Erfaringer med glassfelle!

Om det er noen her som har erfaring med glassfelle. Og hvor man kan kjøpe disse? Jeg har en liten golden nugget som skal fanges, den skal oppi en 222L. Den går nå i det store karet men den gjemmer seg ganske godt inni en rot, og det er umulikt og ta den med håv, hvis jeg ikke tar ut alt som er oppi karet (og det har jeg ikke lyst til).

Andreas Bjørvik
Takker den var den jeg tenkte på ja. Jeg fant den etter at jeg postet innlegge.

Andreas Bjørvik
Hvis det er den fellen som det linkes til ovenfor, så er den ikke av glass altså Det er plexiglass. Og om jeg må få lov til å si det; den er genial!! Anbefaler den varmt og på det sterkeste!

Den har spart meg mange timers kaos og svett jobb med å fange gjenstridige fisk. L-maller krever littegranne mere utspekulert oppsett, og lyset må ofte slås av i akvariet for å lokke dem til godbitene inne i fellen - men til sist så går det
I mellomtiden sitter man bare og venter avslappet i en stol ved siden av akvariet, med et øye på tv'en og et øye på fiskefella I den ene hånden holder man snoren til falldøren til fella, og i den andre hånda kanskje noe godt å drikke
Men sitt stille om det er svært sky og utspekulerte fisk som skal fanges.
Og det sier seg selv at man ikke kan fange gedigne fisk, men fellen har gode mål nok til å fange temmelig mange, vanlige akvariefisker. Jeg har fanget L-maller, ciklider og Corydoras i den, ja, alt unntatt scalarer (de er for høye i kroppsformen, dersom de er godt voksne, til å passe inn i fellen). Men de er jo så sløve og tror det hjelper å stå i et hjørne og gjøre seg usynlige, så dem tar man lett med håv uansett

Et par tips til slutt:
Det første er å sette fellen ned i akvariet noen timer i forveien, og bare la den stå der uten åte innlagt. Da er fiskene ikke redde for den, og har blitt vant til den. Når du da legger inn lokkemat/åte, og åpner falldøren, spaserer de som oftest rett inn (eller spaserer og spaserer.... de padler og svømmer

Det andre tipset er å ikke fòre fiskene dagen før, og ikke den dagen du skal bruke fella. Da er de rimelig sultne når lokkematen legges i fella, og går mye lettere inn En mett og fet fisk bryr seg ikke så mye om åtet, og er ikke like villig til å ta sjanser om den er mett og god fra før
mona o
Et par tips til slutt: Det første er å sette fellen ned i akvariet noen timer i forveien, og bare la den stå der uten åte innlagt. Da er fiskene ikke redde for den, og har blitt vant til den. Når du da legger inn lokkemat/åte, og åpner falldøren, spaserer de som oftest rett inn:-) (eller spaserer og spaserer.... de padler og svømmer;-)

#

Takk for svar Mona da vet jeg hva jeg skal gjøre for og fange opp den lille rakkeren. Men jeg får bare satse på at gibbien (sjefen i karet) ikke ligger halvegs oppi fellen. For da er det ingen som kommer til.

Andreas Bjørvik
Tilfeldig bekjentskap
© Annette Kleven
Reklame for plussmedlemskap