Hvordan heve KH?

Har en 105l med neon tetra,svart neon tatra,ancistrus og metall pansermaller.

Vannverdiene er:
PH: 7.5
NO2: under 0,3
KH: 3
GH: 3

Det holder seg ganske stabilt der,men plantene vokser dårlig.
så derfor: hvordan heve KH???

(Burde kansje få hevet GH også, er ikke den også litt lav?)

Godt nytt år forresten!!!!!!!!!!!

Men om du hever KH går også PH opp. Om det du sier er riktig, at PH er 7,5 - er den allerede maks og over av det de fleste fiskene dine skal ha.

Ifølge det Frank Angel har skrevet om KH - PH, burde din PH være 7,1 når KH er 3.

Neontetra skal ikke ha GH over 2 har jeg etterhvert måttet erkjenne og har puttet de i eget karr....
De er de eneste fiskene som liker mitt springvann akkurat som det er fra krana.....

Gi heller gjødsel så vil plantene dine vokse bedre.

Godt nyttår til deg også
Du trenger ikke endre vannverdiene dine for å få plantene til å trives

Enkelte oppgir at man må ha Kh over 6 for å få plantene til å trives; da må man pøse på med Co2 for å holde Ph på ett akseptabelt nivå.

Sørg heller for at plantene får de næringsstoffene de trenger (mikro og makronæring), Co2 og lys (rett, og nok, lys)
Mere lys som må til da, men om jeg lager en co2 sats stiger kh og ph synker??

(Har ikke peiling på dette!!!)
Nei, pH og kH vil synke, men ikke i samme takt. Over tid vil kH synke slik at denne må vedlikeholdes ved å tilføre bikarbonat. Ved å tilføre bikarbonat vil både pH og kH øke slik at dette må gjøres kontrollert.
Jeg nok ikke har fulgt godt nok med i timene men, hva er bikarbonat og bokarbonat??

Har forøvrig vært å montert 2x11w plantelys ekstra den siste timen
Det er nok bare Geir som har skrevet feil, mulig han feirer nyttår enda Det skal være bikarbonat. Det får du kjøpt [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=] her [/URL]

Bikarbonat er natron. Jeg bruker et toppet kryddermål (1ml) med natron på ti liter vann og får da en KH på 4. Noe jeg syns er nok. I samme vannmengde hever jeg GH til 10 ved å tilsette tre strøkne kryddermål GH/TH+ som jeg kjøper billig på Webzoo.

Håper du ikke svir plantene dine nå da...jeg svidde mine planter med Arcpod lampene- de stakkars plantene mine var slett ikke vandt med slik bestråling...he,he. men de er fine igjen nå.....
Oki. jeg har allerede en boks med KH+PH buffer, men hvis jeg heller sånn oppi vil vel PH også stige??
Dette vil jo ikke jeg, hva gjør jeg da for å holde den sånn som den er??
fiskemannen
Oki. jeg har allerede en boks med KH+PH buffer, men hvis jeg heller sånn oppi vil vel PH også stige?? Dette vil jo ikke jeg, hva gjør jeg da for å holde den sånn som den er??

Jeg syns kanskje ikke du skal ha i noe særlig av den KH/PH bufferen. I alle fall ikke før du har funnet ut om PH er riktig målt.
Men har du virkelig vann i krana som er 7,5 i PH?

Tja har vel aldri skrevet at vannet i kranen har PH på 7,5, men jo da det ligger mellom 7,5 og 8
fiskemannen
Tja har vel aldri skrevet at vannet i kranen har PH på 7,5, men jo da det ligger mellom 7,5 og 8

Nei, du skrev ikke det, men du skrev ikke at du hevet, eller senket PH med noen slags remedier heller så jeg måtte spørre om det var kranvannet ditt som hadde en så høy verdi.

Jeg vet ikke om jeg skal si du er heldig eller uheldig med så høy naturlig PH-verdi, men jeg har det omvendte problemet og ser vel bare saken fra den siden, tenker jeg..... Nei nå må jeg legge meg. Natta
Mere lys, co2 og KH/PH+ som må til da.
Ingen andre måter å heve kh på som er lettere?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap