Finnes lysrør med samme tykkelse som 18w, bare kortere?

Jeg kjøpte ekstra lysarmatur til akvariet mitt. Dette er beregnet for vanlige 18 w lysrør, men med mulighet for å regulere lengden på armaturet.
Finnes det lysrør på 30 cm som har samme tykkelse som 18 w?
Håper på svar
Er ikke sikker på om jeg skjønte problemstillingen her

Tykkelsen er den samme på alle fra 14 watt og oppover, men det er kanskje lengden du mener? Lengden er varierende, og avhenger av wattstyrken.

Det finnes 14 w, 15w, 18w, 20w, 25w og 30w (og videre oppover). Alle disse har samme tykkelse, men alle har ulik lengde (unntatt 18 og 20 watt, de er like lange).

Dette er hentet fra Webzoo sine sider om lengde på noen av de ulike wattstyrkene:

15 w= 45 cm
18 w= 60 cm
30 w= 90 cm

Jeg har et 14 watts AquaSky (fra Philips) og det er ca 36 cm langt.

Da kan jeg ikke se at noen rør er 30 cm og lik i tykkelse.

8 watt er nemlig tynne akkurat som T5 rørene er.




Det korteste T8 røret jeg har vært borti, er det 14W røret Mona henviser til.

I T5 finnes det kortere rør, men dette er spesialvarer, og utvalget av farger er ikke på vår side Der finnes det rør helt ned i 13,6cm.

Det jeg stusser på her, er at ett og samme armatur skal kunne benyttes til ulike rør. Rørene drives av en forkobling som vanligvis er beregnet for ett ganske snevert område (f.eks 18-20W)

Arcadia har korte og tynne T8 rør, men da må man til Tyskland
Jeg har flere av dem, bruker dem over 19 litere og sånn De oppgir til og med å ha controller sett til 4 og 6 watts rør, men jeg har ikke sett de to minste, kun 8 watts altså.

Har flere Arcadia i 8 watt.

Du finner dem her.


(d= diameter)

8 watts, length= 29 cm, d= 16 mm
15 watts, length= 45 cm d= 26 mm
18 watts, length= 60 cm d= 26 mm
30 watts, length= 90 cm d= 26 mm
36 watts, length= 120 cm d= 26 mm

Som tabellen ovenfor viser, er 8 watts rørene sin diameter mye tynnere enn fra 14 og 15 watt og oppover.
For å presisere: Jeg tenkte jeg kom til å få plass til et 18 w rør. Så derfor bestilte jeg det på webzoo.
siden jeg har det fra før, men ved siden av det andre armaturet var det akkurat litt for smalt.
Det andre stedet jeg kan ha det, er hvis jeg fester det i en luke som er 32 cm lang. Men da er det ikke plass til et 18w rør.
Det er jo dumt å kjøpe enda et nytt armatur hvis jeg kan bruke det jeg har... Man kan nemlig plassere avstanden på de to holderene,
så det var det jeg ville finne ut...
Det lysrørsettet du har kjøpt, kan kun drive 18 og 20W rør. Selv om festene er løse, betyr det ikke at disse kan plasseres i vilkårlig avstand fra hverandre. Til det er det for mye som spiller inn.
Settet kan under tvil brukes til å drive 15W rør, beregn da at røret har halv levetid på grunn av at du trykker mer mat inn i det enn det er beregnet for.

Om jeg forsår deg rett, har du noe på 32cm som skal belyses. Da er vanlige lysrør, uansett T-klassifisering, utelukket.
Valget av lys er ganske snevert:
- Glødelampe. Dette er mer varme enn lys, som du vet. I tillegg kan du ikke gjøre stort med fargetemperatur og RA.
- Hengelampe, med metallhalogen. Dette er dyrt, og som å skyte spurv med kanon. Spurven dauer, men du finner den neppe igjen. (Les: plantene lever, men algene har gjemt dem)
- Kompaktrørsbelysning. Dette er uten tvil den type lys som passer best til små kar. Finnes i 9 og 11W styrke. Arcadia leverer de flotte lampene arcpod, som driver denne typen rør.
Ser at det er 8w-armaturene som Mona har, jeg burde ha hatt... Men der er langt til Tyskland...
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap