. Når du begynner å mate og fiskene skiter og møkker til, får du en giftbombe i løpet av ca to uker.

Anbefaler deg virkelig å lese, lese, og atter lese på forumet (særlig under "Nybegynnere" forumet men også under Artikler!), så vil du skjønne hvordan og hvorfor et akvarium trenger denne innkjøringsfasen.

Lunkent vann er aldri bra, da bakteriefloraen i varmtvannstanker ikke er særlig godt for fisk. Ikke metallet heller, i rør og tanker. Selv har jeg en svært negativ opplevelse av det etter å ha blandet lunkent vann i akvarievannet en gang.... fiskene begynte øyeblikkelig å klø seg som gale, og jeg mistet 3 dyrebare, viltfangede fisk i tiden etterpå.
Men det er noen som ikke har så negative erfaringerer med dette også.
Bare for å nyansere litt..

Husk på at det kan være problematisk også å pøse på med kaldvann, spesielt på denne årstiden.

Pass på at temperaturen ikke blir for lav.
tak for svar!!
Eg har allerede hatt fiskane oppi, de trifes såå godt Eg har oppi:

3 Paradismacropoder
å 1 kampisk hann
kanksje eg bør ta de utav. og så ta utav vanne å så ta i kaldt vann å så la pumpen gå i ca kor mange dager før eg tar fisk oppi?
Det var kanskje ikke så klokt å ha oppi fiskene sånn med en gang, men
gjort er gjort og spist er spist.
Det beste å gjøre på dette punktet er å la fiskene være der de er - la dem falle til ro.

Husk å mate svært lite de første ukene! (max en kvart lillefingernegl om dagen)
Liz H
Det var kanskje ikke så klokt å ha oppi fiskene sånn med en gang, men gjort er gjort og spist er spist. Det beste å gjøre på dette punktet er å la fiskene være der de er - la dem falle til ro. Husk å mate svært lite de første ukene! (max en kvart lillefingernegl om dagen)

Eg har toke fiskane utav akvarie å så har eg jort alt på nytt ijenn!! eg barre lrue på eijn ting:

ska eg la pompen stå på i eijn uka før eg tar fiskane oppi?
Hvorfor stille spørsmål når du ikke tar deg tid til å vente på svar en liten time engang før du setter igang? Greit at man har det travelt og er stressa om det er full krise, men i følge dine egne utsagn trivdes fisken, så noen akutt krise kan det jo ikke ha vært.

Og hvor har du egentlig gjort av fiskeneda?

Jeg anbefaler at du følger rådene om å lese om temaet, f.eks under "Artikler".
Har du kjøpt fisker og puttet oppi allerede? Jeg skal ikke si det var dumt gjort, men noe smartere kunne du sikkert funnet på...

Kunne kanskje vært lurt å bruke pengene på f.eks. noen planter istedet...? Det så svært nakent ut i akvariet ditt, og fiskene har ingen steder å søke skjul eller gjemme seg om de behøver det. Planter er også med i kampen om å bekjempe alger, ettersom de forbruker overskuddsnæringsstoffene i vannet. Uten planter vil du snart få fryktelig mye alger, tipper jeg...

Aner du noe som helst om vannverdiene du har i akvariet ditt? Slik at du kan tilpasse fiskeartene til vanntypen du har? Ph og gh, har du fått sjekket og målt dette?
Tror heller ikke fiskene dine trivdes noe særlig i det karret. Du har jo ikke et eneste skjulested for fiskene. De fiskene du har oppgitt at du har trenger planter og skjulested for det er sky fisk. Ikke haste så veldig fremover da :0) Lykke til.
hei
Eg hadde de i et annet akvarium før eg tok de oppi! har hatt de i ca 3 uker før eg fekk et skikkelig akvarium... har 20 litere. moren min sa d vara best å ta de utav...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap